De PKN is een kar met kikkers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 03 dec 2003 18:24

Fredrik schreef:
Tabitha schreef:
Fredrik schreef:Ik denk het niet zuster. In de Tempel was er na mijn weten nog geen on-Bijbelse belijdenis, die is er nu wel. Tabitha jij weet toch net zo goed als ik dat wij ook niet meer in de synagoge zitten?
Hoe kun je in een kerk blijven waar de pluraliteit als wapen in het vaandel gedragen wordt? Verder weet jij toch ook dat die pluraliteit die de PKN voor ogen heeft is dat er homohuwelijk wordt gesloten onbelijdende leden mogen kinderen laten dopen, kinderen aan het avondmaal. Maar ook houdt dit in dat je het goed vindt dat Jezus niet als Gods Zoon wordt gezien en dat de Bijbel niet in z'n geheel als waarheid wordt aangenomen.
Pluraliteit in de kerk = de duivel in de kerk dat weet ook gij zuster Tabitha!

Ik geloof dat de duivel inderdaad ook werk verricht in de Hervormde Kerk/PKN, maar dat doet hij net zo goed in de GerGem (in Ned.) :x Maar moeten wij daarom ook niet in die kerk blijven, juist omdat deze zo slecht is? Als je eruit stapt, weet je bijna zeker dat het niet meer goed komt. In de Hervormde kerk was homohuwelijk ook al goedgekeurd, dus dat is niets nieuws voor mij.
In de tempel waren vroeger ook allerlei misstanden, maar dat los je niet op door een nieuwe tempel te gaan oprichten, juist om erin te blijven. :!:
Wat maak je me toch verdrietig Tabitha, meisje sta op! Doe niet zo dom en denk toch eens na bij wat je zegt je gaat toch dingen die verkeerd zijn niet recht praten? Voor jou zouden we nog tot heiligen mogen bidden. We waren met jou in de RKK gebleven. Waarom wordt je daar geen lid van zuster? Weet toch wat je zegt.
Wat ik jou wil zeggen zuster is het volgende: ,,De belijdenis is duivels en in elke aardse kerk doet de duivel zijn werk, dat weet ik ook. Maar wanneer de duivel zo duidelijk naar voren komt als in de PKN kun je daar niet blijven maar moet je zeggen nee ik kan niet mee gaan." Dan maar met z'n allen naar de Gergem en de GKN'ers naar de Chr ger of de Ned ger!
Tabitha lees het volgende met aandacht: Spreuken 17:15 Wie den goddeloze rechtvaardigt, en den rechtvaardige verdoemt, zijn den HEERE een gruwel, ja, die beiden.

Het spijt me oprecht als ik je verdrietig maak, maar dat wil niet zeggen dat ik dan mijn mening verander. Je geeft toe dat de duivel ook in andere kerken rondgaat, waarom zou ik dan naar zo'n andere kerk gaan? Juist omdat deze in de PKN ook rond zal gaan, is het misschien wel juist een reden om te blijven.
Ik rechtvaardig de belijdenis/goddeloze niet, tenminste dat probeer ik niet te doen, evenmin als ik de rechtvaardige verdoem. Ik mag de belijdenis en alle goddeloosheid wel afkeuren! Zeg me ook even wat je mis vind aan de belijdenis, zodat ik daar op in kan gaan. Ik zeg niet dat ik het met de belijdenis eens ben, hoor!
Wat betreft die RK kerk. Volgens mij krijg je daar geen vrijheid om je eigen leer te preken. Van een preekstoel in de PKN mag dat wel. Je mag zelfs zeggen dat je het niet met de belijdenis van de PKN eens bent. Anders was het misschien wel een idee om in de RK-kerk te blijven, hoewel daar natuurlijk ook genoeg misstanden zijn, maar ik geloof ook dat er kinderen van God zijn.
Ook zie ik het niet zitten om naar de GerGem te gaan, omdat ik het liefst bij de vaderlandse kerk blijf, maar ook omdat ik het vaak niet eens ben met GerGemdominees.

Fredrik
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fredrik » 04 dec 2003 19:27

Tabitha schreef:Het spijt me oprecht als ik je verdrietig maak, maar dat wil niet zeggen dat ik dan mijn mening verander. Je geeft toe dat de duivel ook in andere kerken rondgaat, waarom zou ik dan naar zo'n andere kerk gaan? Juist omdat deze in de PKN ook rond zal gaan, is het misschien wel juist een reden om te blijven.
Ik rechtvaardig de belijdenis/goddeloze niet, tenminste dat probeer ik niet te doen, evenmin als ik de rechtvaardige verdoem. Ik mag de belijdenis en alle goddeloosheid wel afkeuren! Zeg me ook even wat je mis vind aan de belijdenis, zodat ik daar op in kan gaan. Ik zeg niet dat ik het met de belijdenis eens ben, hoor!
Wat betreft die RK kerk. Volgens mij krijg je daar geen vrijheid om je eigen leer te preken. Van een preekstoel in de PKN mag dat wel. Je mag zelfs zeggen dat je het niet met de belijdenis van de PKN eens bent. Anders was het misschien wel een idee om in de RK-kerk te blijven, hoewel daar natuurlijk ook genoeg misstanden zijn, maar ik geloof ook dat er kinderen van God zijn.
Ook zie ik het niet zitten om naar de GerGem te gaan, omdat ik het liefst bij de vaderlandse kerk blijf, maar ook omdat ik het vaak niet eens ben met GerGemdominees.
Ik weet niet precies waar het staat zuster maar mijn broeder Andreas heeft op zijn site http://www.freewebs.com/andreasvdmeulen/algemeneinformatie.htm het overgenomen wat er op refoweb op zijn vraag over de belijdenissen van de PKN. Ik zou zeggen lees de teksten op die site aandachtig het gaat dan wel niet over de NHK problemen maar het zijn toch zeer terechte problemen omdat ik ook tegen de structuur binnen de NHK ben, die van boven naar beneden is. Maar op die link kun je goed lezen wat er fout is aan de belijdenissen. Zuster als het u belieft ga toch niet door met recht vaardigen van de paapsen ze zijn op een dwaalspoor breng ze liever terug dan ze terechtvaardigen door te zeggen dat we voor eenheid in prediking beter daar kunnen zijn. En je hoeft niet gergem te worden maar je kan ook Chr-gem worden.
Voorts zuster wil ik Jesaja 5:20 ten overweging meegeven: Wee dengenen, die het kwade goed heten, en het goede kwaad; die duisternis tot licht stellen, en het licht tot duisternis; die het bittere tot zoet stellen, en het zoete tot bitterheid!
Luther: ,,Liever valle de hemel, dan dat een kruimpje van de waarheid verloren ga".

http://www.wepsite.net/refounielpf/main.htm

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 04 dec 2003 20:20

Beste Fredrik,

in de 3 formulieren staat soms ook grote onzin. Je stigmatiseert verschrikkelijk. Op de door jou genoemde site wordt net gedaan of de 3 formulieren onschendbaar zouden zijn, en worden vaak meer belijdenis- dan bijbelse argumenten genoemd. Ga eerst de belijdenisgeschriften maar eens naast de bijbel leggen, daarna kun je altijd de splinters uit de Augsburgse confessie en Leuenberger Konkordie halen.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Fredrik
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fredrik » 04 dec 2003 20:30

Ik weet niet hoe ver u dwaalt broeder. Voorts broeder wil ik Jesaja 5:20 ten overweging meegeven: Wee dengenen, die het kwade goed heten, en het goede kwaad; die duisternis tot licht stellen, en het licht tot duisternis; die het bittere tot zoet stellen, en het zoete tot bitterheid!
Luther: ,,Liever valle de hemel, dan dat een kruimpje van de waarheid verloren ga".

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 04 dec 2003 20:47

Fredrik schreef:Ik weet niet hoe ver u dwaalt broeder. Voorts broeder wil ik Jesaja 5:20 ten overweging meegeven: Wee dengenen, die het kwade goed heten, en het goede kwaad; die duisternis tot licht stellen, en het licht tot duisternis; die het bittere tot zoet stellen, en het zoete tot bitterheid!

Je zou er ook inhoudelijk op in kunnen gaan, o my brother.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Fredrik
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fredrik » 04 dec 2003 21:15

Och broeder ik beantwoord u naar uw uitspraken.

Fredrik
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fredrik » 08 dec 2003 17:06

Tip ik heb voor een iegelijk die graag met een dominee wil mailen die in de synode van de NHK zit en die D.V. 12 december 2003 niet wil gaan stemmen, zijn e-mailadres. Dus als je die wilt hebben stuur je maar een pbtje

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 10 dec 2003 15:25

Fredrik schreef:
Tabitha schreef:Het spijt me oprecht als ik je verdrietig maak, maar dat wil niet zeggen dat ik dan mijn mening verander. Je geeft toe dat de duivel ook in andere kerken rondgaat, waarom zou ik dan naar zo'n andere kerk gaan? Juist omdat deze in de PKN ook rond zal gaan, is het misschien wel juist een reden om te blijven.
Ik weet niet precies waar het staat zuster maar mijn broeder Andreas heeft op zijn site http://www.freewebs.com/andreasvdmeulen/algemeneinformatie.htm het overgenomen wat er op refoweb op zijn vraag over de belijdenissen van de PKN. Ik zou zeggen lees de teksten op die site aandachtig het gaat dan wel niet over de NHK problemen maar het zijn toch zeer terechte problemen omdat ik ook tegen de structuur binnen de NHK ben, die van boven naar beneden is. Maar op die link kun je goed lezen wat er fout is aan de belijdenissen. Zuster als het u belieft ga toch niet door met recht vaardigen van de paapsen ze zijn op een dwaalspoor breng ze liever terug dan ze terechtvaardigen door te zeggen dat we voor eenheid in prediking beter daar kunnen zijn. En je hoeft niet gergem te worden maar je kan ook Chr-gem worden.
Voorts zuster wil ik Jesaja 5:20 ten overweging meegeven: Wee dengenen, die het kwade goed heten, en het goede kwaad; die duisternis tot licht stellen, en het licht tot duisternis; die het bittere tot zoet stellen, en het zoete tot bitterheid!

Ik heb de bezwaren gelezen en ben (helaas voor jou) niet tot een andere visie gekomen. Als individuele gemeente mag je je gronden op (enkel en alleen) de Bijbel en de 3 formulieren van Enigheid, dus kan ik in die kerk zitten :!:
Heb ik trouwens het kwade ooit goed genoemd. Ik vind de belijdenis van de PKN ook maar matig wat sommige punten, maar dat wil nog niet zeggen dat ik uit die kerk moet. In elke kerk zijn misstanden en misschien in de PKN nog wel meer dan bijv. in de Chr. Geref., maar ik erken de gebreken en streef ernaar om deze te weren uit de eigen gemeente.

Fredrik
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fredrik » 12 dec 2003 23:12

De kar kan beginnen te hobbelen. Ik vraag me af wie er overblijven.

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 13 dec 2003 18:40

Tsja, ik ben er nog niet helemaal uit. Zelf ben ik geref. synodaal, dus hoor nu bij de PKN. Als gereformeerden hebben we redelijk veel toegegeven aan de hervormden (zij hebben dan de meerderheid maar ontzettend veel 'slapende' leden (ook omdat je, als je verhuist meteen naar de dichstbijzijnde hervormde gemeente wordt overgeschreven en als gereformeerde moet je zelf het initiatief nemen)). De regels zijn er daardoor soepeler op geworden, zoals ook doopleden als ambtsdragers.

Aan de andere kant denk ik dat samenwerking goed is, zodat je niet bij 2 kerken 2 leiders hebt voor een groep jeugd en dan slecht 3 kinderen, maar gezamenlijk 2 leiding en samen 6 kinderen. En uiteindelijk geloven we allemaal hetzelfde (ik mag toch hopen dat het evangelie voor ons allemaal het belangrijkst is).

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 13 dec 2003 20:58

Fredrik schreef:Ik weet niet hoe ver u dwaalt broeder. Voorts broeder wil ik Jesaja 5:20 ten overweging meegeven: Wee dengenen, die het kwade goed heten, en het goede kwaad; die duisternis tot licht stellen, en het licht tot duisternis; die het bittere tot zoet stellen, en het zoete tot bitterheid!

Zomaar even een quote, brotha 8) Even wat vragen:
-zou je voortaan inhoudelijk willen reageren op wat je broertjes en zusjes zeggen, en niet met bijbelteksten willen strooien, die je niet uitlegt. Wat is het goed en wat is het kwaad? Wie bepaalt wie dwaalt?
-er zijn mensen die het onverdraaglijk vinden dat de christelijke kerken gescheiden optrekken. Zij hebben veertig jaar van hun leven besteed om de kerken nader tot elkaar te brengen. Volgens mij is er voor de plaatselijke kerken voldoende ruimte om hun eigen invulling te geven aan de belijdenis. Is de eenheid van de kerk niet veel waard?
The proof of the pudding is in the eating.

Fredrik
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fredrik » 15 dec 2003 15:33

DireStraits schreef:

Zomaar even een quote, brotha 8) Even wat vragen:
-zou je voortaan inhoudelijk willen reageren op wat je broertjes en zusjes zeggen, en niet met bijbelteksten willen strooien, die je niet uitlegt. Wat is het goed en wat is het kwaad? Wie bepaalt wie dwaalt?
-er zijn mensen die het onverdraaglijk vinden dat de christelijke kerken gescheiden optrekken. Zij hebben veertig jaar van hun leven besteed om de kerken nader tot elkaar te brengen. Volgens mij is er voor de plaatselijke kerken voldoende ruimte om hun eigen invulling te geven aan de belijdenis. Is de eenheid van de kerk niet veel waard?

Broeder direstrait,

1 Deze Bijbeltekst slaat er op dat de paapse en andere dwaalleringen worden goedgepraat. Dan lijkt mij de uitleg overbodig. Ik vind het trouwens erg jammer dat je mij niet serieus neemt als ik iemand met broeder of zuster aanspreek.
2a Ik snap niet hoe iedereen toch bij die 40 jaar komt. Vlak na de Tweede Wereldoorlog waren er ook al een paar NHK'ers en GKN'ers bijeen om te SoW-en. Dat is toen stuk gelopen. En in de jaren zestig kwamen er toen weer een aantal dominees bijeen, dat klopt. Dat is ongeveer 40 jaar geleden. Maar als iets 40 jaar geleden is betekent het nog niet dat men er 40 jaar mee bezig is. Pas sinds de jaren tachtig is men echt aan de slag gegaan eerst met een GKN model voor de kerk. Dat liep stuk. Toen is men verder gegaan met een NHK model. En begin negentiger jaren kwamen de ELK'ers er bij. Het proces was opnieuw begonnen, het leek met rustig overleggen goed te gaan. Tot twee jaar geleden toen de vaart er achter gezet werd en het een trein werd die niet meer te stoppen was. De kerk moest en zo er komen, veranderingen aanbrengen werd steeds moeilijker. De triosynode wilde zo snel mogelijk een nieuwe kerk omdat ze bang was dat de vut er uit zou gaan. Dat het nergens op zou uitkomen omdat niemand meer zin had in praten.
2b Precies wat je zegt, iedereen kan zijn eigen invulling geven! Dat is het verderfelijke! Daar gaat het nu om, dat er geen eenheid in belijden is. Wij geloven namelijk dat de Gereformeerde Leer de ware leer is, zoals Herman Bavinck dat al in zijn Gereformeerde Dogmatiek (boek IV) zegt.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 15 dec 2003 15:56

Fredrik schreef:1 Deze Bijbeltekst slaat er op dat de paapse en andere dwaalleringen worden goedgepraat. Dan lijkt mij de uitleg overbodig

Uitleg is nooit overbodig. Als je wilt dat je begrepen wordt, kan je beter te vaak dan te weinig iets uitleggen.
Ik vind het trouwens erg jammer dat je mij niet serieus neemt als ik iemand met broeder of zuster aanspreek.

Ik neem je wel serieus, want ik ga inhoudelijk in op je verhaal. En je mag best iemand met broeder en zuster aanspreken, maar overdaad schaadt, ook in dit geval. Dus niet twee keer per zin.
2a Ik snap niet hoe iedereen toch bij die 40 jaar komt. Vlak na de Tweede Wereldoorlog waren er ook al een paar NHK'ers en GKN'ers bijeen om te SoW-en. Dat is toen stuk gelopen. En in de jaren zestig kwamen er toen weer een aantal dominees bijeen, dat klopt. Dat is ongeveer 40 jaar geleden. Maar als iets 40 jaar geleden is betekent het nog niet dat men er 40 jaar mee bezig is. Pas sinds de jaren tachtig is men echt aan de slag gegaan eerst met een GKN model voor de kerk. Dat liep stuk. Toen is men verder gegaan met een NHK model. En begin negentiger jaren kwamen de ELK'ers er bij. Het proces was opnieuw begonnen, het leek met rustig overleggen goed te gaan. Tot twee jaar geleden toen de vaart er achter gezet werd en het een trein werd die niet meer te stoppen was. De kerk moest en zo er komen, veranderingen aanbrengen werd steeds moeilijker. De triosynode wilde zo snel mogelijk een nieuwe kerk omdat ze bang was dat de vut er uit zou gaan. Dat het nergens op zou uitkomen omdat niemand meer zin had in praten.

Ik heb ook niet gezegd dat de verschillende kerken veertig jaar lang aan het onderhandelen zijn. Er zijn al wel al die tijd activiteiten op dat terrein, en er zijn individuele kerkleden die al die tijd al strijden voor eenheid.
2b Precies wat je zegt, iedereen kan zijn eigen invulling geven! Dat is het verderfelijke! Daar gaat het nu om, dat er geen eenheid in belijden is. Wij geloven namelijk dat de Gereformeerde Leer de ware leer is, zoals Herman Bavinck dat al in zijn Gereformeerde Dogmatiek (boek IV) zegt.

Binnen de eenheid van de PKN kunnen er toch verschillende denkbeelden zijn? Is het een aparte kerk waard als je op punten verschillend denkt?
The proof of the pudding is in the eating.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 15 dec 2003 16:38

Je mag zelfs zeggen dat je het niet met de belijdenis van de PKN eens bent. Anders was het misschien wel een idee om in de RK-kerk te blijven, hoewel daar natuurlijk ook genoeg misstanden zijn, maar ik geloof ook dat er kinderen van God zijn.

Dat is nu juist het probleem. Met het ondertekenen van de wens dat je voluit in de traditie van de gereformeerde belijdenis wilt staan, accepteer en respecteer je daarmee tegelijk ook de andere visies. Vertel mij eens: hoe kan ik 1 kerk vormen met iemand die Jezus Christus loochent?

En verder. De PKN is niet de voorzetting van de Hervormde kerk, net zo min als het de voortzetting van de Gereformeerde of Lutherse kerk is. De Hervormde kerk houdt op 1 mei 2004 definitief op te bestaan. Je kunt je dus nooit afscheiden van iets dat verdwijnt.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 dec 2003 16:43

Omega schreef:
Vertel mij eens: hoe kan ik 1 kerk vormen met iemand die Jezus Christus loochent?

Welke kerk loochent volgens jij Jezus Christus, Omega. Ik ben wel heel erg benieuwd naar jouw motivatie omtrent deze uitspraak.

Terug naar “Archief”