Kinderen opvoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 18 jan 2008 11:06

Voor hun verjaardagen doe ik in overleg met de kids een lijstje. En dan geef ik aan onze familie's duidelijk aan wat we willen voor een kado's.
verder krijgen ze voor hun rapport geld van ons en van de ene opa-oma wel en van de andere niet. Voor Imke's zwempdiploma kreeg ze eindelijk!!!! oorbellen, dat wilde ze zo graag. Wij geven of vragen ook vaak een boek of cd. wij en de kids houden erg van lezen. Dus van boeken hebben we nooit te veel :!:
Vorig jaar hebben we best veel playmobil aangeschaft, maar als je ziet hoe weinig ze daar mee spelen, dan ga je huilen :cry:
Ik vind het met 3 meiden wel moeilijk om elke keer wat leuks te verzinnen, want je zet toch niet alles dubbel in huis? Of doen jullie dat wel?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 18 jan 2008 11:17

daar hadden wij het laatst nog over, als Sarah een broertje of zusje krijgt gaan we niet nog een loopauto aanschaffen, dan moet Sarah die gewoon delen vind ik. Maarja het 2de kind moet natuurlijk ook wel wat 'van hem/haar zelf' hebben vind ik. maar zal dat wat anders uitzoeken dan wat Sarah nu heeft.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 18 jan 2008 21:59

bij ons was de loopauto echt wel versleten!

Playmobil vind ik weinig uitdagend voor de kinderen. Het ziet er schitterend uit maar het is al af. Van Lego kunnen ze van alles maken. Duplo word hier ontzettend veel mee gespeeld. Zelfs de oudste speelt er af en toe nog mee.

Ik zou niet 3 kinderwagen, poppenwiegen enzo aanschaffen, is beetje dubbelop. Misschien wel een buggy erbij ofzo. Wij leren ze ook wel dat ze hun speelgoed moeten delen met de ander. Op gegeven moment ziet de oudste ook wel in dat hij "te groot" is voor bepaald speelgoed en wil het dan gerust delen met zijn broertje.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 18 jan 2008 22:02

*|Scatie schreef:Ik kwam dit artikel op internet tegen:

http://www.eo.nl/thema/opvoedingsthema/ ... le=6318738

om hier nog even op terug te komen:

die pedagoge beweert dat een tik niet mag/hoort, maar ze zegt dat ze zelf ook de kinderen wel een tik heeft gegeven. Makkelijk praten als je 55 bent en uit de kleine kinderen bent. Achteraf ga je toch altijd relativeren van: het viel eigenlijk wel mee en zo erg was het toch ook niet.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 11 feb 2008 11:15

Een van mijn oudere kinderen slaat zijn broer als hij iets doet wat hem niet aanstaat. Hij wil niet begrijpen dat ik dat niet hebben wil. Nu dacht ik: zal ik hem maar es gaan slaan als hij zijn broer slaat? Dan weet ie hoe het voelt.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 feb 2008 13:02

Dat is nog zoiets wat ik stom vind:
ouders geven hun kind wel een tik, maar het kind krijgt straf als het een ander slaat.
Ouders zeggen tegen hun kind in de winkel:''nergens aan komen hoor, kijken doe je met je oogjes.' En wat doen ze zelf? Ze zitten OVERAl aan.
Als je je kind goed op wilt voeden moet je een goed voorbeeld zijn, en mijns inziens ben je dat niet als je je kind een tik geeft

(haha, ik weet het, niet iedereen is het ermee eens, als mijn schoonmams het zou lezen..... ;) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 11 feb 2008 13:15

ben het inderdaad niet met je eens misF, maar dat hoeft ook niet.

Wel ben ik van mening dat tegenwoordig wordt vergeten dat een kind en een ouder niet gelijk zijn. Een kind mag nu eenmaal bepaalde dingen niet die een ouder wel mag ( heirmee bedoel ik nergens aan zitten in een winkel en de ouder mag het wel). Voor mijn gevoel is dat juist ook het verschil tussen de ouder en het kind

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 11 feb 2008 13:22

op het moment dat een kind een tik krijgt als hij iets verkeerds doet zal hij snel als een ander kind iets doet ook gaan slaan lijkt me!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 feb 2008 13:27

Dat idee heb ik ook ajl.
Ouders willen graag vrienden van de kinderen zijn terwijl kinderen gewoon ouders nodig heeft. Ouders die grenzen stelt, omdat ze dat zelf neit kunnen, ouedrs die ze de leefregels bij brengen en leren om te gaan met dingen in het leven.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 11 feb 2008 13:52

SimonT schreef:op het moment dat een kind een tik krijgt als hij iets verkeerds doet zal hij snel als een ander kind iets doet ook gaan slaan lijkt me!

en toch is dit niet (altijd) het geval. Die kleine meid van ons had nog nooit een tik of klap gehad. Als haar broer iets doet wat haar niet aanstaat gaat ze slaan. Ik denk dat dit gewoon een vorm van verdediging is. Bij de andere kinderen hadden we dit ook al gezien.

De kat had jonkies, kleine katje deed niet wat hij wou en moeder poes gaf hem ook een tik. Het slaan zit er gewoon in.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 11 feb 2008 13:54

Ik denk het ook niet. Ik wist nl heel goed dat ik een ander niet mocht slaan of pesten, maar ik ging ook wel eens bij mn ouders over de knie. Dat vond ik als kind niet raar, omdat zij de ouder waren en ik het kind. Ik wist nl. ook wel dat dit alleen gebeurde als ik echt iets had uitgevreten wat niet door de beugel kon.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 11 feb 2008 14:43

Ik heb er hier eentje die zn tanden in armen van anderen zet.. Heb even teruggebeten (neej niet zo heel hard heur 8) ) en sindsdien zegtie als een kind iets van hem afpakt: 'niet bijten hé, bijten doet au'.

Soms moeten kinderen voelen wat het is wat ze anderen aan kunnen doen.

Dan heb je van die pedagogen die het alsmaar hebben over de kunst van het afleiden. Net alsof je als ouder daar de hele dag tijd voor hebt. Soms moeten ze gewoon weten dat iets niet mag zonder dat je daar een hele preek over hoeft af te steken. Geen discussie, gewoon afblijven.

Het is nu al zo dat ik enkel maar boos hoef te kijken. Dat scheelt een hoop energie :mrgreen:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 feb 2008 15:04

waarom zouden mama's wel alles aan mogen raken in een winkel? Ook mama's horen gewoon 'met hun oogjes te kijken' hoor.
Er is natuurlijk een verschil tussen kind en ouder,maar ik vind bij veel dingen dat volwassenen erg snel zeggen: ik ben de ouder, dus ik mag het wel.
Ik vind het erg irritant als mensen overal aankomen in een winkel. Behalve kledingwinkels dan, maar daarvan vind ik het ook geen probleem als een kind (met schone handen) eraan zit.
En slaan blijf ik een teken van onmacht vinden, evenals een tik.
Misschien heb ik de mazzel dat ik een geweldige moeder had, en een moeder met lieve kinderen, maar ook wij vochten elkaar echt wel de tent uit. ik heb mijn zus was kapotgebeten. En nooit heeft mijn moeder ons een tik gegeven en ik heb prima geleerd dat ik niet mocht bijten.
(ik heb dus uren en uren in de gang geleefd ;) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 11 feb 2008 15:08

wat erg, jij werd dus opgesloten in de gang. een kleine benauwde ruimte. Heb je er geen claustrofobie overgehouden?

enne een klein kind ziet het verschil niet tussen een glas en een curverbakje bij blokker. Dat het een wel breekbaar is en het ander niet. En daarbij, ik heb vaak zat de ogen van winkelpersoneel in mijn rug voelen priemen als ik de kids gewoon los liet rond lopen in de winkel.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 feb 2008 17:28

MissF schreef:Misschien heb ik de mazzel dat ik een geweldige moeder had, en een moeder met lieve kinderen, maar ook wij vochten elkaar echt wel de tent uit. ik heb mijn zus was kapotgebeten. En nooit heeft mijn moeder ons een tik gegeven en ik heb prima geleerd dat ik niet mocht bijten.
(ik heb dus uren en uren in de gang geleefd ;) )

Dit komt nu wel erg over de andere moeders hier het slecht doen en onze moeders ook, omdat het niet is zoals jij het ziet.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”