Cicero schreef:- Ik stel niet dat Christus noodzakelijk is als verlosser, in elk geval niet in deze bewoordingen
Cicero schreef:reform schreef:2. Waarom zou de weg van Boedha niet even goed kunnen zijn?
Wie weet... Ik waag het echter op Jezus Christus.
Waarom doe je het niet op beide?
- Opstanding is voor mij geen axioma;
Wat is het dan wel?
Dat al de Schrift theopneust, God-geademd is, zegt helemaal niets over woordelijke inspiratie. Bovendien gaat deze tekst hoogstwaarschijnlijk over de Griekse Septuaginta.
Dat is jouw aanname. Ik kan mij hierin niet verenigen, omdat de Griekse Septuaginta vertaalfouten bevat (overigens een waardevol document).
Dit gaat niet over inspiratie of de woorden van de Thora, maar het is een manier van zeggen dat ook de kleinste geboden van de Thora belangrijk zijn.
Waar blijkt dit uit? Ik heb daar een heel andere mening over. Christus wil onder meer naar mijn idee zeggen dat het verschil tussen scriptio plena en scriptio defectiva relevant kan zijn. Dit wordt zelfs toegegeven door de vrijzinnige Labuschagne.
Hiervoor geldt hetzelfde. In context lezen a.u.b.
Onze context is anders.
Nu, aangezien die teksten niet zeggen wat jij erin leest, is jouw axioma dus niet bevestigd.
Ik heb alleen gezegd dat de bijbelse gegevens in de door mij aangenomen model passen.
Wat is de gebruikelijke telling? Die van de Tenach of die van de Septuagint?
Tenach. Ik ben overigens van mening dat 1,2 kronieken, Ezra en Nehemia 1 boek zijn. De knip tussen 2 kronieken 36:22,23 en Ezra 1:1 en 2 is kunstmatig.
Mathematisch consistent??? Laat me niet lachen. Theologie is taal, geen wiskunde.
Er zijn correlaties tussen de resultaten in de vakken zinsontlening en wiskunde. Nooit van mathematische linguistiek gehoord?
Als je met zekerheid bedoelt een sluitend bewijs, dan inderdaad niet. Maar zo werkt taal en theologie nu eenmaal niet. Jouw methode geeft ook geen zekerheid, want hoe weet je zeker dat je axioma's goed zijn gekozen?
Klopt. Beide hebben we aannames. Het verschil alleen is dat bij jou de uitkomsten onzeker
blijven, bij mij niet. Als het om zoiets belangrijks gaat als het heil, mogen er geen onzekerheden
blijven.
Dat klopt, je werkt met waarschijnlijkheden. Maar daar valt niet aan te ontkomen. Er zijn namelijk een aantal feiten.
1 Van de Hebreeuwse Bijbel hebben we niet 'de' tekst;
2 Van het Nieuwe Testament hebben we niet 'de' tekst;
3 Aangezien er vele tekstvariaties bestaan, moet er een tekst worden vastgesteld.
Hier kun je volgens mij niet om heen. Want als je één van de vele variaties voor de ware verklaard, maak je ook een onderscheid (=kritiek).
Het beste is dan om met wetenschappelijke methode de beste tekst zien te achterhalen.
Klopt. Er is echter een verschil tussen tekstkritiek en schriftkritiek. Met het eerste heb ik geen problemen...met het tweede wel.