Kerkfusie is een feit

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BJ
Moderator

Kerkfusie is een feit

Berichtdoor BJ » 12 dec 2003 17:42

UTRECHT - De Nederlandse Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Evangelisch-Lutherse Kerk gaan definitief fuseren. De synodes van de drie kerken gingen vrijdag alle met voldoende meerderheid akkoord met het fusiebesluit.

Van de 75 hervormde synodeleden stemden er 24 tegen. De uitslag betekent dat de hervormde synode nipt met de nieuwe kerk heeft ingestemd. Als er 26 tegenstemmen waren geweest, had de fusie het niet gehaald.

Van de 73 gereformeerde synodeleden stemden er 6 tegen. Van de 36 lutherse synodeleden stemden er 30 voor en 6 tegen.

De kerkfusie is dus een feit. Er waren al wel wat topics over de PKN, maar ik denk dat het nu vooral kijken is naar de toekomst. Dus wat gaat er gebeuren? Zijn er nu al kerken die zich gaan afscheiden? Ik ben bang dat er grote problemen zullen onstaan.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 dec 2003 18:07

ik hoorde net dat de gereformeerde bond er uit is gestapt.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 dec 2003 18:07

ik hoorde net dat de gereformeerde bond er uit is gestapt. net als enkele gereformeerde kerken.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 12 dec 2003 18:10

Ja zoiets hoorde ik net ook op het NOS journaal, maar het is me nog niet duidelijk wie er precies uitgestapt zijn. Om hoeveel gemeenten het gaat.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 12 dec 2003 18:39

Onze kerk gaat er in ieder geval niet uit, hoewel deze situatie echt triest is...ik denk dat dit het ECHTE begin is van de afbraak van de kerken in Nederland...de hervormde en lutherse en gereformeerden dan...
waarom konden ze het niet laten zoals t was?
naja, feitelijk zal er weinig veranderen in de kerkdienst, als dat wel zo was, zouden veel meer kerken zich afscheiden denk ik.
:( :( :(
Engaged @ 07-01-2005

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 12 dec 2003 20:27

johannes1 schreef:ik hoorde net dat de gereformeerde bond er uit is gestapt. net als enkele gereformeerde kerken.

Het is mij bekend dat enkele gereformeerde kerken (om zakelijke geschillen) niet meegaan. Maar is het wel zo dat de gereformeerde bond niet meegaat? Ik heb tot nu toe begrepen, dat men daar zeer verdeeld is over het wel of niet meegaan. D.w.z. een groep gaat mee, en een andere groep wil de Hervormde Kerk, buiten de PKN voortzetten.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 12 dec 2003 21:57

Een klein deel van de gereformeerde bond gaat niet mee.
De gemeenten die toe het 'gekrookte riet' behoren, en zij die aangesloten zijn bij de bond tot behoud van de hervormde kerk.

In principe is de gereformeerde bond tegen, maar gaat wel mee, omdat ze vinden dat er alleen invloed valt uit te oefenen van binnenuit, en je een kerk niet zomaar mag verlaten als er ruimte gelaten wordt voor de waarheid.

Maar goed, verrassend is het niet, dat de fusie doorgaat. Dat stond toch eigenlijk al vast.

Maar het zal er niet vrediger op worden. De Gereformeerde Bond in Veenendaal is bijvoorbeeld onderverdeeld in acht wijkgemeentes, waarvan er een (de vredeskerk :? ) niet mee gaat. En in die kerk is weer veel verdeeldheid, een groot deel zal dus uit deze kerk gaan.
Wel een heerlijk klimaat voor afgescheidenen om zich uit te leven in de rol van slachtoffer en laatst overgebleven verdrukten om der waarheid wille :?
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 dec 2003 01:58

lizzz schreef:Wel een heerlijk klimaat voor afgescheidenen om zich uit te leven in de rol van slachtoffer en laatst overgebleven verdrukten om der waarheid wille

Ze zijn welkom in de Adventkerk. Er zijn nog ongeveer 150 lege plaatsen (kerk is gebouwd op de groei). :wink:

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 13 dec 2003 10:23

Ach, ik maak me er weinig druk om eerlijk gezegd. De Heere heeft in Zijn Woord beloofd dat de kerk zal blijven bestaan, en daar gaat t toch om. Al die vormen die wij ervan maken, hoeven ons niet te limiteren in het verkondigen van het Evangelie en het grootmaken van Zijn Naam!!!!
Engaged @ 07-01-2005

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 13 dec 2003 10:24

Beetje creatief blijven is ook weleens goed voor de vastgeroeste (dominees) onder ons.....(waarvan ik er zelf ook soms een ben hor)
Engaged @ 07-01-2005

Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Melodious Tonk » 13 dec 2003 10:42

M@rije schreef:ik denk dat dit het ECHTE begin is van de afbraak van de kerken in Nederland...de hervormde en lutherse en gereformeerden dan...

naja, feitelijk zal er weinig veranderen in de kerkdienst, als dat wel zo was, zouden veel meer kerken zich afscheiden denk ik.

Je eerste en tweede stukje spreken elkaar tegen.

M@rije schreef:waarom konden ze het niet laten zoals t was?

"Opdat zij allen één zijn..."

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 13 dec 2003 10:59

Waarom?
In het eerste stukje bedoel ik te zeggen dat er feitelijk niks veranderd in de kerkdiensten, want anders zouden er veel meer behoudende kerken weg zijn gegaan.

En ik vraag me daarna af waarom ze kerk niet lieten voor wat ie was, omdat er nu zoveel ellende van komt. Sommige mensen stappen eruit, en gaan dus tegen datgene is wat jij schrijft (dat zij allen 1 zijn), en breken de kerk alleen nog maar verder af.
Waarom konden we het niet bij zoveel kereken houden en moeten er nog meer bij?

Dat bedoelde ik, en dat spreekt elkaar niet tegen toch?
Eerste is een feit, tweede is een mening/vraag
Engaged @ 07-01-2005

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 13 dec 2003 11:15

Melodious Tonk schreef:
M@rije schreef:ik denk dat dit het ECHTE begin is van de afbraak van de kerken in Nederland...de hervormde en lutherse en gereformeerden dan...

Je eerste en tweede stukje spreken elkaar tegen.

tja. maar het is niet verkeerd om deze tekst in het verband te bekijken

20 ¶ En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.
21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;
23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

en tja mensen die het 21 vers lochenen kan je moeilijk een mee zijn niet?
dus deze vergelijking gaat helemaal niet op.

Wat mij betreft is dit de PKN een fusie tussen communisten en kapitalisten. Onverenigbaar wat mij betreft.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 dec 2003 11:18

Melodious Tonk schreef:

Maar één zijn kan ook als er verschillende kerken zijn. Soms kunnen kerkmuren wegvallen in gesprekken hoor.

joris

Berichtdoor joris » 13 dec 2003 11:21

Maar je moet wel '' in ons'' een zijn. Dus in God een zijn! En als je daar toch te verschillend overdenkt kan je niet een zijn en heeft ook niemand daar belang bij , behalve satan die weer geslaagd is in het dewaarderen van de christelijke waarheid.

Voor mij is het kriterium of je gelooft dat Christus mens is geweest en is gestorven, begraven en opgestaan voor onze zonden.

Terug naar “Archief”