Moderator: Moderafo's
mayflower schreef:Russell schreef:mayflower schreef:ikke1986 schreef:Ook ben ik niet helemaal tegen seks voor het huwelijk. IK vind wat anders dat als je iemand net kent en dan al dingen gaat doen. maar niet bij een lange relatie.
Wie geeft jou het recht om geslachtsgemeenschap te hebben voor het huwelijk ?
Excuse me?! Sinds wanneer hebben vrije en gelijke mensen toestemming vam derden nodig om hun wederzijdse affectie fysiek te uiten?
Geslachtsgemeenschap met iemand waar je niet mee getrouwd is ontucht.
God en God alleen is de gene die het huwelijk heeft ingesteld en "alleen" binnen dat huwelijk mag men genieten van de seksualiteit, en of jij nu wel of niet (zoals jij het wilt noemen) toestemming nodig hebt, God heeft het laatste Woord, en niet de lusten van ons die er dan tot zullen leiden waardoor we in zonde gaan leven door geslachtgemeenschap te hebben buiten het geheiligd huwelijk.
Dat het moeilijk kan zijn, zal ik zeker niet ontkennen, maar op de manier zoals er door enkele op dit forum geschreven word, dat men geen moeite heeft en er goedkeuring geeft om geslachtsgemeenschap te hebben voor het huwelijk, vind ik erg triest.
tante-tortel schreef:mayflower schreef:tante-tortel schreef:Nog steeds geen Bijbels onderbouwd argument.
Ook geen antwoord op mijn vraag over Jozef en Maria.
In de joodse cultuur (dus Josef en Maria) was zelfs zo dat de toekomstige man en vrouw elkaar bijna niet zagen, voor de huwelijk, ze werden uitgehuwelijk en er was een duidelijke afstand, en je moet de vrijheid en intimiteit zoals we dit in onze cultuur zien niet vergelijken met de tijd van het OT en NT.
De seksuele beleving in de Bijbel onder de zegen van God, vind zijn plaats binnen het (huwelijks) verbond.
En die bijbelse onderbouwing heb ik geprobeerd om al in eerdere reacties te geven, die ik niet weer ga herhalen, ik kan me voorstellen dat mensen die zo overtuigd zijn van hun erotische lust voor het (huwelijks) verbond, en denken daar recht op te hebben deze uitgangspunten niet serieus willen nemen.
Waarom is het erotische lust om elkaar te zoenen voor je huwelijk?
goshen schreef:In mijn van Dale staat bij "huwelijk": formeel bekrachtigde levensgemeenschap tussen een man en een vrouw. En de uitgave die ik heb staan is heus zo oud niet (ik wed dat in jouw van Dale een andere omschrijving staat). De woorden ontucht en hoererij zijn met name in het laatste geval wat verouderd maar in de context van de bijbelvertaling waaruit ze vandaan komen toepasbaar. Waarmee ik dus wil zegen dat de steeds sneller veranderende moraal / zedenbederf sneller wordt toegepast in de omschrijvingen in de nieuwe van Dale uitgaven dan in de bijbelvertalingen.
Lalage schreef:tante-tortel schreef:Lalage schreef:Heej een beetje respect mensen! Niet iedereen maakt dezelfde keuzes. Er zijn bijvoorbeeld stellen die met elkaar op vakantie gaan in hun verkeringstijd en er zijn stellen die nooit bij elkaar op de kamer slapen. Dat heeft ook te maken met hoe goed je kunt (of denkt te kunnen) beheersen. Het belangrijkste is dat je goed met elkaar en met God overlegt wat je grenzen zijn.
Toch vraag ik me af: hoe doe je dat? Overleggen met God?
Ik dacht dat jij zo christelijk was? Nieuw topic dan maar? (Er is vast weleens een topic over geweest)
Lalage schreef:tante-tortel schreef:Ik ben ook Christen daarom vraag ik het mij af: hoe kun je overleggen met God? Krijg je een briefje uit de hemel of een stem die zegt: je moet dit en mag dat niet?
Hoe kan je christen zijn terwijl je niet weet hoe je met God kunt communiceren? Dat verbaast mij.
Flappie schreef:Lalage schreef:tante-tortel schreef:Ik ben ook Christen daarom vraag ik het mij af: hoe kun je overleggen met God? Krijg je een briefje uit de hemel of een stem die zegt: je moet dit en mag dat niet?
Hoe kan je christen zijn terwijl je niet weet hoe je met God kunt communiceren? Dat verbaast mij.
Ik denk dat ze enkel vraagt hoe je dat voor je ziet. Je zegt, overleggen met God. Je zegt 'goed met elkaar overleggen en met God over de grenzen'. De bijbel geeft misschien grenzen aan maar je zegt het hier zo direct naar God toe. Dus vandaar de vraag, neem ik aan. Ik ben er eigenlijk ook wel benieuwd daar in wat voor vorm je overleggen ziet.
keessie schreef:goshen schreef:In mijn van Dale staat bij "huwelijk": formeel bekrachtigde levensgemeenschap tussen een man en een vrouw.
Missch zou je beter eens in de Bijbel kunnen lezen wat een huwelijk precies is?
Flappie schreef:keessie schreef:goshen schreef:In mijn van Dale staat bij "huwelijk": formeel bekrachtigde levensgemeenschap tussen een man en een vrouw.
Missch zou je beter eens in de Bijbel kunnen lezen wat een huwelijk precies is?
Zegt de bijbel op dit punt wat anders dan?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten