Kinderen opvoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 16 jan 2008 21:15

TJ...ik kan mij voorstellen dat je daar boosom werd, zou ik ook worden.

Miss F.....opvoeden zonder pedagogische tik is natuurlijk ideaal, maar ik denk dat wij ( ben nl. zwanger) dat niet gaan redden.Mijn ega en ik zijn best wel temperamentvol, dus ik verwacht geen makkelijke, volgzame kinderen ( eerder potentiële coup-plegers...haha). Ik had het zelf als kind regelmatig nodig om over de knie te gaan, omdat ik bij alle "nieuwe"dingen in mn leven moord en brand gilde bv fietsen, zindelijk worden, zetpil krijgen, tandarts, douchen en ga zo maar even door. Mn ouders probeerden eerst met mij te praten en het uit te leggen,einde van het liedje was dat ik over de knie ging en het daarna zonder morren datgene deed.

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 16 jan 2008 21:17

Ik denk dat het bij het geven van een tik er vooral omgaat dat het niet uit drift is. Anders loopt het denk ik snel uit de hand.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 16 jan 2008 21:26

ik merk in mijn dagelijkse leven vaak dat ik verschil in gedachten van opvoeden ten opzichte van anderen!
ik schrik gewoon soms van de heftige reacties die een ouder geeft terwijl een kind iets nieuws heeft ondekt en dat uit pure onschuld doet! Zelf heb ik erg veel moeite met lichamelijk gemep en tikken en ook schreeuwen vind ik vreselijk.. omdat het gewoon niks oplost!

Mijn theori is zelf.... rustig blijven... en jah.. k kan et niet helpen.. praten :lol: zelfs al ist nog een jonkie!

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 16 jan 2008 21:27

Dan ben jij zeker nogal rustig van aard :?: :?: :?:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 16 jan 2008 21:33

PPM2 Ik begrijp dat je met een kind moet praten,maar persoonlijk word ik er niet goed van al die ouders die met hun kinderen overleggen of iets wel/niet mag. Een kind heeft ook gewoon te luisteren zonder dat ik daarover wil discusiëren.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 16 jan 2008 21:38

TJ, dat is echt niet normaal dat die oom dat deed. Ik zou flippen als ze het bij mijn kinderen zouden doen! Zo snel ik merk dat een ander mijn kinderen benadeelt gonst het in mijn hele lichaam.

Als ik mijn kinderen een tik geef, weet ik echt wel wat ik doe. Op een mijner zonen ben ik een tijd geleden ontzettend kwaad geweest en heb hem toen flink beet gepakt. Daarna hebben wij er uitgebreid over gepraat, ook nog met zijn vader erbij. Hij zei toen zelf: bij mama liep de druppel over de emmer heen, he mam? Zo had ik het hem ook uitgelegd. Bij sommige kinderen helpt praten gewoon niet, ze luisteren niet, net of het langs hun heen glijd.

Als je weken lang zegt dat hij uit school gelijk naar huis moet komen en hij doet het gewoon niet, straffen als: vroeg naar bed, geen video kijken etc landen niet wat zou jij dan doen?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 16 jan 2008 21:39

k bedoel niet discuseren met een kind.. dat werkt niet.. maar ik vind etwel belangrijk dat een kind duidelijk moet weten waarom die nou in de gang zit of waarom mama em een tik eheft gegeven....

als dat duidelijk is... lijkt et mij geen probleem!

maar als je een kind naar de planten ziet lopen.. en je wil dat niet.. kan je et toch beter afleiden en positeif een andere kant op praten, ipv afwachten en dan de negatieve kant opzoeken!

K weet dat ik et allemaal makkerlijker zeg.. dan dat et is gedaan.. de beste stuurlui staan immers aan wal :oops:

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 16 jan 2008 21:42

Ik zou ook helemaal niet blij zijn als iemand mijn kinderen aanraakt. Hun opvoeding is mijn zaak, niet die van een ander! In onze adoptie procedure hebben we het ook over opvoeding gehad en discipline enzo, en we hebben bijna moeten zweren nooit een tik uit te gaan delen! We hebben lekker ja en amen gezegd maar ondertussen....ik bedoel, ik ben helemaal niet van het slaan, maar soms is een opvoedkundige tik meer op zijn plaats dan een heel betoog!

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 16 jan 2008 23:34

Ik lees hier veel over op een stoeltje zetten of op de gang. Wij hebben er hier 1 die dus echt niet op de stoel in de gang o.i.d. bleef zitten maar de benen nam. Sprong als het volgens hem moest uit het raam. Het enige wat hielp was er continu "bovenop zitten" en evt tegenhouden. Maar dat gaat niet in een gezin met meer kinderen waar de tijd ook gewoon voor door gaat.
Ooit had ik hem voor straf naar de slaapkamer gestuurd, had hij daar de hele kledingkast leeggetrokken en de slaapkamer op de kop gezet. Ben zo boos op hem geworden dat ik hem van ellende maar naar beneden stuurde om hem niet wat aan te doen. (was toen zwanger en heel moe)
Hoe ga je zo'n kindje dan straffen. Praten helpt op zo'n moment niet, je bereikt hem gewoonweg niet. Naderhand belooft hij het niet weer te doen maar als het weer zover is is hij dus niet te bereiken.
(Gelukkig gaat het nu een stuk beter, is rustiger geworden)

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 17 jan 2008 06:26

Dat herken ik ook Memmem, met praten land het soms gewoon niet. Of negeren en idd de tijd gaat gewoon door.

Wij hebben er 1 die zo verschrikkelijk kan teuten je word er niet goed van. Denk ik dat hij al lang naar school is, staat hij nog in de schuur wat te nix doen ofzo. Onderweg fietst hij met een omweg naar school, tenminste, dat hoor ik dan van mijn schoonzus: ja, ... fietste nog langs, moest hij niet naar school? Ik vind dat hij te groot/oud is om te worden gebracht en hij moet het zelf maar es leren.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 17 jan 2008 06:59

*Annet* schreef:Dat herken ik ook Memmem, met praten land het soms gewoon niet. Of negeren en idd de tijd gaat gewoon door.

Wij hebben er 1 die zo verschrikkelijk kan teuten je word er niet goed van. Denk ik dat hij al lang naar school is, staat hij nog in de schuur wat te nix doen ofzo. Onderweg fietst hij met een omweg naar school, tenminste, dat hoor ik dan van mijn schoonzus: ja, ... fietste nog langs, moest hij niet naar school? Ik vind dat hij te groot/oud is om te worden gebracht en hij moet het zelf maar es leren.

En als je hem eens lekker laat teuten en te laat op school laat komen, Je legt het daar uit, en waarschijnlijk pakken ze hem daar wel aan. Dat helpt misschien beter als dat gezeur thuis.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 17 jan 2008 07:05

heb ik al zo vaak gedaan maar hij schijnt toch niet veel schrikbarend te laat te zijn anders had hij toch wel en na moeten blijven lijkt mij. Heb het er op gegeven moment over gehad met de juf. Of ze zijn daar toch beetje makkelijk in maar ik wil gewoon niet dat hij te laat komt.

Zo lijkt het toch net of ik een luilak ben die te laat uit bed komt en zodoende haar kinders niet op tijd op school krijg? (is het eigenbelang???)

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 17 jan 2008 08:34

ach neeeh... je bent maarzo geen luilak... tis dat ik zo naar de vk moet.. anders had ik er zeker ook nog ingelegen!!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 jan 2008 11:10

En toch werkt het zonder tik wel. Ik schijn de vreselijkste peuterpuber geweest te zijn die er bestaat. In de winkel met mijn hoofd op de grond bonken en keihard gillen, urenlang. Niks willen, altijd gillen, krijsen, schoppen, slaan. En mijn ouders hebben met NOOIT geslagen of een tik gegeven. Waarom zouden zij het wel kunnen, en ik niet?
Mijn zus zat altijd overal aan. Veel moeders geven dan een tik op de vingers en zeggen':' Nee, daar mag je niet aan zitten.' Mijn moeder gaf nooit een tik en toch leerde mijn zus echt wel dat ze er niet aan mocht zitten.

Volgens mij is een tik lekker makkelijk. Hoef je minder voor te doen. Mijn moeder moest gewoon veel meer tijd in aandacht geven aan mij steken. Omdat zij vond dat ik dat blijkbaar nodig had. En dat werkte dus, want volgens mij ben ik nu helemaal niet driftig meer enzo ;)

Maargoed, dan moet je daar wel de tijd voor hebben, en dat zou voor mij een reden zijn om kinderen niet te snel achter elkaar te willen. Mijn zus en ik schelen twee jaar, en volgens mij is dat toch echt te snel geweest. Spelen met elkaar deden we toch niet, en het was voor mn moeder gewoon echt druk. De rest scheelt allemaal 4 jaar, en vooral mijn broertje en zusje zijn zelfs nu nog vaak samen en houden zo enorm veel van elkaar. Dus met leeftijd heeft dat volgens mij niet zo te maken.

Maar een tikloze opvoeding zorgt wel voor veel enegrie die je kwijt bent om het in een andere vorm te doen zeg maar.

Oja, ik heb 1 keer een pak slaag op mn blote billen gehad, zo erg vond ik dat. Het is me altijd bijhgebleven en het mocht noooooit meer van mijn moeder. :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 17 jan 2008 11:45

Tja... als peuterpuber...
Maar een of ander rot ettertje van 8 is heel wat anders!!

Terug naar “Archief”