talenten van een moeder...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 14 dec 2007 12:48

Je hebt gelijk als je zegt dat als je beiden overdag werkt je niet elke dag hoeft te stofzuigen. En ramen zemen gebeurt bij ons niet eens elke week. Pas als ik zie dat het echt nodig is ;) Dus dat kost zeker minder tijd! Maar de was hou ik ook elke dag bij, en toilet en badkamer schoonmaken moet toch ook elke twee dagen, dat maakt niet uit met hoeveel je bent, gewoon puur voor de hygiene. Koken maakt voor mij in tijd ook niet uit of je voor 2 of 4 personen kookt. Maargoed, waarschijnlijk duurt alles dan langer omdat er kinderen zijn of zo?

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 14 dec 2007 13:00

Kinderen hebben voorturend aandacht en zorg nodig, zeker als ze klein zijn. En ze maken meer vies natuurlijk.
En natuurlijk gaat alles langzamer.... Neem eten bijv. Handjes wassen, in de stoel proppen, eten prakken, boterhammen in stukjes hakken, eten in de mond proppen. En dan mikken ze ook nog brood op de grond, waardoor er hagelslag in je vloerbedekking zit, ze pissen in bed, ze tekenen op hun kleren, waardoor je ook nog met HG vlekkenspray aan het werk kan, en perongeluk gooit er 1 de bloemenvaas om...

Kortom: natúúrlijk kost huishouden veel meer tijd als je kinderen hebt.....

En deze voorbeeldjes zijn dan ook nog bedacht door een kindloos persoon.... een mama kan vast nog veel meer aanvullen..

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 14 dec 2007 13:02

Acire schreef:Kinderen hebben voorturend aandacht en zorg nodig, zeker als ze klein zijn. En ze maken meer vies natuurlijk.
En natuurlijk gaat alles langzamer.... Neem eten bijv. Handjes wassen, in de stoel proppen, eten prakken, boterhammen in stukjes hakken, eten in de mond proppen. En dan mikken ze ook nog brood op de grond, waardoor er hagelslag in je vloerbedekking zit, ze tekenen op hun kleren, waardoor je ook nog met HG vlekkenspray aan het werk kan, en perongeluk gooit er 1 de bloemenvaas om...

Kortom: natúúrlijk kost huishouden veel meer tijd als je kinderen hebt.....

Oh neejjj Acire, hoe je dat schetst :mrgreen:
Weet ik gelijk weer dat ik nog ff wil wachten met kids.
En trouwens: neem geen stoffen vloerbedekking als je kids hebt :wink:

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 14 dec 2007 13:18

Ghehehe Acire! Kan ik je inhuren als nanny? Je weet precies van de hoed en de rand..

Deze dingen heb ik net allemaal niet genoemd omdat ik natuurlijk niet over wil komen als een zemelige huisvrouw die klaagt over van alles en nog wat..
Ik wilde ook niet zeggen dat een huisvrouw meer werkt dan een werkende vrouw. Helemaal niet. We zullen wellicht dezelfde uren maken en elk anders invullen.

En inderdaad, eventjes een raam zemen is met kinderen in de buurt geen optie. De een trekt een spons uit de emmer en de ander trekt met de trekker je hele emmer uit de vensterbank.. Vandaar dat ik zulksoort klusjes ook doe als ze op bed liggen..

Verder heb ik er een rondlopen die met alles wilt 'helpen'. Met het gevolg dat ik meestal water naar de zee aan het dragen ben.. Is bijv. net de wc schoon, staat meneer er weer met de borstel in te roeren 8)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 14 dec 2007 13:20

Vreselijk... 8) ;)

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 14 dec 2007 13:21

Ik heb vandaag overigens nog geen r**t uitgevoerd met al dit geklets over wat ik zou móeten doen :mrgreen: 8)

Dus luitjes, ik spreek jullie vanavond na achten wel weer 's :lol:

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 14 dec 2007 13:27

jamillah schreef:Ghehehe Acire! Kan ik je inhuren als nanny? Je weet precies van de hoed en de rand..

Deze dingen heb ik net allemaal niet genoemd omdat ik natuurlijk niet over wil komen als een zemelige huisvrouw die klaagt over van alles en nog wat..
Ik wilde ook niet zeggen dat een huisvrouw meer werkt dan een

Oh, dat kan wel hoor, ik ben een HBO-opgeleide Nanny dus daar hangt wel een stevig prijskaartje aan 8)

En tja, als jij al die dingen had genoemd had denk ik niemand gedacht dat jij een zemelige huisvrouw bent, maar wel: die jamilah is gek dat ze kinderen heeft 'genomen'. 8)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 dec 2007 13:41

Daarbij kan niet elke moeder het zelfde aan. Sommige mensen vinden het fijn om van 8 tot 8 te druk bezig te wezne en hebben dan een voldaan gevoel aan het eind van de dag.
Een ander heeft meer rust en regelmaat nodig om een voldaan gevoel te hebben 's avonds.

Laat gewoon iedereen doen waar zij het gelukkigst van wordt. Dat meten altijd van: ja maar die lukt het wel met 3 kids en een baan en die heeft 2 kids, werkt niet en zegt dat ze het altijd maar druk heeft en nergens aan toe komt.
Ik heb hier zo'n schurft hekel aan!

het gaat, mij inziens, vooral om wat goed is voor de kinderen en waar de moeder zich het beste bij voelt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 14 dec 2007 13:58

rosalie83 schreef:Je hebt gelijk als je zegt dat als je beiden overdag werkt je niet elke dag hoeft te stofzuigen. En ramen zemen gebeurt bij ons niet eens elke week. Pas als ik zie dat het echt nodig is ;) Dus dat kost zeker minder tijd! Maar de was hou ik ook elke dag bij, en toilet en badkamer schoonmaken moet toch ook elke twee dagen, dat maakt niet uit met hoeveel je bent, gewoon puur voor de hygiene. Koken maakt voor mij in tijd ook niet uit of je voor 2 of 4 personen kookt. Maargoed, waarschijnlijk duurt alles dan langer omdat er kinderen zijn of zo?

Je kunt natuurlijk ook overdrijven. Als je met z'n tweeën bent en allebei ook nog werkt elke twee dagen de wc en badkamer schoonmaken?? Wat doen jullie daar dat het zo snel vies wordt?

André

Berichtdoor André » 14 dec 2007 14:01

jamillah schreef:....naar beneden rennen want de tent word afgebroken
:mrgreen:
De volgende fase is dat ze elkaar afbreken. 8)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 14 dec 2007 14:04

Rufi schreef:
rosalie83 schreef:Je hebt gelijk als je zegt dat als je beiden overdag werkt je niet elke dag hoeft te stofzuigen. En ramen zemen gebeurt bij ons niet eens elke week. Pas als ik zie dat het echt nodig is ;) Dus dat kost zeker minder tijd! Maar de was hou ik ook elke dag bij, en toilet en badkamer schoonmaken moet toch ook elke twee dagen, dat maakt niet uit met hoeveel je bent, gewoon puur voor de hygiene. Koken maakt voor mij in tijd ook niet uit of je voor 2 of 4 personen kookt. Maargoed, waarschijnlijk duurt alles dan langer omdat er kinderen zijn of zo?

Je kunt natuurlijk ook overdrijven. Als je met z'n tweeën bent en allebei ook nog werkt elke twee dagen de wc en badkamer schoonmaken?? Wat doen jullie daar dat het zo snel vies wordt?

Natuurlijk geef ik de badkamer niet elke twee dagen een super schoonmaakbeurt, maar het is toch normaal dat je regelmatig ff met een emmer sop en doek het één en ander afneemt/schoonmaakt!? :|

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 14 dec 2007 14:07

rosalie83 schreef:
Rufi schreef:

Natuurlijk geef ik de badkamer niet elke twee dagen een super schoonmaakbeurt, maar het is toch normaal dat je regelmatig ff met een emmer sop en doek het één en ander afneemt/schoonmaakt!? :|

Tuurlijk, regelmatig, één keer per week lijkt me wel genoeg.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 14 dec 2007 14:11

Pffft, dank je voor deze reactie. Ik was lichtelijk geschokt toen ik al die schoonmaak akties van andere hoorde. Bij ons gebeurt dat dus echt niet... Nu scheelt het dat we een 2 kamerappartementje hebben, maar volgens mij hebben we nog maar 7 keer stofgezogen in de 8 mnd dat we getrouwd zijn, de rest houd ik liever voor me :wink:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 14 dec 2007 14:11

Rufi schreef:
rosalie83 schreef:
Rufi schreef:

Tuurlijk, regelmatig, één keer per week lijkt me wel genoeg.

Nou ja, het is nogal offtopic aan het worden... Maar één keer per week je toilet schoonmaken is toch weinig?! Jekkie :|

esli schreef:Nu scheelt het dat we een 2 kamerappartementje hebben, maar volgens mij hebben we nog maar 7 keer stofgezogen in de 8 mnd dat we getrouwd zijn, de rest houd ik liever voor me :wink:

Ik sta echt verbaasd eerlijk gezegd! Minder dan één keer per maand stofzuigen!? :shock:

rhodé1986
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rhodé1986 » 14 dec 2007 17:21

jamillah schreef:Ik heb een beetje het gevoel dat deze discussie gevoerd wordt door 2 kampen. De werkende vrouw en de niet-(fulltime)werkende moeder. (of bijna moeder :wink: )

Ook merk ik dat de eerste groep nog steeds denkt dat een thuiszittende mama haar talenten niet optimaal zou gebruiken.

Mijn idee is dat als je kinderen hebt je een zeer bijzondere taak toebedeelt hebt gekregen van 'boven'. Eentje waar je al je talenten die je hebt in móet stoppen om het zo goed en zo kwaad als het kan te volbrengen. Een moeder is de spil van een gezin. Een moeder zorgt als het goed is gemiddeld zo'n 25 jaar voor opgroeiende kinderen. Elke leeftijdsfase van een kind is er een die enorm veel energie vraagt en waar je al je levenswijsheid en talent in wilt steken om ze op te laten groeien tot een respectabel wezen die zich staande kan houden in de maatschappij.

Vervolgens heb je als moeder ook een man die je met raad/ daad/ liefde wilt verzorgen en bijstaan zodat ook hij optimaal functioneerd en in jouw warme omgeving in alle rust weer kan bijtanken voor de volgende werkdag. (niet dat je zn pantoffeltjes aan hoeft te schuiven natuurlijk 8) )

En dan last but not least het huishouden. Een huishouden met twee kleine kindjes betekend een scala aan was/ strijk/ schoonmaken (voor de hygiëne hè, niet voor de buitenwereld..) en ga zo maar even door.

Zo, dat was dan het pro-moeder praatje :wink: Aan de andere kant begrijp ik heel goed dat de werkende vrouw het leven van een moeder (nog) niet begrijpt. Ze kan het zich niet voorstellen dat ze ooit zo'n leventje zou kunnen leven. Dit is geen duimzuigerij. In tegenstelling tot mijn geliefde zuschter had ik totaal geen romantische ideeën over het thuis zitten en baby's grootbrengen. Natuurlijk wist ik wel dat ik ooit een groot gezin wilde maar op dat moment was ik vooral bezig met mijn 'carriëre' op de psz. Zeker als je een bijzondere studie hebt genoten en een reuzeleuke baan hebt dan moet je er toch niet aan denken opgesloten te zitten tussen een stel muren.

Conclusie van dit hele verhaal is denk dat iedere vrouw het in zich heeft om kinderen groot te brengen maar niet iedere vrouw is er op hetzelfde moment klaar voor. Of het mag helemaal niet zo zijn, als bijvoorbeeld mijn tante. Zij heeft toch ook een waardig leven zo zonder kids en man.

Wat mezelf betreft heb ik het het allerbeste voor elkaar :wink: Ik zit lekker thuis, slaap zo nu en dan uit (kwestie van de juiste opvoeding). Werk 16 uurtjes per week verdeeld over 1,5 dag. Ik heb voldoende tijd voor de kids en mijn man, die helaas zelf weinig tijd heeft maarja. Ik heb nog tijd voor refoweb en voor dromen, dromen over later, als ik als bigmama aan de tafel zit in de bijkeuken.. Mijn kinderen een voor een binnendruppelen en met een opgetrokken neus alle deksels van de pannen lichten.. En dan de telefoon over gaat en een klein stemmetje vraagt: 'oma, mag ik morgen komen logeren?' ... en dan mijn baas belt of ik asjeblieft niet een paar uurtjes kan komen verkopen... En dan mijn schoondochters afruimen en mijn schoonzoons gezellig komen keuvelen over moeilijke beslissingen binnen het bedrijf... en dan mijn man een aai over mijn bol geeft en als we op bed liggen hij aan me vraagt: 'zit de deur wel goed op slot, want hier ligt voor twee miljoen.. 8)

dusss :D

Goed gezegd! Ben het met je eens wat betreft de intensieve taak van een moeder met (jonge) kinderen. Maar wat ik niet begrijp is dat iemand die een universitaire studie heeft gedaan, thuis wil gaan zitten zonder dat er uberhaupt kinderen zijn...? Zo heb ik het begrepen iig. :?

Verder is dit absoluut geen persoonlijke aanval, nemo20; alleen, als je een wat afwijkende mening hebt, zul je dat ook horen uit je omgeving, vandaar! Ik denk ook dat als je de Bijbel goed leest, we worden opgeroepen om onze plicht te doen/talenten te gebruiken. Wat dan dan ook is: 5 dagen werken/5 dagen voor man, huishouden, kinderen zorgen enz. Maar alle dagen een prinsessenleven, zoals jij beschreef, daar geloof ik niet echt in.

Komt misschien beetje hard over, zo bedoel ik het niet. Ik probeer je iets te in te laten zien... :wink:
- Elke echte vriend is een glimp van God- Lucy Larcom

Terug naar “Archief”