Homofilie 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 06 jan 2008 18:25

toch wel een beetje jammer: de discussie begon wat duidelijkere voremn aan te nemen en nu zitten jullie een beetje te pruttelelen over wel of niet naar de kerk gaan en elkaar anderszins vliegen af te vangen..

Ik vond het juist zo belangrijk dat we vaststelden dat de Bijbel geen expliciete benoemingen geeft over de homoseksuele geaardheid.
Desondanks trekt de één naar afkeuering en de ander naar goedkeuting om even héél kort door de bocht te blijven...

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 06 jan 2008 18:29

Denkertje21 schreef:Ik vond het juist zo belangrijk dat we vaststelden dat de Bijbel geen expliciete benoemingen geeft over de homoseksuele geaardheid.
Desondanks trekt de één naar afkeuering en de ander naar goedkeuting om even héél kort door de bocht te blijven...
en jij?
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 06 jan 2008 19:59

Flappie schreef:Ik ben het ook niet helemaal eens met lammetje in dit geval, maar ik vraag me af of we niet bezig zijn bijbelteksten naar ons toe te praten. Of te wel, het bevalt ons niet, dan gaan we het maar zo draaien dat het ons wel bevalt.

Ja, dat is misschien wel de grootste valkuil. En misschien ook wel een vraag aan ons allemaal. “In hoeverre bepaald je eigen voor ingenomen standpunt de manier waarop je de Schrift leest?”

En daar zijn behoorlijk wat voorbeelden bij te verzinnen, maar is het niet zo dat homoseksualiteit voor veel mensen zo ie zo al bedreigend en absurd is? Zelfs al laten we geloofsovertuigingen even buiten beschouwing. En is het dan niet heel aanlokkelijk om die mening maar even met teksten uit de Bijbel te staven. Geldt overigens voor beide zijden hoor.

Ik kan me soms mateloos irriteren aan die “bevrijdings theologen” die alle 7 anti homo teksten met de meest wilde verklaringen trachten weg te werken. En tegelijk krijg ik de rillingen van de “zware theologen” die deze teksten misbruiken om mensen aan de “verkeerde kant” te zetten.

En telkens weer zie je dan dat het gesprek niet meer gaat over homoseksualiteit maar over de vraag of iemand wel goed genoeg geloofd. Lammetje, wiens bijdragen ik overigens waardeer, komt op basis van haar geloofsovertuigingen tot een waarschuwen voor .... Gebaseerd op een splitsing tussen de homoseksuele geaardheid en het z.g praktiseren. De vraag is of die splitsing op een of andere manier manier Bijbels te onderbouwen is. Al eerder schreef ik dat die splitsing een verlegenheidsoplossing is om toch op de een of andere manier pastoraat aan homo's mogelijk te maken. Zowel Bijbels als puur psychologisch is die spitsing op geen enkele manier te onderbouwen.

Moeten we (voor het gemak noem ik het maar voor en tegenstanders) ons zo druk maken over interpretatie van teksten? Waarom laten we ze niet gewoon staan? Waarom koste wat het kost proberen ons gelijk te halen?

Is het niet juist God die in heel de Schrift telkens weer laat zien dat Hij mensen te gemoed komt. Juist als mensen, in onze ogen in de fout gaan, laat Hij zien dat het net een streepje verder gaat. Waar wij dood lopen geeft Hij leven. Juist ook als het gaat om mensen, die op de een of andere manier zo bedoeld zijn. Ik ken alle verhalen over de zondeval. En dat homoseksualiteit daar een gevolg van is. En dat onderschrijf ik. Maar Hij laat ons niet in de zondeval liggen. Hij laat mensen niet in de kou staan. En dan ben ik het met Denkertje eens, God gaat Zijn wegen met elk van ons op Zijn manier. Voor de een kan dat een celibatair leven zijn. Hoe moeilijk ook, maar Hij legt geen te zware last op. Voor de ander kan dat een leven zijn met een partner. Onbegrijpbaar, onverklaarbaar? Ja, in onze ogen misschien wel. Maar misschien moeten we onze ogen dan maar eens sluiten en onze handen vouwen en in die afhankelijkheid het maar aan Hem overgeven.

Overgeven, wat wij niet begrijpen. Dat is geen vrijbrief voor een losbandig leven. Maar dat is wel “vertrouwen”.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 06 jan 2008 22:51

Zareb, ik kan alleen maar volmondig amen zeggen op je verhaal!
Ik ga dat nog even zitten lezen. Vaak dacht ik dat ik de enige hier was die deze richting uit dacht. Niet dus.

Leer mij volgen, mét mijn vragen.
Vader wat U doet is goed...

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 06 jan 2008 22:53

Ik kan me helemaal vinden in je woorden zareb. Je belicht goed de beide kanten van het verhaal.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

sela

Berichtdoor sela » 06 jan 2008 23:59

Flappie schreef:Ik kan me helemaal vinden in je woorden zareb. Je belicht goed de beide kanten van het verhaal.

dat gevoel kwam ook bij mij op. ook naar lammetje toe. omdat ze zo eerlijk post. maar ook andere zijden. het is complex. en een kunst om juiste woorden te kunnen tikken. of is het omdat zareb veel zijden van het leven kent?

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 07 jan 2008 18:57

Beste forummers,

Bij deze maak ik gebruik van mijn eerste post op dit forum door me in dit topic even voor te stellen. De reden dat ik mij heb aangemeld is dat ik met veel interesse deze reeks gevolgd heb. Na het geheel doorlezen van alle 3 de topics over homoseksualiteit (jaja, tijd teveel 8) ) heb ik niet bepaald de gedachte iets toe te voegen wat nog niet voorbij is gekomen; maar dat terzijde.

Ik ben een 25-jarige (nog een paar dagen) Nederlander, lid van een 'rechtse' kerk en homo.

Als ik meteen mag binnenvallen in de discussie: ik denk dat niet zozeer het feit van belang is of je als homo wel of geen relatie hebt, maar veel meer hoe je relatie met God is. Als je van daaruit een weloverwogen keuze maakt, dan past m.i. in de eerste plaats respect voor het leven van de betreffende persoon.

Overigens: ik heb geen relatie met een man. En momenteel ben ik met mijn beperkte zienswijze van mening dat ik in strijd met Gods Woord zou handelen als ik wél een relatie aan zou gaan.

Ik hoop hier nog veel boeiends te kunnen lezen, en wellicht eens iets zinnigs te kunnen posten.

Hartelijke groet,

coupe soleil

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 08 jan 2008 04:35

coupe soleil schreef:Als ik meteen mag binnenvallen in de discussie: ik denk dat niet zozeer het feit van belang is of je als homo wel of geen relatie hebt, maar veel meer hoe je relatie met God is. Als je van daaruit een weloverwogen keuze maakt, dan past m.i. in de eerste plaats respect voor het leven van de betreffende persoon.

Ik denk dat je daarmee één van de belangrijke spijkertjes op het kopje slaat...

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 18 jan 2008 16:44

Waar ik regematig mee te maken heb is de vraag waar hiv vandaan komt. De vingers wijzen dan naar homoseksuelen en Afrikanen. Het is me wel duidelijk dat dit twee groepen mensen zijn die een groot risico lopen om hiv-drager te zijn of te worden. Maar evengoed is de kans groot dat hiv overgedragen word in een heteroseksueel contact door niet-Afrikanen. Dan word er geschreven over veilige seks als preventie om geen hiv-drager te worden. Veel homoseksuelen nemen deze tips niet of te laat serieus. Wat ik me afvraag is dan toch: wat was er eerst de kip of het ei? ik bedoel, zolang je seks hebt met iemand die geen hiv heeft gebeurt er niets. waar begint dan hiv, welke plant moet je daar voor eten? wie heeft het antwoord ....

ik weet dat dit niet helemaal on-topic is maar toch ook niet helemaal off-topic :)
Laatst gewijzigd door aardmannetje op 19 jan 2008 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.

meboy

Berichtdoor meboy » 18 jan 2008 20:21

Vraag: Hoe ontstaat het HIV-virus

Antwoord:

Het hiv-virus is mogelijk ontstaan uit het siv-virus wat onder bepaalde
apensoorten circuleert, althans dat vermoed men. Mogelijk is het ooit van de
apen overgedragen op de mens door bijvoorbeeld het eten van apenvlees of
gevecht met apen en heeft het virus zich getransmuteerd tot wat we nu hiv
noemen. De eerste siv- of hiv-infectie bij de mens heeft vermoedelijk
plaatsgevonden in de jaren ´50, toen een persoon onder mysterieuze
omstandigheden, vrij plotseling, allerlei ziekte verschijnselen kreeg,
ernstige infectie´s waar niets tegen hielp en overleed.
De beschrijvingen van de symptomen die de persoon toen had doen
wetenschappers vermoeden dat er sprake is geweest van virale afbraak van het
afweersysteem. Begin jaren ´80 ontstond in San Fransisco (VS) een golf van
opnieuw ernstige, dodelijke infectie´s onder jonge homosexuele mannen die
voorheen kerngezond waren. Een Amerikaan en een Fransman ontdekten kort
daarop inderdaad een virus dat cellen van het immuunsysteem aanvalt, zich
daarin vermenigvuldigt en de afweercellen dood achterlaat. De ziekte noemde
men grid (gay related immune disorder) het virus lav. Maar niet lang er na
bleek het virus ook al onder heterosexuelen te circuleren en raakten ook
vrouwen geinfecteerd. Het virus kreeg z´n huidige naam hiv en grid werd
vervangen door aids.
Er zijn verschillende soorten hiv-virussen die allemaal bepaalde
afweercellen kapen en zich daarin vermenigvuldigen (bij voorkeur CD4 -
helpercellen.) Het hiv-virus doet dat d.m.v. receptoren die het aan de
buitenkant heeft, waarbij het gebruikt maakt van cytokinen (bepaalde stofjes
waar afweercellen onder elkaar mee "communiceren.") Die cytokinen gebruikt
hiv als sleutelmoleculen om het celmembraan van een afweercel te openen om
zo de virale enzymen, eiwitten en genetisch materiaal van hiv naar binnen te
loodsen.
Onder invloed van virale enzymen wordt het genetisch materiaal van hiv (RNA)
ingebouwd in het genetisch materiaal in de kern van de afweercel (DNA) en
wordt vele malen gecopieerd. Andere enzymen knippen de nieuwe genen tot een
nieuw hiv-gnoom. De assemblage van nieuwe virus partikels vindt plaats aan
de binnenkant van het celmembraan van de afweercel. Daarbij wordt materiaal
van dat celmembraan gebruikt. Als de productie klaar is (het lijkt wel een
beetje op een autofabriek) verlaten de nieuwe hiv-partikels de afweercel,
die meestal tengronde gaat. In de nieuwe hiv-deeltjes moeten dan nog wel
bepaalde kerneiwitten zich delen en rangschikken het hiv-virus gaat dan
alras opzoek naar nieuwe afweercellen om zich te vermenigvuldigen.

* bron: http://www.loket.net/aidsvragen/detail.asp?iFaq=245&iType=22

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 19 jan 2008 00:07

meboy schreef:Vraag: Hoe ontstaat het HIV-virus

Antwoord:

(...)

Klinkt aannemelijk, tenminste, het verhaal over hoe een vermenigvuldigingsproces van virale cellen het menselijk immuunsysteem aantast. Of het van het eten van apenvlees komt is niet direct aannemelijk. RNA speelt ook een rol in planten. Apen en mensen eten beiden planten. Weten dat het heeft gelegen aan het eten van vlees danwel planten geeft het antwoord op de vraag hoe de virale cellen in de mens zijn gekomen. Ik betwijfel het of het nog te achterhalen valt. Wat ik me wel kan voorstellen is dat er nog steeds mensen zijn die virale cellen in hun lichaam krijgen anders dan door seksueel contact of bloedcontact. Hoe dat netwerk zich verplaatst is ook interessant in dat geval. dat het onder homoseksuelen veel voorkomt vind ik niet verwonderlijk. Veel wisselende seksuele contacten in een tijd dat er onwetendheid was over wanneer seks onveilig is leverde veel hiv-dragers op. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die graag zou willen weten welke gevallen hiv-dragers zijn geworden zonder seksueel- danwel bloedcontact met een andere hiv-drager. Maar hoe kom je daar achter?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 jan 2008 10:53

Ik mag toch hopen dat de reden dat je je vraag over het HIV virus hier stelt, in het topic 'homofilie' stelt niet terug te brengen is tot het antwoord wat velen ooit hadden: AIDS is een straf van God op homosekualiteit....

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 20 jan 2008 11:38

Denkertje21 schreef:Ik mag toch hopen dat de reden dat je je vraag over het HIV virus hier stelt, in het topic 'homofilie' stelt niet terug te brengen is tot het antwoord wat velen ooit hadden: AIDS is een straf van God op homosekualiteit....
heb ik daar iets over geschreven ... :)

Lunteren
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Lunteren » 16 feb 2008 23:15

Denkertje21 schreef:
coupe soleil schreef:Als ik meteen mag binnenvallen in de discussie: ik denk dat niet zozeer het feit van belang is of je als homo wel of geen relatie hebt, maar veel meer hoe je relatie met God is. Als je van daaruit een weloverwogen keuze maakt, dan past m.i. in de eerste plaats respect voor het leven van de betreffende persoon.

Ik denk dat je daarmee één van de belangrijke spijkertjes op het kopje slaat...

Al was het alleen maar omdat, wat de keuze ook is, dit de diepste emotie van betrokkenen raakt.....

.

Lunteren
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Lunteren » 17 feb 2008 20:23

Een in mijn ogen positief artikel uit de Gezinsgids van 14 februari 2008.
Auteur is Prof. dr. J. Hoek.
Ik ben het niet in alles met hem eens, maar het is iemand waar ik van zeg: ja, hij begrijpt waar hij het over heeft, en hij kan zich goed inleven in mijn situatie als homo! Ik ben benieuwd hoe anderen dit stuk ervaren... En belangrijker: kan men wat met de handvatten die hij geeft.... En gaan we daar ook mee aan de slag....

De Bijbel en mensen die homofiel zijn

In pastoraat aan homofiele gemeenteleden gaat het om nabij zijn in kwetsbaarheid. Deze vorm van pastoraat is in orthodox-protestantse
kring nog altijd te schaars. Er valt op dit punt veel te verbeteren, vindt Prof. dr. Hoek
Hieronder gaat hij in op zes stellingen.

1 Het gaat om mensen
Bij het stelten van de vraag ‘Wat zegt de bijbel over homoseksualiteit?’ is het in de eerste plaats van grote betekenis om niet naar losse teksten te kijken, De Bijbel is het boek van de menslievende God Die niet wil dat wij dolen het duister, maar dat we zullen leven in het licht. In heel de Bijbel horen we Gods hartenklop voor een wereld in nood. We zijn alleen dan ‘bijbelgetrouw’ wanneer in onze houding diezelfde hartelijke bewogenheid blijkt. In de door Hervormd Gereformeerde Jeugdbond (HGJB) uitgegeven ‘Handreiking voor gesprek met homo seksuele jongeren’ wordt gesteld dat de betreffende jongeren niet in de eerste plaats aan de pastor vragen hoe denkt u over homoseksualiteit Hun behoefte is veelmeer; ‘Laat me merken dat naast me wilt staan in mijn strijd en in mijn zoektocht:
Mensen met homoseksuele gevoelens mogen niet tot ‘gevallen gemaakt worden, tot personen over wie je een mening moet hebben. Voor we er erg in hebben, zijn we louter met standpunten bezig, terwijl we de mensen uit het oog verliezen. In genoemde handreiking wordt de uitspraak geciteerd “homoseksualiteit krijgt de aandacht die het niet verdient, de homo verdient de aandacht die hij niet krijgt’ De pastorale begeleiding uit de kerken moet duidelijk maken dat Gods geboden heilzaam zijn. Gods richtlijnen zijn altijd ten leven en tot zegen.

2 Homoseksualiteit is gebrokenheid
“Voor zover wij weten hebben de meeste mensen met homofiele gerichtheid daar niet voor gekozen
Het is niet hun ‘schuld’ dat ze zo zijn en evenmin – over het algemeen- de schuld van de ouders.
Naar mij overtuiging is het gegeven dat mensen de ze gerichtheid hebben een symptoom van de gebrokenheid van de schepping en dus een gevolg van de zondeval (vlg. Rom. 8:20) vanuit de bijbel kun je niet zeggen dat homoseksuele oriëntatie een variant is in de goede schepping. Zij is niet gegeven met genesis 1 en 2 maar komt voort uit het gebeuren in genesis 3 daarom wijzen wij homoseksuele verbintenissen af.
Tegelijkertijd betekent dit dat er geen enkele reden is om als heteroseksuele mensen op hen die homofiel zijn neer te kijken. Alle mensen zijn zondaars die van Gods genade moeten leven. Geef aan mensen met een homofiele gerichtheid ruimte om er voor Gods aangezicht en binnen de gemeente te zijn zo als ze zijn.”

3 De Bijbel kent geen acceptatie van homorelaties.
“Wanneer we de hoofdlijnen van de schrift nagaan, dan wordt daar duidelijk geleerd dat de HEERE God het huwelijk van één man en één vrouw heeft bedoeld als bedding waarbinnen de seksualiteit wordt beleefd. Eerlijk verteld de Schrift over veel verwording ( veelwijverij, overspel, hoererij) maar gelijktijdig wordt Gods bedoeling gehandhaafd. De menselijke seksualiteit komt in het kader van het huwelijk tot zijn recht. De unieke twee-eenheid van man en vrouw in het huwelijk krijgt nergens in de bijbel een man - man of vrouw – vrouw relatie als alternatief naast zich. Het gaat in genesis 1 en 2 duidelijk om niet tijdgebonden (cultuur bepaalde) gegevens maar om de blijvende orde van de schepping. De Heere Jezus en de apostelen grijpen hierop terug als normatieve gegevens, dus als blijvend richtsnoer voor het leven naar Gods wil.”

4 Het is onjuist om alle homo - relaties op één hoop te gooien.
Bepaalde bijbelteksten beschrijven homoseksuele praktijken in het kader van verwilderde toestanden, totale losbandigheid en perversiteit. Dat is niet het zelfde als homoseklsueel gedrag binnen een verbintenis in liefde en trouw. Het mag niet zo zijn dat mensen die een homoseksuele relatie als zondaars bij uitstek worden gezien en dat in vergelijking hiermee over bijvoorbeeld echtscheiding of heteroseksuele ontucht meer vergoelijkend wordt gesproken. Homo seksualiteit als zodanig gaat in tegen Gods scheppingsorde, toch zijn er wat uitleving van het kwaad betreft wel degelijk gradaties in de homoseksuele praktijk. Dat is toch bij seksualiteit in het algemeen ook zo ? We keuren bijvoorbeeld het samenwonen van een jong stel zonder getrouwd te zijn beslist af, maar we stellen dit toch niet op één lijn met gruwelen als incest en verkrachting?

5 In Christus’ gemeente zijn alle gelovigen geroepen kruisdragers te zijn
“Het is goedkoop aan mensen die homofiel zijn voor te houden dat zij het zware kruis van seksuele onthouding moeten dragen terwijl men zelf van kruis dragen geen weet heeft en volop meedoet met de huidige genotcultuur er is veel gebrokenheid, niet alleen op homoseksueel gebied maar evenzeer op seksueel terrein in het algemeen, om van andere levensgebieden nog maar te zwijgen. Leven we daadwerkelijk met elkaar mee en bidden we voor hen die ene bijzonder zware strijd te voeren hebben?
Homofiele mensen mogen we in de gemeente helpen om met hun gerichtheid naar God te gaan en hun problematiek in Zijn handen te leggen. De Heere kan wonderlijk genezing en bevrijding geven of kracht schenken om de steile weg van onthouding te gaan.”

6 Liefdeloosheid is het grootste kwaad
Liefde is de vervulling van de wet (Rom.13:10) ik ben er bepaald niet gerust op de gereformeerde gezindte vrij is van liefdeloosheid. Je huivert soms van de toon van bepaalde ingezonden stukken in de krant. Wat erg wanneer jonge mensen die in verwarring zijn over mogelijke homofiele gevoelens dit niet bespreekbaar durven maken uit angst voor keiharde afwijzing. Waar zich dit voordoet, hebben we geen enkele reden om ons op onze rechtzinnigheid en principiële houding te beroemen integendeel, schijnbaar wetgetrouw verloochenen we dan het zwaartepunt van de wet, de liefde in navolging van Christus moet liefde de toon zetten en deze betoont zich in veel geduld en diepe solidariteit. Ik denk hier in het bijzonder aan ouders. Laten ze zich houden aan bijbelse principes en tegelijkertijd dicht bij de kinderen blijven, ook als ze een andere weg kiezen. Laat ze nooit los, maar laat ze zien dat je desondanks veel van hen houdt! Bidt om wijsheid en tact om samen verder te kunnen in alle openheid voor elkaar en gehoorzaamheid aan de Heere

Terug naar “Archief”