Gaan al die mensen dan gewoon verloren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 dec 2007 01:28

Raido, je loskoppeling van hemel en nieuwe aarde zijn opmerkelijk, want in Openbaring 21 staat toch duidelijk dat beiden tot 1 verenigd zullen worden. Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde... maar de nieuwe hemel daalt neer en God zal onder de mensen wonen.

tante-tortel schreef:Waarom denk je dat we in de hemel als geesten zullen zijn?
Abraham was daar en Lazarus met gewoon een lichaam.
En denk aan Henoch, Mozes, Elia. Allen met hun lichaam naar de hemel. En wat denk je van Jezus!

En dan nog voor Marnix: hoezo staat er niets over in de Bijbel?
Misschien kun je geen letterlijke tekst vinden. Maar we kunnen wel degelijk veel lezen over hoe het zal zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat er geen herkennen zal zijn. Als Abraham, Lazarus herkende waarom zouden wij dat dan niet doen?
Als b.v. de discipelen Mozes herkennen terwijl ze hem nog nooit hebben gezien, dan zullen wij dat toch ook?
De Bijbel geeft veel meer aanwijzingen dan wij denken.
We moeten er niet over gaan fantaseren, maar ook ons te kort doen.

Tante Tortel, we zijn het helemaal eens. Ik stelde dat de Bijbel nergens zegt dat we elkaar NIET zullen erkennen en had eerder al aangehaald dat er juist in de Bijbel staat dat we elkaar wel zullen herkennen, daar haalde ik ook het voorbeeld van Lazarus voor aan. We zitten dus op 1 lijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 20 dec 2007 08:43

Dan zijn we het eens, soms lees ik wat te snel.....;-)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 dec 2007 10:31

Waarom denk je dat we in de hemel als geesten zullen zijn? Abraham was daar en Lazarus met gewoon een lichaam.
Dat was een gelijkenis. Zoals je weet is Abraham begraven in de spelonk van Makpela, in het veld van Efron, de zoon van de Hethiet Sochar, dat tegenover Mamre gelegen is. Zijn ziel (wat een geest is) is toen naar God gegaan (ook wel de hemel genoemd). Ook God is een Geest en is zodoende ook niet aan een fysieke hemel gebonden.

Ik geloof niet zo in het oude model van een (platte) aarde waar de mensen zijn, een plek (onder die aarde) wat de hel zou zijn en een plek boven de aarde waar de hemel zou zijn. Of zoals in de gelijkenis voorkomt een plek met een groot ravijn er tussen de ene kant 'De Pijn' en de andere kant 'De Gelukzaligheid'.

En denk aan Henoch, Mozes, Elia. Allen met hun lichaam naar de hemel. En wat denk je van Jezus!
Dat klopt alleen is het maar de vraag of dat lichaam ook zichbaar is en of daar geen andere eigenschappen aan gegeven zijn. Het hoeft allemaal niet zo fysiek te zijn als het wordt voorgesteld. Denk maar aan het lichaam van Jezus, daar kon hij meer door deuren lopen.

Als b.v. de discipelen Mozes herkennen terwijl ze hem nog nooit hebben gezien, dan zullen wij dat toch ook? De Bijbel geeft veel meer aanwijzingen dan wij denken.
Dat waren twee mensen die in een verheerlijkt lichaam verschenen op Aarde, dat wil toch niet direct zeggen dat dit nu op dit moment (bij het bestaan van de Oude Aarde) ook zo is?

Marnix schreef:Raido, je loskoppeling van hemel en nieuwe aarde zijn opmerkelijk, want in Openbaring 21 staat toch duidelijk dat beiden tot 1 verenigd zullen worden. Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde... maar de nieuwe hemel daalt neer en God zal onder de mensen wonen.
Dat is ook niet iets wat ik ontken hè ;) Je kunt met die teksten heel veel kanten op, er zal een nieuwe hemel komen (er is dus nu een oude?) en er zal een nieuwe Aarde komen (alleen een Aarde? of ook een totale nieuwe kosmos en dergelijke?) Die nieuwe hemel en die nieuwe aarde zullen een zijn, de nieuwe hemel zal nederdalen op de nieuwe Aarde. Alleen sluit dat helemaal niet direct in dat de hemel nu hetzelfde is als die nieuwe hemel. Waarom zou het onmogelijk zijn?

Overigens lees ik niet direct dat de nieuwe hemel zal nederdalen, ik lees dat het nieuw Jeruzalem zal nederdalen ;) In het Grieks het overigens leuk om te lezen... de (god) Uranus zal afdalen naar (de godin) Gaia ;) Uranus is de personificatie van de hemel, Gaia is de Aarde :) Misschien eens leuk om te kijken hoe Gaia en Uranus in de Griekse mythologie voorkwamen, Paulus kende die verhalen ook.

Wanneer je kijkt wat bijvoorbeeld Matthew Henry hierover schreeft: I saw a new heaven and a new earth; that is, a new universe; for we suppose the world to be made up of heaven and earth. By the new earth we may understand a new state for the bodies of men, as well as a heaven for their souls. This world is not now newly created, but newly opened, and filled with all those who were the heirs of it. The new heaven and the new earth will not then be distinct; the very earth of the saints, their glorified bodies, will now be spiritual and heavenly, and suited to those pure and bright mansions.Hemels, spirituele wezens, misschien vergelijkbaar met engelen een geheel andere natuur (zoals er een plant-natuur, een Goddelijke natuur, een menselijke natuur, een dierlijke natuur en ook een engelennatuur is) met andere woorden, het zal totaal anders zijn.

In this new world the apostle saw the holy city, the new Jerusalem, coming down from heaven, not locally, but as to its original: this new Jerusalem is the church of God in its new and perfect state, prepared as a bride adorned for her husband, beautified with all perfection of wisdom and holiness, meet for the full fruition of the Lord Jesus Christ in glory. Het Nieuw Jerusalem, in veel andere profetieeën worden dat soort bewoordingen ook gebruikt, een verschillend gebruik van Sion, Jerusalem, Israel, Bruid/Bruidegom zie je bijvoorbeeld ook in het Hooglied, Jesaja, Ezechiel of Jeremia.

Kortom ik weet dat allemaal zo net nog niet :)

P.S. Als het gaat over Lazarus en Abraham, staat er dat Lazarus zijn ogen opsloeg in Hel (Hades in het Grieks) dat was de onderwereld en niet de plaats van vernietiging (Tartarus in het Grieks) misschien is het dodenrijk dan een betere benadering. Want wanneer je op basis van deze tekst aanneemt dat er herkenning is in de hemel (dus hemellingen onderling) is dat er ook tussen de hemel en de hel, jij zult dan ook vrienden herkennen die niet geloofden.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 dec 2007 13:02

Ik geloof dat we in het leven hierna wel een lichaam zullen hebben, de doden zullen immers opstaan uit hun graven als Jezus terugkomt. Het lichaam wordt dan wel verheerlijkt, Jezus had al zo'n lichaam gekregen toen Hij opstond uit de dood. Ik geloof dus dat doden eerst gaan slapen en daarna pas massaal opstaan uit de dood. Dan gaat het proces van reiniging wat al in het aardse leven is begonnen verder, totdat uiteindelijk elke knie zal buigen en elke tong zal belijden dat Jezus Heer is, tot eer van God, de Vader. Dat is het doel!

en nu gaan we weer on topic.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 dec 2007 19:03

Raido schreef:Dat is ook niet iets wat ik ontken hè Wink Je kunt met die teksten heel veel kanten op, er zal een nieuwe hemel komen (er is dus nu een oude?) en er zal een nieuwe Aarde komen (alleen een Aarde? of ook een totale nieuwe kosmos en dergelijke?) Die nieuwe hemel en die nieuwe aarde zullen een zijn, de nieuwe hemel zal nederdalen op de nieuwe Aarde. Alleen sluit dat helemaal niet direct in dat de hemel nu hetzelfde is als die nieuwe hemel. Waarom zou het onmogelijk zijn?

Interessante discussie ;)
Bij nieuw denk ik toch aan een andere hemel dan die er nu is. Dit wordt in de Bijbel wel degelijk aangegeven.

1 Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij, en de zee is er niet meer. (opb 21:1)

7 Maar de tegenwoordige hemel en aarde worden door datzelfde woord bewaard om op de dag van het oordeel, waarop de goddelozen ten onder zullen gaan, te worden prijsgegeven aan het vuur.
(...)
10 De dag van de Heer zal komen als een dief. De hemelsferen zullen die dag met luid gedreun vergaan, de elementen gaan in vlammen op, de aarde wordt blootgelegd en alles wat daarop gedaan is komt aan het licht.
(3:10) de aarde wordt blootgelegd en alles wat daarop gedaan is komt aan het licht – Andere handschriften lezen: ‘de aarde en alles wat daarop gedaan is zal platgebrand worden’.
11 Als dit allemaal op die manier te gronde gaat, hoe heilig en vroom moet u dan niet leven, 12 u die uitziet naar de dag van God en het aanbreken daarvan bespoedigt! Die dag gaan de hemelsferen in vlammen op, en de elementen vatten vlam en smelten weg. 13 Maar wij vertrouwen op Gods belofte en zien uit naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont.
(2 Pet 3)

Overigens lees ik niet direct dat de nieuwe hemel zal nederdalen, ik lees dat het nieuw Jeruzalem zal nederdalen Wink In het Grieks het overigens leuk om te lezen... de (god) Uranus zal afdalen naar (de godin) Gaia Wink Uranus is de personificatie van de hemel, Gaia is de Aarde Smile Misschien eens leuk om te kijken hoe Gaia en Uranus in de Griekse mythologie voorkwamen, Paulus kende die verhalen ook.

Hm wel interessant. Maar in Openbaring 21 staat dat Johannes een nieuwe (niet de oude) hemel en aarde zag, de eerste hemel en aarde waren voorbij gegaan. En dan ziet hij ook iets nieuws: En de woonplaats van God is onder de mensen. Daaruit kunnen we de eenheid van hemel en aarde afleiden. God en mensen zijn in woonplaats niet meer gescheiden zoals bij de huidige hemel en aarde wel het geval is.

Overogens heb ik een keer een preek gehoord over Het nieuwe Jeruzalem, neerdalend vanuit de Hemel bij God vandaan. Houdt dat in dat de aarde en de hemel toch gescheiden zijn? Maar verderop staat dat Gods woonplaats onder de mensen zou zijn. Die preek behandelde ook het griekse woord wat voor "neerdalend" wordt gebruikt.

Om dat goed uit te leggen moeten we kijken naar het oude Jerzuzalem, dat maakt die betekenis goed duidelijk. In het oude Jeruzalem (wat veel kleiner is dan nu) ligt de tempel, Gods huis, op de tempelberg. Op de slopen van die berg ligt dan Jeruzalem, tegen die berg gebouwd. Je krijgt dus een beetje het idee van een pyramide met als hoogste punt de tempel.. en vanuit die tempel naar beneden lopend (neerdalend) de stad Jeruzalem. Zoals Gods huis in Jeruzalem,, onder de mensen van Jeruzalem woonde, zo woont God in het nieuwe Jeruzalem onder de mensen, zijn troon staat centraal en bovenaan. Het griekse woord voor neerdalend kan ook zo opgevat worden, niet alsof het neerdalen en beweging is, bij God vandaan... maar iets statisch.. zonder bij God weg te bewegen.

Deze uitleg is door meerdere predikanten overigens door meerdere predikanten wel geleerd. Het lijkt me een logischer verklaring dan alsof de hemel ergens is en Jeruzalem alsof het aan het touwtje wordt laten zakken van de hemel wegbeweegt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 dec 2007 20:56

Lalage schreef: Dan gaat het proces van reiniging wat al in het aardse leven is begonnen verder, totdat uiteindelijk elke knie zal buigen en elke tong zal belijden dat Jezus Heer is, tot eer van God, de Vader. Dat is het doel!

Heb jij de tekst die je aanhaalt juist uitgelegd?
Ro 14:11-12 Want er is geschreven: Ik leef, zegt de Heere; voor Mij zal alle knie zich buigen, en alle tong zal God belijden. Zo dan een iegelijk van ons zal voor zichzelven Gode rekenschap geven.
Hier staat niet zoals jij wil alverzoening maar dat alle mensen rekenschap zullen geven voor Gods rechterstoel en bekennen dat Hij Heere en rechter zal zijn. De tekst voorafgaande vers 10 zegt dat ook: Want wij zullen allen voor den rechterstoel van Christus gesteld worden.

Ook al gelooft de topicstarter niet dat er zo velen verloren zullen gaan wijst de Schrift daar toch weldegelijk op Mt 7:14-15 Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden. Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 dec 2007 09:20

Er wordt daar in Romeinen geciteerd uit Jesaja, je moet er dus wel ' ' omheen zetten. Er staat verder in Jesaja:
23 Ik heb bij mijzelf gezworen:
Uit mijn mond komt gerechtigheid voort,
een woord dat ik spreek wordt niet herroepen.
Voor mij zal elke knie zich buigen
en elke tong zal bij mij zweren.
24 ‘Alleen bij de HEER,’ zal men zeggen,
‘is gerechtigheid en macht te vinden.’
Allen die zich tegen hem keerden
zullen tot hem komen en beschaamd staan.
25 Heel het nageslacht van Israël
zal bij de HEER recht vinden
en zich gelukkig prijzen.

In Filippenzen 2 staat:
10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader.
Het woord belijden dat hier staat betekent letterlijk 'er van harte mee instemmen'. Dus het gaat niet onder dwang, maar uiteindelijk zal elk mens gereinigd worden en daardoor de waarheid erkennen. Dan kan je niet anders dan voor God buigen. Ze buigen in de naam van Jezus, de Redder.

Het klopt dat wij ons allen moeten verantwoorden tegenover God, ieder moet toch ook gereinigd worden van zijn zonden en dat doet even pijn. Maar het is als een vader die zijn kind straft omdat hij de fout is in gegaan: dat is niet bedoelt omdat die pa het nou zo fijn vindt om z'n kind billenkoek te geven, maar om te zorgen dat het kind er iets van leert.

Als je uit de evangelien citeert moet je wel in de gaten houden dat Jezus in eerste instantie voor de joden kwam en niet voor de heidenen. Paulus schrijft wel voor de heidenen. Het evangelie voor de joden en de heidenen moet je niet door elkaar halen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 dec 2007 11:45

Ik vind net een artikeltje over de rechterstoel van God...

www.goedbericht.nl schreef:WAT IS DE RECHTERSTOEL VAN CHRISTUS?

--------------------------------------------------------------------------------

De uitdrukking "de rechterstoel van Christus" komen we tegen in 2Korinthe 5:10. Romeinen 14:10 spreekt van "de rechterstoel van God".
Het woord 'rechterstoel' is de suggestieve weergave van het Griekse woord 'bèma', dat noch met een rechter, noch met een stoel te maken heeft. Het is afgeleid van een woord dat 'stap' betekent en duidt op een verhoging waar men op stapt. Een podium dus.

Het is sowieso ondenkbaar dat zij "die in Christus Jezus zijn", nog voor een rechterstoel zouden moeten verschijnen. Alsof de optie van veroordeling van hen nog open zou staan! Dat is ten ene male uitgesloten ( zie o.a. Romeinen 8:1).

Dat gelovigen voor "het podium van Christus" moeten verschijnen is "opdat een ieder wegdrage wat hij in zijn lichaam verricht heeft (...) hetzij goed, hetzij kwaad" (2Korinthe 5:10). Het woord voor 'wegdrage' betekent eigenlijk 'terugontvangen', 'vergoed krijgen'. In Efeze 6:8 schrijft Paulus dat een ieder al het goede dat hij gedaan heeft, zal "terug ontvangen". Het goede dat hier op aarde wordt miskend, zal de Heer zeker in rekening brengen "voor het podium". Dat geldt trouwens ook voor onrecht dat we doen. Ook dat tekort zal moeten worden goed gemaakt (Kolosse 3:25). Uiteraard niet om straf te ontvangen - hoe zou dat kunnen wanneer we inmiddels opgewekt zijn in onvergankelijkheid, heerlijkheid en kracht (1Korinthe 15:42-44)?

Het oogmerk van het verschijnen voor het podium van Christus is positief: het tekort dat is aangedaan, zal worden vergoed. Verhoudingen die scheef waren, zullen worden rechtgezet. Hoe? In 1Korinthe 4:4,5 lezen we dat al wat nu nog verborgen is (zoals "de raadslagen des harten"), daar openbaar zal worden. Alles zal in het licht worden gezet. Er zal niet gediscussieerd hoeven worden over motieven en andere hier onbekende zaken. Alles zal zonneklaar zijn. "En dan zal aan elk zijn lof geworden van God" (1Korinthe 4:5). Bij het podium zal Gód zijn Zijn lof uiten. Elders lezen we van de "erekrans" die zal worden toegekend (2Timotheüs 4:8 ). Daarbij hoeven we overigens helemaal niet aan een letterlijke, fysieke erekrans te denken. In 1Thessalonika 2:19 schrijft Paulus dat de gelovigen te Thessalonika zijn vreugde en erekrans zullen zijn, in de parousia van Christus.

Bij "het podium van Christus" zal God Zijn lof uiten aan een ieder die het toekomt. Het zal een erepodium zijn. Maar veel belangrijker dan de lof die wij zullen ontvangen is de lof die we aan Gód zullen brengen (Romeinen 14:11,11). Daar zal openbaar worden hoezeer we vooral God tekort zullen hebben gedaan in ons leven maar ook hoe God desondanks ons leven heeft geleid en wat Hij in en door ons heeft kunnen doen.
Daarom zal "alle knie" als vanzelf buigen (Romeinen 14:10,11).

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 26 dec 2007 12:15

Leuk verhaal maar alles wat in de bijbel staat zal gebeuren, anders zou God liegen.

Op 20,15
En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 dec 2007 13:06

goofy: dat is nog niet het einde ;)

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 26 dec 2007 13:22

Lalage schreef:goofy: dat is nog niet het einde ;)

Dus je denkt dat je uit die poel nog kunt komen? Is vuur niet allesverterend?
En hoe moet je het dan zien als de Rijke man in de hel zit en Abraham ziet met Lazarus in zijn schoot, en hij vraagt om iemand te sturen om zijn familie te waarschuwen? En dat blijkt niet meer te kunnen?
Of lees je daar maar gemakshalve overheen?
Waar denk te trouwens uit te kunnen opmaken dat dat niet het einde is?

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 26 dec 2007 13:44

Lalage schreef:goofy: dat is nog niet het einde ;)

2 Petr 3,16
Gelijk ook in alle zendbrieven, daarin van deze dingen sprekende; in welke sommige dingen zwaar zijn om te verstaan, die de ongeleerde en onvaste mensen verdraaien, gelijk ook de andere Schriften, tot hun eigen verderf.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 dec 2007 14:04

tante-tortel: dat verhaal van Lazarus is een gelijkenis
en ja, ik geloof dat het vuur reinigend is en dat het niet Gods bedoeling is om mensen voor altijd te pijnigen ofzo. Maar dat heb ik hier op het forum inmiddels al een aantal keren uitgelegd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 dec 2007 15:10

Tja. Ik geloof dat die mensen vooral verloren gaan omdat ze er voor kiezen zonder God te leven.... en ze dat ook krijgen. De hel is vooral een plek waar God niet is en als ze eenmaal beseffen dat Hij er wel is maar ze er zelf niet zijn en dat ze de kans op dat geluk hebben verspeeld zal dat alleen al iets vreselijks om te beseffen zijn.

Wie niet gelooft is reeds geoordeeld. Zo helder is de Bijbel wel....

In mattheus 25 lees ik dat Jezus zegt:

41 Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen.
(...)
46 Hun staat een eeuwige bestraffing te wachten, de rechtvaardigen daarentegen het eeuwige leven.’

Het vuur dat voor de duivel en zijn engelen is bestemd. Dat is zuiverend? Dan komen de duivel en al zijn demonen uiteindelijk ook nog via dat vuur gezuiverd in de hemel. Gezellig, eten en drinken met satan.

Liever niet.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 dec 2007 15:50

Marnix: ik blijf me verbazen dat jij met je grefo-achtergrond zo'n nadruk legt op vrije keuze.
Dat verhaal over de schapen en de bokken gaat over volkeren die gescheiden worden. De schapen zijn volkeren die Israel goed hebben behandeld en zij mogen dicht bij Israel wonen tijdens het duizendjarig rijk. in die tijd is de duivel gebonden. De laatste tijd heb ik opgemerkt dat in de reformatorische leer alles wat gebeurt na de terugkomst van Jezus op een hoop wordt gegooid, ik ben echter van mening dat de bijbel leert dat er nog verschillende fases zullen volgen. God is nog niet klaar met zijn mensen!

Terug naar “Archief”