40 dagen zonder seks bij de EO

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 jan 2008 20:15

Riska schreef:
Boekenlezer schreef:Vergeving gedwongen opdringen gaat te ver. Zo van: die Floor is emotioneel zo ver niet, maar ze móét en ze zál, hoe dan ook. Misschien staan mensen als Riska en Denkertje dat voor, maar dat vind ik onbarmhartig.

???????????????????? Ik kan je beslist niet volgen. Snap deze opmerking van geen kant...

Die opmerkingen komen voort uit het feit dat ik me niet erg begrepen voel in mijn intenties. Ik geef uiting aan mijn ergernis over een bepaalde gang van zaken.
Als ik dan dit lees...:
Riska schreef:En ja, ik heb met dezelfde verbijstering als ik lees bij Denkertje, gezien hoe Boekenlezer erover schrijft.

...schiet mij dat wel eens in het verkeerde keelgat.
Ik word geconfronteerd met een realiteit die bij mij boosheid oproept, en dan komt zo'n reactie op mij over alsof ik overdreven bezig zou zijn, en alsof het zo erg allemaal niet is.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 12 jan 2008 20:51

Boekenlezer schreef:Ik word geconfronteerd met een realiteit die bij mij boosheid oproept, en dan komt zo'n reactie op mij over alsof ik overdreven bezig zou zijn, en alsof het zo erg allemaal niet is.

Hmm, dat is inderdaad lastig Boekenlezer. Het is lastig mensen bij elkaar te brengen die zo verschillend over dingen denken dat ze zich niet meer in de ander kunnen inleven. De empathie schiet soms tekort.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 jan 2008 21:06

Ik denk dat jij Riska totaal verkeerd heb geintepreteerd
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 12 jan 2008 21:46

MrSokkie schreef:
Russell schreef:Mjah, ik zit daar ook niet zo in, maar als je van jezelf zegt dat je 'dom, lomp & famous' bent moet er toch een lampje gaan branden. Zo subtiel vind ik dat niet.

Hee, ik ga er al niet meer van uit dat rappers woorden hetzelfde gebruiken als de rest van ons, boemlauwe shit, weetjetog :mrgreen:

Daar heb je wel een punt ja. :P

Verder ben ik van mening dat Boekenlezer met een opmerking als deze:
Vergeving gedwongen opdringen gaat te ver. Zo van: die Floor is emotioneel zo ver niet, maar ze móét en ze zál, hoe dan ook. Misschien staan mensen als Riska en Denkertje dat voor, maar dat vind ik onbarmhartig.

..veel te veel invult voor de mensen in het programma. Wie zegt dat het bewuste meisje een probleem heeft met het (voormalige) seksleven van die Niels? Wie zegt dat zij nog maagd is, dat ze zelf veel conservatiever in dat soort dingen staat en dat ze van mening is dat er überhaupt iets te vergeven valt?

Hier projecteer je vooral je eigen denkkaders op andere mensen, waarbij het idee dat zij misschien weleens heel anders over de (zinnelijke) liefde denken niet in je lijkt op te komen.
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 jan 2008 21:56

Russell schreef:Verder ben ik van mening dat Boekenlezer met een opmerking als deze:
Vergeving gedwongen opdringen gaat te ver. Zo van: die Floor is emotioneel zo ver niet, maar ze móét en ze zál, hoe dan ook. Misschien staan mensen als Riska en Denkertje dat voor, maar dat vind ik onbarmhartig.

..veel te veel invult voor de mensen in het programma. Wie zegt dat het bewuste meisje een probleem heeft met het (voormalige) seksleven van die Niels? Wie zegt dat zij nog maagd is, dat ze zelf veel conservatiever in dat soort dingen staat en dat ze van mening is dat er überhaupt iets te vergeven valt?

Hier projecteer je vooral je eigen denkkaders op andere mensen, waarbij het idee dat zij misschien weleens heel anders over de (zinnelijke) liefde denken niet in je lijkt op te komen.

Het was meer een 'stel-dat'-redenering. Ik ben me bewust van wat je als bezwaar indient. Zo kan het inderdaad overkomen. Maar ik bedoelde het net even anders.
Ik heb denk ik een beetje 'gezondigd' tegen de mannelijke interpretatiekaders. Want dit is typisch zo'n reactie die ik herken op mijn uitspraken (d.w.z. het is vaker voor gekomen), waarbij ik een verschil tussen interpretatie bij de hoorder en mijn exacte bedoeling proef.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 12 jan 2008 23:17

Fair enough. :) Ik kon het natuurlijk niet laten er iets over te zeggen.
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 13 jan 2008 10:13

kurtyo schreef:
goshen schreef:Hij doet net alsof hij een gewaagde voorspelling doet maar ik denk eerder dat hij de bui gewoon ziet hangen. Al sinds het 30-jarig bestaan van de EO is er kritiek en wellicht was die kritiek er zelfs al eerder. Lees bijvoorbeeld dit stuk: http://www.solcon.nl/apgeelhoed/watis.htm (wat is er aan de hand in de evangelische wereld).

Kom je nu alweer met dat totaal waardeloze stukje van die paranoide Geelhoed? Ik hoop dat ik me vergis, maar ik heb dat stuk al zó vaak voorbij zien komen. Ik hoop niet dat jij die pro-Geelhoed-evangelist bent.
Ik heb er wel over getwijfeld om een link naar dit stukje te plaatsen, het is ten slotte de EO waar veel oprecht gelovige mensen hun best doen om het evangelie te verkondigen. Toch is het goed dat dit soort kritiek in eigen kring bekend wordt, en als personen die geen consessie's willen doen irritatie oproepen bij mensen zoals jij dan kan ik er niet mee zitten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jan 2008 13:24

tante-tortel schreef:Ik kom er eindelijk achter: je bent bekrompen als je niet van zulke bladen lees, als je met jongeren spreekt en in kontakt komt die niet zich lam z...... in de kroeg, die zelfs de kroeg niet bezoeken, die op andere plaatsen komen dan de meeste die hier reageren.
Je bent pas echt hot als je dus overal maar een mee doet.....

Sorry, ik spreek toch liever met anders soort jongeren.
Die hun Christen zijn serieus nemen. Die niet mee doen met alles moet je mogen doen en alles moet je meegemaakt hebben anders kun je je geen oordeel vormen...

Ik blijf erbij. Het is een kleine groep die zo leeft. Het blijft een omstreden programma waarbij een jongere en ook zijn ouders te kijken worden gezet. Ik denk dan bij zoiets: wat een opvoeding zal die gehad hebben? Of juist niet.
Blijkbaar moet je tegenwordig shockeren met je programma's wil je nog scoren.
En dat de EO daar in meegaat zegt genoeg over de EO.

En jij snapt er nog steeds niets van en dat zegt genoeg over jou. Allereerst heb je een heel positief beeld over jongeren, ten onrechte. Misschien omdat je dit soort programma's snel uitzet als het wat shockerend is enzo.... Zoals Meschianza al aangeeft, er zijn zeker een hoop jongeren die seks belangrijk vinden en er zuinig op zijn. Maar er zijn ook een heleboel jongeren Tante Tortel, denk maar niet dat het een kleine groep is, die gerust na een avondje stappen met een meisje het bed in duiken die ze net ontmoet hebben en dat de volgende week gerust weer met een ander doen. Ik ken er genoeg.

Als jij dan zegt: Ik spreek dan liever met een ander soort jongeren die hun Christen zijn serieus nemen vind ik dat een laffe houding. Als iets jou niet aanstaat negeer je ze. Wie moet ze dan andere normen en waarden bijbrengen? Als niemand met een andere visie met hen praat, hoe zullen ze dan ooit veranderen? Jezus zocht hoeren en tollenaars op.... maar jij praat liever met mensen die al hulp hebben gekregen dan met mensen die hulp nodig hebben. En dan durf je de EO die WEL die jongeren die die hulp nodig hebben, die de hoeren van deze tijd opzoeken, te veroordelen omdat jij het zo shockerend vindt om te zien dat die mensen bestaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jan 2008 13:31

Boekenlezer schreef:
Marnix schreef:Natuurlijk. Wat dat betreft zal er ook sprake moeten zijn van oprecht berouw. Ik hoop dat het er een keer van komt bij hem. Maar stellen dat ze Niels geen kans mag geven getuigt wel van weinig menselijke vergevingsgezindheid. Als Niels ontdekt dat zijn visie op seks niet goed is en wil veranderen, dan is het mooi dat ze daarom hem die kans wel geeft. Als hij weer terugvalt in zijn oude patroon heb je gelijk, maar hij was juist aan het veranderen en dan is de stelling dat hij geen schijn van kans hoeft te krijgen wel wat hard.

Ik heb ook gesteld: ze heeft het recht om Niels geen schijn van kans te geven, als ze zelf aan bepaalde voorwaarden voldoet. Of ze dat ook uitvoert, is wat mij betreft aan haar.
Het is niet onrechtvaardig is om iemand te confronteren met de gevolgen van zijn gedrag. God vergeeft een hoop zonden, maar dat betekent nog niet dat wij dan totaal gevrijwaard blijven van de gevolgen van onze gedragingen. Dat zie je in de Bijbel toch ook, dat de gevolgen van bepaalde zonden door blijven werken.

Als ze emotioneel niet zo ver is moet ze daar naartoe groeien. Overigens gelooft Floor ook niet dus de vraag is in hoeverre je verhaal zo reeel is. Vanuit het christelijke aspect moet ze hem zeker vergeven, vergeven is niet iets van äls je wil moet je dat doen. Als Niels echt verandert is en Floor ziet dat, zal ze dat vast ook accepteren. Maar goed, dat kan een groeiproces zijn. Hoe willen ze anders ooit hun relatie voortzetten? En hoe zou Niels ooit nog aan een vriendin kunnen komen als niemand hem accepteert vanuit fouten in het verleden?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Aletta
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aletta » 13 jan 2008 14:10

Ik vond de eerste aflevering best leuk. In de eerste plaats omdat ik het heel interessant vind om te zien hoe die mensen leven en waarom. Het staat nogal ver van me af en op die manier kan ik verder kijken dan mijn omgeving.
Het viel me ook op dat de jongen in de aflevering een heel normale jongen is. Ik krijg wel eens de indruk dat dit soort gedrag vooral veel plaatsvindt in de 'onderlaag' van de samenleving. Maar dit was een heel gewone jongen met een hogere opleiding.

Maar ik denk ook dat het geweldig goed is als het op die manier jongeren aan het denken worden gezet. Ik heb nu al reacties gehoord van niet-christelijke jongeren die hierover aan het denken werden gezet. Het is dus niet té evangeliserend (dat stoot mensen af), maar laat duidelijk een EO-visie en zelfs Bijbelse visie doorklinken.
Je kunt wel met een opgeheven vingertje gaan vertellen hoe verdorven de samenleving is in Gods ogen, maar daar luisteren mensen niet naar. Maar als je gewoon laat zien dat het ook anders kan, kan het wel effect hebben.

Ik ben benieuwd naar de andere afleveringen. Maar tot nu toe ben ik tevreden.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 13 jan 2008 15:42

Aletta schreef:Maar ik denk ook dat het geweldig goed is als het op die manier jongeren aan het denken worden gezet. Ik heb nu al reacties gehoord van niet-christelijke jongeren die hierover aan het denken werden gezet. Het is dus niet té evangeliserend (dat stoot mensen af), maar laat duidelijk een EO-visie en zelfs Bijbelse visie doorklinken.
Je kunt wel met een opgeheven vingertje gaan vertellen hoe verdorven de samenleving is in Gods ogen, maar daar luisteren mensen niet naar. Maar als je gewoon laat zien dat het ook anders kan, kan het wel effect hebben.

Het Evangelie stóót ook mensen af! Een mens wil van nature niets van het Evangelie weten. En dat heeft niets met een opgeheven vingertje te maken. De profeten in het OT en de apostelen in het NT wezen de mensen wél op de verdorven aard en samenleving en hoe ver de mensen van God verwijderd of vandaan gegaan waren en dat geluid word niet gehoord in het programma.
Dát vind ik een groot gemis en dat kun je de EO best kwalijk nemen.
Die jongen zal misschien over seks meer na gaan denken en wellicht wat meer z'n verstand gaan gebruiken in plaats van achter zijn lust aan te rennen maar zolang het geen bekering is naar God toe veranderd er niets aan zijn toestand. En je mag, vind ik, van de Evangelische Omroep wel verwachten dat die Boodschap wel aan de orde komt.
Het Evangelie is een scherp zwaard dat de mensheid in tween snijd, of men keert zich tot God of men keert zich van God af. Een tussenweg is er niet.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jan 2008 17:37

columbus schreef:
Aletta schreef:Maar ik denk ook dat het geweldig goed is als het op die manier jongeren aan het denken worden gezet. Ik heb nu al reacties gehoord van niet-christelijke jongeren die hierover aan het denken werden gezet. Het is dus niet té evangeliserend (dat stoot mensen af), maar laat duidelijk een EO-visie en zelfs Bijbelse visie doorklinken.

Het Evangelie stóót ook mensen af! Een mens wil van nature niets van het Evangelie weten. En dat heeft niets met een opgeheven vingertje te maken. De profeten in het OT en de apostelen in het NT wezen de mensen wél op de verdorven aard en samenleving en hoe ver de mensen van God verwijderd of vandaan gegaan waren en dat geluid word niet gehoord in het programma.
Die jongen zal misschien over seks meer na gaan denken en wellicht wat meer z'n verstand gaan gebruiken in plaats van achter zijn lust aan te rennen maar zolang het geen bekering is naar God toe veranderd er niets aan zijn toestand. En je mag, vind ik, van de Evangelische Omroep wel verwachten dat die Boodschap wel aan de orde komt.
Het Evangelie is een scherp zwaard dat de mensheid in tween snijd, of men keert zich tot God of men keert zich van God af. Een tussenweg is er niet.

De profeten preekten ook wel tegen het volk Israel, Gods volk die heel bekend waren met het geloof maar er in de praktijk vaak niks mee deden. Dat is op zich wel een groot verschil. Als mensen er niks van weten moet je het rustig brengen, in stapjes. Dat het evangelie mensen afstoot wil niet zeggen dat je maar een afstotende aanpak moet kiezen. Als mensen bevooroordeeld zijn is het goed om eerst dat te proberen weg te nemen. In plaats van een houding "je mag niks als christen" ze laten inzien dat die regels juist goed zijn. Dat is bijvoorbeeld wat Niels wel ontdekt en ik hoop velen met hem. Zie bijvoorbeeld "Visserslatijn" van Peter Scheele als je er wat meer over wil lezen. Dit programma is gericht op mensen die helemaal niets van het geloof weten en er niets mee te maken willen hebben. Dan gaan preken en als ze vanuit hun vooroordelen zeggen: "Ja doei, dat hoef ik niet" en dan verder gaan op de oude manier is (en dan zeggen: Ja maar het evangelie stoot ook af" is niet de bedoeling. Juist als ze gaan ontdekken dat het geloof niet "je moet vanalles en je mag niks" inhoudt kunnen ze positiever worden en er meer open voor komen te staan. Ik hoop dat dit programma dat vooral als gevolg heeft. Dat mensen gaan nadenken over hun manier van omgaan met seks en meer begrip krijgen voor de Bijbelse standpunten over seksualiteit. En ze vervolgens minder bevoordeeld luisteren als het over het evangelie gaat. En daarheeft de EO ook programma's voor. Uiteindelijk heb je gelijk dat men gelooft of zich van het evangelie afkeert maar dat houdt niet in dat je een ongelovige direct voor het blok zet terwijl hij een heel verkeerd beeld van geloven heeft.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 13 jan 2008 20:48

columbus schreef:Het Evangelie stóót ook mensen af! Een mens wil van nature niets van het Evangelie weten. En dat heeft niets met een opgeheven vingertje te maken. De profeten in het OT en de apostelen in het NT wezen de mensen wél op de verdorven aard en samenleving en hoe ver de mensen van God verwijderd of vandaan gegaan waren en dat geluid word niet gehoord in het programma.

Tja, als jij een kijkdichtheid van 0 wilt bereiken, dan moet je het inderdaad zo aanpakken. Dan kijkt er namelijk geen hond meer naar, of alleen de mensen voor wie het niet bedoeld is.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 jan 2008 21:08

Evangelie betekent 'goed nieuws' en goed nieuws is juist aantrekkelijk. Een blij bericht wil iedereen horen. Dus ik vind het nogal vreemd om te zeggen dat het evangelie afstoot.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 13 jan 2008 22:03

Lalage schreef:Evangelie betekent 'goed nieuws' en goed nieuws is juist aantrekkelijk. Een blij bericht wil iedereen horen. Dus ik vind het nogal vreemd om te zeggen dat het evangelie afstoot.

Laten we heel eerlijk zijn, het vooroordeel is er nou eenmaal dat er van de christenen niks mag. Dat opgeheven vingertje en dreigen met hel en verdoemenis en de zondige mens. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen daar niks mee te maken willen hebben. En sommige christenen zijn heel erg goed in het bevestigen van dat vooroordeel.

Het kan ook anders, en dan is het evangelie inderdaad een positieve boodschap, maar wel eentje waarvan je heel erg moet oppassen hoe je hem brengt. In plaats van te vertellen wat er allemaal niet mag van God, kun je beter vertellen dat die regels richtlijnen zijn en daar zijn omdat ze goed zijn voor de mens. En mensen moeten toch zélf ontdekken dat dat zo is. Dat lijkt de EO nu inderdaad te doen.

Je wilt voorkomen dat het goede nieuws een soort reclame-campagne wordt, waarin je eerst mensen aanpraat dat ze een probleem hebben (je bent zondig) en vervolgens aankomen met "maar Verheugt u, want wij hebben de oplossing!"

Terug naar “Archief”