Homofilie 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meboy

Berichtdoor meboy » 02 jan 2008 12:26

We blijven in kringetjes ronddraaien:

Hoe is het huwelijk door God ingesteld, en hoe mag je er gebruik van maken? In ieder geval niet op de manier waarop gevallen mensen dat doen. En laat ik je uit de droom helpen: gevallen mensen met een heterohuwelijk en met heteroseks zíjn een gruwel voor God.

Je kunt niets zeggen over homo-zijn als je hetero-zijn buiten beschouwing laat. De tendens van jou en de dominee zijn: wij doen genoeg wat God vraagt, nu jij nog. tLaat ik een helder antwoord geven:

Al degenen, die een schoon gelaat willen tonen naar het vlees, die noodzaken u besneden te worden, alleenlijk opdat zij vanwege het kruis van Christus niet zouden vervolgd worden. Want ook zij zelven, die besneden worden, houden de wet niet; maar zij willen, dat gij besneden wordt, opdat zij in uw vlees roemen zouden. Maar het zij verre van mij, dat ik zou roemen, anders dan in het kruis van onzen Heere Jezus Christus; door Welken de wereld mij gekruisigd is, en ik der wereld. Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht, noch voorhuid, maar een nieuw schepsel.En zovelen als er naar dezen regel zullen wandelen, over dezelve zal zijn vrede en barmhartigheid, en over het Israël Gods. Voorts, niemand doe mij moeite aan; want ik draag de littekenen van den Heere Jezus in mijn lichaam. De genade van onzen Heere Jezus Christus zij met uw geest, broeders! Amen.

Jouw vraag was: Hoe kun je een hele tere omgang hebben mét God én seksuele omgang met een partner van hetzelfde geslacht?

Mijn antwoord blijft:

Ondanks gebrokenheid, dankzij genade. Net zo goed als jij jouw huwelijk hebt ondanks gebrokenheid dankzij genade. Of je dat nu beseft of niet.
Laatst gewijzigd door meboy op 02 jan 2008 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 02 jan 2008 12:35

Lees het huwelijksformulier maar, daar staan genoeg verwijzen in dat het door God is ingesteld, daar ga ik verder niet op in omdat het offtopic is.

Ik besef heel goed dat mijn huwelijk niet volmaakt is en ook gebroken is door de zondeval in het paradijs. En ik weet ook heel erg goed dat die zonden er blijven, wat ik ook zal doen hier op aarde!

Mag je dankzij genade dan alles doen? ALLES? Wat God verbied in Zijn Woord heeft dan geen enkele zin???
Laatst gewijzigd door lammetje op 02 jan 2008 12:40, 2 keer totaal gewijzigd.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 02 jan 2008 12:36

Trouwens, door onze zonden te spiegelen, wil je daarmee je eigen handelen goed praten?

meboy

Berichtdoor meboy » 02 jan 2008 12:37

Zoals je ziet heb ik te snel gepost, die zin over rechthebbend zijn heb ik verwijderd. Die had ik uit boosheid neergezet. vandaar dat je ziet dat hij is aangepast; excuses daarvoor.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 02 jan 2008 12:39

tnx :wink:

meboy

Berichtdoor meboy » 02 jan 2008 12:52

Ik praat niets goed; maar is het verwijt nu dat een homo geen gebruik mag maken van genade?

Of vindt je het misbruik dat ik geestelijke zaken gebruik om mijn pleziertjes veilig te stellen? Weet je dat dát mijn grootste angst is en dat me daarover het zweet me daar bij wijze van spreke van uitbarst?

Eigenlijk vraag je: wat is de diepste motivatie? is dat vleselijk zijn of is dat geestelijk zijn? Waarom heb ik een relatie; is dat om het vlees te dienen of is dat om uitdrukking te geven aan de geest?

Zoals ook Galaten 5 zegt: Want gij zijt tot vrijheid geroepen, broeders, alleenlijk [gebruikt] de vrijheid niet tot een oorzaak voor het vlees; maar dient elkander door de liefde.

Wat is het doel van lichamelijk zijn in een relatie? Ook in jou relatie, ik hoop dat je het me niet kwalijk neem dat ik die parrallel blijf trekken. is dat vlees? of is dat Geest & dienen door de liefde?

Ik laat die overweging achter als antwoord op jouw & mijn vraag. Je mag erop hakken en zeggen; zie je nu wel, jij bent ook niet zo zeker van je zaak. En dan zeg ik:inderdaad, en dat is erg genoeg. Help me als Christin in die strijd, en dat doe je niet door me uit een relatie (het mooiste wat me is overkomen) te halen. Nee dat gevecht kan in een relatie plaatsvinden

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 02 jan 2008 13:07

Allereerst, een homo mag óók gebruik maken van genade, ik lees nergens in de Bijbel dat er mensen zijn die om hun doen en laten geen genade ontvangen! Maar ik lees wel dat mensen na ontvangen van genade veránderen, proberen naar Gods leer en wet te leven zoals in de Bijbel beschreven staat.

sorry misschien ben ik heel gemeen als ik zeg dat ik het wel een beetje makkelijk gezegd vind: door genade kan ik wel homoseksualiteit 'uitleven'. Dan kan ik ook net zogoed vreemd gaan met de buurman en zeggen: tja door genade... Nee! God geeft richtlijnen in ons leven via de Bijbel en daar moeten we (proberen) zo veel mogelijk naar (te) handelen! Dat is niet makkelijk, vooral niet als je homoseksuele gevoelens hebt, daar ben ik me heus wel van bewust. Net zoiets als: seks voor het huwelijk, dat is ook ontzettend moeilijk om vol te houden, maar in dit topic erg offtopic.

Het lichamelijk genieten van elkaar in een relatie is eigenlijk in deze wereld ook heel vleselijk, je doet het om je eigen en partners plezier en lusten te bevredigen. Dit zal niet verschillen in een homo of hetrorelatie.

En als ik je zou moeten helpen in deze strijd heb ik toch maar 1 advies en dat hoef ik hier niet neer te zetten want ik weet zeker dat je wel weet wat mijn advies zou zijn. En eerlijk gezegd vind ik het goed dat je niet zeker bent van je zaak, dat betekend dat je er toch nog steeds over nadenkt en hopelijk niet besloten hebt om voor altijd zo door te gaan, maar dat er nog een terugkeer mogelijk is.

meboy

Berichtdoor meboy » 02 jan 2008 13:21

En je hebt niet het idee dat bekeerde homo's in een relatie dat proberen? Tja dan kan ik je niets kwalijk nemen. Ik kan je nu eenmaal moeilijk laten ervaren wat dat is. Ik kan parrallen trekken maar als die niet landen dan houd het op.

Ik vind het jammer en typisch dat je dezelfde elementen naar hetero's positief formuleert (dan is het dichtbij de wet leven en veranderen) maar naar homo's negatief formuleert (dan heet het uitleven). En vreemgaan met je buurman heeft niet veel te maken met: liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. Meer met: overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid, Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen.

De positie van het lchamelijke is verre van alleen maar vleselijk. Door onze Calvinistische inslag is het al snel louter een noodzakelijk kwaad. En daar herken ik me totaal niet in.

En ik ben vast besloten mijn leven te delen met de persoon van wie ik houd, voor wie ik zorg, die van mij houd, en die voor mij zorgt. Ik dank God op mijn blote knietjes dat dát nog mogelijk is; goed zijn voor elkaar in plaats van jezelf ontmensen en kortwieken.

Wat is dat advies? Zoek Jezus veel, zoek Jezus vroeg, wie Jezus heeft die heeft genoeg? Of blijft het anker toch liggen in het celibaat? Jezus = terugkeer. Niet het Celibaat.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 02 jan 2008 13:29

lammetje schreef: Het lichamelijk genieten van elkaar in een relatie is eigenlijk in deze wereld ook heel vleselijk, je doet het om je eigen en partners plezier en lusten te bevredigen. Dit zal niet verschillen in een homo of hetrorelatie.

Weet je, ik heb nu een aantal bijdragen van je gelezen. Ik kan er meestal niet mee uit de voeten. Zoals je hierbovenj ook neerzet, maak je eigenlijk genieten tot iets wat niet zou moeten. Maar Lammetje: seks ís niet alleen voor de voortplanting. Van seks mág je genieten, volop! Waarom denk je dat God anders zo'n prettig gevoel heeft gegeven aan een orgasme. Ik weet het het. Dat klinkt in onze refo-oren heel banaal, maar dat hebben wij er met onze valse schaamte van gemaakt.

Ook homo's kunnen intens genieten van een lichamelijk samenzijn, gewoon, omdat het een niet los te maken deel is van een relatie. Het bijzondere is dat de bijbel ook nergens spreekt van een liefdesrelatie tussen twee mensen van hetzelfde geslacht.

En dat maakt het ook zo moeilijk en multi-interpretabel: Het wordt nergens goedgekeurd én nergens verboden. Het enige dat verboden wordt, is lichamelijke omgang tussen twee mannen, maar dan in alle 7 bijbelteksten in een context van lust en losbandigheid.

Kijk Lammetje, dát zorgt er nou voor dat er oprechte christenen zijn die ruimte zien in een relatie met een partner én met God.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 02 jan 2008 13:31

Ik zie het Jezus zoeken wel met terugkeer omdat ik duidelijk in de Bijbel lees dat homoseksualiteit een gruwel is voor God. Ik zou geen leven met Jezus én homoseksualiteit voor kunnen stellen nee.

Waarom ik het voorbeeld van overspel gebruik is omdat dit ook duidelijk wordt afgekeurd door God, evenals homoseksualiteit!

Zolang niet duidelijk is voor jezelf of God het afkeurt of niet en toch zo verderleven vind ik niet parralel liggen met de vraag: wijst Gij mij de weg, die ik gaan moet o Heer, maar: ik ben de weg gegaan, wilt U alstublieft Uw zegen schenken?

De pararellen die jij trekt kloppen wel, dat komt omdat het een menselijke relatie is! Zowel in een homo relatie als ik een hetrorelatie kom je tegen dezelfde punten aan. Daar praat ik ook niet over, ik heb het over het afkeuren van de homorelatie door God, en ik lees nergens over afkeuren van een hetrorelatie in de Bijbel.

We blijven nu een beetje in het kringetje ronddraaien, ik post bijna telkens dezelfde reacties die bij jou blijkbaar niet landen...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 02 jan 2008 13:42

Denkertje21 schreef:
lammetje schreef: Het lichamelijk genieten van elkaar in een relatie is eigenlijk in deze wereld ook heel vleselijk, je doet het om je eigen en partners plezier en lusten te bevredigen. Dit zal niet verschillen in een homo of hetrorelatie.

Weet je, ik heb nu een aantal bijdragen van je gelezen. Ik kan er meestal niet mee uit de voeten. Zoals je hierbovenj ook neerzet, maak je eigenlijk genieten tot iets wat niet zou moeten. Maar Lammetje: seks ís niet alleen voor de voortplanting. Van seks mág je genieten, volop! Waarom denk je dat God anders zo'n prettig gevoel heeft gegeven aan een orgasme. Ik weet het het. Dat klinkt in onze refo-oren heel banaal, maar dat hebben wij er met onze valse schaamte van gemaakt.

Ook homo's kunnen intens genieten van een lichamelijk samenzijn, gewoon, omdat het een niet los te maken deel is van een relatie. Het bijzondere is dat de bijbel ook nergens spreekt van een liefdesrelatie tussen twee mensen van hetzelfde geslacht.

En dat maakt het ook zo moeilijk en multi-interpretabel: Het wordt nergens goedgekeurd én nergens verboden. Het enige dat verboden wordt, is lichamelijke omgang tussen twee mannen, maar dan in alle 7 bijbelteksten in een context van lust en losbandigheid.

Kijk Lammetje, dát zorgt er nou voor dat er oprechte christenen zijn die ruimte zien in een relatie met een partner én met God.

Laat ik voorop stellen dat ik seks niet direct koppel aan voortplanting, maar genieten (van elkaar) is ook iets wat goed is! En als dat niet zou mogen was het op een andere manier gemaakt denk ik.
Dat je je wel schaamt voor seks of eigenlijk voor geslachtsdelen, komt door de zondeval. Adam en Eva schaamden zich voor elkaar waardoor ze zich bedekten. Niet voor niets dragen we nu kleding als teken van de zonde. (offtopic)

Je hebt een punt als je zegt dat het in de Bijbel nergens over een liefdesrelatie gaat, maar wel duidelijk dat het huwelijk voor een man én een vrouw is, niet voor 2 mannen of 2 vrouwen.
Adam kreeg ook een vrouw tijdens de schepping, geen man. Die hulpe die God maakte in de schepping noemde Adam een manninne. En een iegelijk man zal zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aankleven.

meboy

Berichtdoor meboy » 02 jan 2008 13:49

Ik heb in mijn jeugd altijd geleerd: je moet schrift met schrift vergelijken:

En zodra Paulus beschrijft welke context in lijn ligt met de goede Geest en welke context in ljn ligt met het kwade vlees dan is dat een toetssteen die je op alles los kunt laten. Dus zelfs ook op de leviticus teksten.

De context van mijn relate heb ik je geschetst, de context van jouw relatie ook. De zeggingskracht van de Bijbel heeft in alle twee de gevallen niet aan kracht verloren. De boodschap was: hoewel het schijnt dat een homorelatie niet in lijn lgt met God's geest zijn er voorwaarden te vinden hoe dat wel het geval kán zijn. En dat geld ook omgekeerd voor hetero relaties. Hoewel het in lijn lijk met God's geest zijn er voorwaarden te vinden hoe dat niet meer het geval kan zijn.

Het ligt in ln met God's Geest als het aan bepaalde voorwaarden voldoet. Die voorwaarden zijn meerdere malen geschetst. We hebben beidde geconstateerd dat die voorwaarden in zowel een homorelatie als een heterorelatie aanwezig kunnen zijn. Maar het enkele feit dat je een text compleet los ziet van de rest van de bijbel, los van de inbedding van voorwaarden maakt dat je een onbegrijpelijk standpunt overhoud.

Het feit dat israel geen kleren mocht dragen van gemixte stof is opzichzelf een nietszeggende regel; echter de waarde van die regel wordt gevonden als je beseft dat het te maken heeft met de context van: overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid, Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen. Zodra die regel in een andere context beantwoord aan het idee van: vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. Dan geld de regel niet meer omdat de context compleet gewijzigd is. niemand assoceert die regel vandaag de dag immers met iets kwaads of goddeloos.

En dat principe maakt van een dode letter een Levend Woord.

meboy

Berichtdoor meboy » 02 jan 2008 14:23

lammetje schreef: Je hebt een punt als je zegt dat het in de Bijbel nergens over een liefdesrelatie gaat, maar wel duidelijk dat het huwelijk voor een man én een vrouw is, niet voor 2 mannen of 2 vrouwen.
Adam kreeg ook een vrouw tijdens de schepping, geen man. Die hulpe die God maakte in de schepping noemde Adam een manninne. En een iegelijk man zal zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aankleven.

Het woordje wat er oorspronkelijk staat voor "zal" is geen woord met een gebiedende wijs. Het is het best te omschrijven als "zal/is het de gewoonte dat". Dat heeft een theologiestudent me ooit uitgelegd.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 02 jan 2008 16:35

Natuurlijk is het niet verplicht om je vader en moeder te verlaten. Ik lees verder in de Bijbel alleen teksten die wijzen op een huwelijk tussen man en vrouw, niet tussen 2 mannen.

In Romeinen 1 wordt (in de kanttekeningen) verwezen naar lev. 18 vers 22/23. Dat is de reden waarom ik die wet wél belangrijk vind in deze ti

Ik zie homoseksualiteit als ontuchtigheid en onreinheid, maar dat wil niet zeggen dat ik de tekst van leviticus los zie van de Bijbel.

Wat vinden jullie trouwens van alle antwoorden die gegeven worden in de vragenrubriek op vragen over geaardheid? Die zijn er allemaal over eens dat het volgens de Bijbel niet kan, het zijn bijna allemaal dominees. Denken die allemaal verkeerd, bekrompen?

Als je iets nu heel graag wil, wil je dan ook niet dat het gewoon mag? Zoek je dan niet net zo lang tot je iets gevonden heb waar je al je hoop en verwachting op zet? Ook al is het iets waarvan je diep binnenin weet dat het toch niet goed is?

meboy

Berichtdoor meboy » 02 jan 2008 16:58

Ik denk inderdaad dat ze allemaal een kardinale fout maken. En nee, dat vind ik niet bekrompen. Wel jammer.

En nee, ik was er niet naar op zoek; sterker nog 5 jaar geleden dacht ik precies zo over als hen & jij. En nee, ik heb geen gevoel dat het liefhebben van mijn vriend tegen de richting van God's Geest is. Ook niet diep van binnen. Dat zou ook een beetje raar zijn; als je praat met God en het Hem vraagt en hij geeft antwoord dan blijft er op dat moment weinig te vragen over. Mijn hoop en verwachting zijn op Jezus. Niet op een situatie. Het enige wat me zorgen baart is mijn eigen invulling van de gegeven elementen. Ik zou graag een volmaakt mens zijn, en me ook zo voelen.

Terug naar “Archief”