grenzen in je verkeringstijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 02 jan 2008 13:26

@ mayflower: Nu weten we dat je 1 jaar samen ben geweest voordat je trouwde. Oke, maar hoevaak zagen jullie elkaar? Je haalde namelijk aan dat Jozef en Maria volgens jou ook niet gezoend zouden hebben, en dat hun elkaar ook bijna nooit zagen... Hoe zat dat bij jou?
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 jan 2008 13:43

parkiet schreef:
goshen schreef:Offtopic: het trouwen onder huwelijkse voorwaarden is onbijbels, want dan ga je er bij het trouwen al vanuit dat het huwelijk kan stranden en dat is geen goede basis!

Ook offtopic: je kunt ook onder huwelijkse voorwaarden trouwen als een van beide een eigen bedrijf wil beginnen. Wanneer daarmee wat mis gaat en het failliet gaat kun je door de huwelijkse voorwaarden toch je huis houden bijv (als dat op naam van de ander staat). Dus niet zozeer voor als je denkt dat je toch weer gaat scheiden...

Nu maar weer ontopic

Dat dacht ik ook altijd, maar m'n vader zei dat als je een BV hebt dat je niet persoonlijk aansprakelijk bent en dan kan je wel in gemeenschap van goederen trouwen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 jan 2008 13:48

Dippie schreef:@ mayflower: Nu weten we dat je 1 jaar samen ben geweest voordat je trouwde. Oke, maar hoevaak zagen jullie elkaar? Je haalde namelijk aan dat Jozef en Maria volgens jou ook niet gezoend zouden hebben, en dat hun elkaar ook bijna nooit zagen... Hoe zat dat bij jou?

Ik vraag mij vooral af waar Mayflower het vandaan haalt dat Jozef en maria zo met elkaar om gingen. Dat staat toch nergens?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 02 jan 2008 13:50

Mayflower, ik denk dat wij allebei een totaal andere interpretatie van de eerder genoemde teksten hebben, over hoererij. Jij zegt er dingen bij, die ik nergens kan lezen in mijn bijbel.
Ik zie het huwelijk totaal niet als heilig nee. Maar gemeenschap wel, en dat is iets wat voor 1 persoon bedoeld is. Dat boterbriefje zegt me echt niks in deze context.
Ik vind je veel te ver gaan door mensen die samenwonen ( en met de eerste persoon in hun leven gemeenschap hebben!) van hoererij te beschuldigen. Walgelijk gewoon!
God heeft seksuele omgang als iets keimoois geschapen, en ik vind het bijna erg te noemen zoals jij het neemt.
Dat je het voor jezelf zo wilde, prima, moet je zelf weten, maar door het als insteling van God te nemen, dat vind ik veel te ver gaan. Erg veroordelend naar anderen. Helaas heb ik ook nog steeds de onderbouwing niet gevonden. Want de teksten die jij noemt, zijn precies de teksten waar ik uit opmaak dat je gemeenschap (dus de daad zelf) voor 1 persoon moet bewaren.

Dus of we interpreteren allebei anders, dat vind ik prima. Als jij je kunt verantwoorden tegenover God, helemaal geweldig.
Meer pijn doet het mij dat je mijn overtuiging veroordeeld (waarmee je indirect zegt dat ik niet doe wat God wil). En dat vind ik echt erg, omdat ik gewoon voor 100% zeker weet dat wij op een mooie, gelovige manier hebben gehandeld, in een prachtige relatie met God. En dat kun je niet veroordelen...

Maargoed, meningen mogen verschillen :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 02 jan 2008 13:54

Gerdien B. schreef:
Dippie schreef:@ mayflower: Nu weten we dat je 1 jaar samen ben geweest voordat je trouwde. Oke, maar hoevaak zagen jullie elkaar? Je haalde namelijk aan dat Jozef en Maria volgens jou ook niet gezoend zouden hebben, en dat hun elkaar ook bijna nooit zagen... Hoe zat dat bij jou?

Ik vraag mij vooral af waar Mayflower het vandaan haalt dat Jozef en maria zo met elkaar om gingen. Dat staat toch nergens?

Tjah...dat vraag ik mij ook af. Er staat alleen dat Maria een maagd was en dat ze ondertrouwd was. En ik zou werkelijk niet weten waarom zij elkaar niet gezoend zouden hebben.... Dat staat dus ook nergens.
Afbeelding

rafaell

Berichtdoor rafaell » 02 jan 2008 14:01

Omdat dat in die cultuur niet de gewoonte was. Maar om dan iets van 2000 jaar terug over te nemen vind ik wel een beetje achterlijk.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 02 jan 2008 14:05

rafaell schreef:Omdat dat in die cultuur niet de gewoonte was. Maar om dan iets van 2000 jaar terug over te nemen vind ik wel een beetje achterlijk.
Die opmerking is niet terecht, hij/zij schrijft namelijk: "In de joodse cultuur (dus Josef en Maria) was zelfs zo dat de toekomstige man en vrouw elkaar bijna niet zagen, voor de huwelijk, ze werden uitgehuwelijk en er was een duidelijke afstand, en je moet de vrijheid en intimiteit zoals we dit in onze cultuur zien niet vergelijken met de tijd van het OT en NT. "

rafaell

Berichtdoor rafaell » 02 jan 2008 14:33

Waarom neemt hij het dan nog over?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 02 jan 2008 14:39

Dat dacht ik ook altijd, maar m'n vader zei dat als je een BV hebt dat je niet persoonlijk aansprakelijk bent en dan kan je wel in gemeenschap van goederen trouwen.

klopt inderdaad, maar om een BV op te starten moet je een eigen vermogen hebben van minimaal 18.000. Dat is dan de basis van een BV. Dat kan bij een nieuw bedrijf best een aderlating zijn,daarom beginnen mensen vaak nog een eenmanszaak.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 02 jan 2008 14:39

Leej schreef:
Gerdien B. schreef:Dat komt omdat mensen de Bijbel op een bepaalde manier lezen/ opvatten en vinden dat iedereen het daarom zo moet lezen en toepassen. terwijl het best kan dat andere mensen tot een andere conclusie komen op grond van die zelfde Bijbel. Ik denk dat we elkaar daarin wat meer vrij moeten laten. je kan je mening delen maar niet opleggen.

Volkomen eensch......
Ik vind dat er soms zo veroordelend gesproken wordt, dat kan voor een ander heel akelig zijn.

Mee eens, daarom reageer ik ook zo. Mayflower denkt dat God het hem opgedragen heeft. Daarmee sterk suggeren dat dit voor iedereen zo moet gelden. Iedereen die afwijkt denkt in den vleze of is onschriftuurlijk bezig. Het lijkt allemaal zo simpel. Die stellingname hekel ik.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 jan 2008 14:40

Heej een beetje respect mensen! Niet iedereen maakt dezelfde keuzes. Er zijn bijvoorbeeld stellen die met elkaar op vakantie gaan in hun verkeringstijd en er zijn stellen die nooit bij elkaar op de kamer slapen. Dat heeft ook te maken met hoe goed je kunt (of denkt te kunnen) beheersen. Het belangrijkste is dat je goed met elkaar en met God overlegt wat je grenzen zijn.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 02 jan 2008 15:08

Lalage schreef:Heej een beetje respect mensen! Niet iedereen maakt dezelfde keuzes. Er zijn bijvoorbeeld stellen die met elkaar op vakantie gaan in hun verkeringstijd en er zijn stellen die nooit bij elkaar op de kamer slapen. Dat heeft ook te maken met hoe goed je kunt (of denkt te kunnen) beheersen. Het belangrijkste is dat je goed met elkaar en met God overlegt wat je grenzen zijn.

Toch vraag ik me af: hoe doe je dat? Overleggen met God?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 jan 2008 16:00

mayflower schreef:
Dippie schreef:Waar ik nog steeds geen antwoord op lees is de vraag van Jo'tje aan mayflower hoelang hij samen is geweest voordat hij trouwde...

We kenden elkaar 1 jaar toen we gingen trouwen.
Mensen die dit mischien bijzonder vinden, moeten zich realiseren dat menselijk gezien dit voor mij onmogelijk was, en vaak moeilijk was, maar dat God genade en Zijn genade alleen Hij hierin Zijn kracht in mijn zwakte heeft mogen tonen. Voordat ik mijn vrouw leerde kennen, en ik in de U.S studeerde kreeg ik deze overtuiging en ben daar biddend mee naar de Here God toe gegaan, en de Here God heeft heeft het in Zijn Voorzienigheid mogen leiden dat ik een vrouw mocht tegen komen, die er precies het zelfde over dacht.

Romeinen 12:1-2
Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst. En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.

Dat geloof ik en dat is mooi. En prima dat je dit hebt gedaan. Als je dat doet tot eer van God doet is het goed en geeft Hij er ook kracht voor.

Ik ben zelf overigens niet van mening dat je van zoenen 1 vlees wordt, net zomin als je dat wordt van elkaars hand vasthouden of een knuffel. Volgens mij is intimiteit ook niet verboden binnen een relatie (voor het huwelijk dan he), kijk bijvoorbeeld naar Hooglied. Je groeit naar elkaar toe, ook op lichamelijk vlak.

Dat de cultuur toen anders was vind ik niet zo veelzeggend.... we hoeven toch ook niet weer vrouwen te gaan uithuwelijken omdat men dat vroeger deed? De Bijbel zegt dan ook niets over zoenen voor het huwelijk maar slecht over gemeenschap. Ik zie hierin dus zeker geen opdracht voor allen. En tja, dan snap ik niet wat iedereen zeurt over achterlijke prehistorische taferelen ofzo, als iemand hier voor kiest en dat voor God doet, wat is dan het probleem? En dan hoef je het zelf toch nog niet over te nemen? :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 jan 2008 16:38

tante-tortel schreef:
Lalage schreef:Heej een beetje respect mensen! Niet iedereen maakt dezelfde keuzes. Er zijn bijvoorbeeld stellen die met elkaar op vakantie gaan in hun verkeringstijd en er zijn stellen die nooit bij elkaar op de kamer slapen. Dat heeft ook te maken met hoe goed je kunt (of denkt te kunnen) beheersen. Het belangrijkste is dat je goed met elkaar en met God overlegt wat je grenzen zijn.

Toch vraag ik me af: hoe doe je dat? Overleggen met God?

:shock: Ik dacht dat jij zo christelijk was? Nieuw topic dan maar? (Er is vast weleens een topic over geweest)

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 02 jan 2008 16:43

zelf ben ik misschien een beetje te preuts maar als ik in een uitgaansgelegenheid kom waar er 2 uitgebreid staan/zitten te tongzoenen dan word ik toch wel een beetje misselijk. het wordt tijd voor een verbodsbordje voor de wat sjiekere gelegenheden! :yum: :puh:

Zo iets dus: Afbeelding
Laatst gewijzigd door goshen op 02 jan 2008 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”