hoeveel kinderen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 24 dec 2007 18:40

Ik vraag me ook wel eens af hoe de mensen het ervaren als ze 17 kinderen hebben, maar vaak vinden de kinderen en de ouders het nog gezellig ook!!! Ik ken een gezin met 14 of 15 kinderen (ben de tel kwijt) die het gewoon écht aan kunnen, zelfs altijd een bed over hebben als er een vriendje komt slapen, altijd aandacht voor de kinderen, natuurlijk minder dan Sarah nu van mij krijgt maar of dat een probleem is? Ik vermoed dat, áls je het aankunt een gezin met meer dan 15 kinderen een geweldig groot geschenk is, vooral als ze allemaal gezond zijn!
Maar op dit moment moet ik er niet aan denken, ik wil nml altijd nog dat al mijn kinderen een eigen kamer hebben, maximaal 2 kinderen op 1 kamer en normaal in de auto vervoerd kunnen worden. Maar dat is meer een luxe probleem. Als ik het aankan worden het misschien wel meer kinderen als dit lukt!

En Annet: als je zoveel doet voor je broertjes en zusjes, na 9 maanden getrouwd een tweeling heb ik respect. Misschien vind ze het totaal niet nodig om veel tijd voor zichzelf te hebben. Als je eigen kind nog geen 3 jaar oud is heb je volgens mij iedere avond nog tijd voor jezelf :?: Ik weet natuurlijk niet hoe het is als Sarah straks ouder is en er misschien broertjes/zusjes komen, maar als je iedere ochtend een uurtje aan je huishouden besteed (wat volgens mij wel moet lukken) en iedere avond je kinderen rond 19 uur op bed legt heb je daarna toch tijd voor jezelf? Lijkt mij, zo doe ik het. Natuurlijk ben ik dan nog wel moe en ben ik soms niet vooruit te branden, maar ik heb wel een voldaan gevoel.

En daarnaast plan ik af en toe een avondje uit met oppas, maar dat kost wel geld :lol:

Eerlijk gezegd vind ik dat er vaak negatief over grote gezinnen gesproken wordt, en met groot bedoel ik gezinnen boven de 10 kinderen. Vind dat jammer, natuurlijk is het niet gezond om van je 20 jaar getrouwd zijn 18 jaar zwanger ben geweest, maar als het psychisch, lichamelijk en financieel goed gaat lijkt er mij geen probleem.
Het gaat nu over grote gezinnen die het niet aan kunnen, maar sommige ouders kunnen 1 kind al niet te baas.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 26 dec 2007 11:57

om even terug te komen op dat ene gezin met 16 kinderen en de 17e op komst....

blijkt dat moeders zwanger is van een drieling!! k geloofde et eerst niet.. vast zo roddel.. maar tis echt echt waar!!

pffff.. k wil daar wel is in huis kijken.. hoeveel wasmachines zou ze hbben??

tis in elk geval wel een vruchtbaar plekje daar....

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 26 dec 2007 12:30

Tjah, in principe kun je vanaf dat je vruchtbaar bent (zeg 16) tot je 45e kinderen krijgen. Dat zijn er 29. Wat er dan van je lijf overblijft zal niet veel zijn. Ik voel er ook weinig voor, ben geen fokmachine.

Ik wil graag 4 kinderen, mijn vriend absoluut niet meer dan 2. Dat gaat nog een fikse discussie worden mocht het ooit zo ver komen. Nu vind ik wel dat je kinderen ook moet 'nemen' naar je financiële situatie. Mijn kinderen mogen niet lijden als wij te weinig geld hebben om ze te onderhouden.

Overigens zou ik al blij zijn als ik kinderen krijg. Mijn vriend staat totaal niet open voor adoptie uit het buitenland, en 'gewoon nederlandse kindjes' eigenlijk ook niet.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 26 dec 2007 12:57

paprikameisje2 schreef:om even terug te komen op dat ene gezin met 16 kinderen en de 17e op komst....

blijkt dat moeders zwanger is van een drieling!! k geloofde et eerst niet.. vast zo roddel.. maar tis echt echt waar!!

pffff.. k wil daar wel is in huis kijken.. hoeveel wasmachines zou ze hbben??

tis in elk geval wel een vruchtbaar plekje daar....

Dus ik begrijp dat nr 17/18/19 op komst zijn????????????
Mensenlief, kan je dan nog in "blijde"verwachting zijn??

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 26 dec 2007 13:39

Pol schreef:
Dus ik begrijp dat nr 17/18/19 op komst zijn????????????
Mensenlief, kan je dan nog in "blijde"verwachting zijn??

Dat doet me denken aan de reactie van de jeugdverpleegkundige van het CB die hier van de week was. Toen ze hoorde dat Timon het 18e kleinkind van mijn ouders is vroeg ze of het nog wel bijzonder voor hen was dan. Ik vroeg het eens aan mijn moeder, die heel verontwaardigd reageerde: 'Natuurlijk, het blijft toch een even groot wonder!'

... Niet dat wij ernaar streven ook 19 kinderen te krijgen hoor :wink: ... Maar ik hoop eigenlijk wel zowel voor die ouders als voor de kinderen dat ze het nog steeds als wonder kunnen ervaren!!!

n van vliet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor n van vliet » 26 dec 2007 14:15

ik denk dat je moet zeggen dat je kinderen krijgt en niet neemt. het is en blijft een wonder als je een kind mag krijgen. dit is niet van zelfsprekend. ik spreek hierbij uit eigen ervaring

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 26 dec 2007 14:56

n van vliet schreef:ik denk dat je moet zeggen dat je kinderen krijgt en niet neemt. het is en blijft een wonder als je een kind mag krijgen. dit is niet van zelfsprekend. ik spreek hierbij uit eigen ervaring

Tuurlijk kinderen KRIJG je, maar ben je lichamelijk/psychische enz. goed bezig en verantwoord bezig als je zon grote kinderschaar op de wereld zet. De een kan er idd meer aan als de andere, maar als je er al 16 hebt rondhuppelen en er komen nog 3 erbij... pfff ik zou het dus absoluut niet aankunnen!
En daarom vraag ik me af, je kan wel zwangerschap op zwangerschap hebben, maar zie je het dan nog als zegen???

mirjan25
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mirjan25 » 26 dec 2007 15:30

pol schreef:
n van vliet schreef:ik denk dat je moet zeggen dat je kinderen krijgt en niet neemt. het is en blijft een wonder als je een kind mag krijgen. dit is niet van zelfsprekend. ik spreek hierbij uit eigen ervaring

Tuurlijk kinderen KRIJG je, maar ben je lichamelijk/psychische enz. goed bezig en verantwoord bezig als je zon grote kinderschaar op de wereld zet. De een kan er idd meer aan als de andere, maar als je er al 16 hebt rondhuppelen en er komen nog 3 erbij... pfff ik zou het dus absoluut niet aankunnen!
En daarom vraag ik me af, je kan wel zwangerschap op zwangerschap hebben, maar zie je het dan nog als zegen???

jah ik snap die vraag, maar God geeft wel kinderen en blijkbaar geeft dit God zo ook. Dit is Gods wil en het is een hele koppel, maar denk dat het uiteindelijk echt wel goed zal komen. Ook zullen ze wel hulp krijgen van de oudste kinderen...

Bovendien verwachten ze een drieling, en het is er nog niet hoor. Een goed verlopen zwangerschap enz is niet vanzelfsprekend, vooral bij drieling niet lijkt me.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 26 dec 2007 16:38

mirjan22 schreef:
pol schreef:

jah ik snap die vraag, maar God geeft wel kinderen en blijkbaar geeft dit God zo ook. Dit is Gods wil en het is een hele koppel, maar denk dat het uiteindelijk echt wel goed zal komen. Ook zullen ze wel hulp krijgen van de oudste kinderen...

Bovendien verwachten ze een drieling, en het is er nog niet hoor. Een goed verlopen zwangerschap enz is niet vanzelfsprekend, vooral bij drieling niet lijkt me.

Ze hebben ze nog niet, maar een meerlingzwangerschap is altijd intensiever dan een gewone zwangerschap en als je al een heel span kids rond hebt lopen, gaat het leven toch flink door en kom je toch weinig tot je rust toe! Alleen de was en het eten al...... even spruitjes schoonmaken voor zoveel mensen en de strijk.....
Je kan wel wat aan je kinderen overlaten, maar die hebben ook school/werk etc.

mirjan25
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mirjan25 » 26 dec 2007 16:45

pol schreef:
mirjan22 schreef:
pol schreef:

Ze hebben ze nog niet, maar een meerlingzwangerschap is altijd intensiever dan een gewone zwangerschap en als je al een heel span kids rond hebt lopen, gaat het leven toch flink door en kom je toch weinig tot je rust toe! Alleen de was en het eten al...... even spruitjes schoonmaken voor zoveel mensen en de strijk.....
Je kan wel wat aan je kinderen overlaten, maar die hebben ook school/werk etc.

Jah owke, maar je wordt ook makkelijker met strijk en eten enz. Denk dat je automatisch ook niet het moeilijkste eten enz kiest. En als ik naar ons eigen gezin kijk met 9 kids, wordt het strijken ook stukken minder.
Je kunt nu eenmaal niet zo precies meer zijn met veel kinderen.
En jah de oudste kinderen kunnen vast wel heel wat mee helpen. En die zullen het misschien wat drukker hebben, maar daar wordt je niet direct minder van...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 dec 2007 17:01

Ik vraag me wel af of het goed is voor oudere kinderen om zoveel te moeten helpen in een gezin (want daar moet het wel op neerkomen als je moeder een drieling verwacht). Ik denk dat een kind dat niet echt kind meer mag zijn.

In het ND stond een stukje over mensen met 16 kinderen, en zij draaide 30 wassen per week, met twee machines. Pffff, en dan dat strijken nog!
Ik vind het nu al niet altijd even leuk, eens per week strijken (of per twee weken zelfs), en 4 wassen per week ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 26 dec 2007 17:21

mirjan22 schreef:
pol schreef:

nou ik moet er toch echt niet aan denken!!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 26 dec 2007 20:49

Mag ik als man schrijven dat het ik hebben van 16 kinderen en met een drieling op komst een knap ongezonde situatie vind? Daarbij lijkt het mij zeker geen gezonde situatie voor een vrouw, om jaren aaneen doorlopend zwanger te zijn.

Persoonlijk zou ik bijna zeggen: "Je vrouw is geen legbatterij".!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 dec 2007 21:42

Strijken hoeft helemaal niet, alleen overhemden en sommige T-shirts en jasjes maar daar kan je je aankopen toch ook op aanpassen. Ik strijk zelden.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 26 dec 2007 21:47

Als de vrouw alle zwangerschappen gezond is en er geen groter risico is dan er altijd bij een zwangerschap is, wat is dan het probleem??? Waar maken wij ons druk over? Als die mensen het financieël redden, psychisch en lichamelijk ook, zijn wij dan de juiste persoon om te zeggen dat ze geen kinderen meer moet 'krijgen'? Ik vind dan dat je geen kinderen meer NEEMT door er bewust voor te zorgen dat je ze niet krijgt, het is eigenlijk zeggen: ik heb er genoeg God, ik neem dit pilletje, gebruik dit condoom, want wat U voor mij hebt weggelegd WIL ik niet?

Misschien erg kort door de bocht, maar als ik het aan kan en het financieël red zou ik geen voorbehoedsmiddelen gebruiken.
Dit wil niet zeggen dat ik er meteen tegen ben, want na Sarah dr geboorte was het niet slim, lichamelijk, voor mij om direct zwanger te worden. Ik was opengeknipt en na 10 weken nog niet genezen. Van binnen zat het na een aantal maanden nog niet helemaal zoals het moest en ik moest gewoon nog ontzwangeren. Naar mijn gevoel hoef je dan niet meteen geen seks te hebben, maar om dan te wachten tot je oudste bijvoorbeeld 4 is omdat het makkelijk is dat ze dan op school zit? Willen wij ons eigen leven niet een beetje indelen? Nee nu ben ik nog aan het studeren dus heb ik nog geen TIJD VOOR kinderen, al zou God dat willen, nee laat maar....

En ik weet ook wel, als God het wil krijg je dat kind heus wel ondanks alle voorbehoedsmiddelen, want die zijn nog steeds niet 100% Safe.

Waarom wordt zo'n vrouw dan legbatterij genoemd, of is het meteen een fokkerij????
Een zwangerschap is toch gezond ziek zijn? Blijkbaar dus niet. Natuurlijk vergt het ontzettend veel van een vrouw om zwanger te zijn en vooral de bevalling, daar ben ik me heel erg van bewust maar ik denk als ik een 20ste kind zou krijgen dat ik daar nog steeds even blij mee ben en het nog steeds een groot wonder is dat het kindje in je mag groeien, geboren worden en opgevoed in een christelijk gezin!

En waarom zou het slecht zijn voor de oudste kinderen als ze wat in het huishouden moeten meehelpen? Zie niet in wat dat voor probleem is, daar krijg je niks van en ze leren verantwoordelijkheid te nemen. Dit wil niet zeggen dat de oudste kinderen de jongste moeten opvoeden, daar ben ik het dus niet mee eens, maar als iedereen zijn 'taak' heeft in het huishouden scheelt dat al een hele hoop!
En daarnaast hebben dit soort gezinnen vaak een vrijwilliger van de kerk als hulp in de huishouding of uit de familie!

(pfff heel verhaal :mrgreen: )

Terug naar “Archief”