40 dagen zonder seks bij de EO

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 jan 2008 13:20

SimonT schreef:nou daar heb ik mijn mening op gebaseerd zoals je in mijn voorgaande posts kan lezen!

Je zei zoiets als dat de EO seks voor het huwelijk promoot? Dan heb je dat kleine stukje wat je gezien hebt verkeerd geinterpreteerd. Volgens mij hebben ze het uberhaupt niet over seks voor het huwelijk specifiek gehad. Maar vooral over dat seks uit liefde mooier is dan zo maar seks. Etc. Kijk het programma ff helemaal anders, of kijk de wereld draait door zoals hierboven ergens een tip wordt gegeven, want inderdaad, daar was Arie Boomsma met uitleg over het programma, of pak de Visie van vorige week, daar staat een artikel met uitleg en info. En kom dan nog een keer met je mening.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jan 2008 13:25

SimonT schreef:ik heb er een stukje van gezien maar dat was voor mij al meer als genoeg!

Vertel eens waarom? Wat was er precies niet goed aan?

Wat je mening betreft, het klopt gewoon niet dus dan probeer ik je mening bij te stellen. Ik weet dat het programma vanuit christelijk oogpunt is opgestart en dat daarin heel serieus is nagedacht over de christelijk-ethische aspecten. Dat komt gelukig op de meeste christenen ook over maar we wisten van te voren al wel dat we wat kritiche reacties zouden krijgen.

Als je een stukje hebt gezien heb je sowieso al een onvolledig beeld van het programma. Maar goed, blijkbaar wil je je ogen sluiten voor de keiharde feiten die de EO in beeld brengt. Daarmee keuren ze het niet goed, integendeel. Dat je het persoonlijk niets vindt, prima... die mening mag je hebben. Maar wat je hier noemt is geen mening maar een oordeel... En Jezus leert ons wel dat we een mening mogen hebben maar niet dat we anderen mogen veroordelen.. en al helemaal niet met niet-kloppende argumenten dat de EO seks voor het huwelijk zou promoten enzo.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 10 jan 2008 13:38

Ik heb het ook gezien. Goed programma. Kvind dat Arie het goed doet. Super ook dat Niels zo eerlijk wilde zijn voor de camera.
Voor hem was het gewoon eens even bezinnen waar hij nu mee bezig was. En daardoor is hij zich bewust geworden van z'n gedrag en van z'n 'muur'. En daar heeft ie conclusies uitgetrokken. Zo heb ik zijn verandering geinterpreteerd iig.

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 10 jan 2008 14:01

SimonT schreef:Blijkbaar word het niet gewaardeerd dat ik mijn mening geef... het kan mij namelijk geen ruk schelen hoe RD, ND en weet ik veel wie allemaal er over oordelen, dit is míjn mening dus als jullie daar anders over denken, best, maar de respectering van mijn mening is iets wat ik dan wel graag zie ipv pogingen gaan doen om mijn verstandelijke vermogens in twijfel te gaan trekken, ik zie het zo en daarmee basta!

Waarom zou iedereen jouw mening moeten respecteren? Laat eerst maar zien dat hij respect waard is, zou ik zeggen.
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 10 jan 2008 14:20

Russell schreef:
SimonT schreef:Blijkbaar word het niet gewaardeerd dat ik mijn mening geef... het kan mij namelijk geen ruk schelen hoe RD, ND en weet ik veel wie allemaal er over oordelen, dit is míjn mening dus als jullie daar anders over denken, best, maar de respectering van mijn mening is iets wat ik dan wel graag zie ipv pogingen gaan doen om mijn verstandelijke vermogens in twijfel te gaan trekken, ik zie het zo en daarmee basta!

Waarom zou iedereen jouw mening moeten respecteren? Laat eerst maar zien dat hij respect waard is, zou ik zeggen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 jan 2008 15:52

SimonT schreef:
esli schreef:Dit programma lijkt me juist niet over eigen genot gaan. Ik begrijp echt niet waarom een programma over sex alleen over eigen genot zou gaan? Sex wordt in het kader van liefde, trouw en intimiteit geplaatst, lijkt me erg passen bij de E van Evangelisch.

net zo als de sex voor het huwelijk waar in dit programma volop over gesproken word zo E is... en wanneer de sex voor het huwelijk is is het dus wel voor het genot angezien het de Bijbel tegenspreekt!

inderdaad gaat het over seks voor het huwelijk. Alleen wel op een positieve manier. Die jongen geeft ook toe aan het eind dat het puur voor genot was en hij nu toch ook wel een inziet dat een relatie om meer gaat en dat hij daar voor wil gaan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 10 jan 2008 16:10

net zo als de sex voor het huwelijk waar in dit programma volop over gesproken word zo E is... en wanneer de sex voor het huwelijk is is het dus wel voor het genot angezien het de Bijbel tegenspreekt!

Dus alles wat de Bijbel tegenspreekt is voor eigen genot? Er zijn ook mensen die een liefdevolle relatie hebben zonder getrouwd te zijn en met sex. Ik vind het een beetje kort door de bocht om dat puur als eigen genot te bestempelen. Daarbij komt dat het programma het doel heeft om een andere kant van sex te laten zien het gaat hierin gewoon niet over het huwelijk. Als christen kunnen we hopelijk nog wel iets meer te zeggen hebben over sex dan dat het alleen maar mag als je getrouwd ben.

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 10 jan 2008 16:28

Wat is er eigenlijk mis met het nastreven van je eigen genot als je dat samen met een ander -gelijkgestemd- persoon beleeft?
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jan 2008 17:21

Op zich niks, maar de Bijbelse lijn is dat het genot van seksualiteit een op elkaar gericht genot is wat binnen een band van liefde, trouw en intimiteit hoort. Als dat er is mag je ook zelf genieten, zeker. Als het echter alleen maar om eigen genot gaat, zoals bij het eten van een ijsje als je daar zin in hebt (koop je toch gewoon) verliest seksualiteit juist die bijzondere functie en wordt het iets gewoons, als je zin hebt doe je toch een onenight stand regelen en smeer je hem de volgende ochtend weer.

En ik denk dat je op die manier ook veel meer van seks geniet omdat het veel dieper is dan "het je even lekker voelen" maar omdat het vast zit aan die band die je samen hebt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 10 jan 2008 17:40

tante-tortel schreef:Vast door een man bedacht :mrgreen:

Het is empirisch vastgesteld echter. Oorzakelijk verband enzo...

Ik denk dat er ook nog eens uit gaat komen dat als een vrouw niet mastubeert ze kanker aan de bartolinie klier kan krijgen :D

Best kans, daar zou best eens onderzoek naar gedaan moeten worden.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 10 jan 2008 17:53

SimonT schreef:nou daar heb ik mijn mening op gebaseerd zoals je in mijn voorgaande posts kan lezen!

Dan kan je op zijn minst toegeven dat je mening gebaseerd is op onvolledige gegevens, en je toon daaraan aanpassen. En als je zo ver bent ook kunnen accepteren dat anderen - die het programma wél helemaal hebben gezien - een completer beeld hebben kunnen vormen dan jij. In het licht van deze verhoudingen komt je halsstarrig vasthouden aan je eigen mening wat vreemd over.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 10 jan 2008 18:09

Russell schreef: Masturberen kan voor vrouwen ook een kwaad nee. Maar voor zover ik weet niet om medische redenen.

Er was een tijd waarin ze dachten dat masturbatie voor vrouwen goed was tegen psychoses en gekte enzo....werd dan ook wel eens door een dokter voorgeschreven.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 10 jan 2008 18:13

LauraC schreef:Er was een tijd waarin ze dachten dat masturbatie voor vrouwen goed was tegen psychoses en gekte enzo....werd dan ook wel eens door een dokter voorgeschreven.

Masturberen (voor mannen én vrouwen) is ooit ook de oorzaak van allerlei psychische aandoeningen geweest. Als je het deed zou je waanzinnig worden. Zeker de Victorianen hadden een uitgebreid arsenaal aan "hulpmiddelen" om masturberen tegen te gaan.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 jan 2008 22:17

Ik krijg eerlijk gezegd een beetje een vieze bijsmaak er van om seksualiteit zo in het licht te plaatsen. Ik bedoel dan: als consumeringsartikel waarnaar naar hartelust gegrepen wordt. Want dat is de context waarbinnen zo'n TV-programma als dit mogelijk is.
Ik krijg dan haast spontaan verlangens om celibatair te blijven. Want ik vind het een beetje om over mijn nek van te gaan.

'Meet effect EO-seksserie in kerk'

door onze redacteur Gerard Beverdam

De eerste aflevering van het EO-programma '40 dagen zonder seks' is uitgezonden. Zeven jongeren worden gevolgd bij hun ervaringen. ,,Het gevaar is dat christelijke jongeren zich door dit programma op de borst gaan kloppen'', zegt Alie Hoek.

VEENENDAAL - 40 dagen zonder seks is echt een programma voor jongeren die er een wild seksleven op na houden, vindt Alie Hoek-van Kooten. ,,Het zou een eerste stap kunnen zijn om een denkproces op gang te brengen. Maar als het hierbij blijft, vraag ik me af of het programma uiteindelijk veel effect heeft'', zegt de christelijke seksuologe. ,,Toch steun ik de EO hierin omdat zij tenminste iets met dit onderwerp doet, terwijl verder overal de boodschap is: als je zin hebt in seks, moet je het vooral doen.''

De keerzijde van het programma is dat wanneer christelijke jongeren ernaar kijken, zij onterecht een superieur gevoel zouden kunnen ontwikkelen. ,,Je zou je goed en vroom kunnen voelen, omdat jij alleen maar seks hebt met je vriend of vriendin met wie je van plan bent te trouwen. Terwijl we als christenen menen dat seksuele omgang thuishoort binnen het huwelijk van man en vrouw. Na afloop van deze serie moet daarom niet alleen gekeken worden naar wat deze serie heeft uitgewerkt buiten de kerk, maar ook erbinnen.''

Hoek benadrukt dat zij geen beter beeld wil geven van christelijke jongeren. ,,Vanuit de lezingen die ik houd en uit vele gesprekken met jongeren, meen ik dat de meeste christelijke jeugd er een wat meer beheerst seksleven op na houdt dan bijvoorbeeld die jongen uit de eerste aflevering van het nieuwe programma, Niels. Wat zeker niet wil zeggen dat het daar niet gebeurt. Laatst sprak ik een reformatorisch meisje dat op zaterdagavond, bij een zogenaamd 'refocafé', door een jongen was overgehaald om seks te hebben. Daar had ze verschrikkelijk veel spijt van, maar ze vertelde dat het erg veel gebeurt rond zulk soort bijeenkomsten.''

In de eerste aflevering van het EO-programma 40 dagen zonder seks wordt Niels gevolgd, die regelmatig seks heeft en daar naar eigen zeggen alleen maar een paar sms'jes voor hoeft te versturen. Ook krijgt hij soms uitnodigingen van meisjes die alleen thuis zijn. ,,Of we samen een film gaan kijken. Dan weet ik al dat er van kijken niet veel komt.'' En wanneer hij naar de disco gaat, zet Niels gelijk de jacht in op een meisje voor die avond.

Het gedrag van Niels ziet Alie Hoek-van Kooten als een vorm van seksverslaving. ,,Hoewel je weet dat het veel voorkomt, ben ik toch weer geschrokken van dit programma. Die jongen is 21 en seks beheerst z'n hele leven. Tegelijkertijd houdt hij er wel een dubbele moraal op na die je bij veel mensen ziet: seks hebben met allerlei partners, maar hopen dat er uiteindelijk ergens ter wereld een jongen of meisje alleen voor jou is.'' Het aanspreken van de doelgroep met die dubbele moraal, vindt Hoek ,,zeker geslaagd''.

In het EO-programma krijgt Niels de opdracht te investeren in de relatie met - zoals hij dat zelf noemt - een 'trouwmeisje', Floor. ,,Eigenlijk zou ik haar willen waarschuwen'', zegt Hoek. ,,Ik vraag me sterk af of iemand als Niels uiteindelijk in staat zal zijn om trouw te zijn in een relatie. Stel dat z'n toekomstige vrouw in het kraambed ligt of ziek is, dan zit het toch in z'n hoofd dat hij door een paar sms'jes te versturen aan z'n seksuele verlangens kan voldoen. De seksuele ervaringen in je jonge jaren zetten een sterke stempel op het verdere verloop van het seksuele leven.''

Ook dit soort grondiger beschouwingen mogen best aandacht krijgen in het EO-programma, vindt Hoek. ,,Uiteindelijk is de omroep verplicht om de Bijbelse boodschap door te geven, al besef ik dat dat heel lastig is binnen zo'n formule. Daarom zie ik dit programma als een begin, waarbij er later vanuit een praktijksituatie kan worden gezegd 'dit is nu wat er wordt bedoeld in de Bijbel'. Op zo'n manier kun je duidelijk maken dat Gods geboden heilzaam zijn voor alle mensen. Wanneer er een vervolg komt, hoop ik dat de ruimte ontstaat om die boodschap meer aandacht te geven.''

(Bron: ND)

Dit artikel kwam ik vanmorgen tegen en heb ik gelezen. Ik had wel wat reacties bij sommige zinnen.

Je zou je goed en vroom kunnen voelen, omdat jij alleen maar seks hebt met je vriend of vriendin met wie je van plan bent te trouwen.

Van plan te trouwen... maar of je werkelijk trouwt moet dan nog blijken. Wat als het nou uitraakt?

Terwijl we als christenen menen dat seksuele omgang thuishoort binnen het huwelijk van man en vrouw.
...
Laatst sprak ik een reformatorisch meisje dat op zaterdagavond, bij een zogenaamd 'refocafé', door een jongen was overgehaald om seks te hebben. Daar had ze verschrikkelijk veel spijt van, maar ze vertelde dat het erg veel gebeurt rond zulk soort bijeenkomsten.''

Kijk, en dat vind ik dus weer zo schijnheilig als de pest!
Er is een duidelijke mening over in christelijke kring. Men behoort tot die kring, en heeft blijkbaar geen behoefte om daar verandering in te brengen. Best, maar dan moet je wel consequent zijn!
Ik begrijp het wel eens niet. Hoe gaat zoiets? Wat wordt gedacht?
"Ja, er staat wel dit en dat in de Bijbel, daar op die plek, maar och, dat heeft voor mij geen zeggingskracht. Ik trek me er niets van aan. Met de consequenties daarvan zal het wel in zo'n vaart niet lopen."
"Och, wat maakt het uit om te zondigen? Jezus vergeeft toch alles als je bekeerd wordt. Dat moet je maar overkomen, en daar moet je dan maar op wachten. Vóór die tijd spook ik lekker alles uit."
Soms lijkt het wel of ik dergelijke sferen proef. En dat ervaar ik als een enorme afknapper.
De fictieve citaten getuigen van bar weinig bijbelkennis en kennis van wie God is. Want als je God leert kennen in de Bijbel, dan leer je wel anders denken!
Bovendien getuigt het tevens van geen enkel benul van wat een christelijk leven is volgens de Bijbel.
Laat men eens consequent worden!

"...Die jongen is 21 en seks beheerst z'n hele leven. Tegelijkertijd houdt hij er wel een dubbele moraal op na die je bij veel mensen ziet: seks hebben met allerlei partners, maar hopen dat er uiteindelijk ergens ter wereld een jongen of meisje alleen voor jou is.''

Tja, dat is natuurlijk ook zo hypocriet als de pest. Zelf er op los leven, er een praktijk op na houden waarin ieders lichaam publiek bezit is, maar uiteindelijk toch wel iemand privé willen hebben.
Dat is de seculiere hypocrisie.

,,Eigenlijk zou ik haar willen waarschuwen'', zegt Hoek. ,,Ik vraag me sterk af of iemand als Niels uiteindelijk in staat zal zijn om trouw te zijn in een relatie. Stel dat z'n toekomstige vrouw in het kraambed ligt of ziek is, dan zit het toch in z'n hoofd dat hij door een paar sms'jes te versturen aan z'n seksuele verlangens kan voldoen. De seksuele ervaringen in je jonge jaren zetten een sterke stempel op het verdere verloop van het seksuele leven.''

Da's wel een goeie.
Ik weet niet hoe het er met die Floor voor staat. Leeft ze ook zo als Niels? Of is ze anders? In dat laatste geval heeft ze het recht om die Niels geen schijn van kans te geven.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 10 jan 2008 22:20

Beste Simon T,

Ik sluit me aan bij de andere reacties op je (rammelend onderbouwde) mening.
Ter aanvulling nog een kort lesje TV-denken.
Doel - manier - resultaat

Voorbeeld a la EO (ongeveer dan..)
Doel: jongeren laten zien dat seks meer is dan een snack en dat het alles te maken heeft met liefde, trouw en intimiteit.
Manier: realiteit in beeld brengen, aanzetten tot verandering en nadenken, met de laarzen de modder in!
Resultaat: je bereikt de doelgroep, brengt een discussie op gang, mensen praten weer over liefde, trouw en intimiteit. Wat het echt teweeg zal brengen kunnen we nu natuurlijk nog niet zeggen.
EN RUIM 668.000 KIJKERS!

Voorbeeld a la jouw post (ongeveer dan..)
Doel: jongeren laten zien dat ze verkeerd met seks omgaan.
Manier: rondbazuinen dat seks alleen in het huwelijk plaats mag vinden.
Resultaat: doelgroep niet bereikt, geen gesprekken over liefde, trouw en intimiteit...
En van de 40.000 kijkers haken er 35.000 af...

(Simon, zie dit niet als een al te persoonlijke aanval, het gaat me meer om de manier van denken :))
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”