Waarom moet God aanbeden/geprezen worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

heiden
Mineur
Mineur

Waarom moet God aanbeden/geprezen worden?

Berichtdoor heiden » 02 dec 2003 17:50

God heeft de mens naar zijn evenbeeld geschapen. Mensen vinden het over het algemeen niet fijn om aanbeden te worden voor een bepaalde prestatie, voelt een beetje ongemakkelijk.... Waarom zou God dit wel van de mens willen?
mvg heiden

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 02 dec 2003 18:08

Je zegt het eigenlijk al zelf in je antwoord! God heeft ons geschapen, en heeft dus recht op ons, en onze aanbidding!

Maar er is nog een belangrijker reden voor degenen die in Christus zijn! God heeft ons nieuw leven gegeven, Hij heeft zichzelf gegeven voor ons! Wij behoren Hem toe, Hij geeft ons alles! Dat is genoeg om Hem eeuwig te prijzen en lief te hebben! Deze is mijn liefste, en Hij is blank en rood en draagt de banier over tienduizend!
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

joris

Berichtdoor joris » 02 dec 2003 20:47

ik denk dat je het kan zien als '' verheerlijking'' zoals een kind zijn vader verheerlijkt en die vader dat helemaal tof vindt.

God troont op de lofzangen van zijn volk staat in de bijbel, dus Hij vindt het fijn als we een mooie ''tekening'' voor Hem maken.

caprice

Berichtdoor caprice » 02 dec 2003 21:00

God heeft ons geschapen om Hem te loven en te prijzen. Maar doordat wij in de zonde gevallen zijn door eigen schuld kunnen wij dit niet meer oprecht.

Maar eens zullen alle bekeerden voor eeuwig hun Verlosser mogen groot maken.

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 02 dec 2003 21:23

mooi en simpel verwoord Joris, ik snap wat je bedoelt :) Nu klinkt het niet meer als een verplichting.....

.......en caprice, jij moet echt nodig een keer naar een psychiater met al die 'psycho' uitspraken van je........

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 03 dec 2003 13:54

Gereformeerden zijn niet zo goed in het tonen van dankbaarheid tot God, doormiddel van vrolijk zingen enzo. Ze willen die dankbaarheid meer tonen in het sober leven tot God en het wegdoen van dingen tot eer van God.

Caprice zijn antwoord is ook niet negatief bedoeld, maar zo is hem dat geleerd en het klopt ook. We kunnen God niet volledig loven omdat we hem niet volledig meer liefhebben. Later kunnen we dat wel, namelijk in de hemel. Daar zullen we God eeuwig toezingen hoe goed Hij wel niet is. (Zal jij wel lekker saai vinden..., maar probeer het maar eens, dan zal je ontdekken dat het heel mooi en leuk is.)

Wat ik wel vind is dat je God alleen moet loven en eren als je het ook meent. Een kind gaat ook geen kleurplaat uit liefde voor zijn vader maken als er een vader staat met een zweep in de hand. Zo kun je God pas loven als je Hem lief hebt, omdat je er achter bent gekomen dat Hij een goed Vader voor je is.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 03 dec 2003 14:04

heiden schreef:.......en caprice, jij moet echt nodig een keer naar een psychiater met al die 'psycho' uitspraken van je........

:?: :( :?:
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 04 dec 2003 11:31

God prijzen en loven kun je ook met je hart. Daar hoef je niet de hele dag voor met een glimlach op je gezicht rond te lopen. Dat doe je met je hart. En dan wil je ook Gods wetten houden. Het is dan geen opgave om bepaalde dingen te doen of te laten. Dat gaat vanzelf.
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

Sjofar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Sjofar » 04 dec 2003 12:30

Ik heb het idee dat Caprice altijd nog even dat zwarte randje wil laten zien. Het is heerlijk om de Here te prijzen en te loven. of ik dat nu doe in het midden van de gemeente of thuis alleen of met mijn vrouw. Elke keer weer ervaar ik hierin de aanwezigheid van God. Hij troont inderdaad op de lofgezangen van zijn volk. En omdat Hij dat zegt geloof ik het en ervaar ik het. Dan is mijn aanbidding wel oprecht en niet "bevlekt met zonden".
1 Corinthe 12:3 Daarom maak ik u bekend, dat niemand, door de Geest Gods sprekende , zegt: Vervloekt is Jezus; en dat niemand kan zeggen: Jezus is Here, dan door de Heilige Geest.
Hij werkt door mij heen en daardoor kan ik het wilsbesluit nemen Hem te loven, prijzen en aanbidden.
Want hetzij dat wij leven, wij leven den Heere; hetzij dat wij sterven, wij sterven den Heere. Hetzij dan dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij zijn des Heeren. Romeinen 14:8

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 04 dec 2003 13:14

Sorry maar ik vind ik een hele rare discussie en ik krijg bij Heiden nogal een raar gevoel. Wil hij nu bewust tegen God schoppen of weet hij er echt niks van en wil hier wat van leren, wil je dat even duidelijk maken heiden, want eerder ga ik hier echt niet op in, sorry.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 05 dec 2003 12:03

god leidt ons leven en toont iedere keer weer dat hij voor ons zorgt dat is het toch wel waard om geprezen te worden lijkt me.

joris

Berichtdoor joris » 05 dec 2003 13:53

Ikke21 schreef:Sorry maar ik vind ik een hele rare discussie en ik krijg bij Heiden nogal een raar gevoel. Wil hij nu bewust tegen God schoppen of weet hij er echt niks van en wil hier wat van leren, wil je dat even duidelijk maken heiden, want eerder ga ik hier echt niet op in, sorry.

nou ik niet hoor.

ik herken die vraag van Heiden wel. Als je niet precies doorhebt wie God is of als je dat probeert te peilen, dan is het heel raar dat God ons bijna opdraag om hem te prijzen. Als Hitler dat doet dan krijgen we ook een erg ongelukkig gevoel. NEbukadnezar kreeg voor zo''n zelfde actie een grasdieet.

En als je dan ook nog zegt dat de mens geschapen is naar Gods beeld, waar haalt God dan het '' lef'' vandaan om zich te laten aanbidden door zijn soortgenoten?

Mag ik stukje uit mijn scriptie citeren? Geen antwoord is toestemmen:

In genesis 1:27 (9:6, 1 kor 11:7)kunnen we lezen dat de mens geschapen is naar Gods beeld. En het was de bedoeling van God dat de mens in volmaaktheid (job 32:8) zou leven en over de schepping zou heersen (ps 115:6). Geen enkel ander schepsel kreeg deze bestemming,a leen de mens. Maar de mens is zondaar geworden en is daardoor zijn bestemming kwijt geraakt. HEt beeld van God is daardoro verbroken, maar gelukkig niet helemaal verdwenen. God haat de zonde, maar heeft de zondaar lief. Daarom heeft Hijzijn Zoon gegeven om voor onze zonden te betalen, om ons tot onze bestemming terugte brengen. De band met God is daardoor weer geheeld, maar de gevolgen voor het leven van elke dag zijn daardoor niet verdwneen. God geeft ons izijn Heilige Geest om met de herstelwerkzaamheden te beginnen, om Gods beeld in ons te herscheppen.
Psychische moeiten komen voort uit het feit dat wij zondaar zijn en zelfs in zonde geboren worden. Dit is belangrijk om voor ogen te houden in het werk met clienten in de hulpverlening en met jongeren in de gemeente. Een mens is uit zichzelf niet op zoek naar God, terwijl God wel het antwoord is op alle problemen. Als je de geboden van God volgt, zal het je wel gaan. (deut 6:3, 18, 10:13, jes 48:17, Jer 7:23, efeze 6:3)
Een andere beschrijving van de mens sluit aan bij het beelddrager van God zijn. De mens heeft als Koning een grote verantwoordleijkheid gekregen om te zorgen voor alles wat op aarde leeft, groeit en bloeit. God heeft in zijn schepping zijn orde en regelmaat gelegd en het is onze taak om die orde te handhaven op gezag van God. Dit betektn dat wij duidelijk moeten zijn over gezag, regels, en orde binnen de samenleving, de gemeente en de gezinnen. Wij moeten als koningen vrede en gerechtigheid najagen. De mens is als profeert de vertegenwoordiger van God bij de mensen om hen het woord van God wat Hij ons bekend gemaakt heeft door te vertellen aan anderen. En als priester mag de mens God danken, loven en prijzen (ps100) omdat Christus door zijn dood en opstanding de weg naar de troon van God weer heeft vrijgemaakt.

God ziet ons als gelijkwaardig. Daarom mogen we Hem loven en prijzen. Aanbidden klinkt erg, maar dat past vooral bij het gebruik van een van zijn namen: koning en overwinnaar: die kan je aanbidden.

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 08 dec 2003 16:30

Beetje erg vaag wel Joris! waar haal je vandaan dat God ons als gelijkwaardig ziet?

God heeft recht op aanbidding, dat is geen keus! Ik ben God, en niemand meer! God eist aanbidding, Hij heeft ons gemaakt, Hij geeft ons leven, Hj is het die onze adem kan inhouden, en wij zijn niet meer!
God heeft ons goed en volkomen geschapen, wij zijn Zijn maaksel ,het werk Zijner handen! Niet alleen dat, maar volgens het Nieuwe Testament is onze God een verterend vuur, en dat het vreselijk is te vallen in de handen van de levende God! Er komt een dag dat alle knie zich buigen zal en zal erkennen dat Christus Jezus de Heere is. Dus aanbidding is niet een mogelijkheid, iets waar je voor kunt kiezen als je je daartoe geroepen voelt! Het is een bevel, lees Jesaja maar eens door! Kijk vooral naar Jesaja's reactie in jesaja 6! Niemand zal God zien en leven! En ja, In Christus is het mogelijk om met God verzoend te worden, als wij nederig tot Hem komen, smekend om genade van een vertoord God die wij ons hele leven lang hebben gekleineerd, en genegeerd!

joris

Berichtdoor joris » 08 dec 2003 23:40

ja oke dode zee. Reageer jij dan eens rechtstreeks op de eerste vraag? is het niet pedant van God om zich te laten aanbidden?

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 09 dec 2003 17:02

Nee, Hij heeft ons geschapen. Je hebt alle rechten om van je maaksel eerbied, aanbidding en dank te ontvangen.

God heeft ons goed en volmaakt geschapen, hij geeft ons leven, en nog veel meer. Hij is het dus waard aanbeden te worden, maar heeft er ook recht op. Immers, Hij heeft ons gemaakt, en Hij is de enige God, die regeerd over de ganse aarde, dat geeft dus rechten!

Terug naar “Archief”