Wat doet(is) kerst voor jouw?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 15 dec 2007 21:37

http://www.carm.org/questions/christmas.htm
Christmas was not established by God. In addition, there are no records at all of the early church celebrating the birth of Christ.
On the other hand, there are those who say we have freedom Christ and can celebrate any day we want to. Paul says, "All things are lawful, though not all are profitable" (1 Cor. 6:12).

Voor mij is kerst altijd een gelukkige tijd geweest. Ik houd van het kerkbezoek met de mooie verhalen en de gezellige sfeer, ook al ga ik tegenwoordige naar een kerk waar geen aandacht aan het kerstfeest besteed wordt :mrgreen: (pinkstergemeente) Bij uitstek is kerst een gelegenheid om familie te bezoeken al loopt het wel eens uit de hand als je te lang op elkaars lip zit :-oo

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 dec 2007 22:10

@zahra: waarschijnlijk is Jezus in maart geboren (als ik het me goed herinner), het klopt dat het oude heidense feest is omgebouwd tot Kerstfeest. Daarom denk ik ook niet dat het heel schandelijk is als een christen niet zo van Kerst houdt, het is immers geen bijbels feest.

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 15 dec 2007 23:42

[
Laatst gewijzigd door zahra op 12 aug 2011 01:22, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 dec 2007 23:56

Ik hoef ook niet zo nodig een kerstboom, maar volgens mij is dat meer persoonlijke voorkeur dan dat christenen minder vaak zo'n ding hebben. Bij mijn ouders in de kerk staat altijd een hele grote ;)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 dec 2007 00:03

zahra schreef:
Lalage schreef:@zahra: waarschijnlijk is Jezus in maart geboren (als ik het me goed herinner), het klopt dat het oude heidense feest is omgebouwd tot Kerstfeest. Daarom denk ik ook niet dat het heel schandelijk is als een christen niet zo van Kerst houdt, het is immers geen bijbels feest.

volgens mij is het helemaal niet bekend wanneer Jezus was geboren,maar in de Bijbel lees je toch ook niet dat na de van Jezus zijn geboorte werd herdacht

Wat ik wel altijd opmerkelijk vind dat de niet-Christenen meer aan kerst doen dan Christenen zelf, Christenen gaan vaak naar de kerk om de geboorte van Jezus te herdenken..en kerstboom en al die onzin hebben ze niet altijd(sommige zijn er zelfs op tegen)
Maar niet-christenen die vieren kerst alleen maar om de gezelligheid: kerstboom, eten, familiebezoeken, kerstcadeautjes..en de kerstman, voor hun is kerst helemaal niet meer de geboorte van Jezus, maar gewoon een gezellig winterfeest

Ik vind dat je hier nogal wat suggereerd.

Hoe christenen en niet christenen kerst vieren is eht zelfde als appels met peren vergelijken. De ene viert het feest van de kerstman en de ander de geboorte van Jezus.

Mijn familie is ook tegen de kerstboom. Simpelweg: het heeft niets met de geboorte van Jezus te maken en het zou hun aandacht van het kind Jezus naar de boom verplaatsen. Als je weet dat je dat gaat doen, dan vind ik het alleen maar goed dat je hier voor kiest. Dat zegt niet dat mijn familie daarom nu minder aan kerst doen. Uiterlijk misschien in jou ogen, maar jij weet niet wat er verder allemaal gebeurd binnen de familie.
Het is mooi gezamelijk kerst vieren, maar ik vind het ook altijd fijn om even een moment voor mijzelf te hebben met kerst. Om te gedenken en God te danken voor het feit dat Jezus naar de aarde is gekomen en ik daardoor in ZIjn genade mag gaan leven.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 16 dec 2007 01:10

[
Laatst gewijzigd door zahra op 12 aug 2011 01:22, 4 keer totaal gewijzigd.
.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 16 dec 2007 01:13

Hoe ik het vier doet niet ter zake, dat ik het vier is een feit. Wat ik vier is begin van de ontvangen genade!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 dec 2007 07:27

Kerst is voor mij meer vrij zijn en gezelligheid dan het geestelijke aspect. Ik heb er weinig mee, met die vaste dagen dat je iets moet gaan gedenken. Maar das puur persoonlijk.
Eerste kerstdag ga ik naar de kerk, tweede kerstdag ga ik óf naar de doopdienst van mn neefje, of naar het gemeentekerstfeest van de kerk. Vooral dat laatste vind ik helemaal geweldig.
Kerstboom hoef ik sowieso niet in mijn huis. Niet dat ik ertegen ben, bij mn ouders hadden we er ook gewoon één, maar als ik het even nuchter bekijk vind ik het ontzettende onzin. Wie zet er nou een boom met van die ballen in zn huis? Neuh, geef mij maar lichtjes omdat dat gezellig is in de winter. En kerstballen als versiering, omdat ze nou eenmaal de goeie kleur blauw waren en bij de kamer pasten :mrgreen:
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 dec 2007 09:48

@ Zahra

Wat ik wel altijd opmerkelijk vind dat de niet-Christenen meer aan kerst doen dan Christenen zelf, Christenen gaan vaak naar de kerk om de geboorte van Jezus te herdenken..en kerstboom en al die onzin hebben ze niet altijd(sommige zijn er zelfs op tegen)

Als je hier neer had gezet: Het lijkt aan de buitenkant net dat de niet-christenen......

Dan was het voor mij duidelijker geweest idd. Het komt nu over als dat christenen minder aan kerst doen dan niet-christenen
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 dec 2007 12:18

was er niet laatst een of ander onderzoek waaruit bleek dat een significant deel van de jongeren dacht dat de Kerstman een bijbels personage is?

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 16 dec 2007 16:44

MrSokkie schreef:Jou is zonder w
Dank u 8) daar wilde ik al een opmerking over maken maar je was me voor :mrgreen:

Ik moet beide kerstdagen werken, de eerste dag zijn we (voor t eerst) samen gezellig thuis. De tweede Kerstdag komen mijn schoonouders gourmetten.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 16 dec 2007 16:56

kwebbel schreef:
MrSokkie schreef:Jou is zonder w
Dank u 8) daar wilde ik al een opmerking over maken maar je was me voor :mrgreen:

Ik moet beide kerstdagen werken, de eerste dag zijn we (voor t eerst) samen gezellig thuis. De tweede Kerstdag komen mijn schoonouders gourmetten.

gourmetten..dat is typisch iets wat mensen met kerst altijd doen 8)
dat doen wij met het hele gezin ook altijd.......alleen ik vrees dat ik dit jaar niet mee kan doen
.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 dec 2007 17:11

Wij gaan gewoon dineren. Mn ouders, zus, zwager, broertje en zussen komen hier dineren :) Hoort ook wel bij kerst.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 16 dec 2007 17:34

zahra schreef:gourmetten..dat is typisch iets wat mensen met kerst altijd doen 8)
dat doen wij met het hele gezin ook altijd.......alleen ik vrees dat ik dit jaar niet mee kan doen
zahra, sorry hoor maar dit is echt een inkoppertje... komt dat omdat de rest van het gezin vrolijk de hamlapjes op de bakplaat gooit? :clown:

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 16 dec 2007 17:58

goshen schreef:
zahra schreef:gourmetten..dat is typisch iets wat mensen met kerst altijd doen 8)
zahra, sorry hoor maar dit is echt een inkoppertje... komt dat omdat de rest van het gezin vrolijk de hamlapjes op de bakplaat gooit? :clown:

ja heel goed geraden :D
maar ik kan natuurlijk ook andere dingen op de gourmet gooien..bv pannekoekjes maken met kaas en tomaat ofzo..
.

Terug naar “[Religie] - Open forum”