Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 05 dec 2007 09:12

Heldere site Evelien, simpel maar doeltreffend :). 'k Wou dat ze bij ons ook zo vooruitstrevend waren, wij hebben in 't geheel geen website... (ook GG), maar goed, daar is al een topic over (geweest) :wink:.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

wimvers
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor wimvers » 05 dec 2007 16:14

ik ga naar de hervormde kerk op gereformeerde grondslag in Goedereede(PKN) predikant: Ds de Mots, het is een kleine gemeente van sochtends tussen de 200 en 250 mensen (was vroeger groter maar door de kerkscheuring die bij ons onvermijdelijk was,omdat we er niet uitkwamen als kerkenraad en gemeente en tot grote verdriet van onze HEERE dat wij als 2 gescheiden gemeentes verder leven!, klassieke formulieren, niet-ritmisch, statenvertaling, Alleen ik hoop en denk dat dat in de loop van de tijd wel zal veranderen, kenmerkend is dat er aardig wat mensen net als ik uit ouddorp komen.
Komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijn en Ik zal u rust geven!

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 09 dec 2007 19:06

(Ik plaats dit maar even hier:)
Weet iemand toevallig of er een Gereformeerde Kerk (oud-GKN) bestaat waar nog in de rechte lijn van Kuyper (en Bavinck) gepredikt wordt? Ik ben daar namelijk al zo lang naar op zoek, maar heb er nog geen kunnen ontdekken. Maar misschien kennen jullie er eentje (liefst in Midden-Nederland)?
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 dec 2007 19:08

Bergambacht.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 09 dec 2007 19:14

Optimatus schreef:Bergambacht.

Echt waar? :D

Wel jammer dat dat niet echt in m'n buurt ligt. Maar bedankt voor je tip!
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

blaarkop
Mineur
Mineur

Berichtdoor blaarkop » 09 dec 2007 21:53

wimvers schreef:ik ga naar de hervormde kerk op gereformeerde grondslag in Goedereede(PKN) predikant: Ds de Mots, het is een kleine gemeente van sochtends tussen de 200 en 250 mensen (was vroeger groter maar door de kerkscheuring die bij ons onvermijdelijk was,omdat we er niet uitkwamen als kerkenraad en gemeente en tot grote verdriet van onze HEERE dat wij als 2 gescheiden gemeentes verder leven!, klassieke formulieren, niet-ritmisch, statenvertaling, Alleen ik hoop en denk dat dat in de loop van de tijd wel zal veranderen, kenmerkend is dat er aardig wat mensen net als ik uit ouddorp komen.

Waarom ga je niet gewoon naar Dorpstienden,daar worden toch ook soortgelijke diensten in Ouddorp?? ik snap er niet zoveel van dat gereis van de ene naar de andere plaats op zondag.En de gemeente Ouddorp kan wel wat kerkgangers extra gebruiken.

wimvers
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor wimvers » 10 dec 2007 07:00

blaarkop schreef:
wimvers schreef:ik ga naar de hervormde kerk op gereformeerde grondslag in Goedereede(PKN) predikant: Ds de Mots, het is een kleine gemeente van sochtends tussen de 200 en 250 mensen (was vroeger groter maar door de kerkscheuring die bij ons onvermijdelijk was,omdat we er niet uitkwamen als kerkenraad en gemeente en tot grote verdriet van onze HEERE dat wij als 2 gescheiden gemeentes verder leven!, klassieke formulieren, niet-ritmisch, statenvertaling, Alleen ik hoop en denk dat dat in de loop van de tijd wel zal veranderen, kenmerkend is dat er aardig wat mensen net als ik uit ouddorp komen.

Waarom ga je niet gewoon naar Dorpstienden,daar worden toch ook soortgelijke diensten in Ouddorp?? ik snap er niet zoveel van dat gereis van de ene naar de andere plaats op zondag.En de gemeente Ouddorp kan wel wat kerkgangers extra gebruiken.

Omdat die gemeente naast kerkdiensten geen gemeenteactiviteiten hebben en ik voor belijdeniscatechisatie, en de anderen voor gemeentewerk niet in ouddorp dan terecht kunnen, en ik k heb nooit in ouddorp gekerkt ook niet voor de scheuring, ik ben naar de verhuizing gelijk naar Goedereede gaan kerken
Komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijn en Ik zal u rust geven!

nickk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nickk » 11 dec 2007 10:16

Ik kerk officieel in de CGK te Middelharnis. Er broeide echter al wat in mij betreffende het doen en laten in de gemeente en kerkdiensten. Ook met de komst van de nieuwe predikant ben ik totaal niet blij.

Zodoende kerk ik momenteel in CGK Zierikzee en voel me hier ook thuis.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 11 dec 2007 10:38

nickk schreef:Ik kerk officieel in de CGK te Middelharnis. Er broeide echter al wat in mij betreffende het doen en laten in de gemeente en kerkdiensten. Ook met de komst van de nieuwe predikant ben ik totaal niet blij.

Wie is de nieuwe predikant dan en waarom ben je daar niet blij mee?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

nickk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nickk » 11 dec 2007 10:42

Race406 schreef:
nickk schreef:Ik kerk officieel in de CGK te Middelharnis. Er broeide echter al wat in mij betreffende het doen en laten in de gemeente en kerkdiensten. Ook met de komst van de nieuwe predikant ben ik totaal niet blij.

Ds. Egas van Urk.In zijn preken staat Jezus in mijn ogen niet centraal en het niet zwaar genoeg zijn. Verder ga ik er niet over uitweiden, dit vind ik niet reeel naar de ds. maar ik ga in ieder geval niet meer naar de beste man toe.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 11 dec 2007 11:50

nickk schreef:
Race406 schreef:

Ds. Egas van Urk.In zijn preken staat Jezus in mijn ogen niet centraal en het niet zwaar genoeg zijn. Verder ga ik er niet over uitweiden, dit vind ik niet reeel naar de ds. maar ik ga in ieder geval niet meer naar de beste man toe.

Ik weet wat je bedoelt. Maar ik heb hem eens op ene rouwdienst van een oom van mij gehoord, waar veel buitenkerkelijke mensen zaten, en daar was hij heel ruim. Hij nodigde iedereen om tot God te gaan, omdat er bij Hem altijd plaats is. Dus het kan wel....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

nickk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nickk » 11 dec 2007 15:22

Race406 schreef:
nickk schreef:
Race406 schreef:

Ik weet wat je bedoelt. Maar ik heb hem eens op ene rouwdienst van een oom van mij gehoord, waar veel buitenkerkelijke mensen zaten, en daar was hij heel ruim. Hij nodigde iedereen om tot God te gaan, omdat er bij Hem altijd plaats is. Dus het kan wel....

Hij nodigt mensen ook zeer zeker tot het geloof, maar hij brengt het op zo'n manier dat momenteel heel de gemeente op zn kop staat, ik ben niet alleen. Ik ben ook al in gesprek met hem geweest over zijn manier en dit gesprek liep zeer goed.
Het punt is echter dat hij niet veranderd, terwijl al duidelijk uit de gemeente is gebleken dat men niet kan instemmen met zijn preken.
Maar ik ga niet elke dienst mij zitten ergeren aan hem, dus heb ik, naar mijn inzicht, een beslissing genomen waardoor ik 's zondags wel een goede dienst heb.

Over de gemeente waar ik nu zo'n half jaar kerk, CGK Zierikzee, ben ik positief; een fijne gemeente. Ook ds. GJH Vogel vind ik goed preken, al is het heel anders dan dat ik altijd gewend was(ds. Den Butter, Prof. Baars, dit zijn oudpredikanten van CGK Middelharnis).

Al had ik mijn kritiek op de gemeente, deze predikanten compenseerden met hun preken alles en zodoende had ik in die tijd ook echt geen problemen met onze kerk, zo goed als niemand overigens.
Echter, nu ds. Egas er staat is het behoorlijk rumoerig en onrustig, dit is ontzettend jammer.

Ik hoop ook echt dat het nog goed gaat komen in CGK Middelharnis, maar zoals het er nu voor staat lijkt het daar niet op.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 11 dec 2007 19:52

Wat ik me dan afvraag: hoe komt zo'n dominee in een gemeente terecht waar hij blijkbaar niet past? Wie besluit dat? Dan gaat er toch ergens iets mis.
pobody's nerfect

Riska

Berichtdoor Riska » 11 dec 2007 21:16

In onze gemeente is een beroepingscommissie aan de slag gegaan, die bestond uit een doorsnee van de gemeente. Er wordt dan iemand voorgesteld aan de kerkenraad, die gesprekken met de persoon in kwestie heeft en als de kerkenraad ook vindt dat het goed lijkt, wordt het aan de gehele gemeente voorgelegd.
Dan nog kan in de loop der tijd blijken dat het niet zo'n goede keuze is geweest... want pas langzamerhand leer je mensen door en door kennen...

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 11 dec 2007 21:55

Klopt, zo werkt het bij ons ook met een beroepingscommissie ongeveer. Met nog als aanvulling dat als de beroepingscommissie gesprek met een predikant heeft gehad en dit is positief teruggekoppeld aan de kerkenraad de betreffende predikant wordt uitgenodigd om op beroep te komen preken. Daardoor leert de gemeente hem al iets kennen ook. Het is bij ons zelfs al eens voorgekomen dat er een kennismaking was voordat er gestemt werd.

Terug naar “Archief”