Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 11 jan 2008 13:27

[quote="lammetje"]Ik krijg soms de vlekken ook niet uit de kleding van Sarah, echt jammer want vooral banaan gaat er niet meer uit hier :(

Ik heb wel eens gehoord dat die vlekken vooral veroorzaakt wordt door de pitjes in het midden. Als je die eruit snijdt, blijkt het beter te gaan.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 11 jan 2008 13:37

pol schreef:
lammetje schreef:Ik krijg soms de vlekken ook niet uit de kleding van Sarah, echt jammer want vooral banaan gaat er niet meer uit hier :(

Ik heb wel eens gehoord dat die vlekken vooral veroorzaakt wordt door de pitjes in het midden. Als je die eruit snijdt, blijkt het beter te gaan.

het wil ook wel is in cobinatie met een bepaalde wasspoeder! als je bv haarschuim van wella forte in je kleding krijgt en vervolgens met witte reus die shirtjes uit gaat wassen krijg je lelijke bruine vlekken! terwijl met robijn niks aan de hand is, of met ariel!

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 11 jan 2008 14:24

Grin.. :mrgreen: Een gezin runnen blijkt toch weer complexer te zijn dan veel mensen denken. We zijn toch enorm druk met het uitzoeken welk wasmiddel wel en niet welke vlek eruit wast, en zelfs de pitjes worden uit de bananen gevist :mrgreen:

Joortje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Joortje » 11 jan 2008 15:08

'k Geloof dat mijn moeder niet allerlei wasmiddeltjes probeert om een vlek eruit te halen! We hebben een vlekkenmiddel, wat we altijd op vlekken moeten doen van mams. En meestal gaat het er prima uit.

M'n moeder wast altijd met Sunil, omdat mijn paps, ik en een paar broertjes en zusjes van me van ander wasmiddel jeuk krijgen..
Neem mijn leven, laat het HEER,
Toegewijd zijn aan UW eer...
Maak mijn uren en mijn tijd,
Tot UW lof en dienst bereid!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 jan 2008 15:20

jamillah schreef:Grin.. :mrgreen: Een gezin runnen blijkt toch weer complexer te zijn dan veel mensen denken. We zijn toch enorm druk met het uitzoeken welk wasmiddel wel en niet welke vlek eruit wast, en zelfs de pitjes worden uit de bananen gevist :mrgreen:

:D :mrgreen:

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 11 jan 2008 15:50

ik gebruik de kleurwasmiddel van de Aldi en soms Omo als dat in de aanbieding is... heb nog nooit last gehad van vlekken die er niet uit gaan...

André

Berichtdoor André » 11 jan 2008 15:56

Om te beginnen koop ik color poeder, minder kans op verkleuring denk ik dan maar :P
Enne, geen wasverzachter, want dan nemen de handdoeken nog maar nauwelijks water op enzo.
En alles wat niet al te krimp gevoelig is pleur ik in de droger.
Moet ik als huisman jullie dat nog leren;/;/ 8)

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 11 jan 2008 15:58

André schreef:Om te beginnen koop ik color poeder, minder kans op verkleuring denk ik dan maar :P
Enne, geen wasverzachter, want dan nemen de handdoeken nog maar nauwelijks water op enzo.

niks van te merken bij ons dat de handdoeken nauwelijks water opnemen bij gebruik van wasverzachter.

heb je nog besparingstips als huisman zijnde :?: :mrgreen:

André

Berichtdoor André » 11 jan 2008 16:05

habibi schreef:
André schreef:Om te beginnen koop ik color poeder, minder kans op verkleuring denk ik dan maar :P

niks van te merken bij ons dat de handdoeken nauwelijks water opnemen bij gebruik van wasverzachter.

heb je nog besparingstips als huisman zijnde :?: :mrgreen:

Zo min mogelijk strijken.
Beter met voorwas op 40 graden, dan zonder op 60 graden.
Iets minder poeder gebruiken als dat de fabrikant op het pak aangeeft.
Drogen op 1000 watt ipv 2000.
Of alles op zolder ophangen.
enz. enz.
Ooja en op laag tarief wassen en drogen.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 11 jan 2008 20:54

ik was uitsluitend snachts of op zaterdag 8) Scheelt toch een heel stuk hoor!!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 11 jan 2008 21:26

lammetje schreef:ik was uitsluitend snachts of op zaterdag 8) Scheelt toch een heel stuk hoor!!

Doe ik ook!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 jan 2008 21:31

Ik was alleen als ik tijd heb :) Dat deed ik vooral op zondag, maar dat vind ik toch niet zo prettig, zelfs voor een huisvrouw is het goed om de zondag vrij te zijn ;)

En André, zonder droger, da's nog beter ;)
Wel lastiger soms, omdat ik maar 1 rek heb, en vaak meteen 3 wassen per dag doe, dus dat past nooit.

Ik heb trouwens geen last van harde handdoeken. Weet nog wel dat als mn moeder die dingen buiten droogde, het vervelend hard werd. IN de droger werden ze altijd heerlijk zacht. Maar nu ik ze gewoon zo droog zijn ze ook prima.

Ik merk wel dat ik nu baal als ik nog moet koken als ik heb gewerkt overdag. kom ik doodmoe thuis, moet ik nog koken, bleeeh. Maargoed, ook dat hoort bij een huisvrouw ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Rolf

Berichtdoor Rolf » 11 jan 2008 22:07

André schreef:Zo min mogelijk strijken.
Beter met voorwas op 40 graden, dan zonder op 60 graden.
Iets minder poeder gebruiken als dat de fabrikant op het pak aangeeft.
Drogen op 1000 watt ipv 2000.
Of alles op zolder ophangen.
enz. enz.
Ooja en op laag tarief wassen en drogen.

Na enkele metingen met de energycheck, het volgende.
    Wassen (LG, 7 kg, 1200 rpm)
  • Fijn 30 gr. 342 kWh (1 uur, 3 min)
  • Wit/bont 40 gr. 717 kWh (1 uur, 19 min)
  • Wit/bont 60 gr. 1400 kWh (1 uur, 42 min)

Besparing bij 's nachts wassen, uitgaand van 5 maal per week: 0,717 * 5 * 52 * 0,06 = €11,19 / jaar. Dat doe ik dus niet.

Vlekken
Bijna alles was ik op Wit/bont 40 gr.
Alleen smerige handdoeken en theedoeken zijn dan soms net helemaal schoon geworden.
En enkele vlekken, chocolade o.a., heb ik nog steeds niet weg kunnen krijgen.
Ook niet met speciale vlekverwijderaars.
Soms doe ik van te voren wat vloeibare zeep op vlekken.
Het wasmiddel is bijna altijd dezelfde, een goedkope van de C1000.

Drogen (Bosch Maxx, WTL 6100)
Kastdroog, vol beladen: 2604 kWh.
En de handdoeken slijten enorm in de droger.
De droger gebruik ik daarom bijna niet meer.
Op 1000 W drogen kan deze droger niet.
Echt hard zijn ze niet, gebruik zo weinig mogelijk waspoeder, ~100 ml.
Maar bij gewoon ophangen zijn ze wel zachter.
Wasverzachter gebruik ik niet (meer).

Strijken
Strijken doe ik wel, overhemden, sweatshirts, hesjes.
Het is dan mooier glad, minder pluisjes.
En ik dacht dat het goed was voor de levensduur.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 11 jan 2008 23:51

Even over die vlekken; ik gebruik wel eens ossengalzeep voor vlekken. O.a. tomaten(soep)- en fruitvlekken krijg ik er met gewoon wasmiddel soms ook niet uit. Goed inwrijven met ossengalzeep, even laten intrekken en vervolgens normaal wassen wil nog wel 'ns uitkomst geven.

Voor érg hardnekkige vlekken kun je garagezeep gebruiken (zelfde methode), maar dat zou ik bij fijne was eerst uitproberen op een niet zo goed zichtbare plek. Voor spijkerbroeken e.d. (vetvlekken enzo) werkt het prima.

Ik wist trouwens niet dat het nachttarief ook in het weekend gold. Weer wat geleerd! :wink:
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 12 jan 2008 00:02

meissie88 schreef:Wasverzachter...ghe we gebruiken het hier maar zélden, als er een trommel met wasgoed is, zonder wasgoed van mij, dan kan 't wezen dat m'n moeder 't gebruikt, want ik kan er écht niet tegen :roll: vind het heerlijk ruiken...maar de jeuk verpest t :wink:
Zijn er trwns nog meer mensen die de kriebels krijgen van wasverzachter?

Hou d'r over op... 'k krijg al kriebels als ik het lees. Vroeger gebruikte mijn moeder het ook, alleen als er geen wasgoed van mij bij zat. Maar dat ging nog wel 'ns fout. De verzachter van Robijn (Easy Iron geloof ik) leverde het minste jeuk op... Zelf gebruik ik het nooit meer.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Terug naar “Archief”