Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rolf

Berichtdoor Rolf » 15 jan 2008 18:18

MissF schreef:Ramen zemen twee keer per jaar?

Mannenogen en -handen zijn toch anders.
Met een schroeverdraaier, een meter, of verfkwast ben ik handiger dan met een spons.
Maar ik red mij ermee.
Wie van jullie ega's zal in tijd van nood eten kunnen koken, de was kunnen doen, kleding herstellen?
Niet veel, denk ik.

Anne80 schreef:Ik draai nu af en toe een lege trommel op 90 graden met soda.

Dat lijkt mij niet verstandig.
Soda is een soort zout, en kan metaal aantasten.
De trommel is weliswaar van roestvrij staal, maar het lijkt mij beter een gewone volledige wasbeurt, met warmwater, en lege machine, uit te voeren.
Zo wordt het ook aanbevolen.
En : "Gebruik voor reinigen alleen middelen die wasmachine veilig zijn."

Koelkast
In het onderhoudsboekje staat dat die gereinigd moet worden, zodra het nodig is. (Bij mij ~2 keer / jaar, ik doe er zoveel mogelijk schone trommels ed. in, en nooit warm.)
Het schoonmaken dient te gebeuren met een sopje van ~30 graden.
Daarna de koelkast goed drogen.
En na aanzetten deur even open laten.
Ontdooien 1 * / jaar.
Soms moet ook de opening voor afvloeien van condens (aan de achterzijde) worden schoongemaakt, en het filter boven de groentelade.

Habibi schreef:ik zit bij nuon zakelijk en als je continutarief neemt (dat is dus 24 u. per dag) dan betaal ik € 0,07 per kwh.
Nog even een opmerking hierover.
Essent:"Normaaltarief 10,83 cent per kWh;Laagtarief 5,97 cent per kWh".
Hier komen nog kosten bij. A.d.h.v. de jaarafrekening is dit te berekenen.
O.a. transport, gebruik van netwerk en meter, en belasting.
Uiteindelijk komt er dan 7 a 8 cent bij aan variabele kosten.
Daarbovenop komen nog de vaste kosten, o.a. gebruik netwerk en meter, administratie.
Laatst gewijzigd door Rolf op 15 jan 2008 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 15 jan 2008 18:22

Vlieger kan echt wel de was doen, vraagt nu wel eens op hoeveel graden het moet, maar hij weet het over het algeem zelf al. Strijken heeft hij tot nu toe nog niet geleerd, maar als de nood aan de man is, lukt dat ook wel, zo moeilijk is het niet :wink: Enne eten koken doetie prima! alleen kleding herstellen niet, maar dat doe ik ook niet, op een knoopje eraan zetten of een panty bij mn teen dicht maken... :lol:

Als er iets met mij zal gebeuren weet ik zeker dat vlieger het allemaal goed van me over neemt! We hebben het ook regelmatig over dat hij het huishouden zou moeten kunnen doen in geval van nood en hoe hij het dan zal aan pakken.
Ohja, ramen zemen kandie ook heel goed :mrgreen:

Rolf

Berichtdoor Rolf » 15 jan 2008 18:29

Waardevol, denk ik.
Je kunt zo bijspringen indien nodig.
En bij ouderen is het ook praktisch.
In mijn kring van familie en bekenden zijn ze er ook, maar niet allen kunnen het niet.
M.b.t. kleding herstellen, kan alleen echt eenvoudige dingetjes.
Laatst gewijzigd door Rolf op 17 jan 2008 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 jan 2008 18:59

Koken vindt mijn man sowieso leuker dan ik, dat kan hij prima.
Maar wassen en stijken totaal niet. Ramen zemen al helemaal niet. Ik wilde hem ooit een keer leren strijken, maar ik merkte al wel dat ik dat ene blousje wat toen gedaan moest worden sneller zelf had gedaan dan hij. Dus liet ik het maar zitten.
Maar ach, als de nood echt aan de man is, dan is de was zo bij mn moeder of schoonmoeder. Dus dat komt wel goed. Al lijkt het me soms wel een lekker idee dat hij ook weet hoe het werkt. Al zal wassen vast wel lukken, en strijken spreekt ook voor zich. Ik heb het ook nooit geleerd, maar gewoon gaan doen, en dat ging prima.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jan 2008 19:04

Rolf: wat een ouderwetse opvatting! Mijn man heeft 7 jaar op studentenkamers gewoond, dus die kan prima voor zichzelf zorgen. Ik moet wel zeggen dat mijn vader ook een paar jaar op kamers heeft gewoond en die kan nog steeds niet koken... nouja hij vindt het lekker wat hij kookt, maar ik niet zo.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 15 jan 2008 19:52

Mijn kerel kan ook best voor het huishouden zorgen. Het is dat hij meer geld dan mij binnnenbrengt dus vandaar dat ik thuis ben....

Elke zondag kookt hij eten. Hij doet gerust de was, al is het op een andere manier dan ik het zou doen. Strijken heeft hij nooit gedaan bij mijn weten, maar dat zal misschien ook wel lukken. Als mijn naaimachine het begeeft maakt hij hem en als ik er niet uitkom met naaien snapt hij het soms wel, dat is het technisch inzicht van een man, weet je. :wink:

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 15 jan 2008 20:01

Mijn kerel stoft, zuigt, dweilt, doet de afwas, kookt af en toe, kan wel een wasje draaien, heeft s een poging gedaan tot strijken wat redelijk goed ging, maar aangezien ik bijna nooit strijk, hoeft hij het ook niet te doen.
Ramen zemen moet ook wel lukken denk ik.
In principe kan hij alles wel alleen ik doe het toch ook wel graag zelf. Mannen zien toch vaak bepaalde dingen niet en ik ben best wel precies, dus doe ik het gewoon graag zelf.
Maar meestal komt het er op neer dat hij zorgt dat het huis een beetje netjes is als ik aan het werk ben en dat hij kookt als ik een keer laat ben of geen zin heb. En als ik vrij ben doe ik het meeste en af en toe vraag ik even wat aan hem om te doen.

Koelkast maak ik bijna elke 14 dagen schoon. Is weinig werk als je het bij houd, magnetron neem ik dan ook gelijk even mee. 'k Vind 't wel belangrijk als ie schoon is.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 15 jan 2008 20:07

Tip van mn mama ;-):

Haal even een doekje over je spullen voor je het de koelkast in schuift. Dan heb je al minder last van plakkerigheid en vochtige vieze kringen in je koelkast.

Zo blijft ie lekker schoon. En vergeet vooral de rubbers niet regelmatig mee te nemen, als daar eenmaal vuil in zit krijg je het bijna niet schoon. Dat heb ik van de smaakpolitie geleerd 8)

Verder zou ik het wel interessant vinden een opvoedingstopic, best leuk om te zien hoe mensen omgaan met kruimelende en behangscheurende peuterpubertjes..
Mijn zeun heeft tot twee keer toe zijn strontluier uitgedaan en uitgesmeerd over de muren/ ramen/ deuren en bed in zn slaapkamer.. Terwijl ik dacht dat hij lag te slapen......
De tweede keer heb ik de luier in zn gezicht geduwd.. 'Vies hé! En mama moet het weer schoonmaken!'

Klinkt misschien als ontaarde moeder maar hij heeft het tot nog toe niet weer gedaan..

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 15 jan 2008 22:45

Ik heb wat gesplitst, het kan zijn dat sommige dingen nu niet meer goed lopen maar dat is de concequentie van off topic gaan. :wink:

Anne 80

Berichtdoor Anne 80 » 15 jan 2008 22:53

Mijn man kookt, zuigt, hangt de was op, vouwt deze op en strijkt wat nodig is (en errug netjes!)en nog veeeel meer! Heeft ie zichzelf aangeleerd toen we getrouwd zijn. Heeft zoiets van : we werken samen dus t huishouden ook samen.

Anne 80

Berichtdoor Anne 80 » 15 jan 2008 22:59

MissF schreef:Maar ach, als de nood echt aan de man is, dan is de was zo bij mn moeder of schoonmoeder. Dus dat komt wel goed. Al lijkt het me soms wel een lekker idee dat hij ook weet hoe het werkt. Al zal wassen vast wel lukken, en strijken spreekt ook voor zich. Ik heb het ook nooit geleerd, maar gewoon gaan doen, en dat ging prima.

Ik zou t erg slap vinden om de moeders met de was op te zadelen.
Met een beeeetje moeite kan iedereen was opvouwen en strijken.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 16 jan 2008 09:53

Mjin man kan eigenlijk ook alles....sommige dingen zelfs beter dan ik..haha. Hij kan bv beter strijken....het duurt wel langer, maar het reslutaat is er ook naar. Het verstelwerk laat ik ook meestal door hem doen. :oops: Het probleem is eigenlijk mee dat hij er geen tijd voor heeft om heel veel me te helpen.

Sinds kort zijn we verhuisd en het huis is een stuk groter geworden. Ik kom echt niet meer elke week het hele huis door, laat staan dat ik elke 2 weken ramen kan lappen en de koelkast kan schoonmaken. Gelukkig komt elke maand de glazenwasser die de hele buitenboel doet. Dat red ik dus echt niet meer. ( Nu speelt volgens mij ook wel mee dat ik zwanger ben en mij hondsberoerd voel). Ik heb al wel bedacht dat ik naarstig op zoek ga naar een huishoudelijke hulp.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 jan 2008 10:12

Rolf schreef:
MissF schreef:Ramen zemen twee keer per jaar?

Mannenogen en -handen zijn toch anders.
Met een schroeverdraaier, een meter, of verfkwast ben ik handiger dan met een spons.
Maar ik red mij ermee.
Wie van jullie ega's zal in tijd van nood eten kunnen koken, de was kunnen doen, kleding herstellen?
Niet veel, denk ik.

Daar vergis je je enorm in! Mijn vriend (30 jr) woont al 9 jaar opzichzelf. En doet nu ook gewoon z'n huishouden (wassen, strijken, koken, kleding herstellen).. echt alles!

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 16 jan 2008 11:36

Dames, het gaat hier over de financiën. Dus nu weer on-topic.
Off-topic wordt vanaf nu verwijderd.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 16 jan 2008 14:11

Wij hebben hier nu maar even afgesproken dat we de boodschappen die we voor een maand in 1x kunnen kopen, dat ook gaan doen zodra het loon er is. Dan hebben we tussendoor alleen verse producten, zuivel en brood enzo nodig. Het gebeurt nl. wel eens dat we heel krap zitten en dan hebben we op die manier wekelijks ook minder nodig.
Onze poes heeft nl. ook kattenvoer en kattenbakkorrels nodig en in vind niet dat die er onder moet lijden als wij eens geen geld hebben.
Morgen komt mijn loon dus ga ik dan maar eens flink inkopen doen. Ga m'n voorraadkast eerst maar eens opruimen.

Terug naar “Archief”