De twee-bronnentheorie en de andere Jezus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

darren
Mineur
Mineur

De twee-bronnentheorie en de andere Jezus

Berichtdoor darren » 01 jan 2008 12:33

Toen ik serieus in het Nieuwe Testament begon te lezen, kwam ik allerlei dingen tegen die me erg aanspraken maar die ik totaal niet kon rijmen met dingen die ik elders in het NT tegen kwam. Ik ervaarde het als een bijeengeveegd rommeltje dat niet van een enkele theologie afkomstig kon zijn.

Toen ontdekte ik de twee-bronnentheorie en de gelaagdheid binnen de evangelien en begon de historische Jezus voor mij een steeds duidelijker vorm aan te nemen.

Enkele links (de nederlandstalige zijn helaas minder goed):

http://www.sofiatopia.org/equiaeon/jesus4.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Two-source_hypothesis
http://en.wikipedia.org/wiki/Q_document
http://www.religioustolerance.org/gosp_q1.htm
http://www.prof-nws.dds.nl/lamplicht/evangelieq.htm

Ik vind het jammer dat veel christenen die Jezus nauwelijks blijken te kennen en redelijk onbekend zijn met Zijn leringen en de betekenis van Zijn woorden. De historische Jezus wordt als het ware geofferd op het altaar van het christendom en Jezus wordt in mijn ogen gedegradeerd tot een ikoon van een geloof dat Jezus zelf nooit verkondigd heeft.

Wie is enigszins bekend met deze vrij nieuwe Jezus en hoe wordt deze visie hier ervaren?
Laatst gewijzigd door darren op 01 jan 2008 12:43, 4 keer totaal gewijzigd.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 01 jan 2008 12:36

wat is je punt man? als je wat tegen gelovigen hebt dan verhuis je toch lekker naar noord korea? :-oo

darren
Mineur
Mineur

Berichtdoor darren » 01 jan 2008 12:41

Mijn punt? Ik had een vraag, geen punt. Ik begrijp dat je er liever niet op ingaat?

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 01 jan 2008 13:16

goshen schreef:wat is je punt man? als je wat tegen gelovigen hebt dan verhuis je toch lekker naar noord korea? :-oo

Wat een vriendelijke reactie :?

parsifal
Majoor
Majoor

Re: De twee-bronnentheorie en de andere Jezus

Berichtdoor parsifal » 01 jan 2008 14:27

darren schreef:Toen ik serieus in het Nieuwe Testament begon te lezen, kwam ik allerlei dingen tegen die me erg aanspraken maar die ik totaal niet kon rijmen met dingen die ik elders in het NT tegen kwam. Ik ervaarde het als een bijeengeveegd rommeltje dat niet van een enkele theologie afkomstig kon zijn.

Toen ontdekte ik de twee-bronnentheorie en de gelaagdheid binnen de evangelien en begon de historische Jezus voor mij een steeds duidelijker vorm aan te nemen.

Enkele links (de nederlandstalige zijn helaas minder goed):

http://www.sofiatopia.org/equiaeon/jesus4.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Two-source_hypothesis
http://en.wikipedia.org/wiki/Q_document
http://www.religioustolerance.org/gosp_q1.htm
http://www.prof-nws.dds.nl/lamplicht/evangelieq.htm

Ik vind het jammer dat veel christenen die Jezus nauwelijks blijken te kennen en redelijk onbekend zijn met Zijn leringen en de betekenis van Zijn woorden. De historische Jezus wordt als het ware geofferd op het altaar van het christendom en Jezus wordt in mijn ogen gedegradeerd tot een ikoon van een geloof dat Jezus zelf nooit verkondigd heeft.

Wie is enigszins bekend met deze vrij nieuwe Jezus en hoe wordt deze visie hier ervaren?

Ik zie het verband met de twee bronnen theorie niet. De twee bronnen theorie wil m.i. zeggen dat Lukas en Mattheus, Markus en een onbekende Q-bron hebben gebruikt. Johannes is een beetje onafhankelijk daarvan. Hieruit een historische Jezus construeren is een ander verhaal. Zeker als je beweert dat deze Jezus niet overeenkomt met de Heer van het Christendom. Je kunt niet net doen of je de Q-bron ook kent en veronderstellen dat deze bron betrouwbaarder is dan Markus (of de andere evangelieen) bijvoorbeeld, zelfs de vorm van Q is onbekend.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 01 jan 2008 17:44

parsifal schreef:Je kunt niet net doen of je de Q-bron ook kent en veronderstellen dat deze bron betrouwbaarder is dan Markus (of de andere evangelieen) bijvoorbeeld, zelfs de vorm van Q is onbekend.

Eens. In het laatste linkje van darren komt de volgende zin voor:
"Zoals zo vaak in de christelijke wereld is ook hier de wens de vader van de gedachte."

Ik denk dat dat júist geldt voor de theorie rond de Q-bron en de zgn. "vrij nieuwe Jezus" van darren. Voor wie niet heel de artikelen wil lezen kort samengevat:
Jezus gaf vooral richtlijnen voor hoe wij moeten leven en met elkaar moeten omgaan, maar was geen God.

Ik verwerp deze gedachte. Het komt een beetje op me over als een poging om iedereen te vriend te houden:
- Jezelf, omdat deze boodschap nu eenmaal beter bij je eigen belevingswereld aansluit dan de christelijke boodschap;
- Christenen, omdat die gewoon hun eigen boek kunnen behouden en alleen maar anders hoeven te interpreteren;
- Niet-gelovigen, omdat die ineens ook iets met Jezus kunnen zonder dat ze een God hoeven te erkennen.

En tegelijkertijd bieden de woorden van Jezus ons dan toch een kapstok om te komen tot de betere wereld waar we allemaal zo naar verlangen.

Maar zoals het artikel onder het laatste linkje besluit:
Het blijft bij een hypothese en de vraag is of deze hypothese, hoe aantrekkelijk ook, ooit bewezen kan worden.
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 01 jan 2008 17:50

Lees evt. ook dit artikel:
http://www.ecclesianet.nl/?page=631875
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

darren
Mineur
Mineur

Berichtdoor darren » 01 jan 2008 21:33

phox schreef: Jezus gaf vooral richtlijnen voor hoe wij moeten leven en met elkaar moeten omgaan, maar was geen God.

Ik trek die laatste conclusie zelf niet uit mijn manier van lezen. Ik kan niet uitsluiten dat Jezus 1 was met Zijn Vader en dat Zijn directe discipelen Hem als zodanig aanbeden hebben. De oudste kern van Q bevat deels zeer cryptische gezegdes en het verbaast me dan ook niet dat allerlei theologen die Q bestuderen de diepere inhoud ervan deels gebrekkig begrijpen. Ook is het zo dat enkele van die theologen die oudste kern deels om die reden naar mijn mening te klein maken. Zonder de christelijke brei er doorheen en omheen worden de gezegdes lastig te duiden en selecteren.

Ik verwerp deze gedachte. Het komt een beetje op me over als een poging om iedereen te vriend te houden:
- Jezelf, omdat deze boodschap nu eenmaal beter bij je eigen belevingswereld aansluit dan de christelijke boodschap;

Als je de mening van een ander voor lieft neemt, maar er zelf niet (helemaal) achter kan staan, zal je nooit vrede met je levensbeschouwing hebben. Een mens kan alleen op de manier in iets geloven die bij hem/haar past. Zonder deze ontwikkelingen had ik het hele Nieuwe Testament en Jezus zelf terzijde moeten schuiven als niet relevant. Bovendien hebben de redactors in het Nieuwe Testament ook de boodschap steeds aangepast aan hun eigen denkbeelden of belevingswereld. Alleen door het dogma van de Heilige Geest die door hen heen werkte kun je dat als christen negeren.

- Christenen, omdat die gewoon hun eigen boek kunnen behouden en alleen maar anders hoeven te interpreteren;

Het kan geen kwaad om te weten hoe anderen tegen dingen aan te kijken. Ik weet ook wel dat de overgrote meerderheid van de christenen deze visie nooit zal omarmen. Gewoon atheist worden of boeddhist of 'ietsist' is veel gemakkelijker.

- Niet-gelovigen, omdat die ineens ook iets met Jezus kunnen zonder dat ze een God hoeven te erkennen.

Mogelijk, maar ik zie zelf niets in een Jezus zonder God. Wel in een Jezus zonder religieuze dogmatiek.

Maar zoals het artikel onder het laatste linkje besluit:
Het blijft bij een hypothese en de vraag is of deze hypothese, hoe aantrekkelijk ook, ooit bewezen kan worden.

Dat is de evolutietheorie ook, maar er zullen weinig niet-fundamentalistische gelovigen zijn die niet geloven dat het leven aan evolutie onderhevig is (geweest). Sommige dingen liggen zo voor de hand dat je van heel goede huize moet komen om ze nog te durven ontkennen.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 02 jan 2008 17:47

Even voor de duidelijkheid: de tweebronnentheorie is een literair-kritische theorie, die methodisch los staat van het onderzoek naar de historische Jezus. Uiteraard heb je voor dat laatste wel die theorie nodig. Maar goed, het is dus niet zo dat de tweebronnentheorie direct een bepaalde historische Jezus oplevert.

Ik ben het op een aantal punten niet eens met darren. Het historisch vroegere is niet altijd het theologisch betere. Dat wil zeggen: een 'echt' woord van Jezus kun je wel historisch onderscheiden van wat later in zijn mond gelegd wordt, maar theologisch gezien kan het zo zijn dat latere christenen een dieper inzicht in het geheim van Jezus hebben.

Ik denk dat je moet onderscheiden tussen drie lagen:
1. Het niveau van de historische Jezus;
2. Het niveau van het getuigenis van de vroegste christenen (NT)
3. Het niveau van de theologische doordenking en systematisering (vroege kerk tot heden)
Bij 1 gaat het om historische feiten, bij 2 om een bepaalde geloofsvisie op die feiten, en bij 3 om een nadere reflectie op die geloofsvisie.
Je begrijpt, dat wordt steeds 'subjectiever'. Daarom denk ik dat je het christendom niet op niveau 3 mag vastpinnen. Maar wel op niveau 2. Volgens mij kun je dan iemand christenen noemen als hij of zij zich op een positieve wijze verhoudt (en dus op niveau 3 staat) tot laag 1 en 2.

Overigens ben ik het met je eens dat veel christenen geen idee hebben van de historische Jezus. Veel (orthodoxe) christenen en ook buitenkerkelijken hebben het idee 'Jezus is God'. Maar dat is onuist.

darren
Mineur
Mineur

Berichtdoor darren » 02 jan 2008 18:46

Cicero schreef: Ik ben het op een aantal punten niet eens met darren. Het historisch vroegere is niet altijd het theologisch betere. Dat wil zeggen: een 'echt' woord van Jezus kun je wel historisch onderscheiden van wat later in zijn mond gelegd wordt, maar theologisch gezien kan het zo zijn dat latere christenen een dieper inzicht in het geheim van Jezus hebben.

Ik hou me eigenlijk alleen bezig met de (historische) woorden van Jezus zelf en minder met wat er over hem gezegd wordt. Daarom zit ik niet met het probleem welke theologie beter is, omdat de historische Jezus die je uit de oudste kern haalt zeer weinig over zijn eigen status onthult. Wat niet wegneemt dat je uit een reconstructie van de woorden van Jezus wel een idee kunt krijgen van de aard en inhoud van zijn leringen. Ze doen mij erg aan yoga-meditatie, boeddhisme of mystiek in het algemeen denken, maar hebben met het christendom minder van doen.
3. Het niveau van de theologische doordenking en systematisering (vroege kerk tot heden)
Bij 1 gaat het om historische feiten, bij 2 om een bepaalde geloofsvisie op die feiten, en bij 3 om een nadere reflectie op die geloofsvisie.
Je begrijpt, dat wordt steeds 'subjectiever'. Daarom denk ik dat je het christendom niet op niveau 3 mag vastpinnen. Maar wel op niveau 2. Volgens mij kun je dan iemand christenen noemen als hij of zij zich op een positieve wijze verhoudt (en dus op niveau 3 staat) tot laag 1 en 2.

Het is helaas onduidelijk wat precies de getuigenis van de vroegste christenen is geweest. De evangelien zijn omwerkingen van relatief late geschriften. Ik denk dat de eerste generatie discipelen van Jezus nog niet echt christelijk was en onbekend was met het christelijke gebed (het "Onze Vader"), de eucharistieviering en met de Markus versie van het evangelie (het passieverhaal).

Maar ik ben het met je eens dat je jezelf geen echte christen kunt noemen als je niet ongeveer instemt met de strekking van het passieverhaal zoals dat door de schrijver van Markus is gemaakt of bedacht.
Overigens ben ik het met je eens dat veel christenen geen idee hebben van de historische Jezus. Veel (orthodoxe) christenen en ook buitenkerkelijken hebben het idee 'Jezus is God'. Maar dat is onjuist.

Ironisch genoeg ben ik zelf niet overtuigd dat de eerste volgelingen van Jezus (de tijdgenoten) hem niet als God gezien hebben. De leringen van Jezus lijken zozeer op leringen als het boeddhisme en de (tantra-) yoga, dat het niet uitgesloten moet worden dat Jezus inderdaad allerlei verborgen krachten had zoals de kracht tot spirituele "healing", over water lopen, uit het niets verschijnen enz., enz.. Of hij zijn eigen goddelijkheid in zijn leringen en meditaties daadwerkelijk onderwees? Ik weet het niet en durf er niets van te zeggen, maar het zou kunnen.

Wat ik wel jammer vind, is dat de meeste christenen geen kennis hebben van de reconstructie van het Q evangelie en dat zij niet geinteresseerd lijken te zijn in de diepere boodschap die de gezegdes erin uitdragen. Het zijn de woorden van hun eigen Heer, maar ze lijken de bewerkte versies en de christelijke "overlay" te prefereren boven het origineel.

Toch heb ik buiten de reconstructie van het oudste deel van het Q evangelie (ook het Q evangelie was helaas al zwaar bewerkt) nog meer waardevolle teksten ontdekt. In Mattheus staat een blok tekst Mt 6: 1-8 en 6: 14-18, dat ik zo waardevol acht, dat ik me niet kan voorstellen dat het niet van de historische Jezus afkomstig is en door de auteur van Mattheus zelf bedacht is.

Als het in Q heeft gestaan, dan is het uiterst raadselachtig waarom Lucas dit belangrijke blok tekst met gezegdes van Jezus heeft weggelaten. Tenzij er een stuk tekst ontbrak in de versie die hij tot zijn beschikking had. In Lucas ontbreekt ook een groot stuk van het Marcus evangelie (Markus 6:45 tot 8:26), de zogenaamde "Lucas-ommissie".

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 02 jan 2008 20:54

darren schreef:
Cicero schreef: Ik ben het op een aantal punten niet eens met darren. Het historisch vroegere is niet altijd het theologisch betere. Dat wil zeggen: een 'echt' woord van Jezus kun je wel historisch onderscheiden van wat later in zijn mond gelegd wordt, maar theologisch gezien kan het zo zijn dat latere christenen een dieper inzicht in het geheim van Jezus hebben.

Ik hou me eigenlijk alleen bezig met de (historische) woorden van Jezus zelf en minder met wat er over hem gezegd wordt. Daarom zit ik niet met het probleem welke theologie beter is, omdat de historische Jezus die je uit de oudste kern haalt zeer weinig over zijn eigen status onthult. Wat niet wegneemt dat je uit een reconstructie van de woorden van Jezus wel een idee kunt krijgen van de aard en inhoud van zijn leringen. Ze doen mij erg aan yoga-meditatie, boeddhisme of mystiek in het algemeen denken, maar hebben met het christendom minder van doen.
Dan ken je een andere historische Jezus dan ik. Waarschijnlijk oriënteer je je op geleerden die een relatie hebben met het Jesus Seminar of met geleerden die zich vooral oriënteren op het evangelie van Thomas en Q?
Ik denk dat de historische Jezus geheel te begrijpen is tegen de achtergrond van de joodse godsdienst en de apocalyptiek. Niks boeddhisme en mystiek, natuurlijk heb je altijd vergelijkbare trekken in godsdiensten, maar Jezus kun je toch echt niet daaronder scharen.
Ik oriënteer me vooral op geleerden die Jezus willen reconstrueren uit de contemporaine joodse literatuur, en via Paulus, Q en Marcus en in mindere mate Johannes en Thomas.

Het is helaas onduidelijk wat precies de getuigenis van de vroegste christenen is geweest. De evangelien zijn omwerkingen van relatief late geschriften. Ik denk dat de eerste generatie discipelen van Jezus nog niet echt christelijk was en onbekend was met het christelijke gebed (het "Onze Vader"), de eucharistieviering en met de Markus versie van het evangelie (het passieverhaal).
Mwah, mijn oordeel is anders.
- Ik heb geleerd dat het Onze Vader (in Q-versie!) heel goed op Jezus terug kan gaan, omdat het prima aansluit bij wat Jezus leerde.
- De eucharistieviering is natuurlijk een late benaming en de wijze van uitoefening vanaf de tweede eeuw stamt natuurlijk niet uit de eerste eeuw, maar de 'maaltijd voor de Heer' wordt voor het eerst vermeld bij Paulus in de jaren 50; die dan al teruggrijpt op een traditie. Mc heeft een vergelijkbare traditie, het is dan historisch gezien waarschijnlijk dat de 'maaltijd voor de Heer' tot de eerste gemeente van Jeruzalem teruggaat. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat Jezus zelf deze maaltijd heeft ingesteld.
- Marcus grijpt duidelijk terug op een bestaande traditie. Ook Paulus kan de hoofdzaken bevestigen (gekruisigd, gestorven, begraven, opgestaan); en omdat hij natuurlijk niet verhalend schrijft, is het goed mogelijk dat de passietraditie tot heel vroeg teruggaat. Maar natuurlijk kende de eerste generatie Marcus nog niet.
Wil je bovenstaande ontkennen, dan moet je dat grondig aantonen.

Maar ik ben het met je eens dat je jezelf geen echte christen kunt noemen als je niet ongeveer instemt met de strekking van het passieverhaal zoals dat door de schrijver van Markus is gemaakt of bedacht.
Overigens ben ik het met je eens dat veel christenen geen idee hebben van de historische Jezus. Veel (orthodoxe) christenen en ook buitenkerkelijken hebben het idee 'Jezus is God'. Maar dat is onjuist.

Ironisch genoeg ben ik zelf niet overtuigd dat de eerste volgelingen van Jezus (de tijdgenoten) hem niet als God gezien hebben. De leringen van Jezus lijken zozeer op leringen als het boeddhisme en de (tantra-) yoga, dat het niet uitgesloten moet worden dat Jezus inderdaad allerlei verborgen krachten had zoals de kracht tot spirituele "healing", over water lopen, uit het niets verschijnen enz., enz.. Of hij zijn eigen goddelijkheid in zijn leringen en meditaties daadwerkelijk onderwees? Ik weet het niet en durf er niets van te zeggen, maar het zou kunnen.
Mwah, het is niet waarschijnlijk dat Jezus onderwees dat hij God was (dat staat overigens ook niet in de evangeliën of waar dan ook). Maar ik vind je 'zweverige' interpretatie niet echt overtuigend, heb je er bronnen voor?

Wat ik wel jammer vind, is dat de meeste christenen geen kennis hebben van de reconstructie van het Q evangelie en dat zij niet geinteresseerd lijken te zijn in de diepere boodschap die de gezegdes erin uitdragen. Het zijn de woorden van hun eigen Heer, maar ze lijken de bewerkte versies en de christelijke "overlay" te prefereren boven het origineel.

Sorry hoor, maar je overwaardeert Q nu wel heel erg ten opzichte van Paulus en Marcus bijvoorbeeld. En die christelijke "overlay", dat valt best mee. Bovendien staat Q nu eenmaal niet in de Bijbel. Een stukje nuchterheid is wel op zijn plaats.

Toch heb ik buiten de reconstructie van het oudste deel van het Q evangelie (ook het Q evangelie was helaas al zwaar bewerkt) nog meer waardevolle teksten ontdekt. In Mattheus staat een blok tekst Mt 6: 1-8 en 6: 14-18, dat ik zo waardevol acht, dat ik me niet kan voorstellen dat het niet van de historische Jezus afkomstig is en door de auteur van Mattheus zelf bedacht is.
Dat is natuurlijk geen goed criterium. Zo maak je een Jezus naar eigen beeld en gelijkenis.

darren
Mineur
Mineur

Berichtdoor darren » 02 jan 2008 23:59

Cicero schreef: Dan ken je een andere historische Jezus dan ik. Waarschijnlijk orinteer je je op geleerden die een relatie hebben met het Jesus Seminar of met geleerden die zich vooral orienteren op het evangelie van Thomas en Q?

Nee, ik heb niets met de ideeen van de geleerden van de Jesus Seminar (ik heb er wel boeken over gelezen). Ik vind dat ze teveel uitgaan van hun eigen ideeen over wie zij denken dat Jezus geweest moest zijn in de keuzes die ze in de tekstschifting maken. Je ziet duidelijk de invloed van de jaren zestig: wonderen zouden niet mogelijk zijn, want de natuurwetten zouden absoluut zijn en niet ondergeschikt aan de geest en Jezus zou vooral een sociale hervormer geweest zijn en niet een godheid of spirituele guru. Ik vind die visie veel te beperkt, maar wel te begrijpen als je kijkt naar de generatie waar de leden van deze Jesus Seminar toe behoren.

Cicero schreef:Ik denk dat de historische Jezus geheel te begrijpen is tegen de achtergrond van de joodse godsdienst en de apocalyptiek. Niks boeddhisme en mystiek, natuurlijk heb je altijd vergelijkbare trekken in godsdiensten, maar Jezus kun je toch echt niet daaronder scharen.

De oudste kern van Q zit tjokvol mystiek en universele spiritualiteit en apocalyptiek tref je er niet in aan. Dat is mijn Jezus, bij de christelijke Jezus voel ik me niet thuis, die staat te ver af van wat ik als logisch en universeel beschouw. Het is net als met gewone wetenschap, de dingen die afwijken moet je verwerpen tenzij blijkt dat ze toch universeel geldig zijn. Het ontstaan van de apocalyptiek is verklaarbaar, maar ik heb er niks mee, mij te bizar en vreemd.

Cicero schreef:Ik orinteer me vooral op geleerden die Jezus willen reconstrueren uit de contemporaine joodse literatuur, en via Paulus, Q en Marcus en in mindere mate Johannes en Thomas.

Ik ben wel erg geinteresseerd in Markus en heb er onlangs een boek over gekocht, maar zie het toch voor een belangrijk deel als mythisch. Johannes staat mij te ver af van de bron, maar vind ik belangrijk omdat het bewijst hoe vrij men zich toen voelde om op grond van eerdere evangelies een nieuwe te creeeren. Datzelfde geldt voor Thomas, te ver van de bron en volgens mij minstens even secundair als Johannes.

Cicero schreef:Mwah, mijn oordeel is anders.
- Ik heb geleerd dat het Onze Vader (in Q-versie!) heel goed op Jezus terug kan gaan, omdat het prima aansluit bij wat Jezus leerde.

Vergeet niet dat Q voor een belangrijk deel het resultaat is van christelijke redacties. De kern van het Onze Vader kan dus veel korter geweest zijn en anders van karakter.
Cicero schreef:- De eucharistieviering is natuurlijk een late benaming en de wijze van uitoefening vanaf de tweede eeuw stamt natuurlijk niet uit de eerste eeuw, maar de 'maaltijd voor de Heer' wordt voor het eerst vermeld bij Paulus in de jaren 50; die dan al teruggrijpt op een traditie. Mc heeft een vergelijkbare traditie, het is dan historisch gezien waarschijnlijk dat de 'maaltijd voor de Heer' tot de eerste gemeente van Jeruzalem teruggaat. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat Jezus zelf deze maaltijd heeft ingesteld.

Precies, ik denk dat het avondmaal niet door Jezus zelf is ingesteld en dus een secundaire traditie is. Belangrijker vind ik echter dat er vrijwel geen aansluiting is tussen de oudste kern van Q en de latere toevoegingen en andere redacties in Q en de latere evangelies. Het lijkt wel alsof de missie van Jezus en het daaropvolgende christendom theologisch nauwelijks op elkaar aansluiten. Je kijkt als het ware naar een nieuwe aardlaag (het christendom), die bovenop een oudere (het Jodendom) is gekomen en waarin allerlei brokstukken zitten (de leringen van Jezus en allerlei Joodse invloeden) die als het ware zijn hergebruikt los van hun oorspronkelijke verband.

Ik kan me voorstellen dat dit niet het beeld is wat je hebt als je als christen bent grootgebracht, maar ik als nieuweling in het lezen van het Nieuwe Testament zie teveel dat wrikt en niet op elkaar aansluit.

Cicero schreef:- Marcus grijpt duidelijk terug op een bestaande traditie. Ook Paulus kan de hoofdzaken bevestigen (gekruisigd, gestorven, begraven, opgestaan); en omdat hij natuurlijk niet verhalend schrijft, is het goed mogelijk dat de passietraditie tot heel vroeg teruggaat. Maar natuurlijk kende de eerste generatie Marcus nog niet.
Wil je bovenstaande ontkennen, dan moet je dat grondig aantonen.

Ik zou de kruisiging niet willen ontkennen. De werkelijke omstandigheden rond het einde van de missie van Jezus zijn echter zeer onduidelijk. Er zijn aanwijzingen dat het passieverhaal of de passie-mythe een secundaire laag is in Marcus en dat de schrijver van Marcus eerst een verhalende versie van Q geschreven heeft en het passieverhaal er later aan heeft toegevoegd. Mogelijk bestond dit passieverhaal eerst als een apart geschrift. (zie b.v. 'From Q to "Secret" Mark' door Hugh M. Humphrey). Het was me al eerder opgevallen dat Markus uit twee delen lijkt te bestaan die geen natuurlijke eenheid lijken te vormen (het karakter van Jezus in de 2 delen verschuift ook dramatisch).

Cicero schreef:Mwah, het is niet waarschijnlijk dat Jezus onderwees dat hij God was (dat staat overigens ook niet in de evangelin of waar dan ook). Maar ik vind je 'zweverige' interpretatie niet echt overtuigend, heb je er bronnen voor?

Hmm, ik vind het hele christendom spiritueel gezien zweverig, dus die term bewaar ik liever voor mensen die zonder wetenschappelijk onderzoek allerlei vage theorien verzinnen (er zijn zelfs mensen die menen dat ze de historische Jezus hebben kunnen "channellen")

Cicero schreef:Sorry hoor, maar je overwaardeert Q nu wel heel erg ten opzichte van Paulus en Marcus bijvoorbeeld. En die christelijke "overlay", dat valt best mee. Bovendien staat Q nu eenmaal niet in de Bijbel. Een stukje nuchterheid is wel op zijn plaats.

Voor mij zijn juist Paulus en Marcus allesbehalve nuchter omdat ze zulke afwijkende denkbeelden hebben in de zin van afwijkend van de main stream spiritualiteit van de andere grote godsdiensten uit die tijd.

De leringen van de Here Jezus daarentegen zijn universeel en zullen door iedere mystieke hindoe, boeddhist of soefi onderschreven worden. Is dat laatste toeval of betekent dit dat het Paulus en de schrijver van Marcus zijn geweest die teveel van de oorspronkelijke missie van Jezus zijn afgeweken?

Overigens staat Q wel degelijk in de Bijbel (Thomas staat er niet in), ze is met enige moeite terug te destilleren uit de secundaire evangelies Lucas en Matteus.

Cicero schreef:Zo maak je een Jezus naar eigen beeld en gelijkenis.

Ik probeer Jezus te maken naar het beeld dat uit de oudste kern van Q naar voren komt. Ik probeer de beelden van anderen die Jezus niet gekend hebben er juist vanaf te pellen. Ik geloof niet in het dogma dat de schrijvers van het NT werden geleid door de heilige geest netzomin als dat ik geloof dat de Koran door een engel werd gedicteerd.

Er is een zeer grote discrepantie tussen de tekstdelen die van de historische Jezus zelf afkomstig zijn en de tekstdelen die de diverse evangelieschrijvers er zelf aan hebben toegevoegd. Daar zijn de theologen die de reconstructies van Q gemaakt hebben het allemaal over eens.

Ik kan wel een of twee voorbeelden geven van een dergelijke discrepantie, waarbij tekstdelen waar zwaar geknoeid is in de oudste delen van Q mijn voorkeur hebben (om voor de hand liggende redenen).
Laatst gewijzigd door darren op 06 jan 2008 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 03 jan 2008 12:01

Het problematische aan jouw opvatting vind ik dat je een bepaald beeld van Jezus als het juiste bombardeert en vervolgens alles wat daar van af wijkt als 'christelijk' (in negatieve zin) wegzet.

Want, wat zijn je criteria? Je hebt het steeds over de oudste kern van Q, maar daar heb ik toch wel zo m'n bedenkingen bij:
- Wat zijn de criteria om in Q te schiften tussen vroeger en later?
- Waarom zou een eventuele latere toevoeging aan Q niet op Jezus terug kunnen gaan?
- Waarom acht je een zeer hypothetische reconstructie van de oudste kern van Q (zelf ook een hypothese) betrouwbaarder dan Paulus (20 jaar na Jezus, en als we hem mogen geloven, tot de Jezusbeweging bekeerd enkele jaren na 30!) of Marcus (die Q niet gekend heeft en een eigen traditie representeert)?

Het belangrijkste criterium voor de historische Jezus is het criterium van meervoudige attestatie. Dan kun je niet zomaar één document eruit tillen. Ik krijg bij jou het gevoel dat het je niet gaat om de historische Jezus, maar dat je uit het oude materiaal dat kiest waar je iets mee kunt.

darren
Mineur
Mineur

Berichtdoor darren » 03 jan 2008 16:33

Cicero schreef:Het problematische aan jouw opvatting vind ik dat je een bepaald beeld van Jezus als het juiste bombardeert en vervolgens alles wat daar van af wijkt als 'christelijk' (in negatieve zin) wegzet.

Want, wat zijn je criteria? Je hebt het steeds over de oudste kern van Q, maar daar heb ik toch wel zo m'n bedenkingen bij:
- Wat zijn de criteria om in Q te schiften tussen vroeger en later?

Het is geen "opvatting", maar het is de enige manier waarop ik het Nieuwe Testament kan lezen.
Christenen en andersgelovigen "bombarderen" hun beeld van Jezus ook tot de enige juiste. Als je meerdere beelden van Jezus zou moeten gaan verdedigen, zou het wat lastig worden?

Ik wil benadrukken dat Q geen uitsluitsel geeft over het beeld dat iemand van Jezus heeft. Als je de boeken leest van theologen die mee hebben meegeholpen Q te schiften van later materiaal en die de ontstaansgeschiedenis van Q proberen te verklaren, merk je dat ze soms terloops (of expliciet in aparte publicaties) heel verschillende beelden van Jezus creeeren, al heeft het weinig van doen met de christelijke visie.

Als je te weinig weet over de criteria om het materiaal binnen Q verder te schiften zou je wat wetenschappelijke literatuur over dit onderwerp kunnen lezen. Je kunt het latere materiaal van het vroegere materiaal meestal goed scheiden, omdat het een geheel andere invalshoek heeft en dit materiaal verraadt dat degenen die het schreven, zich met heel andere zaken bezig hielden dan degene(n) die het oudste materiaal produceerde(n) (volgens mij Jezus zelf, maar theologen spreken zich daar niet of nauwelijks over uit). De inhoud, het thema, taalgebruik en de stijl van dit latere materiaal is heel anders van karakter dan dat van de oudste kern.

Cicero schreef:- Waarom zou een eventuele latere toevoeging aan Q niet op Jezus terug kunnen gaan?

Het is natuurlijk theoretisch mogelijk dat een deel van het latere materiaal toch op Jezus terug gaat, maar persoonlijk acht ik die kans zeer klein, omdat de stijl en de manier van denken zo totaal anders is. Het ene is wijs en diep spiritueel, het nieuwere materiaal is vaak veroordelend, beschimpend, dreigend (naar andersgelovigen of mensen die niet gelovig willen worden of soms naar de gelovigen zelf), uiterst vaag, etc, etc. Volgens de theologen die zich ermee bezig houden is het nieuwere materiaal in een heel ander soort gemeenschap ontstaan dan het oudste materiaal (dat "Formative Q" wordt genoemd in het Engels). Ik ben het daar wel mee eens. Het grappige is dat dit enorme verschil in karakter tussen deze twee lagen ook weerspiegeld wordt in de tweeslachtigheid van de houding van christenen zelf. Ook op dit forum vind je die tweedeling terug.

Meervoudige attestaties kunnen zeker van belang zijn, maar alleen als het terug gaat tot de oudste bron. Aan meervoudige attestaties die terug gaan op secundair materiaal heb je niets om historisch materiaal uit de tijd van Jezus zelf te vinden. Mijn persoonlijke versie van het oudste deel van Q is al uitgebreider dan die van de meeste theologen omdat ik er meer dan gebruikelijk zogenaamd "sondergut-materiaal" (alleen bij Mattheus of alleen in Lucas terecht gekomen) bij betrek. De meeste theologen durven dat niet aan, omdat een enkelvoudige attestatie niet zo snel serieus wordt genomen. Het risico dat de schrijvers van Lucas of Mattheus de gezegdes zelf hebben gemaakt vinden ze dan te groot. Ze moeten dan aannemelijk kunnen maken waarom het in het ene evangelie werd weggelaten. Op grond van stijl en inhoud durf ik zo'n gezegde dan soms nog wel tot het oudste deel van Q te rekenen omdat het weinig of niets te maken heeft met de theologie van de schrijver/redacteur en omdat ik het kwa inhoud vind aansluiten bij de rest van Formative Q.

Cicero schreef:- Waarom acht je een zeer hypothetische reconstructie van de oudste kern van Q (zelf ook een hypothese) betrouwbaarder dan Paulus (20 jaar na Jezus, en als we hem mogen geloven, tot de Jezusbeweging bekeerd enkele jaren na 30!) of Marcus (die Q niet gekend heeft en een eigen traditie representeert)?

Paulus is een echte christen. Hij is al iemand die Jezus zelf niet eens gekend of gesproken heeft en ergens anders woonde dan de directe discipelen van Jezus. Hij was dus volkomen vrij om zijn eigen christelijke filosofie te ontwikkelen. Er zijn voldoende aanwijzingen dat de christenen (als je daar al van mag spreken trouwens) in Jeruzalem niet instemden met het werk van Paulus. Daar komt nog bij dat diverse aan Paulus toegeschreven brieven niet eens van zijn hand zijn of zijn veranderd door leden/vroege bisschoppen van de latere kerk. Je moet dus ook nog eens oppassen met welke brieven je te maken hebt (op Wikipedia kun je dat onderscheid nalezen).

Paulus lijkt erg bezorgd over zijn eigen status als apostel, ik kan iemand die zo met zijn status bezig is niet serieus nemen als het over spiritualiteit gaat. Ik vind bovendien erg weinig in letter of geest dat aansluit bij het oudste deel van Q, de kern van de leringen van de Here Jezus. Dat is het grootste probleem dat ik tegenkom, het bijna totale gebrek aan continuiteit. Er werd gewoon iets heel anders, iets heel nieuws gecreeerd. Voor mij is de hele theologie van Paulus een hypothetische constructie die weinig van doen heeft met de missie van Jezus. Net zo vind ik dat van de redacties binnen Q. Het is iets heel anders dat niet aansluit of integraal voortbouwt op wat Jezus was begonnen (die continuiteit zie je wel na de leringen van Boeddha b.v.).

Jij zegt dat de schrijver van Marcus Q niet heeft gekend, maar het Q materiaal dat nog in Marcus terug te vinden is, spreekt dat tegen. Bovendien is de eerste helft van Marcus een soort verhalende versie van Q en is het zeer waarschijnlijk dat hij Q gebruikt heeft om zijn eerste versie van Marcus mee te schrijven. Later zou het passieverhaal daar aan vastgeplakt zijn (met vrij duidelijke kunstmatige invoegingen in het oudere -op Q gebaseerde- deel).
Sommigen beweren dat Q in de tijd van Marcus nog als een soort geheim document werd behandeld, dat alleen door ingewijden kon worden bestudeerd. Hoe dan ook, Marcus hield het grootste deel van de gezegdes weg uit zijn verhalende evangelie.

De auteurs van Lucas en Matteus voegden ze later (gelukkig) beide op geheel eigen wijze weer toe aan het Marcus evangelie, maar gebruikten het materiaal op eigenzinnige wijze in het kader van hun eigen theologie, waarbij je kunt zien dat de oorspronkelijke betekenis van de gezegdes in veel gevallen verloren is gegaan (de redacties binnen Q hadden veel van het materiaal al een andere wending of invalshoek gegeven). Als je de reconstructies bestudeert, is het schokkend om te zien wat voor een verwoestend effect al dit hergebruik heeft gehad op de inhoud en strekking van veel van de gezegdes.

Ik sta niet algeheel negatief tegenover het christendom (net zo min als dat ik algeheel negatief ben over de islam), maar ik zie Jezus niet als iemand die het christendom heeft gesticht of gewild. Het christendom heeft ook grote geesten en mystici voortgebracht. Naar mijn mening was dit alleen mogelijk omdat Jezus er als persoonlijkheid nog in aanwezig was/is. Maar ik zie de leringen van Jezus niet als christelijk en zelfs niet als specifiek Joods.
Ik zie de missie van Jezus als een geknakte missie die feitelijk eindigde met de verdwijning van Jezus. De behandeling van zijn erfenis spreekt wat mij betreft voor zich.

Het is niet zo dat mijn kijk op Jezus enkel op het oudste deel van Q leunt. Het steunt ook op delen van Marcus, waarbij het overigens lastig is om zeker te zijn over de historische correctheid van het beeld dat geschetst wordt. De manier waarop ik dat materiaal schift is:
- is er sprake van een verband met de opstandingsmythe? Zo ja, dan valt het af.
- is het beschrevene in overeenstemming met wat je zou verwachten bij een spiritueel gerealiseerd persoon of is het duidelijk mythisch of symbolisch?
Een betere manier kan ik niet bedenken.

darren
Mineur
Mineur

Berichtdoor darren » 05 jan 2008 12:47

Een mooie illustratie van wat de enorme veranderingen die plaats hebben gevonden na de missie van Jezus vind ik altijd de volgende twee gezegdes uit Formative Q in vergelijking met de eindproducten van de vele redacties die in Lucas en Mattheus nog terug te vinden zijn:

Formative Q-65:
"Je kunt niet door empirische observatie zeggen waar de Heerschappij van God te vinden is. Je kunt niet zeggen :Kijk, Hij is in de wildernis", of "Kijk, Hij is in de binnenste kamer"; want in feite is de Heerschappij van God binnen jullie zelf"

Formative Q-66:
Waar het dode lichaam zich bevind, aldaar zullen de arenden (gieren?) zich bijeen verzamelen.

Lucas 17:
Q-65
20 En gevraagd zijnde van de Farizeën, wanneer het Koninkrijk Gods komen zou, heeft Hij hun geantwoord en gezegd: Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat.
21 En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden.
Lucas:
22 En Hij zeide tot de discipelen: Er zullen dagen komen, wanneer gij zult begeren een der dagen van den Zoon des mensen te zien, en gij zult dien niet zien.
Q-66:
23 En zij zullen tot u zeggen: Ziet hier, of ziet daar is Hij; gaat niet heen, en volgt niet.
24 Want gelijk de bliksem, die van het ene einde onder den hemel bliksemt, tot het andere onder den hemel schijnt, alzo zal ook de Zoon des mensen wezen in Zijn dag.
Lucas:
25 Maar eerst moet Hij veel lijden, en verworpen worden van dit geslacht.
37 En zij antwoordden en zeiden tot Hem: Waar, Heere?
Q-66:
Waar het lichaam is, aldaar zullen de arenden vergaderd worden.
26 En gelijk het geschied is in de dagen van Noach, alzo zal het ook zijn in de dagen van den Zoon des mensen.
27 Zij aten, zij dronken, zij namen ten huwelijk, zij werden ten huwelijk gegeven, tot den dag, op welken Noach in de ark ging, en de zondvloed kwam, en verdierf ze allen.
Lucas of Q:
28 Desgelijks ook, gelijk het geschiedde in de dagen van Lot; zij aten, zij dronken, zij kochten, zij verkochten, zij plantten, zij bouwden;
29 Maar op den dag, op welken Lot van Sodom uitging, regende het vuur en sulfer van den hemel, en verdierf ze allen.
Q-66:
30 Even alzo zal het zijn in den dag, op welken de Zoon des mensen geopenbaard zal worden.
Lucas:
31 In dienzelven dag, wie op het dak zal zijn, en zijn huisraad in huis, die kome niet af, om hetzelve weg te nemen; en wie op den akker zijn zal, die kere desgelijks niet naar hetgeen, dat achter is.
32 Gedenkt aan de vrouw van Lot.
Q-66:
33 Zo wie zijn leven zal zoeken te behouden, die zal het verliezen; en zo wie hetzelve zal verliezen, die zal het in het leven behouden.
34 Ik zeg u: In dien nacht zullen twee op een bed zijn; de een zal aangenomen, en de ander zal verlaten worden.
35 Twee vrouwen zullen te zamen malen; de ene zal aangenomen, en de andere zal verlaten worden.
Lucas:
37 En zij antwoordden en zeiden tot Hem: Waar, Heere? En Hij zeide tot hen:
Q-66:
Waar het lichaam is, aldaar zullen de arenden vergaderd worden.

Mattheus 24:
23 Alsdan, zo iemand tot ulieden zal zeggen: Ziet, hier is de Christus, of daar, gelooft het niet.
24 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden.
25 Ziet, Ik heb het u voorzegd!
Q-65/Q-66:
26 Zo zij dan tot u zullen zeggen: Ziet, hij is in de woestijn; gaat niet uit; Ziet, hij is in de binnenkameren; gelooft het niet.
27 Want gelijk de bliksem uitgaat van het oosten, en schijnt tot het westen, alzo zal ook de toekomst van den Zoon des mensen wezen.
Q-66:
28 Want alwaar het dode lichaam zal zijn, daar zullen de arenden vergaderd worden.
37 En gelijk de dagen van Noach waren, alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen.
38 Want gelijk zij waren in de dagen voor den zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten huwelijk uitgevende, tot den dag toe, in welken Noach in de ark ging;
39 En bekenden het niet, totdat de zondvloed kwam, en hen allen wegnam; alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen.
40 Alsdan zullen er twee op den akker zijn, de een zal aangenomen, en de ander zal verlaten worden.
41 Er zullen twee vrouwen malen in den molen, de ene zal aangenomen, en de andere zal verlaten worden.
Mattheus:
42 Waakt dan; want gij weet niet, in welke ure uw Heere komen zal.
mateloze fascinatie voor de historische Jezus en het ontstaan van het christendom

Terug naar “[Religie] - Open forum”