Met een baard in het ambt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 05 dec 2003 21:07

Klaas schreef:Calvin:
punkkapsels, veiligheidsspeld in het oor, lang haar (gevolg van de Beatles) en...... vaak fikse baarden.

Waren die punkkapsels niet van later datum? Punkers met baarden, hm, grappig idee ;-)

Klaas

Precies, dat viel mij ook al op! Veiligheidsspelden, oorbellen (voor mannen) en punkkapsels zijn van de jaren 80.
Baarden en lang haar zijn van de jaren 60

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 07 dec 2003 13:50

waar mijn ouders vroeger kerkten speelde het hebben van een snor of baard ook.
toen mijn broertje gedoopt moest worden werd mijn vader verzocht zijn snor af te scheren. hij was het er m.i. terecht niet mee eens en wees naar de portretten van o.a. Calvijn die aan de muur in de consitorie hingen. hoe zit dat dan vroeg hij aan de ouderlingen.
het antwoord was: Dat waren eerbiedwaardige mensen!!
steek die maar ik je zak!!!
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

joris

Berichtdoor joris » 07 dec 2003 13:53

tja diep ademhalen en doorleven is de remedie op de meeste dingen in het leven.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 08 dec 2003 15:06

Nou ja, afgezien van de punk en de veiligheidsspelden klopt mn verhaal wel :mrgreen:

Maar Joris, dat diep ademhalen valt me soms wel erg zwaar.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 dec 2003 17:11

Wat ik echt nonsens vind is als je je kind laat dopen of als je belijdenis wilt doen of je gaat aan het avond maal (zo kun je verder nog wel meer noemen) dat je geen baard of snor mag dragen. K vind het echt heel erg onzin.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 08 dec 2003 19:16

Evelien schreef:Wat ik echt nonsens vind is als je je kind laat dopen of als je belijdenis wilt doen of je gaat aan het avond maal (zo kun je verder nog wel meer noemen) dat je geen baard of snor mag dragen. K vind het echt heel erg onzin.

hmm is bij ons niet zo hoor....

caprice

Berichtdoor caprice » 09 dec 2003 05:19

Evelien schreef:Wat ik echt nonsens vind is als je je kind laat dopen of als je belijdenis wilt doen of je gaat aan het avond maal (zo kun je verder nog wel meer noemen) dat je geen baard of snor mag dragen. K vind het echt heel erg onzin.

Tegen mensen met een baard is bij het Avondmaal dus geen bezwaar, maar blijkbaar is er wel bezwaar tegen hen in de kerkenraadsbank en op de kansel.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 09 dec 2003 08:54

maar op welke bijbelsegronden is dat gebaseert dan???
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 09 dec 2003 11:32

over dat baarddragen,

dit is op de synode besloten omdat het te maken had met de wereldgelijkvormigheid, toen waren er veel goddeloze mensen met baarden en snorren.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 09 dec 2003 16:11

Het is een reactie op de jaren '60. In de hippiecultuur was het populair om een baard te dragen. Het is een reactie hierop. Maar het is helemaal geen bijbels standpunt om het dragen van baarden, c.q. snorren te verbieden.

Er is al lang aangehaald, dat veel christenen in het verleden, waaronder de door refo's aanbeden oudvaders, baarden of snorren droegen.

Wanneer men iemand zou weigeren of niet vragen op grond van het dragen van een baard en/of snor, dan is dit ronduit belachelijk.

Helaas zijn een aantal mensen in reformatorische kring zo closed-minded dat zij denken dat zij de als enigen de waarheid in pacht hebben.

Nu stop ik maar, anders wind ik mijn nog meer op om deze mensen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 10 dec 2003 02:51

Misschien is mijn reactie toch te fel, en stoot ik hier mensen mee voor het hoofd. Exuses hiervoor.

Maar ik vind het toch frappant dat er zoveel nadruk wordt gelegd op het niet-dragen van baarden en/of snorren. Ik kan dat bijbels niet onderbouwen. Misschien wil iemand uitleggen waarom dit toch voor veel mensen belangrijk is, zodat ik mij beter kan verplaatsen in de gedachtengang van deze mensen.

caprice

Berichtdoor caprice » 10 dec 2003 06:03

Sabra schreef:Er is al lang aangehaald, dat veel christenen in het verleden, waaronder de door refo's aanbeden oudvaders, baarden of snorren droegen.

Stop! Alleen in de Roomse kerk worden mensen (beelden daarvan) aanbeden!

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 10 dec 2003 11:36

caprice schreef:
Sabra schreef:Er is al lang aangehaald, dat veel christenen in het verleden, waaronder de door refo's aanbeden oudvaders, baarden of snorren droegen.

Stop! Alleen in de Roomse kerk worden mensen (beelden daarvan) aanbeden!

Je snapt neem ik aan wel wat hij bedoeld. Inderdaad is het zo dat sommigen flink opgehemeld worden. Rare is dat de meesten baptist en zo waren en dat veelal dezelfde mensen die Spurgeon, Bunyan, McChaine etc. geweldig vinden van Bottenbley of zo niets moeten hebben, maar dat terzijde.

Wij hebben geloof ik wel paar mensen met snor die ouderling e.d. geweest zijn of dat nu nog zijn hoor. Baard idd niet. Maar bij ons zitten uberhaupt maar weinig mensen met een baard in de gemeente. Volgens mij zou dat echter niet echt probleem zijn (Herv. op G.G.).
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 10 dec 2003 14:19

Sabra schreef:Maar het is helemaal geen bijbels standpunt om het dragen van baarden, c.q. snorren te verbieden.

Is het wel bijbels om je baard/snor eraf te halen?
..

caprice

Berichtdoor caprice » 11 dec 2003 06:29

JopieK schreef:Wij hebben geloof ik wel paar mensen met snor die ouderling e.d. geweest zijn of dat nu nog zijn hoor. Baard idd niet. Maar bij ons zitten uberhaupt maar weinig mensen met een baard in de gemeente. Volgens mij zou dat echter niet echt probleem zijn (Herv. op G.G.).

Zijn er dan ook predikanten met een snor en/of baard?

Terug naar “Archief”