In het nieuwe testament staat inderdaad nergens het gebod om met vlaggen te zwaaien.
Maar het heeft ook te maken met hoe je tegen het oude testament aankijkt. In sommige kerken worden de verhalen uit het oude testament alleen bekeken als geschiedenis en in sommige kerken wordt de strijd die de Israëlieten voerden gezien als een voorbeeld van hoe wij tegen de vijand moeten strijden. En dan bedoel ik natuurlijk niet hoe we oorlog moeten voeren tegen vlees en bloed.
Het tweede punt is wat is je authoriteit als christen en hoe oefen je die uit. En in hoever is het nodig om bewust die strijd aan te gaan.
Aanbidding is het verhogen van God. Je doet dit naar God toe, omdat je hem eer wil geven maar het is ook een teken naar de vijand dat je wil dat Jezus jouw koning is en dat je niets met hem te maken wil hebben. (Analoog aan het verhaal van Mozes en Jo
zua wat ik aanhaalde) waar Jozua de vijand verjaagt en Mozes alle eer aan God geeft.
Ziet God onze handelingen, zijn onze handelingen een bewijs van wie wij als koning verhogen. Ik denk het wel. Ik geloof dat dit een dubbel effect heeft zowel naar God toe als naar de vijand toe.
Ik bedoel hier niet mee dat het belangrijker is om met een vlag te zwaaien dan bvb barmhartigheid of liefde te tonen. Of preken of bidden of het zingen van liederen. Vlaggen vervangt niets maar het kan wel iets toevoegen. Aangenomen dat je het voor God doet en niet voor mensen.
Nogmaals de vraag : de preek/proclamatie van youtube is tegen wie gericht. Wie hoort dit allemaal. God, de mensen maar ook de onzichtbare wereld.
Het was ook een teken ter overwinning, zoals Amerika een vlag op de Maan heeft gezet.
Ik denk dat deze zin alles samenvat wat ik erover zou kunnen zeggen.