Viltstift

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

wormpje
Mineur
Mineur

Viltstift

Berichtdoor wormpje » 09 dec 2003 19:51

Een vriendin van mij, die net als ik in de pinkstergemeente komt, heeft haar kinderen op een reformatorische lagere school gedaan (de enige school in de omgeving met degelijk christelijk onderwijs nl).
Nou had haar dochtertje vandaag een klasgenootje mee naar huis om samen te spelen. Dat vriendinnetje komt wel uit een echt reformatorisch gezin en daarom mag ze niet met viltstiften kleuren. Wel met krijtjes of potlood.

Wie kan mij uitleggen wat het bezwaar is tegen viltstiften? Had er nog nooit van gehoord.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 dec 2003 20:08

is de moeder neit gewoon bang dat haar dochtertje vies wordt van de viltstiften ofzo, want ik heb er nooit van gehoord dat het niet mag.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Re: Viltstift

Berichtdoor paprikameisje2 » 09 dec 2003 20:13

wormpje schreef:Een vriendin van mij, die net als ik in de pinkstergemeente komt, heeft haar kinderen op een reformatorische lagere school gedaan (de enige school in de omgeving met degelijk christelijk onderwijs nl).
Nou had haar dochtertje vandaag een klasgenootje mee naar huis om samen te spelen. Dat vriendinnetje komt wel uit een echt reformatorisch gezin en daarom mag ze niet met viltstiften kleuren. Wel met krijtjes of potlood.

Wie kan mij uitleggen wat het bezwaar is tegen viltstiften? Had er nog nooit van gehoord.

nooit van gehoord, heb verschillende scholen van binnen gezien, maar dit ngo nooit gehoord

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 09 dec 2003 23:52

Omdat er geen witte viltstiften zijn en wel witte kleurtjes? (hoewel ik pinkster sneller asocieer met wit en reformatorisch met zwart)

Zinnigere reden kan ikniet bedenken 8)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 10 dec 2003 06:39

Het zal wel gewoon een praktische reden hebben gehad, met kleren en zo.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 10 dec 2003 08:25

ik denk ook dat het meer te maken heeft met het feit dat je er vies van wordt, en anderen dingen er vies mee kan maken, dan met het feit dat je reformatorisch bent...
mijn broertje mocht tot zijn 6e ofzo ook niet met viltstiften kleuren, maar moest dat altijd doen met potlood....

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 10 dec 2003 13:30

Bij ons zijn de viltstiften ook in de ban, al die muren die eronder getekend zijn. :cry: Ik heb me voorgenomen niet voor hij 10 is ze weer uit de ban te halen :P . Bah, wat smeren ze ermee.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: Viltstift

Berichtdoor TheKeimpe » 10 dec 2003 14:24

wormpje schreef:Een vriendin van mij, die net als ik in de pinkstergemeente komt, heeft haar kinderen op een reformatorische lagere school gedaan (de enige school in de omgeving met degelijk christelijk onderwijs nl).

Ik denk dat het te maken heeft met de vergankelijkheid van het leven, viltstift is niet uitwisbaar, krijt en potlood wel? School/stoepkrijt dan...
:mrgreen:

Werkelijk dus geen idee, ik zwam maar wat...

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 10 dec 2003 14:47

Het blijkt iets te maken te hebben met dat het onnatuurlijk is en potlood en krijt niet. Zelfde reden gaat ook op voor kleurplaten blijkt. Mijn vriendin zou het nog eens navragen, want eigenlijk snappen we het nog steeds niet.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 10 dec 2003 14:55

Grappig voorbeeld:
Ik had een vriendje die geen Tom en Jerry mocht kijken, maar wel actiefilms enzo. Ik begreep dat nooit. Later bleek dat er in Tom en Jerry met geweld gespot wordt en dat ze onstervelijk lijken te zijn.

Een ander iets:
In mijn kerk is het gebruikelijk dat je naar een vrijgem. school gaat. Sommigen gaan om een voor hun goede redenen naar een openbaar christelijke of niet christelijke school. Geen mens die daar een punt van maakt, totdat er iemand naar een reformatorische school gaat. Dat kan niet.

Nog 1:
Ik heb een vriendin die niet naar Elly en Rikkert mag luisteren omdat er verbondsautomatisme in zou voorkomen. VB: "De koninklijke trein"
Ze heeft ook CD's van filmmuziek, maar dat is geen probleem.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 10 dec 2003 18:15

Ik ken mensen die liever hebben dat ik niet naar kerk ga dan dat ik naar een evangelische kerk ga :?
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 10 dec 2003 20:49

Kaw schreef:Geen mens die daar een punt van maakt, totdat er iemand naar een reformatorische school gaat. Dat kan niet.

Daar kan ik me soms nog wel wat bij voorstellen :wink: :wink: :mrgreen:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 dec 2003 23:18

Wormpje schreef:Zelfde reden gaat ook op voor kleurplaten blijkt.

Die viltstiften kan ik niet plaatsen. Wat ik wel weet is dat er christenen zijn die oprecht menen dat een kind geen tekeningen of kleurplaten mag maken omdat dat in zou gaan tegen het gebod dat je geen gesneden beeld nog enige gelijkenis etc. mag maken. Weliswaar zijn dat dan niet direct reformatorische christenen maar ik kan me voorstellen dat je vreemde gedachtenspinsels krijgt als je dit soort ideeën gata mengen met een streng reformatorisch gedachtengoed.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 11 dec 2003 08:31

hahah ik moest hier even hartelijk om lachen. Volgens mij heeft dit niks met het geloof te maken of dat je uit een reformatorisch gezin komt of niet. Kinderen kliederen vaak alles onder, dus ik denk dat het meer daar mee te maken heeft dan met iets anders.

joris

Berichtdoor joris » 11 dec 2003 09:56

tja, dr staat niets over viltstiften in de catechismus. Misschien heeft een oudvader er over geschreven?

Terug naar “Archief”