parsifal schreef:Het is inderdaad luiheid, of eigenlijk scepsis . Ik stoor me een beetje aan het idee dat Q vergelijkbaar is met een ander geschrift. Het blijft een reconstructie op grond van andere geschriften, waarbij je er vrij zeker van kan zijn dat sommige zaken inderdaad er in gestaan hebben, maar je nooit kunt zeggen wat er niet in gestaan heeft.
En dan is het ook nog de vraag of Q als
één afgerond geschrift überhaupt ooit bestaan heeft. Volgens Lukas 1:1 zijn het
velen geweest die begonnen zijn om de heilsgeschiedenis op te stellen. Dat kunnen meerdere geschriften geweest zijn, maar een gedeeltelijke mondelinge overlevering valt ook niet uit te sluiten. Gezien het onderzoek dat Lukas gedaan heeft (Luk. 1:3) krijg ik de indruk dat hij uit meerdere bronnen heeft geput.
Of de grootste gemene deler van de synoptische evangeliën ooit in de vorm van een tastbaar geschrift heeft bestaan dat we nu Q noemen, is zonder direct bewijs wetenschappelijk gezien nattevingerwerk, hoewel je die mogelijkheid ook weer niet kunt uitsluiten. Een werkhypothese dus, die ook weleens onjuist zou kunnen zijn. Want je kunt met hetzelfde gemak veronderstellen dat er Q1, Q2, ... Qn bronnen zijn, waaruit de verschillende evangelisten (deels) onafhankelijk van elkaar, hebben geput, omdat ook tussen de synoptische evangeliën de nodige verschillen zitten.
darren schreef:Ik begrijp nooit goed waarom bij bepaalde mensen het geloof in of de devotie voor Jezus wordt opgehangen aan het historische gehalte van de christelijke teksten.
Het is van ontzaglijk belang om te weten of Jezus werkelijk in Bethlehem geboren is uit de maagd Maria, werkelijk de Zoon van God en de Messias is, werkelijk wonderen heeft gedaan, werkelijk is gestorven aan het kruis, waarlijk is opgestaan en werkelijk is opgenomen in de hemel. Dat maakt alles uit voor de aard van het evangelie.
Dat jezelf graag een spirituele boodschap wilt horen met een aantal wijsheden erin, geeft aan dat je aan de historische kant van de zaak geen boodschap hebt, en dat je de verlossing van ons mensen enkel in spirituele zin wilt verstaan.
Dit terwijl het evangelie ons de verlossing van de héle mens, naar lichaam, geest en ziel voorstelt (1 Tess. 5:23). Dat betekent dat Jezus als een volkomen Verlosser wordt verkondigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)