Waarom moet God aanbeden/geprezen worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 13 dec 2003 11:15

God loven is niet afhankelijk van je gemoedstoestand hoop ik.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 dec 2003 11:20

joris schreef:God loven is niet afhankelijk van je gemoedstoestand hoop ik.

Dat moet niet te hard gezegd worden, want iedereen is wel verdrietig. Het vergaat niet iedereen zoals Job die toch 'De naam des Heeren zij geloofd' toen hij de tijdingen hoorde van het onheil wat er met zijn bezittingen en kinderen geschied was.

joris

Berichtdoor joris » 13 dec 2003 11:23

je kan je zelf wel verdrietig voelen, maar daar moeten we God niet mee opzadelen. Hij is immers dezelfde gebleven nog steeds? Satan is er dol op om ons zelfmedelijden en beschuldigingen in te geven: die vrouw die u mij gegeven hebt. Nee! je was niet gericht op God en daarom voel je je klote! Dat heeft niets met Godte maken en Hij verdient nog steeds jouw lof!

caprice

Berichtdoor caprice » 13 dec 2003 11:29

joris schreef:je kan je zelf wel verdrietig voelen, maar daar moeten we God niet mee opzadelen. Hij is immers dezelfde gebleven nog steeds? Satan is er dol op om ons zelfmedelijden en beschuldigingen in te geven: die vrouw die u mij gegeven hebt. Nee! je was niet gericht op God en daarom voel je je klote! Dat heeft niets met Godte maken en Hij verdient nog steeds jouw lof!

Hij verdient altijd onze lof, dat is waar, maar het gaat hier over de gemoedstoestand van de mens. Soms kan hij God niet loven. Dat is niet de schuld van God, maar van hemzelf. Veel mensen kunnen God niet voluit loven als in de nabije omgeving iemand overleden is. Zo iemand heeft in de eerste plaats alleen maar verdriet.

joris

Berichtdoor joris » 13 dec 2003 11:43

En is dus gericht op zichzelf en niet op God. Ik doe het zel fook hoor, maar het is niet goed.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 dec 2003 12:14

Heb jezelf wel eens in een depressie of een andere zeer zware tyd geleefd?? Dan kun je dit pas zeggen denk ik.

joris

Berichtdoor joris » 13 dec 2003 13:19

essieee schreef:

Heb jezelf wel eens in een depressie of een andere zeer zware tyd geleefd?? Dan kun je dit pas zeggen denk ik.
Ja hoor heb het wel eens zwaar gehad. Maar toch moeten we denk ik net als David ook in zijn shitbuien uit komen bij God. Depressie is nooit een excuus om God niet te loven.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 14 dec 2003 12:27

joris schreef:
essieee schreef:

Ja hoor heb het wel eens zwaar gehad. Maar toch moeten we denk ik net als David ook in zijn shitbuien uit komen bij God. Depressie is nooit een excuus om God niet te loven.

Okay, ik ben het eens dat je dat niet als excuus mag gebruiken maar ik weet uit eigen ondervinding dat als je bijv. depressief bent, je broer sterft, jeugd trauma's herbeleven e.d. het bijna onmogelijk is om God te loven.
Dat het je plicht is en blijft ben ik met je eens.

joris

Berichtdoor joris » 14 dec 2003 13:53

Bijna onmogelijk.

Als je maar ook je vertrouwen op God blijft stellen en niet (alleen) op psychiaters en pillen.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 dec 2003 16:10

joris schreef:Bijna onmogelijk.

Als je maar ook je vertrouwen op God blijft stellen en niet (alleen) op psychiaters en pillen.

Blijft nog de vraag liggen, wat jij (Joris) onder God loven verstaat?
Dat kan mijns inziens namelijk uitbundig of inbundig zijn, maar bedoel jij alleen uitbundig?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 15 dec 2003 17:11

Inderdaad!
Joris, God vraagt nergens van ons dat we de hele dag maar moeten huppelen, en Hem danken!
Christus weende over Jeruzalem. He? Hij had toch God moeten danken dat er nog zoveel goeds in de stad was?
Christus weende aan het graf van Lazarus. He? Hij had toch God moeten danken voor het rijke leven dat Lazarus gehad had?

Er staat nergens inde Bijbel dat we niet verdrietig mogen zijn. Dat is iets wat we bij God mogen neerleggen. Hij weet wat het is om verdrukt te zijn. Als onze Hogepriester weet hij alle dingen, en is bewogen met ons. Wij hoeven voor God geen masker op te zetten.

Als het erg moeilijk is, en we ons weg voelen zinken is het goed om te vragen om Gods bijstand, en om te vragen dat Hij ons het grotere plaatje wil laten zien. Dat we het leven niet nemen zoals wij het kunnen zien, maar zoals God het ziet!

En de psalemn, ja, misschien is het herkenning, maar meer nog is de inhoud tot troost! De psalmen zijn zo rijk, alle buien kun je daar in terug vinden!
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

joris

Berichtdoor joris » 16 dec 2003 23:27

God is groot, dat is God loven. Dat beseffen en dat uitzingen. God blijft groot, ook al voel jij je klein.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 dec 2003 12:13

joris schreef:Bijna onmogelijk.

Is ook bijna onmogelijk. Je weet dat God er is maar je voelt helemaal nix!

joris

Berichtdoor joris » 24 dec 2003 12:55

daar zijn jullie refo''s toch op tegen? dat je iets voelt? doe je het dus precies goed.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 dec 2003 13:36

essieee schreef:

Joris ik ben het helemaal met je eens.
Al voel je je nog zo beroert, en al zit je gevoel nog zo scheef. Je geloof (je nieuwe gevoel wat in jou is) roept om God. Ga dan niet op je gevoel af maar op je geloof.
Als er ook maar iets in jou is dat schreeuwt op God en je gevoel zegt: "vandaag niet, ik voel me niet lekker, ik ga snel slapen dan is het morgen mischien beter", dan mag je gewoon naar God toegaan.

Essieee ik begrijp je denk ik wel een klein beetje, ik heb nooit een depressie gehad of een zware tijd (nou ja wat is zwaar :roll: ). Ik heb wel momenten dat mijn gevoel zegt: "dat kan best, je hoeft niet altijd te bidden" en mijn geloof zegt dan: "je mag bidden hoor".
Het mooiste zou zijn om alleen naar dat kleine stemmetje te luisteren, ik wet zeker dat de kleine stemmetje straks een veel grotere stem wordt.
Ik las het gister "toevallig" nog de verzoeking in de woestijn de duivel verleide Jezus een aantal keren tot dat Jezus zij: ga weg van Mij!
Dat mag jij ik en joris :mrgreen: zeggen tegen de duivel: ga weg van mij want ik mag God loven (en dat zeg ik niet maar Jezus)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”