40 dagen zonder seks bij de EO

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 jan 2008 21:25

MissF schreef:Gister zei een jongen letter (13 jaar oud) tegen een meisje (ook 13 jaar):'En, hoe denk jij over seks?'
Meisje:' Hallo, ik ben 13, veeeel te jong!'
Jongen:' Huh? Je bent toch al 13??'

En hoe heb je op die jongen gereageerd? Heb je hem wel even een enòòòrme oorveeg gegeven? :lol: ( :cry: )

MrSokkie schreef:Helaas zijn jongeren tussen pak-em-beet de 16 en de 24 niet altijd de verstandigste. Dat zit hem in de hersenen, daar wordt in die periode enorm in huisgehouden en daar kunnen ze niks aan doen. Maar dat maakt het ook irreeel dat van ze te verwachten, nee, dat zeg ik verkeerd, het duidelijk maken dat je het van ze verwacht mag (moet misschien zelfs, dat heet opvoeden) maar ook echt verwachten dat ze enkel verstandige dingen doen, dat is gedoemd tot teleurstelling.

Ja, ik weet het. Ik heb die leeftijd ook gehad. Ik was nou bepaald geen type die vroeg volwassen was, dus het heeft bij mij ook wel even geduurd voor het rechte inzicht kwam.
Op die leeftijd voel je bepaalde dingen gewoon niet aan, heb je er geen benul van. Ik helemaal. Terwijl je wel allerlei andere dingen voelt.
Mijn meest effectieve remming was mijn geweten.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 jan 2008 21:38

Whaha, tuurlijk niet. Ik ben daar niet om mijn principes over te dragen ;) En het was een hele normale vraag voor een jongen vond ik. Ik ben dolblij dat ik niet in een gezin ben opgevoed waarin seksualiteit iets is waarover je niet praat met elkaar. Anders had ik me echt rotgeschrokken op mijn werk.

En tuurlijk ben ik het er niet mee eens, diep van binnen, dat jongeren van 14-15 jaar al gemeenschap hebben, maar toch probeer ik over te brengen dat ze het dan wel veilig doen. En als ze ernaar vragen geef ik ook echt wel mijn eigen mening, maar helaas mag ik hem niet uit mezelf geven, als het gaat om mijn geloof.

Ik heb het programma net even zitten kijken, maar ik vind er eigenlijk weinig aan. Ik snap de clou misschien niet zo. Ik begrijp best dat mensen zich bewust moeten worden van hun gedrag, en dat kan vast op deze manier, maar mijn manier is het niet. Al die half naakte borsten, brr, dat hoef ik allemaal echt niet te zien, en volgens mij roept het bij de jongeren die ik ken alleen maar 'lust' op zeg maar, bij die beelden. Neuh, niet echt een programma voor mij denk ik :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 11 jan 2008 22:18

Boekenlezer schreef:En hoe heb je op die jongen gereageerd? Heb je hem wel even een enòòòrme oorveeg gegeven? :lol: ( :cry: )

Sla jij kinderen? :shock:

Ja, ik weet het. Ik heb die leeftijd ook gehad. Ik was nou bepaald geen type die vroeg volwassen was, dus het heeft bij mij ook wel even geduurd voor het rechte inzicht kwam.
Op die leeftijd voel je bepaalde dingen gewoon niet aan, heb je er geen benul van. Ik helemaal. Terwijl je wel allerlei andere dingen voelt.
Mijn meest effectieve remming was mijn geweten.

Tja, het geweten vs een ontembare sexdrive... Niet gek dat die laatste het soms wint, zeker ook omdat het laatste een sterke hormonale troef in handen heeft. En seks is ook gewoon lekker, en leuk, en als iedereen er vrijwillig aan meedoet, dan wordt dat geweten wel eens op een zijspoortje gezet.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 11 jan 2008 22:24

MissF schreef:En tuurlijk ben ik het er niet mee eens, diep van binnen, dat jongeren van 14-15 jaar al gemeenschap hebben, maar toch probeer ik over te brengen dat ze het dan wel veilig doen. En als ze ernaar vragen geef ik ook echt wel mijn eigen mening, maar helaas mag ik hem niet uit mezelf geven, als het gaat om mijn geloof.

Helaas? Ik denk dat je mening veel meer gehoord wordt door die jongeren als ze er zelf naar vragen. Je kan je mening misschien minder vaak geven, maar er wordt meer mee gedaan. Lijkt me iets positiefs

Ik heb het programma net even zitten kijken, maar ik vind er eigenlijk weinig aan. Ik snap de clou misschien niet zo. Ik begrijp best dat mensen zich bewust moeten worden van hun gedrag, en dat kan vast op deze manier, maar mijn manier is het niet. Al die half naakte borsten, brr, dat hoef ik allemaal echt niet te zien, en volgens mij roept het bij de jongeren die ik ken alleen maar 'lust' op zeg maar, bij die beelden. Neuh, niet echt een programma voor mij denk ik :)

Daar ging het nou net om. Het verschil duidelijk maken tussen sex om de lust, en liefde.

Trouwens, ik zag gisteren op TMF deze videoclip van De Opposites, Dom, Lomp en Famous. De tekst deed mijn mond open vallen. Als je de hele dag naar dit soort muziek luistert - en dat schijnen jongeren nogal te doen - dan krijg je wel een verwrongen beeld van sexualiteit. Wat dat betreft kan je beter naar Death Metal luisteren

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 12 jan 2008 00:20

Even over Dom, Lomp & Famous.. dat is imho vooral een parodie op domme figuren als 50Cent met hun 'bitches'. The Opposites onderscheiden zich regelmatig met teksten waar wel degelijk over nagedacht is.
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 12 jan 2008 00:25

tante-tortel schreef:Ik blijf erbij. Het is een kleine groep die zo leeft. Het blijft een omstreden programma waarbij een jongere en ook zijn ouders te kijken worden gezet. Ik denk dan bij zoiets: wat een opvoeding zal die gehad hebben? Of juist niet.
Blijkbaar moet je tegenwordig shockeren met je programma's wil je nog scoren.
En dat de EO daar in meegaat zegt genoeg over de EO.

Jouw oordeel zegt vooral iets over je eigen referentiekader. Namelijk dat het per definitie beschamend en slecht zou zijn om veel seks met verschillende partners te hebben. Newsflash: zo kijkt de gemiddelde Nederlander daar niet tegenaan, en die voelt zich door zo'n programma dus ook niet 'te kijk' gezet. En shockerend vond ik het nu ook niet echt.

Overigens heb je wel gelijk dat de mensen uit dit programma een beperkte groep vormen. Veel zouden het misschien wel willen, maar hebben niet de sexappeal die vereist is voor zo'n levensstijl.
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 12 jan 2008 00:51

Russell schreef:Even over Dom, Lomp & Famous.. dat is imho vooral een parodie op domme figuren als 50Cent met hun 'bitches'. The Opposites onderscheiden zich regelmatig met teksten waar wel degelijk over nagedacht is.

Het kan zijn dat ik het niet als parodie herkende. ik ziet niet zo in dat wereldje. Maar het had er dan wel iets dikker bovenop mogen liggen.

denon
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor denon » 12 jan 2008 00:53

meschianza schreef:

Hoe dan ook, verlang ik wel eens naar een beschaving waar de norm is dat mannen de deur voor je open houden en je behandelen met galantie. Waar wijsheid en levenservaring van oude mensen wordt geraadpleegd. Waar zelfbeheersing, ruimhartigheid en fatsoen niet als ouderwets wordt beschouwd. Waar seks mysterieus is en intiem, waar open over gesproken kan worden maar op de manier hoe je spreekt over mooie literatuur (zie Hooglied)
Maar ach....

mooi gezegd ! verlang hier ook wel eens naar.......

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 12 jan 2008 01:40

MrSokkie schreef:
Russell schreef:Even over Dom, Lomp & Famous.. dat is imho vooral een parodie op domme figuren als 50Cent met hun 'bitches'. The Opposites onderscheiden zich regelmatig met teksten waar wel degelijk over nagedacht is.

Het kan zijn dat ik het niet als parodie herkende. ik ziet niet zo in dat wereldje. Maar het had er dan wel iets dikker bovenop mogen liggen.

Mjah, ik zit daar ook niet zo in, maar als je van jezelf zegt dat je 'dom, lomp & famous' bent moet er toch een lampje gaan branden. Zo subtiel vind ik dat niet.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 jan 2008 09:37

denon schreef:
meschianza schreef:

Hoe dan ook, verlang ik wel eens naar een beschaving waar de norm is dat mannen de deur voor je open houden en je behandelen met galantie. Waar wijsheid en levenservaring van oude mensen wordt geraadpleegd. Waar zelfbeheersing, ruimhartigheid en fatsoen niet als ouderwets wordt beschouwd. Waar seks mysterieus is en intiem, waar open over gesproken kan worden maar op de manier hoe je spreekt over mooie literatuur (zie Hooglied)
Maar ach....

mooi gezegd ! verlang hier ook wel eens naar.......

pfoe ja... goed gezegd meschianza. Ik was een tijdje geleden met een oudere collega (hij is 60 jaar) op reis en ik merkte toen het verschil: hij liet mij ook voorgaan door een deur heen en in een restaurant vroeg hij steeds wat ik wilde bestellen en dan bestelde hij voor mij. Lief he :oops: Sommige vrouwen vinden dat vervelend omdat ze gelijkwaardig willen zijn, maar ik vind het best wat hebben. Aan de andere kant had ik jaren geleden die hele reis niet mogen maken met een mannelijke collega, dan had ik waarschijnlijk niet gewerkt (nouja als je dan weer ver genoeg terug gaat in de tijd had ik waarschijnlijk een rotbaantje gehad).

tante-tortel: natuurlijk is het het beste om seks te bewaren voor je huwelijk, dat ben ik met je eens. Maar in de jongerencultuur in Nederland zoals die nu op veel plekken is, dan is het al bijzonder als je zoals die Niels nu eens voor een partner gaat om wie diegene is en niet meteen om de seks. En dan is het hartstikke goed als de EO eens een ander geluid laat horen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 12 jan 2008 10:01

Russell schreef:Mjah, ik zit daar ook niet zo in, maar als je van jezelf zegt dat je 'dom, lomp & famous' bent moet er toch een lampje gaan branden. Zo subtiel vind ik dat niet.

Hee, ik ga er al niet meer van uit dat rappers woorden hetzelfde gebruiken als de rest van ons, boemlauwe shit, weetjetog :mrgreen:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 jan 2008 12:04

MrSokkie schreef:
MissF schreef:En tuurlijk ben ik het er niet mee eens, diep van binnen, dat jongeren van 14-15 jaar al gemeenschap hebben, maar toch probeer ik over te brengen dat ze het dan wel veilig doen. En als ze ernaar vragen geef ik ook echt wel mijn eigen mening, maar helaas mag ik hem niet uit mezelf geven, als het gaat om mijn geloof.

Helaas? Ik denk dat je mening veel meer gehoord wordt door die jongeren als ze er zelf naar vragen. Je kan je mening misschien minder vaak geven, maar er wordt meer mee gedaan. Lijkt me iets positiefs

Mwah, soms is het erg vervelend om tijdens gesprekken over allerlei dingen niet mijn mening gebaseerd op mijn geloof te mogen geven. Dat ik me in moet houden zeg maar. Maargoed, ook dat went :)

Het programma is gewoon neit mijn manier om duidelijk te maken dat seks en liefde bij elkaar horen eigenlijk.
Ik merk in mijn eigen omgeving dat het het best werkt om er met anderen over te praten. En dan ook eerlijk te zijn, hoe wij er mee om gaan. Ik merk wel dat in veel christelijke gezinnen en omgevingen het onderwerp seks gewoon gemeden wordt. En als dit programma daar een vervanging voor is, vind ik dat echt triest.
En het zal best goed zijn hoor, het programma, en mensen aan het denken zetten, ik vind het niet zo geweldig, al dat geflitst en die beelden en die mooie meiden enzo.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 12 jan 2008 12:55

Jij vind dat geflits maar niks, maar het is harde realiteit voor heel veel jongeren elk weekend weer. Zelfs van jongeren die zondags in de kerk zitten. (voor mij niet overigens)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 jan 2008 13:20

jip_86 schreef:Jij vind dat geflits maar niks, maar het is harde realiteit voor heel veel jongeren elk weekend weer. Zelfs van jongeren die zondags in de kerk zitten. (voor mij niet overigens)

Dat klopt idd. En daar pas ik me tijdens het leidinggeven van de tienerclub van de kerk en tijdens mijn werk wel op aan. Maar ik zeg alleen dat het totaal niks voor mij is. En ik merk ook wel aan veel jongeren dat het ze totaal geen rust brengt, en dan is het volgens mij de taak van mensen die dat geflits niet nodig hebben, om het af te remmen.

maargoed, dat gaat niet echt over de inhoud vanhet programma :)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 12 jan 2008 19:48

goshen schreef:Hij doet net alsof hij een gewaagde voorspelling doet maar ik denk eerder dat hij de bui gewoon ziet hangen. Al sinds het 30-jarig bestaan van de EO is er kritiek en wellicht was die kritiek er zelfs al eerder. Lees bijvoorbeeld dit stuk: http://www.solcon.nl/apgeelhoed/watis.htm (wat is er aan de hand in de evangelische wereld).

Kom je nu alweer met dat totaal waardeloze stukje van die paranoide Geelhoed? Ik hoop dat ik me vergis, maar ik heb dat stuk al zó vaak voorbij zien komen. Ik hoop niet dat jij die pro-Geelhoed-evangelist bent.

Terug naar “Archief”