elbert schreef: Ik heb niets tegen het beter leren verstaan van de historische verbanden, maar wel iets tegen het deconstrueren van de ons overgeleverde tekst op basis van een aantal vooroordelen, al dan niet verborgen onder de vlag "wetenschappelijk" die de boel moest dekken. Als je de historie van de vrijzinnige exegese een beetje kent, dan weet je ook dat de opvattingen van de laatste 200 jaar ons vooral leren dat die uitleggingen over het algemeen meer zeiden over de exegeet dan over de tekst die hij/zij poogde uit te leggen. Die uitleggingen vlogen namelijk alle kanten op, behalve wat de tekst op de keper beschouwt zegt.
Ik ben me er zeer van bewust dat de uitleggingen van een exegeet te maken hebben met zijn/haar achtergrond. Ik begrijp het verzet tegen het deconstrueren van de overgeleverde teksten, maar mij gaat het primair om waarheidsvinding. Als deconstructie en reconstructie daarbij kan helpen, dan maak ik daar maar al te graag gebruik van om dichter bij de historische Jezus te komen.
Ik ben van mening dat het grootste deel van het Nieuwe Testament geschreven werd door in mijn ogen vrijzinnige exegeten, dus ik neem moderne theologen helemaal niets kwalijk. Zij doen gewoon wat de schrijvers van het Nieuwe Testament ook al deden, namelijk Jezus opnieuw interpreteren.
elbert schreef: Hoever reikt die heerschappij? Alleen over het geestelijke, of ook over het lichamelijke? Al die mensen die door Jezus zijn genezen (de meeste genezingsverhalen behoren toch ook tot Q?), zijn toch echt het bewijs dat het niet alleen om het spirituele gaat. God heeft de wereld gemaakt (dat zul je mogelijk ook niet geloven) en daarom is die aarde van Hem, met alles erop en eraan. Die laat Hij niet aan z'n lot over.
Het mentale en het fysieke zijn onderdeel of een projectie van het spirituele en dus is de Heerschappij van God of de doordringing van het Goddelijke Bewustzijn absoluut. Buiten God bestaat niets, alles ligt in Hem, in Zijn Heilige Geest, besloten.
Hoewel de genezingsverhalen niet tot Q gerekend worden, reken ik een deel van die verhalen wel tot de historische Jezus. Ik geloof wel in de speciale vermogens van Jezus, omdat ze harmonieren met het beeld dat ik van Jezus krijg uit de oudste kern van Q (Zijn eigen woorden zoals ik het zie). Jezus gebruikte zijn vermogens om te illustreren dat hij geen religieuze praatjes voor de vaak verkocht, maar sprak vanuit de Heerschappij van God, vanuit zelfrealisatie dus. Hij liet daar wat mij betreft mee zien dat hij 1 was met zijn Vader.
De Heerschappij van God is in alles en iedereen aanwezig, alleen hangt er bij levende wezens en bij de meeste mensen als het ware een sluier van onwetendheid overheen. Jezus leerde zijn discipelen hoe ze die sluier, die onwetendheid konden weghalen.
Een bij-effect van een dergelijke zelf-realisatie kan zijn dat je vermogens krijgt die alleen God zelf toebehoren. Wat niet betekent dat je ze dan maar moet gaan gebruiken (Jezus wil dat we alleen de Heerschappij van God zelf zoeken).
Een van de methoden om de Heerschappij van God te realiseren, is om in alles en iedereen God (of Christus) te zien. Een andere methode is om God in Zijn schepping te dienen (zonder te vergeten dat je God of Christus Zelf dient). De weg naar de spirituele Heerschappij van God loopt dus tevens langs het helpen van lijdende wezens oftewel je naaste. Je kunt God en Zijn schepping niet van elkaar scheiden als het om de Heerschappij van God gaat. Maar uiteindelijk is alles in de schepping een spirituele projectie binnen de Heerschappij of Geest van God. Alleen door hun onwetendheid kunnen mensen dat nog niet zien of ervaren. Er is dus geen enkele reden om te spreken van eigen verdienste, want alles is al door God gegeven.
elbert schreef:Over welke Jezus heb je het? Klaarblijkelijk niet de Jezus die aan Zijn discipelen vertelde dat Hij na drie dagen weer op zou staan uit de doden. Ook niet die Jezus die na Zijn opstanding nog moeite moest doen om de discipelen te overtuigen dat Hij toch echt opgestaan was.
Dat is de Jezus van het passieverhaal dat bedacht is door de auteur van Markus. Het is secundair aan de Jezus van Q. Voor mijn visie op Jezus is de opstanding bovendien van geen enkel belang.
elbert schreef: Dit is wat ik bedoel met het gevaar van een verkeerd omgaan met de historisch-kritische methode. Op die manier kun je het idee hebben dat je het beter weet dan mensen die oog- en oorgetuigen waren van de gebeurtenissen in het Nieuwe Testament.
Ik geloof er niet in dat de verslagen uit het Nieuwe Testament geschreven zijn door ooggetuigen. De meeste moderne theologen geloven dat niet meer.
elbert schreef: We weten van onszelf niet eens wat we een dag geleden op een bepaald tijdstip zeiden, en we hebben wel de pretentie om de woorden van Jezus te reconstrueren die 2000 jaar geleden zijn uitgesproken, zodat we het beter weten dan de mensen die die woorden hebben gehoord en opgeschreven?
Precies, ik geloof niet dat die mensen de woorden hebben gehoord en opgeschreven. Ze hadden de oudste gezegdes van Jezus voor zich liggen en plakten er gezegdes aan vast die ze zelf hadden bedacht (dat mocht in die tijd) en pasten de oudere gezegdes aan.
Vervolgens kregen de schrijvers van Lucas en Matteus de zwaar bewerkte lijst in handen en knipten en plakten er op hun beurt, met de beste bedoelingen, van alles af en bij en voegden eigen materiaal in.
Ze waren de erfgenamen van oudere evangelies en deden in hun ogen niet fouts, maar probeerden aan de hand van het materiaal dat werd aangeleverd een inspirerend en geinspireerd nieuw evangelie te schrijven. Johannes deed dat later nog eens.
De eerste christenen gebruikten losse evangelies zonder de evangelies die elders gebruikt werden te kennen. Het gaat om je relatie met Jezus en niet om het vereren of voor eeuwig vastleggen van teksten.