Moderator: Moderafo's
Sabra schreef:keessie schreef:
Daarnaast lees je dat Abraham en Sara en ook Izak en zijn vrouw verlangden naar kinderen. Zou jij een kind willen van iemand waar je niet van houd?
Volgens mij had Jacob toch echt kinderen van vrouwen waarmee hij niet getrouwd was. Je onderstaande verhaal wordt hiermee ontkracht.
Overigens had Abraham ook Ismaël. Hij was niet met Hagar getrouwd.
lammetje schreef:tante tortel: mijn godsdienstleraar heeft mij ook ooit uitgelegd dat eros een woord is dat in de grondtaal (?) van de Bijbel voortkomt, iig hebben wij dat vertaald en zul je het in onze vertaling niet tegen komen. Eros is een heel normaal wordt, erotiek is daar vanaf geleid en zo nog een aantal woorden.
tante-tortel schreef:Russell schreef:tante-tortel schreef:Ik zie het ook niet als erotische lust. Daarin zie ik meer het kijken naar blote vrouwen/mannen om opgewonden te raken.
Maar een liefdes kus tussen twee geliefden kan ik in het geheel zo niet zien.
Door het zo te benoemen vind ik dat je een liefdes relatie die door God zo is geschapen dat man en vrouw naar elkaar verlangen een platvloers en ondeugdelijk gebeuren laat zijn.
Terwijl dat in het geheel niet zo is.
Jij hebt wel een verwrongen beeld van erotiek zeg. Wat is er in vredesnaam ondeugdelijk en platvloers aan erotische lust?
Ik denk dat ze wel degelijk in de Bijbelse tijd verkering kenden. Denk aan Jakob die eerst 7 jaar moest werken voor zijn vrouw. In die tijd was zij al aan hem beloofd en was dat ook officieel.
Het zal zeker niet zo zijn geweest als nu, maar ik denk niet dat er hier mensen zijn die dat wensen, aangezien je toen gewoon uitgehuwelijkt werd.
En jij gelooft dat Jakob regelmatig bij haar langs ging en fysiek contact had?
Jakob zag haar gewoon elke dag waarschijnlijk aangezien hij bij haar vader werkte? En of hij kontakt had kun je nergens lezen, maar ook niet dat het niet zo was!
Jij ziet erotische lust als iets wat blijkbaar gewoon is, maar ik zie de woorden alleen maar horen bij hoererij en andere onkuise zaken.
Tussen man en vrouw binnen het huwelijk spreek ik op een andere manier over het verlangen naar elkaar. Voor mij is dat geen erotische lust.
Dat heeft niets te maken met jou idee dat ik een verwrongen beeld erover heb, maar meer dat ik een ander beeld over het huwelijk en de liefde tussen man en vrouw heb dan de wereld. Die is enkel en alleen uit op lust. Zo zie ik het.
keessie schreef:Sabra schreef:keessie schreef:
Daarnaast lees je dat Abraham en Sara en ook Izak en zijn vrouw verlangden naar kinderen. Zou jij een kind willen van iemand waar je niet van houd?
Volgens mij had Jacob toch echt kinderen van vrouwen waarmee hij niet getrouwd was. Je onderstaande verhaal wordt hiermee ontkracht.
Overigens had Abraham ook Ismaël. Hij was niet met Hagar getrouwd.
Daar heb je het over trouw aan eigen vrouw. Dat heb ik bewust ook niet genoemd. Ik had het over de liefde tegenover de eigen vrouw.
Dus jij gelooft dat de geslachtsgemeenschap in de Bijbel een puur zakelijke aangelegenheid was waar geen gevoelens mee speelden met als doel om kinderen voor te brengen?
Joortje schreef:Het groeiproces dat nu binnen een verkeringstijd plaatsvindt, waarom zou dat niet binnen de band van het huwelijk kunnen? Je trouwt dan waarschijnlijk eerder, maar als je binnen het huwelijk elkaar 'ontdekt' hoef je niet bang te zijn om 'te ver' te gaan, omdat je zover mag gaan als je wilt!
tante-tortel schreef:Jij ziet erotische lust als iets wat blijkbaar gewoon is, maar ik zie de woorden alleen maar horen bij hoererij en andere onkuise zaken.
Tussen man en vrouw binnen het huwelijk spreek ik op een andere manier over het verlangen naar elkaar. Voor mij is dat geen erotische lust.
keessie schreef:
Daar heb je het over trouw aan eigen vrouw. Dat heb ik bewust ook niet genoemd. Ik had het over de liefde tegenover de eigen vrouw.
Dus jij gelooft dat de geslachtsgemeenschap in de Bijbel een puur zakelijke aangelegenheid was waar geen gevoelens mee speelden met als doel om kinderen voor te brengen?
rosalie83 schreef:Mm, ja okee... laat ik het eens goed proberen te formuleren nu
Lust is een onderdeel van verlangen.
Sabra schreef:keessie schreef:
Van liefde is toch totaal geen sprake in dit verhaal van Jacob. Het was een zakelijke overeenkomst tussen hem en zijn oom. Dat er op den duur liefde is ontstaan, zal ik niet ontkennen, maar bij voorbaat sluit ik het uit.
Overigens gaat het ook niet over trouw aan zijn eigen vrouwen, daar die hem hun medewerkster aanboden om zo nageslacht te verwekken.Dus jij gelooft dat de geslachtsgemeenschap in de Bijbel een puur zakelijke aangelegenheid was waar geen gevoelens mee speelden met als doel om kinderen voor te brengen?
Jacob had ook zo zijn behoeften.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten