Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 17 jan 2008 18:46

We krijgen hier weleens van die (irritante) telefoontjes over leningen enzo. 'Heeft u een lening?' 'Nee, alleen hypotheek.' 'Echt waar?? Verder echt geen lening??' Alsof dat zo vreemd is...

Rolf

Berichtdoor Rolf » 17 jan 2008 20:19

Op infofilter kan een persoonlijk reclamefilter worden ingesteld.
Volgens berichten uit de krant wordt dit door veel (niet alle) bedrijven gerespecteerd.
Geen vermelding in de telefoongids helpt misschien ook enigzins.
Laatst gewijzigd door Rolf op 17 jan 2008 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 17 jan 2008 20:38

ja ik had een auto gekocht, maar het geld van mijn spaarrekening hielden ze bij de bank 3 dagen vast dus kon niet direct over het geld beschikken. Ik naar de bank: ik wil graag 1 malig in het rood staan, omdat ik die auto wilde halen. Dit duurde dus 7 werkdagen, maar ik kon wel een lening afsluiten. ALs ik het binnen 10 dagen volledig betaalde werd er geen rente over berekend. Nou ik trap daar dus niet in, er zit meestal wel een addertje onder het gras bij zulke gladde kletspraatjes....

En wat haai zegt, het is tegenwoordig vreemd als je geen lening hebt op je hypotheek na.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 17 jan 2008 20:44

Ahum....voel me enigzins aangesproken. Wij hebben nl ook een groot huis gekocht op beide salarissen. Dat hebben we gedaan omdat ik wel ik een redelijke wijk van Rotterdam wilde wonen. En ja wij hebben ook 2 (oude) auto's. Auto's hebben we beide nodig voor ons werk.

Geld om te sparen hebben we nu niet,omdat er nog veel in ons huis moet gebeuren.
Maar nee, wij gaan niet onverantwoord met ons geld om. Je kan nl.ook een huis kopen met de intentie om dat als spaarpot te gebruiken. Natuurlijk heb ik regelmatig zoiets van dat we alles wel heel snel gedaan hebben, maar aan de andere kant heb ik ook zoiets van "komt tijd, komt raad"

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 17 jan 2008 20:52

tja iedereen doet het natuurlijk op zn eigen manier... ik zou het zelf nooit gedaan hebben, dan maar eerst een andere wijk.

Je kunt je huis wel als spaarpot nemen, maar rij je alle2 je auto's kapot kun je geen geld uit je huis halen. En je moet dit ook aflossen, dus voordat je huis volledig is afgelost ben je toch wel zo'n 20/30 jaar verder.... (heb je natuurlijk wel een verzerkering, maar je krijgt er vaak geen andere auto voor terug, vooral niet als ze wat ouder zijn...)

maargoed, als jullie je er goed bij voelen, waarom niet? Dat ik het niet doe wil niet zeggen dat niemand het mag doen :wink:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 jan 2008 23:55

Wij hebben ook geen extra leningen ofzo, naast onze hypotheek. En de hypotheek sowieso alleen op mn mans spaargeld en loon.
Maar mijn zus en zwager hebben pas een appartement gekocht, echt zooo onwijs mooi, met 3 enorme slaapkamers, ook in Rotterdam. En dat kostte amper iets, tenminste, wat iedereen wel op 1 loon kan kopen volgens mij.

Wij wisten toen we het huis kochten al wel dat we in de toekomst enorm graag kinderen zouden willen. En we wilden absoluut niet dat ik persé zou moeten werken omdat we anders de hypotheek niet zouden kunnen betalen. Omdat ik mijn eventuele kind niet naar een creche wil doen, en mijn (schoon)moeder niet op kan en de ander niet wil passen, zou het lastig worden.
Ben nu wel dolblij dat we dat zo gedaan hebben. Hoeven we niet persé meer jaren te wachten tot we kinderen 'willen'.

maargoed, ieder z'n ding :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 18 jan 2008 08:06

Wij moesten wel op 2 volledige lonen, maar goed er zijn wel vooruitzichten dat het beter wordt. Mijn loon gaat weer wat om hoog, ik heb iets meer uren gekregen. Manlief is weer aan het solliciteren.
Nadeel daar van is dat hij nu een vast contract heeft en het maar weer de vraag is wat hij krijgt.
Ik heb als goede voornemen voor 2008 om alles financieel goed op de rail te krijgen dat we goed kunnen rondkomen en ook wat kunnen sparen. Ik hoop dat dat gaat lukken.
Ik werk er nu nog bij in de schoonmaak. Als ik dat kan laten vallen en we houden nog wat geld over, dan willen wij ook wel graag aan kids gaan denken.
Voordeel vind ik dat we wel zuinig hebben leren leven en dat is denk ik nooit weg als je ook kids krijgt.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 18 jan 2008 08:07

Appartement wilden we niet, we zaten in een appartement in Dordrecht en dan hedden we beter dan kunnen blijven wonen. Het huis hebben we inderdaad gekocht op beide salarissen, maar wel in de wetenschap dat we beiden nog zouden stijgen in het salaris. daarbij wist ik toen ook al dat ik niet wilde stoppen met werken als wij kinderen zouden krijgen. het verschil is dat wij ind. wel een huis gekocht hebben, maar verder zuinig leven.....

( ik krijg ook de induk dat jullie denken dat wij een enorm groot vrijstaand huis gekocht hebben...haha dat is dus niet zo. Het huis dat wij gekocht hebben is een middenwoning in jaren 30 stijl)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 18 jan 2008 11:02

tja wij stijgen ook nog steeds in salaris, is iig wel erg lekker. Alleen vond ik het zonde dat vlieger nu stijgt en ik 3 dagen minder ben gaan werken, kom je toch weer op minder uit. Toen wij ons huis kochten hebben we ook wel gelukt gehad met de rente, die stond in die tijd erg laag, en ging een maand later heel erg omhoog. Precies de goede tijd gehad dus, scheelt ook dat de huizen gewoon ontzettend duur zijn en je bijna niet meer op 1 salaris kán kopen. Hier in Ambacht kun je een fatsoenlijk huis voor een gezin met 3 kinderen kopen voor ongeveer 190000 euro, maar dan moet er vaak nog heel wat aan verbouwd worden. Meeste huizen komen boven de 2 ton, en als je starter bent en nog 'maar' 2 jaar werkt krijgt je dat alleen bijna niet voor elkaar.

Wat je bij een appartement vaak wel hebt is die vve kosten, kan ook hoog oplopen! Hier was een heel leuk appartementje, 2 slaapkamers en koste gewoon per maand 287 euro vve!!!! Tja heb je een goedkoop huis, maar betaal je je nog scheel aan die stomme vve. zou ik dus ook niet voor kiezen :wink:

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 18 jan 2008 12:02

Wow, dure huizen bij jullie, lammetje. Hier (prov. groninge) kun je rond de 150.000 zoiets krijgen, in sommige plaatsen zelfs al rond de 120.000.
Hier is dus kopen op één salaris eigen wel redelijk te doen.
Wij zijn wel op zoek naar een koophuis, maar echt vlotten wil het nog niet. Wij willeng raag een woning die we echt mooi vinden, bijv jaren 30 stijl, liever geen 'standaard' rijtjeswoning. maar dat is nou eenmaal het meest te krijgen.
Wel wil ik het liefst niet beide salarissen volledig gebruiken, wil ook wel wat speelruimte overhouden.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 18 jan 2008 12:20

Wouw, dat zijn nog es prijzen zeg! Ik werk op een makelaarskantoor in Utrecht en onder de 2 ton is bijna niet te krijgen. Of het is 50 m² (1 kamer). Starters staan ook echt in de rij voor woningen tot 250.000 en die gaan vaak nog boven de vraagprijs weg. Nu is de markt in Utrecht ook zeer hectisch en overspannen.... Zelf hebben wij in mei een huis gekocht in Houten, ook daar veel animo voor. Maar dan kom je toch al op 250.000 uit, minder wordt echt lastig. Of je krijgt een heel oud appartementje voor 180.000. Wij zijn wel heel blij met ons huis!! Al is het dan wat duurder. Wel op 2 salarissen, dat was het verstandigst omdat je anders met hele hoge maandlasten kwam te zitten. En onze lonen stijgen toch nog, dus wat dat betreft gaan we alleen maar vooruit...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 jan 2008 12:42

Mijn vriend heeft een huis gekocht op 1 salaris! Dus ik trek straks gewoon lekker bij hem in!!! Wat dingetjes verbouwen (zoals een verhoogd dakkapel) en dan gaan we de hypotheek iets verhogen!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 18 jan 2008 12:49

het scheelt heel erg per provincie en woonplaats, waar meer vraag is dan aanbod wordt het ook gewoon een stuk duurder. Soms zou ik wel eens heel ver weg in groningen of friesland een groot landhuis willen kopen 8) Maar dan denk ik dat ik toch veel familie ga missen, je bent daar toch een buitenstaander.

Huren is ook voor veel mensen geen optie meer omdat de wachtlijsten ook zo ontzettend lang zijn. Als je wilt trouwen móet je bijna wel op 2 volledige slarissen kopen. Maarja jonge mensen stijgen natuurlijk wel in salaris, maar als je net als ons 'meteen' een kind krijgt en dan minder wil werken..... Nu mogen wij niet klagen gelukkig!

Maar even wat anders, ik vind het brood echt ontzettend duur!!! Haal je bij de bakker 1 volkoren brood ben je bijna 2 euro kwijt :shock: en hebben wij niet eens een hele dure bakker. Haal het daarom maar bij de supermarkt, daar is het ook wel lekker, maar dan betaal je nog anderhalve euro voor 'lekker' brood. Die van de liddl voor 0.39 vind ik echt niet te eten :oops:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 jan 2008 12:56

Toen ik nog in Kampen woonde en de Jamin daar nog zat Kocht ik daar altijd m'n brood (halfje was ik 50 euro cent kwijt, en een heel 1 euro) En die was toch lekker...

Nu halen we bij de Super de boer brood (Kloosterbrood) meestal zo rond de 1 euro 20 ofzoiets.

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 18 jan 2008 12:58

Bij de Jumbo heb je fijnvolkoren voor 1,00 euro. En het is echt lekker brood! Maar van de week kwam ik langs de bakker en had ik echt brood nodig. Was een tijgertarwe 2,00 euro, ik schrok me een hoedje, het was wel lekker, maar om nou elke keer 2,00 e te betalen. Dat vind ik toch te gek.

Terug naar “Archief”