Kinderen opvoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sela

Berichtdoor sela » 17 jan 2008 12:07

toch blijft slaan een uiting van onmacht mijns inziens.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 17 jan 2008 12:07

Beetje kort door de bocht: een tik is lekker makkelijk.... natuurlijk is een tik niet lekker makkelijk. je slaat je kind niet omdat het leuk is. probeer sarah helemaal niet te slaan, maar een tik op dr vingers kan echt geen kwaad. Vind dat geen onmacht. Leg jij een kind van 10 maanden uit dat het niet mag en waarom niet, ze snapt het niet. Ik leg het uit, vervolgens zeg ik: NEE en als ze het dan nóg 1 keer doet krijgt ze een zachte tik op dr handen. Gaat ze dan nog door negeer ik het en probeer wat anders te geven om mee te spelen. Negatief aandacht vragen kun je soms niet negeren en soms helpt praten niet, waarom zou je dan geen tik geven?

Maargoed, ik merk toch wel dat de meeste die zo denken nog geen kinderen hebben, ik denk dat het toch verschillend is of je wel of geen kinderen hebt. Net wat jamillah zegt: leuk als je kind voor de zoveelste keer het behang vol klieder met stiften of poep, ik zou ook boos worden! En dan krijgt ze echt wel staf, gaat ze dan door kan ze best een tik op dr vingers krijgen. Ik weet niet wat je beter kunt hebben, naar je kamer sturen is ook niet goed want dan wordt de kamer een straf, op de trap blijft ze niet zitten, op de gang vliegt ze de trap op, boven haalt ze (nu al) de kasten leeg, beneden blijft ze écht niet zitten en in de box mag ze niet want dan wordt de box een straf..... wat moet je dan? Negeren? Nee dan krijgt ze eerst een waarschuwing, daarna een tik. Dan stopt ze meestal wel, vaak bij de waarschuwing al want ze is op zich NOG een lief luisterende baby 8)

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 17 jan 2008 12:11

sela schreef:toch blijft slaan een uiting van onmacht mijns inziens.

Slaan is wat anders dan een 'tikje op vingers'. Mijns inziens heur..

sela

Berichtdoor sela » 17 jan 2008 12:19

mijn ervaring is dat een behoefte aan het geven van een tik ontstaat als er iets met mezelf is. als ik het te druk heb ofzo. of als ik in een verkeerde modus zit. terwijl hetzelfde probleem in een andere situatie, bijvoorbeeld als ik gelukkig ben, niet eens ontstaat. volgens mij heeft een tik niet alleen met corrigeren te maken.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 jan 2008 12:19

Eigenlijk geven ook alle moeders in al de topics over opvoeding enzo ;) aan dat er zat andere manieren zijn om te straffen. Ik vind een tik absoluut een teken van onmacht, anders gebruik je echt wel andere methodes. En ik heb geen kinderen, dat weet ik, maar ik heb wel het voorbeeld van mijn eigen moeder die 4 kindere groot bracht zonder een enkele tik.
Een kind van nog geen jaar leer je echt niet iets door een tik te geven. Het enige dat een kind leert is de reactie: ik doe dit, dan krijg ik pijn. En dat vind ik echt niet goed.
Ik weet dat ik één van de weinigen ben die hier absoluut zo over denk, en ik hoop dat ik dat vol kan houden als ik kinderen mag krijgen. Omdat ik zeker weet dat er veel pedagogischer methodes zijn dan straffen.
En ik blijf ook nog steeds bij de opvoedingsdeskundigen waarvan er nooit 1 zal zeggen dat een tik wel mag.

Ik zal er verder over praten als ik misschien zelf kinderen heb ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 17 jan 2008 12:20

Ik kreeg als irritant kind echt weleens een pets. Als woorden niet helpen....
Of als we als kinderen met elkaar aan het klieren waren 'met de koppen tegen elkaar aan'. Dat dreunt wel ff door en daar leer je van. 8)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 17 jan 2008 12:56

Een tik doet bij Sarah geen pijn..... Ik sla zachtjes, en ze voelt alleen een 'tikje' en daarbij zeg ik: dat mág niet van mama! Dat is gevaarlijk, maakt troep oid

Jaël
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jaël » 17 jan 2008 13:11

Een kind van nog geen jaar snapt denk ik niet alles, maar als je duidelijk zegt dat iets niet mag, hebben ze dat best door. Een tik kan dan als bevestiging werken. Een tik als teken dat iets niet mag, dat hoeft heel niet zeer te doen, hoor.

Echt slaan is geen oplossing, maar een tik kan zeker wel helpen. Straffen als naar boven gaan is geen optie, boven staat vaak speelgoed, ligt een boek etc. dan is het ook geen straf meer.

Ik zou ook echt niet in discussie gaan met een klein kind hoor. een keer zeggen dat iets niet mag, en waarom niet is genoeg, misschien nog een tweede keer, maar dan houdt het toch echt op. Een kind heeft gewoon te luisteren vind ik dan.

Consequent zijn in wat wel en niet mag kan denk ik ook heel veel schelen. Complimenten geven ook.

Schelden zou ik nooit doen, of ik moet heel erg boos zijn. Maar normaal doe ik dat toch al vrijwel nooit. En je eigen kinderen uitschelden vindt ik helemaal raar. Ik bedoel dan echt zeggen, dat ze niks goed kunnen doen, stom zijn, eigenwijs stuk vreten, lelijkerd etc.

Huishoudelijke taken als straf, alleen als het direct er mee te maken heeft, dus al lopen ze expres met modderschoenen naar binnen, zou ik ze het wel zelf schoon laten maken. Maar dan weer niet de vaatwasser uit laten ruimen. Zulke klussen zou ik ze rustig laten doen, maar dan niet als straf.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 17 jan 2008 13:13

Zeker als het gevaar oplevert voor het kind, hete thee op tafel, zware bloempotten. Etc. Ik vertik het trouwens om mijn hele huis dusdanig te verbouwen dat ze nergens meer aan kùnnen komen. Ze leren het maar gewoon dat sommige dingen niet voor kinderhandjes bestemd zijn. Natuurlijk staat die peperdure vaas 8) niet binnen handbereik en als we koffie drinken vraag ik wel of iedereen zelf even naar zn eigen mok kijkt. Er zitten haakjes op de (kast) deuren en beschermers in de stopcontacten etc etc maar verder moeten ze gewoon overal van af blijven vind ik. En als ik een tik geef, zelden trouwens, Gerlinde is nu 16 maanden en nog geen tik gehad, dan is het op dat moment echt wel nodig en heeft dat niets met mijn gevoel te maken.
Al die ophef van pedagogische bladiebla. Wacht maar gewoon even tot je ze zelf hebt en praat dan weer verder. MissF, ik ken je ouders natuurlijk en sja die zijn wel een uitzondering op de regel wat ik natuurlijk alleen positief bedoel, je moeder is een prachtmens!

Nou ik geloof dat ik er nu wel genoeg over gemekkert hebt, een ieder doet het toch op zijn eigen manier en weet zelf het beste voor zijn eigen kids, toch?

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 17 jan 2008 13:19

Boudin is me op het moment zo enorm aan het uitproberen dat ik echt soms met mn handen in mn haar zit. Aan de ene kant vind ik het zo'n humor dattie midden op straat ineens plat op zn gezicht gaat liggen omdat ie het niet met de route eens is, aan de andere kant schaam ik me soms groen en geel voor de voorbijgangers. Hij gaat altijd wel ff mee naar de winkel en dan rentie achter de kassa voor een snoepje, trekt van alles uit de schappen en schreeuwt als hij zn zin niet krijgt...

Mama :roll: :mrgreen:

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 17 jan 2008 13:19

Hmz ja, je hele huis verbouwen voor de kids, dat vind ik zo'n onzin. Ik heb zo'n schoonzus die alles hermetisch afgesloten heeft, een hekwerk midden in de kamer zodat de kinderen daarachter 'veilig' kunnen spelen, als ze wat willen drinken worden ze op een stoeltje vastgezet in een tuigje... Echt vreselijk. (de kids zijn 5 en 3 jaar...) Als er nu eens een kastdeurtje openstaat of er even geen toezicht is zien die kinderen de kans schoon en gaan ze direct rottigheid uithalen, wat voor moeders alleen maar weer reden is om nog meer toezicht te houden enzo...

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 17 jan 2008 13:21

x
Laatst gewijzigd door *|Scatie op 10 aug 2008 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 17 jan 2008 13:25

Ik heb geen kinderen van acht, maar zoals Annet al zei als er helemaal geen straf werkt? Bij mij was een draai om mn oren altijd wel voldoende geloof ik. En dan huisarrest erover heen. Je hoeft je kind niet bont en blauw te slaan uiteraard.

sela

Berichtdoor sela » 17 jan 2008 13:26

mijn moeder 'kneep'.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 17 jan 2008 13:56

Volgens mij is een zachte tik (die geen pijn doet maar waar hij wel even van schrikt) gewoon een goed leermiddel voor een klein kind. Als een kind iets niet mag, moet daar iets negatiefs op volgen. Bijv. als een kind aan de vaas zit en je geeft het een tik dan leert dat kind de negatieve consequentie van het aan een vaas zitten. Bij een hete theepot hoef je als ouders geen consequentie te geven, die is er dan vanzelf al :) En volgens mij is dit pedagogisch helemaal verantwoord, deze voorbeelden werden iig bij de ontwikkelingspsychologiecolleges gewoon aangehaald, zonder daar problemen van te maken.

Terug naar “Archief”