Met een baard in het ambt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 11 dec 2003 07:35

caprice schreef:
JopieK schreef:Wij hebben geloof ik wel paar mensen met snor die ouderling e.d. geweest zijn of dat nu nog zijn hoor. Baard idd niet. Maar bij ons zitten uberhaupt maar weinig mensen met een baard in de gemeente. Volgens mij zou dat echter niet echt probleem zijn (Herv. op G.G.).

Zijn er dan ook predikanten met een snor en/of baard?

zker!! meeeeeeer dan genoeg!!!

maar ik snap ook niet waarom het niet mag...

joepie

Berichtdoor joepie » 11 dec 2003 09:37

Als enige reden waarom een dominee of andere spreker geen baard zou kunnen dragen is dat mensen die doof zijn en kunnen liplezen dat dan slecht kunnen. Ik weet dat er bij ons weleens een dominee was die daarom zijn baard en snor heeft afgeschoren.
Maar verder zou ik zeggen: Mannen verenigt u en laat het maar lekker staan.

joris

Berichtdoor joris » 11 dec 2003 10:04

oke, vanaf nu mag het weer. Het is over het algemeen wel lelijk, maar goed dat moeten ze zelf weten.

Ik pleit voor domis zonder baard omdat dan hun lichaamstaal en dus de hele preek beter gaat overkomen. Je weet nooit precies wat die andere allemaal voor spiertjes aantrekt onder zo''n anonieme baard.

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 11 dec 2003 14:27

tis inderdaad echt onzin dat in alle Gereformeerde Gemeenten geen ouderlingen of diacenen met baard en snor zijn. In de Gergem waar ik vroeger zat zat er vaak zat een baard of snor in de kerkenraad.

Verder vind ik het onzin om de jaren zestig erbij te halen, omdat je toen bepaalde types had die een baard droegen. De man is tenslotte met een baard geschapen, en waarom zou je die dan niet mogen laten staan.
Trouwens, vroeger waren het de Homo's die voor het eerst hun baard afscheerden. Ze wilden hiermee gelijk worden aan de vrouw. Lijkt me een goede reden om mannen gewoon hun baard te laten groeien.

Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 11 dec 2003 15:16

Invincible schreef:Is het wel bijbels om je baard/snor eraf te halen?

?
..

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 11 dec 2003 19:01

in de chr.ger gemeente zijn er dominees die baardragend zijn, ook in de hervormde kerk trouwens. andere kerkverbanden kan ik niet zeggen.

trouwens, die J.C. Ryle heeft ook flinke bakkebaarden :lol: :wink:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

caprice

Berichtdoor caprice » 11 dec 2003 20:41

Johannes Calvijn:
Afbeelding

John Foxe:
Afbeelding

John Knox:
Afbeelding

C.H. Spurgeon:
Afbeelding

J.C. Ryle op latere leeftijd:
Afbeelding

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 12 dec 2003 18:00

ahuibers schreef:over dat baarddragen,

dit is op de synode besloten omdat het te maken had met de wereldgelijkvormigheid, toen waren er veel goddeloze mensen met baarden en snorren.

Dit is nieuw voor mij. Op welke synode zou dat dan geweest moeten zijn?

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 15 dec 2003 19:09

Willempie schreef:tis inderdaad echt onzin dat in alle Gereformeerde Gemeenten geen ouderlingen of diacenen met baard en snor zijn. In de Gergem waar ik vroeger zat zat er vaak zat een baard of snor in de kerkenraad.

Verder vind ik het onzin om de jaren zestig erbij te halen, omdat je toen bepaalde types had die een baard droegen. De man is tenslotte met een baard geschapen, en waarom zou je die dan niet mogen laten staan.
Trouwens, vroeger waren het de Homo's die voor het eerst hun baard afscheerden. Ze wilden hiermee gelijk worden aan de vrouw. Lijkt me een goede reden om mannen gewoon hun baard te laten groeien.

Groeten Willempie

Dat is niet in elke ger gem zo hoor. Bij mij in de kerk is er wel een ouderling met een snor. Mijn vader is jarenlang diaken geweest en heeft al die tijd een snor gehad. Verder heb ik wel vaker in ger gems gezien dat ouderlingen en diakenen een snor hadden. Ik heb alleen nog nooit een dominee, ouderling of diaken met een baard gezien.
Maar het lijkt mij alleen maar christelijk als je je snor en baard laat staan. God heeft je toch immers zo gemaakt??!! (ook gelijk reactie op de vraag van invincible)
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Lecram

Re: Met een baard in het ambt

Berichtdoor Lecram » 27 jan 2004 01:45

caprice schreef:In de gereformeerde gemeenten worden nooit mannen op de lijst voor verkiezing van ambtsdragers gezet die een baard hebben.

Bij ons is het een keer voorgekomen dat iemand met een snor op de lijst kwam (op zich al bijzonder) maar toen hij gekozen werd was de volgende zondag ook zijn snor weg.

Waarom wordt een baard niet geaccepteerd. God heeft de man zo toch geschapen?

Citaat van een predikant tijdens de nabetrachting van het Heilig Avondmaal dat die morgen bediend was, en waar ook een man met baard was aangegaan: '... en dan komen ze ook al met het gelaat van den wereld aan dien heiligen dis!'

Er zijn tegenwoordig ook geen predikant van het betreffende kerkverband met beharing op het gezicht.

Dit standpunt begrijp ik gewoon niet. Kijk eens naar een portret van Calvijn.

Je vergist je. In de kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente van Vlaardingen zit een ouderling met baard, ja zelfs met een snor! En die beste man is ook nog eens scriba.
Overigens zijn de koster en beide organisten ook bebaard.
Zouden die tegenstanders van baarden aandelen bij Gilette hebben? Een andere reden kan ik me niet indeneken.

Lecram

Berichtdoor Lecram » 27 jan 2004 01:49

dit is op de synode besloten omdat het te maken had met de wereldgelijkvormigheid, toen waren er veel goddeloze mensen met baarden en snorren.

Gelukkig zijn jouw gedachten niet bepalend voor de wereldgeschiedenis. Dit is gewoon onzin. Baarden en snorren zijn in principe gewoon toegestaan. Dat gemeenten daar plaatselijk anders over denken is wat anders. Maar de synode heeft niets besloten over baarden en snorren.

caprice

Berichtdoor caprice » 27 jan 2004 05:44

Lecram schreef:

Gelukkig zijn jouw gedachten niet bepalend voor de wereldgeschiedenis. Dit is gewoon onzin. Baarden en snorren zijn in principe gewoon toegestaan. Dat gemeenten daar plaatselijk anders over denken is wat anders. Maar de synode heeft niets besloten over baarden en snorren.

Dit standpunt was rechtvaardig in de jaren '60 en '70. Nu is het dragen van een baard juist een middel om te laten zien dat je een Christen bent (tenzij je er lang haar bij hebt natuurlijk).
Mijn vader ging een keer naar iemand, en die zei: U bent zeker Christen?
Ja, vroeg mijn vader, maar hoe weet u dat? U komt zo over als Christen, met die baard.
Klinkt misschien raar, maar het is wel gebeurd.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 28 jan 2004 21:59

Caprice,
Jij zegt dat het dragen van een baard een middel is om te laten zien dat je een christen bent.
Maar ik zie totaal geen verband tussen het dragen van een baard en het christen zijn... Hoe verklaar jij dat dan?
Dus zonder baard kan je niet laten zien dat je christen ben?

caprice

Berichtdoor caprice » 28 jan 2004 22:01

Doortje schreef:Caprice,
Jij zegt dat het dragen van een baard een middel is om te laten zien dat je een christen bent.
Maar ik zie totaal geen verband tussen het dragen van een baard en het christen zijn... Hoe verklaar jij dat dan?
Dus zonder baard kan je niet laten zien dat je christen ben?

Zonder baard kun je ook laten zien dat je een christen bent. Het hangt er echt niet direct mee samen hoor, maar je kunt het zien als scheppingsopdracht. God heeft toch niet voor niets de man met een baard geschapen?

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 28 jan 2004 22:03

Dus jij gaat ook een baard laten groeien? :wink:

Terug naar “Archief”