Wat doet(is) kerst voor jouw?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 dec 2007 00:09

Kerst is topdrukte als organist, maar de dagen voor Pasen zijn op dat punt nog zwaarder.

Leve Pinksteren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 17 dec 2007 13:55

zahra schreef:
goshen schreef:
zahra schreef:gourmetten..dat is typisch iets wat mensen met kerst altijd doen 8)
dat doen wij met het hele gezin ook altijd.......alleen ik vrees dat ik dit jaar niet mee kan doen
zahra, sorry hoor maar dit is echt een inkoppertje... komt dat omdat de rest van het gezin vrolijk de hamlapjes op de bakplaat gooit? :clown:

ja heel goed geraden :D
maar ik kan natuurlijk ook andere dingen op de gourmet gooien..bv pannekoekjes maken met kaas en tomaat ofzo..

Ik wilde net zeggen; Genoeg soorten rundervlees ook. Ook genoeg slagers die vlees halal klaarmaken.

Voor mij is kerst ook grotendeels voor de gezelligheid, als ik heel eerlijk ben..Lekker wat extra vrij, even geen druk van school, heerlijk. Eten doe ik overigens niet meer of minder dan normaal. Je eet wel anders, maar dat hoeft van mij niet per se eigenlijk. Gourmetten doen we hier ook altijd, wat inderdaad gewoon gezellig is :wink:

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 17 dec 2007 22:13

Kerst is: God met ons

Kerst is: een stapje op weg naar Pasen

Kerst is: visioen van vrede

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 dec 2007 12:39

Aan het kabinet zou een spruitjeslucht hangen.
En een dominee die het over gereformeerd-zijn had, noemde eens het bezwaar wat hij wel eens gehoord had: 'Maar er zit spruitjeslucht aan.'
Serieus christelijk-zijn, en gereformeerd-zijn, het wordt blijkbaar geassocieerd met spruitjeslucht.

Nou heeft Kerst eigenlijk ook best wel met spruiten te maken. Als is het dan op een heel andere manier dan wat ik zo net noemde. Want Kerst is de vervulling van de profetieën aangaande de Spruit.

Jesaja 4:2: Te dien dage zal des HEEREN SPRUIT zijn tot sieraad en heerlijkheid, en de vrucht der aarde tot voortreffelijkheid en tot versiering dengenen, die het ontkomen zullen in Israël.
Jeremia 23:5: Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik aan David een rechtvaardige Spruit zal verwekken; Die zal Koning zijnde regeren, en voorspoedig zijn, en recht en gerechtigheid doen op de aarde.
Jeremia 33:5: In die dagen, en te dier tijd zal Ik David een SPRUIT der gerechtigheid doen uitspruiten; en Hij zal recht en gerechtigheid doen op aarde.
Zacharia 3:8: Hoor nu toe, Josua, gij hogepriester! gij en uw vrienden, die voor uw aangezicht zitten, want zij zijn een wonderteken; want ziet, Ik zal Mijn Knecht, de SPRUITE, doen komen.
Zacharia 6:12: En spreek tot hem, zeggende: Alzo spreekt de HEERE der heirscharen, zeggende: Ziet, een Man, Wiens naam is SPRUITE, Die zal uit Zijn plaats spruiten, en Hij zal des HEEREN tempel bouwen.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 20 dec 2007 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 dec 2007 12:58

Cicero schreef:Kerst is: God met ons

Kerst is: een stapje op weg naar Pasen

Kerst is: visioen van vrede

mooi
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 dec 2007 13:21

Kerst is ...... even niet hoeven te werken. Verder heb ik geen enkel religieus gevoel bij dit feest. Het is altijd zo overtrokken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 dec 2007 13:30

zahra schreef:
goshen schreef:
zahra schreef:gourmetten..dat is typisch iets wat mensen met kerst altijd doen 8)
dat doen wij met het hele gezin ook altijd.......alleen ik vrees dat ik dit jaar niet mee kan doen
zahra, sorry hoor maar dit is echt een inkoppertje... komt dat omdat de rest van het gezin vrolijk de hamlapjes op de bakplaat gooit? :clown:

ja heel goed geraden :D
maar ik kan natuurlijk ook andere dingen op de gourmet gooien..bv pannekoekjes maken met kaas en tomaat ofzo..

Recepten... (er is een koken/bakken topic op Refoweb)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 23 dec 2007 23:03

hoop op vrede op aarde.

peace - ik lijk wel een hippie - een songtekst erbij, één die me een paar jaar geleden rond kerst heel erg geraakt heeft. Die er voor heeft gezorgd dat ik 'vrede op aarde' niet goed mee kan zingen, omdat er van die vrede zo weinig te zien is, waar ik echter zo naar verlang. Vrede die begint in het hart, daar vloeit de vrede op aarde uit voort. Maar hoe lang duurt het nog..

http://www.youtube.com/watch?v=3A6mKiE8 ... re=related

Jesus can you take the time
To throw a drowning man a line
Peace on earth

To tell the ones who hear no sound
Whose sons are living in the ground
Peace on earth

Jesus in the song you wrote
The words are sticking in my throat
Peace on earth

Hear it every christmas time
But hope and history wont rhyme
So whats it worth

This peace on earth

Collateral

Berichtdoor Collateral » 24 dec 2007 00:15

Hippieblijhoofd schreef:Vrede die begint in het hart, daar vloeit de vrede op aarde uit voort.

Dat vind ik prachtig uitgedrukt... :D

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 26 dec 2007 12:56

Voor mij is kerst vooral een kommercieel gebeuren geworden. Eten en drinken en gemaakt vrolijk zijn, en het draait al bijna niet meer om waar het echt om moet draaien. Daarom heb ik nu ook een beetje een hekel aan kerst.

Wat mij betreft gaan we kerst in Januari vieren, zonder al dat eten en comercieel gedoe. Dan hou je het ook makkelijker bij de kern, Jezus, en kun je je daar beter op richten. Dat zou me een stuk meer doen als kerst nu.

DoIoRoK

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 26 dec 2007 13:56

Ach het heeft ook wel weer wat dat grote consumeren en commerciële gedoe :)
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

n van vliet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor n van vliet » 26 dec 2007 14:22

ik denk bij kerst er aan dat Jezus is nedergekomen naar een wereld verloren in schuld. Dat Hij wilde neerkomen vanuit de Heerlijkheid.
Dit is de eerste trap van Zijn vernedering.
Door Zijn komst en Zijn sterven kunnen wij behouden worden.

mijn dagen Zijn hiermee vervuld. kan de kerkdiensten niet achterwegen houden. Daar wordt het aangeboden.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 dec 2007 15:24

Wij hadden gisteren een helemaal geweldige preek. Eigenlijk zouden we een dominee hebben waar iedereen in de gemeente nogal 'gek' op is zeg maar, maar die was helaas ziek, dus kregen we een onbekende dominee, maar tjonge jonge, wat een kerstfeest was het op deze manier :)

Ik ben trouwen 1 x geweest, omdat ik ziek was, maar ben blij dat ik 's middags toch ben gegaan. Wel apart, ik heb weinig met kerkdiensten met kerst, en vind het een beetje overdreven, maar dat zoiets dan toch zo kan raken :) Heel mooi.

Vandaag het kerstfeest van de gemeente is altijd gaaf. Elke club of vereniging levert een bijdrage, en we zingen lekker gezangen en liedjes uit op Toon Hoogte. En dan al die kinderen die zo mooi zingen, geweldig :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 06 jan 2008 23:17

Mijn mening over de geboortedatum:
Clemens van Alexandrie vermeld nog in de 2e eeuw in Stromateis 1:21 dat de geleerden er vanuit gingen dat Hij 25 pachon (Egyptische kalender) - d.i. 20 mei (Juliaanse kalender) geboren was, wat overigens mogelijk overeenkomt met wat in Lukas staat:
"En in de zesde maand werd de engel Gavri'el van God gezonden naar een stad in Galili, genaamd Natsareth; tot een maagd, die ondertrouwd was met een man, wiens naam was Josef, uit het huis van David; en de naam de maagd was Mirjam." (Luk.1:26)
Het Joodse jaar begon met Aviev (Nisan) ergens in maart + 5 a 6 maanden (6e maand) + 9 maanden = ongeveer mei of juni.
Of wordt hier bedoeld de 6e maand van de zwangerschap van de nicht van Mirjam, Elliesjevva (Elisabeth)? Dan moeten we gaan rekenen met haar mans priesterorde, Avvia, de 8e orde (1 Kron.24:10b), elke orde ongeveer 2x 1 week (Josephus zegt 8 dagen - Joodse Historien 7.15:7 [367]; zie voor een week ook Miesjna Ta'anieth 2:6,7) per jaar en dan vanaf begin Nisan, zeg maar eind mei, begin juni + 6 maanden van zwangerschap Elliesjevva eind november, begin december + 9 maanden zwangerschap van Mirjam - eind augustus, begin september. Maar betrof het nu de 2e dienstweek in het jaar, dan minstens een half jaar later (of vroeger, het is maar hoe je het bekijkt), dus rond maart, wat weer overeenkomt met wat Clemens meldt wat andere geleerde hadden berekend: 24 of 25 Pharmoeti (Egyptische kalender) overgezet is dat 18 of 19 april (Juliaanse kalender).
Maar in geen, geen geval december dus! en heb ik zoals je begrijpt niet zo'n gevoel bij kerst (24,25 december) van gedenken van de geboorte. Ook roept de Schrift niet expliciet op tot zo'n feest en vierden de Gezalfde gelovenden de eerste 2 eeuwen zo'n feest niet.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

darren
Mineur
Mineur

Berichtdoor darren » 07 jan 2008 01:24

Ik zou het prettig vinden als het kerstfeest gescheiden werd van de verjaardag van Jezus. Het feest is toch meer bedoeld om het begin van het lengen van de dagen te vieren en met de kerstboom, de lichtjes, de cadeautje's en het lekkere eten is het een leuk feest voor de donkere periode van het jaar voor iedereen, ongeacht de levensbeschouwing. Misschien kunnen de Paus en wat patriarchen de verjaardag verplaatsen? Het zal er denk ik niet van gaan komen, maar lijkt me wel een goed idee.
mateloze fascinatie voor de historische Jezus en het ontstaan van het christendom

Terug naar “[Religie] - Open forum”