40 dagen zonder seks bij de EO

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 11 jan 2008 15:58

Tante-Tortel schreef:Verder denk ik dat de eo met zo een programma niet echt de jongeren bereikt die ze zouden willen bereiken. Er vanuit gaande dat de jongeren van de wereld nooit van hun leven de EO zullen bekijken.
Laat staan als het : 40 dagen zonder seks heet.

Het knappe is nu juist dat de EO dit uitzendt op Nederland 3, waar over het algemeen de jongerenprogramma's op voorkomen. En bv. ook BNN, die ook van alles en nog wat met en over seks uitzenden. Daardoor was er, naar ik begrepen heb, een behoorlijke hoge kijkdichtheid, vooral ook onder jongeren.

Voor het overige ben ik het geheel met Kurtyo eens.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 11 jan 2008 15:59

Er wordt overal en nergens over geschreven en gesproken, vooral positief.
Ook op jongerenforums etc. De EO heeft in die zin de juiste doelgroep wel zeker bereid!

Ik denk dat jij een wat bekrompen beeld van jongeren hebt. Alsof jongeren al per definitie niet naar de EO kijken. Valt dat ff mee... Blijkbaar voelen velen zich toch aangesproken of hebben minstens herkenning uit eigen omgeving.
pobody's nerfect

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 11 jan 2008 16:27

Ik heb in het geheel geen bekrompen beeld van jongeren. Maar ik denk dat de jongeren waar jij over spreekt niet de jongeren zullen zijn waarbij vrije seks een normale gang van zaken is. En dat is wat ik bedoel.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 11 jan 2008 16:30

tante-tortel schreef:We moeten nu niet net doen alsof alle jongeren zo een moraal erop na houden. Dat is gewoon overdreven. En daarom kom ik niet van een andere planeet. Ik ben gewoon realistisch.
Veel jongeren doen alsof maar in de werkelijkheid doen ze niets.
Kijk maar heel gewoon om je heen, met de jongeren waarmee je in aanraking komt.
.

Ik ben ook realistisch. Leg wat vrouwenbladen met als doelgroep 16-30 jarigen naast elkaar. Regelmatig wordt er stukken geschreven waaruit blijkt dat ze er bij voorbaat vanuit gaan dat vrouwen (en mannen) van die leeftijd regelmatig wisselende seks hebben. 'Man in Bed' is zelfs een vaste rubriek in Viva geloof ik. Pas las ik een artikel over bedpartners, per type man werd beschreven hoe de seks zal zijn en hoe goed hij zal zijn in bed. En waar je op moet letten als je een man benaderd voor seks om terleurstelling te voorkomen. ( Heel leerzaam :roll: )

Als dat als norm wordt gegeven, denk je inderdaad dat het ''vreemd'' is als je dat graag anders zou willen of ervaren. En dat het ''onmogeijk'' is om 40 dagen zonder seks te kunnen.
Dan heb ik het nog niet over de leeftijd 14-18 jaar waar men graag ''bij de groep'' wil horen en meedoet met expirimenten. Ik leid een tienerclub en soms schrik ik echt als we het over dit onderwerpen hebben, hoe gastjes van 11/12 jaar er over praten en er allemaal al van weten en soms al hebben uitgeprobeerd. En uiteraard...gelukkig zitten er ook tussen die er voorzichtiger mee om gaan.
Laatst gewijzigd door meschianza op 11 jan 2008 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 11 jan 2008 16:33

kurtyo schreef:Heb je het toevallig over anti-seksualiseringsgoeroe Jeroen Dijsselbloem? :roll:

Geen idee meer wie het was, ik kon me er in iedergeval wel in vinden.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 11 jan 2008 16:40

Boekenlezer schreef:[
Wat was dat voor school? Toch geen reformatorische hoop ik? :?

In de rest van je bijdrage kan ik me overigens goed vinden.

Nee een niet-christelijke. Maar het is natuurlijk heel naief om te denken dat alle jongeren van reformatorische scholen hier anders in zullen staan.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 11 jan 2008 17:12

Ik kom er eindelijk achter: je bent bekrompen als je niet van zulke bladen lees, als je met jongeren spreekt en in kontakt komt die niet zich lam z...... in de kroeg, die zelfs de kroeg niet bezoeken, die op andere plaatsen komen dan de meeste die hier reageren.
Je bent pas echt hot als je dus overal maar een mee doet.....

Sorry, ik spreek toch liever met anders soort jongeren.
Die hun Christen zijn serieus nemen. Die niet mee doen met alles moet je mogen doen en alles moet je meegemaakt hebben anders kun je je geen oordeel vormen...

Ik blijf erbij. Het is een kleine groep die zo leeft. Het blijft een omstreden programma waarbij een jongere en ook zijn ouders te kijken worden gezet. Ik denk dan bij zoiets: wat een opvoeding zal die gehad hebben? Of juist niet.
Blijkbaar moet je tegenwordig shockeren met je programma's wil je nog scoren.
En dat de EO daar in meegaat zegt genoeg over de EO.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 jan 2008 18:28

tante-tortel schreef:We moeten nu niet net doen alsof alle jongeren zo een moraal erop na houden. Dat is gewoon overdreven. En daarom kom ik niet van een andere planeet. Ik ben gewoon realistisch.
Veel jongeren doen alsof maar in de werkelijkheid doen ze niets.
Kijk maar heel gewoon om je heen, met de jongeren waarmee je in aanraking komt.
Ik heb veel gesprekken gehad met jongeren over een serie als GTST. Waar vrije seks bijna gepromoot wordt. En eigenlijk vinden al die jongeren dat een rare situatie die daar geschetst wordt. Zo ga je toch niet met elkaar om. Ik ken in mijn omgeving niet één jongere die zo met seksualiteit omgaat als er in het programma voor gedaan wordt. En ik ken er genoeg...
Dat de wereld van het ene uiterste naar het andere uiterste is uitgeslagen, dat geloof ik wel.
Maar zo extreem als het met deze jongen was daar zullen er maar weinig zijn.

Helaas ga jij met een andere groep jongeren om dan ik. Ik werk dagelijks met ze, en dat zijn heel verscheidene jongeren. En oke, de meerderheid zijn wel kinderen van óf sociaal zwakke ouders, óf gescheiden ouders, óf ouders met een psychiatrische ziekte, maar er zitten zeker wel totaal 'normale' jongeren. En helaas klopt het beeld dat er veel te jong op een negatieve manier (niet de manier die God bedoelt heeft mijns inziens) omgegaan wordt met seksualiteit. Gister zei een jongen letter (13 jaar oud) tegen een meisje (ook 13 jaar):'En, hoe denk jij over seks?'
Meisje:' Hallo, ik ben 13, veeeel te jong!'
Jongen:' Huh? Je bent toch al 13??'

En inderdaad, er zijn genoeg jongeren die er wel 'gezond' over denken, maar helaas ook veel te veel die er wel heel makkelijk over denken. Als ik naar mijn werk kijk, zullen het zeker 25 van de 34 jongeren zijn die allang geen maagd meer zijn. En dat zijn leeftijden tussen de 12 en 18. Het is erg, maar het is realiteit.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Riska

Berichtdoor Riska » 11 jan 2008 18:40

Tante-Tortel schreef:
Ik kom er eindelijk achter: je bent bekrompen als je niet van zulke bladen lees, als je met jongeren spreekt en in kontakt komt die niet zich lam z...... in de kroeg, die zelfs de kroeg niet bezoeken, die op andere plaatsen komen dan de meeste die hier reageren.
Je bent pas echt hot als je dus overal maar een mee doet.....

Dat is natuurlijk onzin. Maar je moet je wel bewust zijn dat er een heel andere wereld bestaat dan waarin je normaal verkeert.
Dat jezelf in een beschermde omgeving bent opgegroeid en je kinderen die beschermde omgeving wilt geven is prima en je hoeft je bepaald niet in dit milieu te begeven of al die bladen te lezen. Doe ik ook niet, zeker weten niet.
Maar je moet ook je ogen niet sluiten voor het feit dat het gebeurt en op zeer grote schaal. Veel groter dan we ons vaak realiseren.

Je bevestigt wat Andries Knevel vorige week in een gesprek zei: "De EO bestaat 40 jaar, dus zullen er ongetwijfeld mensen zijn en komen die vinden dat de EO afglijdt - zoals de EO is ontstaan, toen de NCRV 40 jaar werd. Ook die gleed af in de ogen van sommigen... "

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 11 jan 2008 18:57

Riska schreef:Je bevestigt wat Andries Knevel vorige week in een gesprek zei: "De EO bestaat 40 jaar, dus zullen er ongetwijfeld mensen zijn en komen die vinden dat de EO afglijdt - zoals de EO is ontstaan, toen de NCRV 40 jaar werd. Ook die gleed af in de ogen van sommigen... "
Hij doet net alsof hij een gewaagde voorspelling doet maar ik denk eerder dat hij de bui gewoon ziet hangen. Al sinds het 30-jarig bestaan van de EO is er kritiek en wellicht was die kritiek er zelfs al eerder. Lees bijvoorbeeld dit stuk: http://www.solcon.nl/apgeelhoed/watis.htm (wat is er aan de hand in de evangelische wereld).

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 jan 2008 18:59

kurtyo schreef:Ga jij maar eens mee stappen op een willekeurige zaterdagavond... Reken maar dat je van een koude kermis thuiskomt. De losbandige seksuele moraal wordt niet door álle jongeren gedeeld, en dat beweert de EO ook niet. Maar die moraal vindt wel brede steun binnen veel kringen. Daarbij komen nog de mensen die regelmatig seks tegen hun zin hebben gehad; die hebben misschien eigenlijk helemaal geen losbandige moraal, maar gaan er toch in mee.

Seks tegen je zin... ofwel: de dictatuur van de raddraaiers. Dat vind ik dus echt iets héél kwalijks!

meschianza schreef:Nee een niet-christelijke. Maar het is natuurlijk heel naief om te denken dat alle jongeren van reformatorische scholen hier anders in zullen staan.

Nee, dat denk ik ook niet. Daar herinner ik mij wel wat van.
Zo herinner ik mij een jongen die wist te vertellen hoe weinig blootplaatjes je zeiden als je het in het echt had gedaan. En hij vertelde mij ook van reformatorische jongeren op vakantie, die bij elkaar in de tent sliepen, en dat je dan wel wist wat daar in die tent ging gebeuren. En dat was wel op een reformatorische school.
Hoe zo iemand dat rijmt met christen-zijn is mij een raadsel. Ik heb mij altijd afgevraagd hoe anderen dat blijkbaar zo konden, terwijl bij mij mijn geweten altijd duidelijk te kennen gaf dat er duidelijke grenzen waren.

Zoiets kan natuurlijk (mede) te maken hebben met het niet geven van seksuele voorlichting.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 11 jan 2008 19:20

tante-tortel schreef:Ik blijf erbij. Het is een kleine groep die zo leeft.
Ben ik het niet eens. Voor argumentatie zie de post van kurtyo, die onderschrijf ik volledig. Niet rot bedoeld, begrijp me goed :), maar ik zou graag willen weten uit welke omgeving je komt. Mijn ervaring is dat het in de diverse delen van het land nogal verschilt.

tante-tortel schreef:Het blijft een omstreden programma waarbij een jongere en ook zijn ouders te kijken worden gezet.
Ik zou deze zin willen wijzigen in: Ik vind het een omstreden programma waarbij een jongere zichzelf (en ook zijn ouders) te kijken zet. Deelname geschiedt namelijk op een geheel vrijwillige basis.

tante-tortel schreef:Blijkbaar moet je tegenwordig shockeren met je programma's wil je nog scoren. En dat de EO daar in meegaat zegt genoeg over de EO.
Nou, zo shockerend vind ik het eigenlijk niet, maar dat blijft persoonlijk natuurlijk :). En dat de EO daarin meegaat, daarvan zeg ik: die zijn tenminste realistisch en schetsen een beeld wat m.i. overeenkomt met de werkelijkheid.
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 11 jan 2008 20:49

Boekenlezer schreef:Die vieze bijsmaak krijg ik bij het idee van ongeremde en ongelimiteerde seks. Bij het idee van: totaal geen (verstandig) beleid voeren in het omgaan met seksualiteit. Het wordt er op die manier zo smakeloos van. Het richt zich dus niet tegen het TV-programma als zodanig.
Normaal gesproken is het zo dat bij alles je verstand gebruikt. Als op mijn motor zit pas ik mij ook aan, aan de situatie. Ik ga geen 200 km/u rijden op een weg waar 50 km/u verstandig is. En zo heb ik ook een bepaalde visie op seksualiteit.

Helaas zijn jongeren tussen pak-em-beet de 16 en de 24 niet altijd de verstandigste. Dat zit hem in de hersenen, daar wordt in die periode enorm in huisgehouden en daar kunnen ze niks aan doen. Maar dat maakt het ook irreeel dat van ze te verwachten, nee, dat zeg ik verkeerd, het duidelijk maken dat je het van ze verwacht mag (moet misschien zelfs, dat heet opvoeden) maar ook echt verwachten dat ze enkel verstandige dingen doen, dat is gedoemd tot teleurstelling.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 11 jan 2008 20:52

tante-tortel schreef:Ik zit toch met een vraag. Waarom moet je perse iets eerst gekeken hebben om er je mening over te kunnen geven.
Inhoudelijk kun je dan niet reageren maar je kunt de titel als dusdanig afstotend vinden dat je er niet naar wilt kijken.
Ik vind dat een vreemde redenering.
Je moet eerst iets meegemaakt, gezien, gedaan hebben om ergens over te mogen oordelen, of beoordelen.
Dan moet je dus eerst jezelf bevuilen om er over te mogen meepraten?

Omdat je een boek ook niet enkel op de kaft kan beoordelen. Natuurlijk, je kunt je keuze maken op basis van de titel alleen, om het wel of niet te lezen, maar dan moet je je vervolgens ook inderdaad onthouden van inhoudelijk commentaar, of van commentaar over wat denkt dat er in dat boek staat

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 11 jan 2008 21:01

tante-tortel schreef:Ik blijf erbij. Het is een kleine groep die zo leeft.

Genoeg om ieder weekend alle discotheken en kroegen in Nederland mee te vullen, dat dan weer wel ;-)

Het blijft een omstreden programma waarbij een jongere en ook zijn ouders te kijken worden gezet. Ik denk dan bij zoiets: wat een opvoeding zal die gehad hebben? Of juist niet.

Ach ach. Natuurlijk zullen er best wel mensen zijn die zo denken, maar als je alleen dat van het programma hebt meegekregen dan heb je de essentie toch echt gemist.

Ik vind het juist een enorm pluspunt dat sexualiteit tegenwoordig bespreekbaar is, zelfs op een massamedium als televisie. En dat deze jongen zichzelf en zijn gedrag zo onder de loep durft te nemen, dat is lovenswaardig, niet afkeurenswaardig.

Terug naar “Archief”