hoeveel kinderen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 29 dec 2007 10:26

Sabra schreef:
Memmem schreef:Gen 2:24 o.a:Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn.
Deut 22:13 env:Wanneer een man een vrouw zal genomen hebben, en tot haar ingegaan zijnde.

Over een huwelijk wordt daar echter niet gesproken.

O nee? Er was een ceremonie om iemand tot vrouw te nemen zoals wij het burgelijk huwelijk kennen. Er werd echt niet zomaar bij elkaar ingetrokken.

Sabra schreef:
lammetje schreef:Je hebt het dus niet zelf voor het zeggen, God opent én sluit de baarmoeder.

Dat kan en mag je geloven. Maar ik geloof daar absoluut niet in. Aangezien je dit uit de bijbel hebt, kan het ook niet meer zijn dan een punt van geloof. Het zal nooit een feit worden.

Het is wel een feit dat je ondanks alle medische mogelijkheden soms absoluut geen kinderen krijgt. En hoevaak hoor je niet dat er medisch niets aan de mis is maar dat er toch geen kinderen komen. Als God je geen kinderen geeft krijg je ze ook niet.
En hoevaak hoor je niet dat er, ondanks dat er trouw en secuur voorbehoedsmiddelengebruikt zijn, er toch kinderen geboren worden? God geeft ze dan ook en opent en sluit de baarmoeder dus wel.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 dec 2007 12:36

ik kom er nog op terug, heb jammergenoeg nu geen tijd en weet niet of het vandaag nog lukt 8)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 dec 2007 13:54

Geslachtsgemeenschap voor het huwelijk wordt door de Bijbel verboden. In onze tijd is het huwelijk geldig als je op het gemeentehuis trouwt. In de tijd van de Bijbel neemt de regeling van de familie met de bruidschat en de openlijke toestemming de plaats in wat bij ons op het gemeentehuis de sluiting van het huwelijk is.

Bijbels gezien is de eerste geslachtsgemeenschap de sluiting, dus het begin, van het huwelijk. In de Bijbel wordt niet letterlijk gezegd: ‘Je moet eerst trouwen voordat je geslachtsgemeenschap hebt’ dat klopt. Maar het wordt wel zo verklaart.

In Deut. 22 vers 13 tot 21 komt naar voren dat het met bloed bevlekte laken het bewijs is van de maagdelijkheid van de bruid.
Een ander bewijs uit de Bijbel: Gen 29 vers 23 waar het gaat over het huwelijk van Jacob en Lea.

23 En het geschiedde des avonds, dat hij zijn dochter Lea nam, en bracht haar tot hem; en hij ging tot haar in.

Bij de eerste geslachtsgemeenschap in de eerste nacht werd het huwelijk ten diepste gesloten.

In het huwelijksformulier staat: Maar opdat gij in dezen staat godzaliglijk leven moogt, zo zult gij ten andere weten de oorzaken waarom God den huwelijken staat heeft ingezet. Lees dit nog even een stukje verder en daaruit komt mijns inziens naar voren dat je eerst moet trouwen voordat er geslachtsgemeenschap mag plaats vinden.

En ik weet ook heus wel dat het huwelijksformulier geschreven is door mensen, maar gebaseerd is op de Bijbel!!!

Als laatste vermoed ik niet dat we uit deze discussie komen, want net zoals ik al eerder schreef, er blijven mensen de Bijbel interpreteren zoals hen dat uit komt. Niet alleen op dit punt, maar op alle discutabele punten.
Laatst gewijzigd door lammetje op 29 dec 2007 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 29 dec 2007 14:02

Nou, laten we zeggen dat mensen op een verschillende manier de bijbel interpreteren, dat hoeft niet in te houden dat ze het alleen zo interpreteren als het hun uitkomt.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 dec 2007 14:39

Waarom zouden mensen de Bijbels anders interpreteren dan God heeft bedoeld? Maar dit is offtopic, willen we hierover verder gaan discuseren zullen we naar het religie gedeelte moeten gaan

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 dec 2007 15:21

Ik heb even een antwoord van een van de vragen uit pastorieonline gekopieërd, op de vraag of geboortebeperking christelijk is :

1. Waarom zou je aan geboortebeperking willen doen? Uit economisch motieven? Een groot gezin kost nu eenmaal veel geld. Een duur huis moet afgelost worden en als je dan met z'n tweeën blijft werken gedurende een aantal jaren levert dat een behoorlijke winst op. Voor je gemak? Kinderen kosten inspanning en energie en je zult er veel voor over moeten hebben voor ze op eigen benen kunnen staan? Je voelt wel aan dat dit redenen zijn die in je relatie tot God niet echt veel hout snijden. Het moet altijd gaan om Gods eer en niet om eigen genot of gemak. Ik denk dat we kunnen zeggen: Als het zo ligt, als dat de achtergrond van je vraag is moeten we geboortebeperking vanuit het christelijk geloof afwijzen.

2: Veel jongeren gebruiken vandaag anticonceptiemiddelen om voor het huwelijk met elkaar naar bed te kunnen gaan zonder het 'gevaar' van een zwangerschap. Wel de lusten maar niet de lasten. Uitgaande van het bijbelse gegeven dat de seksualiteit is gegeven door God om te worden beleefd binnen de grenzen van het huwelijk moeten we ook dat op Grond van Gods Woord afwijzen.

Wanneer dan wel?

Bijvoorbeeld in het geval dat er een medische reden dat een vrouw geen kinderen (meer) mag krijgen. Als ondanks natuurlijke vruchtbaarheidsregulering het kindertal in het gezin tot onaanvaardbare psychische of fysieke belasting gaat leiden. In deze gevallen en wellicht nog enkele specifieke zaken kun je als christen aan kunstmatige geboortebeperking denken. En dan nog geldt heel sterk: voor welke methode kies je dan, want er zijn methoden die ethisch onaanvaardbaar zijn om dat ze het reeds ontstane leven na de conceptie vernietigen. Boven alles blijft staan het Woord van de apostel: Al wat gij doet, doet het tot eer van God. Het is zaak om met deze dingen biddend, gelovig voor Gods aangezicht bezig te zijn. Alle middelen die ons ter beschikking staan zijn alleen geoorloofd als we ze uit Gods hand met een oprecht hart kunnen gebruiken.

glm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor glm » 30 dec 2007 16:31

Zoals bij m'n zus: 8 kinderen en van nr. 9 in verwachting. M'n zwager werkt zich 3 slagen in de rondte om naast zijn 36-urige baan ook thuis de zaken redelijk voor elkaar te houden. Thuiszorg e.d. lopen de deur plat. Ze wonen wel in een giga-huis met voor zo'n beetje ieder kind een eigen slaapkamer. De opvoeding van de kinderen gebeurd in feite door de oudste 3 meiden van 10, 11 en 13 jaar. Maar naar buiten toe lijkt het allemaal (oppervlakkig gezien) redelijk goed.' Maar wel blijven praten over de kinderzegen en lieve babietjes. :(
Ik kan daar slecht tegen.
Ik vind mijn kinderen geweldig, ik hou veel van ze en soms zou ik ze met evenveel liefde achter het behang plakken. Vrienden van ons zijn kinderloos en soms ben ik jaloers op hen. En v.v., natuurlijk. En daar kunnen we op een hele leuke manier met elkaar over praten en zijn het er over eens dat het altijd wel wat is :D

En pastorie-online? Zijn die mensen wel van deze wereld? Ik heb al 10 jaar een simpel rijtjeshuis, (nu) 4 kinderen en een oude auto en heb op die manier al ca € 1500, 00 vaste lasten iedere maand. Als ik dat in mijn eentje op moet hoesten moet ik 200 % gaan werken. ( Of dominee worden, natuurlijk.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 30 dec 2007 22:02

Laat ik voorop stellen dat ik per definitie de antwoorden van deze 'deskundigen' niet zou willen verabsoluteren.

lammetje schreef:
1. Waarom zou je aan geboortebeperking willen doen? Uit economisch motieven? Een groot gezin kost nu eenmaal veel geld. Een duur huis moet afgelost worden en als je dan met z'n tweeën blijft werken gedurende een aantal jaren levert dat een behoorlijke winst op. Voor je gemak? Kinderen kosten inspanning en energie en je zult er veel voor over moeten hebben voor ze op eigen benen kunnen staan? Je voelt wel aan dat dit redenen zijn die in je relatie tot God niet echt veel hout snijden.

Als deze redenen voor mij dan maar wel hout snijden en ik op grond hiervan besluiten kan nemen overeenkomstig mijn geweten. Dat is een veel belangrijker graadmeter dan een antwoord van deze 'deskundige'.

Je kunt je op velerlei manier in dienst stellen van Gods koninkrijk, dat is echt niet het produceren van zoveel mogelijk nageslacht. Mijn hersenen heb ik niet voor niets gekregen, evenals de verantwoordelijkheid mijn eigen leven in te delen.

Het moet altijd gaan om Gods eer en niet om eigen genot of gemak. Ik denk dat we kunnen zeggen: Als het zo ligt, als dat de achtergrond van je vraag is moeten we geboortebeperking vanuit het christelijk geloof afwijzen.

Deze man gaat er gemakshalve vanuit dat het (voorlopig) afzien van kinderen om de genoemde redenen niet tot Gods eer zijn c.q. voor het eigen genot. Dat is een veronderstelling die ik nogal onvoorzichtig vind. Bovendien is er sprake van een cirkelredenering.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 31 dec 2007 11:30

glm schreef:En pastorie-online? Zijn die mensen wel van deze wereld? Ik heb al 10 jaar een simpel rijtjeshuis, (nu) 4 kinderen en een oude auto en heb op die manier al ca € 1500, 00 vaste lasten iedere maand. Als ik dat in mijn eentje op moet hoesten moet ik 200 % gaan werken. ( Of dominee worden, natuurlijk.

Volgens mij is het een antwoord van een PKN ds dus redelijk van deze wereld denk ik zo....

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 31 dec 2007 12:18

Nou ja, zonder m'n eigen kerk af te willen vallen, er zijn zat ds niet van deze wereld... :roll:

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 01 jan 2008 18:27

lammetje schreef:Je hebt als mens niet voor het zeggen of je nu kinderen krijgt of niet. heel veel mensen hier willen graag kinderen en lukt het niet... heel veel mensen krijgen een kindje wat niet leeft of geen overlevingskansen heeft, wat heb je als mens dan voor het zeggen????

Enne ik weet zeker dat het niet de bedoeling is om voor je huwelijk kinderen te krijgen, God heeft dat gemaakt voor IN het huwelijk, niet voor ervoor. Maar dat wil niet zeggen dat God het niet wil vergeven!

En dan nog, als je er voor zorgt dat je niet zwanger wordt dmv bv pilgebruik kan er alsnog een kindje komen hoor!
God werkt door de pil heen, hoor ik vaak en ik ben het er wel mee eens. God geeft jou een kind op Zijn tijd, hoe vaak hoor je niet dat mensen na jaren kinderen krijgen en dat ze er eigenlijk niet meer op gerekend hebben? Of na ivf behandelingen ?

God heeft het inderdaad voor in het huwelijk bedoeld, Abraham NAM haar tot zijn vrouw, ze hadden gemeenschap en ze baarde een kind. Het was niet: ze hadden gemeenschap, hij nam haar tot vrouw en ze baarde een kind. Maar dat is offtopic....

"Mensen" denken vaak: "Als ik maar de pil gebruik, dan houd ik het wel tegen want het komt MIJ niet uit. Maar daar gaat het juist niet om! (en ik betrap mij er zelf ook op :wink: )
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 03 jan 2008 19:42

Hoeveel kinderen?

Voorlopig geen, ook niet als we getrouwd zijn, vermoed ik.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 04 jan 2008 14:11

"God werkt door de pil heen"

.. right. Alleen dan werkt hij zeker toevallig 95 % (ofzo) minder hard dan bij mensen die de pil niet gebruiken?
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 04 jan 2008 14:56

Waarom zou je per se kinderen moeten krijgen en ook nog eens veel? De Messias is allang geboren.

Vaak wordt het voorbeeld van Onan bij dit onderwerp gebruikt, mijns inziens wordt Onan gestraft voor het misgunnen van kinderen aan zijn broer, en ook met de Messias die nog moet komen. (Gen 38:8 Toen zeide Juda tot Onan: Ga tot uws broeders vrouw, sluit met haar het zwagerhuwelijk en verwek voor uw broeder nakroost. 9 Maar Onan wist, dat het nakroost hem niet zou toebehoren, daarom, zo vaak hij tot de vrouw van zijn broeder kwam, verspilde hij het zaad op de grond, om aan zijn broeder geen nakroost te geven. 10 En hetgeen hij gedaan had, was kwaad in de ogen des HEREN, en Hij doodde ook hem)

Anders zou het betekenen dat:
1. Een man zichzelf niet mag bevredigen (en een vrouw wel 8) )
2. Je je partner niet met de hand mag bevredigen
3. Je je partner niet oraal mag bevredigen
4. Je alleen sex mag hebben als de vrouw vruchtbaar is
5. Je geen sex meer mag hebben als de vrouw in de overgang is.
6. En word men in het hiernamaals gestraft voor natte dromen
Laatst gewijzigd door marina87 op 04 jan 2008 15:14, 3 keer totaal gewijzigd.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 04 jan 2008 14:57

Dit antwoord had ik op pastorieonline ook al gelezen. Eigenlijk vind ik dit antwoord meer een visie van de ds op anti conceptie dan dat het bijbels onderbouwd is.

Helemaal de zin "Alle middelen die ons ter beschikking staan zijn alleen geoorloofd als we ze uit Gods hand met een oprecht hart kunnen gebruiken" kan je op verschillende wijzen interpreteren. Misschien zijn er mensen die bewust zo voor anti conceptie hebben gekozen. Een ieder heeft zo zijn eigen redenen om wel of niet voor anti conceptie te keizen en baseren beide visies op de bijbel. Feit is dat de bijbel niets letterlijk zegt over anti conceptie, dus het blijft bij interpreteren zoals je eigen visie is.

Terug naar “Archief”