Hoe zie jij je Evangelisch mede-christen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 13 dec 2003 21:44

caprice schreef:Ik geef mijn mening hierover niet, daar ik nog nooit in een evangelische kerk ben geweest (en er ook nooit zal komen) en ik weinig evangelische mensen ken/spreek.

Anders wordt het een vooroordeel.

ik zou niet al te snel nooit zeggen :D twee jaar geleden wist ik hoegenaamd niets van de evangelische beweging, en kon ik me eigenlijk ook niet voorstellen dat ik daar ooit naar de kerk zou gaan. intussen ben ik er regelmatig geweest....

promise schreef:Maar we zijn allemaal christenen, ooit zullen als een grote familie zijn...

dan zal dat probleem van niet kunnen uiten ook wel opgelost zijn, verwacht ik :D
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

promise
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor promise » 13 dec 2003 22:31

Yep, dat zal inderdaad wel! :P
May the strength of the Lord be with you!

caprice

Berichtdoor caprice » 15 dec 2003 08:34

windekind schreef:
daar ik nog nooit in een evangelische kerk ben geweest (en er ook nooit zal komen)
Waarom zul je daar nooit komen? Het is toch belangrijk dat de kaart van kerkelijk Nederland een beetje leeft voor je?

In een evangelische kerk wordt God vaak beschouwd als een schoolvriendje. Volgens iemand (moslim) die eerst in een evangelische gemeente geweest was en daarna bij ons, in de gereformeerde gemeente, was er in de gereformeerde gemeente veel meer eerbied. De mensen gingen volgens hem ook gepaster gekleed.

Ik vraag me wel eens af of de evangelischen beseffen dat ze voor een heilig en almachtig God leven die geen mens kan zien zonder te sterven. (Denk ook aan de geschiedenis van Mozes, dat hij maar een heel klein iets van God zag, maar dat zijn aangezicht zo verblindend blonk, dat niemand hem aan kon kijken.

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 15 dec 2003 13:13

Zelf heb ik een keer een evangelische dienst bezocht, en toen schrok ik wel even. Was wel even wat anders. Maar op dat moment was mijn geloof ook nog niet zo sterk.
Binnenkort ga ik weer es langs. Ondertussen ken ik een aantal evangelische mensen en hun geloof komt voor puurder op mij over dan wat ik in mijn eigen kerk zie. Ze lijken veel blijer met hun geloof.
Daarnaast lijkt het misschien in de dienst dat het oppervlakkig is, maar ik heb het idee dat ze echt veel aan bijbelstudie doen.
Ik denk dat we nog wel het een en ander van ze kunnen leren.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 15 dec 2003 14:23

Kweet niet wie dat zeiden, maar ik vind het ook heel belangrijk om te weten wat er in verschillende kerken gebeurd. Kben in behoorlijk wat verschillende kerken geweest, en dat vind ik echt leerzaam. Door dingen te zien en te horen die je zelf niet vaak ziet hoort ga je nadenken over de dingen die jij heel normaal vind. Zo kun je zelf overal het beste uitpikken, en een goede mening vormen.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 15 dec 2003 15:34

caprice schreef:
windekind schreef:
daar ik nog nooit in een evangelische kerk ben geweest (en er ook nooit zal komen)
Waarom zul je daar nooit komen? Het is toch belangrijk dat de kaart van kerkelijk Nederland een beetje leeft voor je?

In een evangelische kerk wordt God vaak beschouwd als een schoolvriendje. Volgens iemand (moslim) die eerst in een evangelische gemeente geweest was en daarna bij ons, in de gereformeerde gemeente, was er in de gereformeerde gemeente veel meer eerbied. De mensen gingen volgens hem ook gepaster gekleed.

Ik vraag me wel eens af of de evangelischen beseffen dat ze voor een heilig en almachtig God leven die geen mens kan zien zonder te sterven. (Denk ook aan de geschiedenis van Mozes, dat hij maar een heel klein iets van God zag, maar dat zijn aangezicht zo verblindend blonk, dat niemand hem aan kon kijken.
Ik vind het nogal naïef als je om de ervaring van één persoon in gemeenten over de hele breedte van de evangelische beweging niet gaat kijken.
Als een moslim één keer in een gereformeerd vrijgemaakte kerk is geweest en het niet goed vond, betekent dit dan dat evangelische mensen in geen één kerk op gereformeerde grondslag zal moeten gaan kijken?

Ik sluit me bij de bovenstaande reactie van Acire aan.

Groetjes,
Windekind
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Sanhschommel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sanhschommel » 15 dec 2003 16:15

Even een vraagje, zijn evangelischen niet erg lichtinnig?
Lachen is een vak

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 15 dec 2003 16:25

Sanhschommel schreef:Even een vraagje, zijn evangelischen niet erg lichtinnig?

Wat is lichtzinnig.. kun je dat ff concreet maken?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 dec 2003 16:48

Deze discussie verzandt weer in louter vooroordelen, dit soort discussie is nu niet echt bevordelijk voor de gemeente van Christus op aarde.

promise
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor promise » 15 dec 2003 20:18

In evangelische gemeenten kijkt men anders tegen God aan. Ze zien God meer als een God van liefde, van goedetierenheid. Natuurlijk is God niet alleen liefde, maar wel als je bij Hem hoort. Veel mensen hebben een rechtstreekse relatie met God, en dat uiten ze ook. In evangelische gemeente merk je zo goed, meer dan in reformatorische kerken, dat de mensen echt voor God naar de kerk gaan, omdat ze zoveel van Hem houden... In de reformatorische gemeenten zitten veel mensen, vooral jongeren, omdat ze naar de kerk moeten, niet omdat ze zo graag naar de kerk willen. (heus niet allemaal!!)
Evangelische mensen uiten hun geloof op een andere manier, als ze verdrietig zijn huilen ze, als ze blij zijn lachen, zingen ze. Gewoon, onder de dienst door. Ik zeg niet dat dat in reformatorische kerken niet gebeurd, maar mensen kijken hier anders tegen aan.
Natuurlijk zijn er, zoals in alle kerken, ook veel dwalingen. Sommige evangelische kerken zien de bekering als iets heel simpels, als je naar de kerk ga, dan zit het wel goed. Maar er zijn zoveel verschillende gemeenten! Je kunt ze niet allemaal gelijk trekken, en ik heb het idee dat dat wel gebeurd... Reformatorische mensen zien evangelisch als heel lichtzinnig, geen eerbied hebbende voor God. Evangelische mensen zien reformatorisch als iets zwaarmoedig, neerslachtig. Zij hebben beide nooit helemaal gelijk. Er zijn een heleboel lichtzinnige en zwaarmoedige kerken, maar er zijn er nog zoveel meer!! Waar zullen wij over oordelen? Moeten we dat niet aan God over laten? Zal Hij tegen lichtzinnige mensen zeggen dat ze te happy geleefd hebben? Zal Hij tegen zwaarmoedigen zeggen dat ze te neerslachtig zijn geweest? Waar zullen wij onderscheid maken, terwijl God aan iedereen die in Hem geloofd het eeuwige leven heeft beloofd? Geloofd een evangelische niet in dezelfde God als een reformatorische? In dezelfde wonderlijke belofte?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 dec 2003 15:53

caprice schreef:Ik vraag me wel eens af of de evangelischen beseffen dat ze voor een heilig en almachtig God leven die geen mens kan zien zonder te sterven. (Denk ook aan de geschiedenis van Mozes, dat hij maar een heel klein iets van God zag, maar dat zijn aangezicht zo verblindend blonk, dat niemand hem aan kon kijken.
Ja hoor, dat beseffen ze, daarom zijn ze ook zo blij dat ze Iets van Hem mogen zien door de Middelaar.

Voorde rest helemaal eens met promise
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 16 dec 2003 18:36

ik ben het met Caprice eens hoe men in de evangelische kerken met Jezus'naam omgaat. Het is heel vaak 'Jezus is je vriend' en pas nog zei er iemand 'Jezus Rulezzz!!'
Dat vind ik getuigen van weinig eerbied. Het is natuurlijk fantastich als je weet dat Jezus voor jou gestorven is, maar het lijkt mij JUIST dan dat je die Grote Naam met meer eerbied uitspreekt! het is geen kleinigheid!
ook hoor ik dat als je maar zegt 'Ik neem Jezus aan' dan ben je al kind van God. Niemand mag daar over oordelen maar de vruchten van het geloof ontbreken vaak en zie je niet bij hen terug!
nu denk ik niet dat alle evangelischen zo doen, net zoals bij de gereformeerden niet iedereen doemdenker is, wat ook vaak gedacht en gezegt word.

qua godsdienst beleving kunnen veel gereformeerden vaak iets leren van de evangelischen! Die zijn vaak veel aktiever in het uitdragen van het Woord, in de straten, op markten en bij stadions kom je ze vaak tegen.
Ik heb daar veel respect voor. evangelischen dragen het meer uit en zo hoort het ook.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

promise
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor promise » 16 dec 2003 18:45

Jezus is mijn Vriend!! :P Waarom zou je dat niet mogen zeggen? :?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 16 dec 2003 18:46

Voor mij hebben evangelische mensen juist wel heel veel eerbied voor God de vader en Jezus. Alleen wij uiten ons op een vrijere, andere manier. Bij ons maakt het ook niet uit wat voor kleren je aantrekt als je naar de dienst gaat, de ene wil graag heel erg netjes, en de andere gewoon, net als door de weeks. Bij ons ziet God het hart aan, en niet het uiterlijk. Of je nou een bril hebt, dik bent, groengevreft haar hebt, maakt allemaal niet uit, of zo grijs als een duif, of kaal, als je maar voor een ding komt, en dat is samenzijn in de naam van Jezus Christus, en er is veel broederschap, blijheid, en delen van leed en verdriet, etc. Veel betrokkenheid met elkaar, alle leden van de gemeente, zijn broeders en zusters, maar wel met veel diepgang en eerbied, juist wel.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 16 dec 2003 18:59

veel dingen die je zegt, broederschap, blijheid enz. kan ik het zeker mee eens zijn.
maar qua kleding die je draagt naar de kerk ben ik van mening dat het netjes moet zijn, je bent in Gods huis. door je netjes te kleden toon je respect voor Hem. als je bij de koningin op visite gaat of naar een bruiloft trek je ook je beste kleding aan.
en over het gebruiik van Jezus naam, tja, het lijkt vaak op straattaal dat Jezus Rulezz enzo. er moet verschil zijn vind ik. Jezus is niet zomaar iemand. maar ik begrijp de intensie wel hoor! het is niet verkeerd bedoeld als je zegt dat Jezus je vriend is, maar op mij (en veel Gereformeerden) komt het vaak wat 'popi' over. :)
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Terug naar “Archief”