Interview Kardinaal Simonis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rafaell

Interview Kardinaal Simonis

Berichtdoor rafaell » 11 dec 2007 02:48

Ik weet niet of dit de juiste plaats is voor dit artikel, maar ik vond het persoonlijk een mooi interview :)

Opkomen voor de openbaring
vrijdag 30 november 2007 08:13 | Ben Tramper
/media/Kardinaal Simonis leerde als kind de gereformeerde gezindte van nabij kennen in zijn geboorteplaats Lisse

Kardinaal Simonis leerde als kind de gereformeerde gezindte van nabij kennen in zijn geboorteplaats Lisse

De leegloop van de kerken in Nederland en de geestelijke ontworteling van de samenleving grijpen hem aan. In zijn pleidooi voor orthodoxie voelt hij zich nauw verwant met de gereformeerde gezindte, ook al zijn de onderlinge verschilpunten in leer en leven volgens hem niet eenvoudig te overbruggen. Kardinaal Adrianus Simonis: „Ik waardeer in reformatorische christenen hun betrokkenheid op de waarheid. De eerbied die zij hebben voor het heilige, daar ben ik telkens weer van onder de indruk.”

Kardinaal Simonis staat te boek als hoeder van de rooms-katholieke orthodoxie, iemand die graag de rem zet op progressieve krachten in het bisdom. Volgende week zaterdag neemt hij in een speciale kerkdienst afscheid als aartsbisschop van Utrecht.Moegestreden?
„Bepaald niet. Ook na mijn afscheid blijf ik gewoon opkomen en uitkomen voor de openbaring van de Heer. Maar ik ben 76 jaar en dat voel ik. Daarom zeg ik: Er moet een jongere komen.”

Het naderende afscheid bepaalt u wellicht ook bij uw eigen levenseinde. Hoe gaat u daarmee om?
„Ik hecht aan het leven. De mens is geschapen voor het leven, niet voor de dood. De dood hoort er eigenlijk niet bij. God is een God van de levenden, zegt Jezus. Voor mij is de dood een smal poortje waar ik doorheen moet. Krijg ik een ziekbed? Sterf ik plotseling? Als ik daar aan denk, doe ik altijd een schietgebedje waarin ik vraag om een zalige dood.”

Wat bedoelt u daarmee?
„Dat je met een goed geweten sterft. De dood is een ernstige zaak. Elk mens moet zich tegenover God verantwoorden. Ik weet dat Hij oneindig rechtvaardig is. Maar ik weet ook dat Hij oneindig barmhartig is. Allebei. Daarom beveel ik mij voortdurend bij Hem aan.”

Kardinaal Simonis wist al op jonge leeftijd dat hij priester wilde worden. Hij groeide op in Lisse, waar zijn vader een tandartsenpraktijk had. „Godsdienst, geloof en kerk vormden de lucht die ik thuis inademde. Ik zag al jong het zinvolle en het mooie ervan in”, zegt hij. „Priesters in onze parochie waren voor mij identificatiefiguren. Later kreeg ik meer oog voor de doornen waarmee het pad van een priester is omgeven. Maar de wens om de kerk te dienen is nooit weggegaan.”

Is het celibaat een van die doornen?
„Nee, wel een kwestie die je als jongen voor de vraag stelt: Ben ik er geschikt voor? De afweging was niet eenvoudig. Seksualiteit is immers een integraal bestanddeel van ons menselijk bestaan. Als priester beloof je niet alleen af te zien van het huwelijk, maar ook te leven in kuisheid. Kan ik dat aan? Daarover heb ik destijds intensief gesproken met mijn geestelijke leidsman.”

Na bijna een kwarteeuw priesterschap werd u in 1971 bisschop en in 1983 kardinaal. Hoe blijft een mens nederig onder zo veel macht?
„Macht? Als iemand wordt gewijd, krijgt hij een volmacht om het Woord en de sacramenten te bedienen. Dat is geen macht in de wereldlijke zin van het woord. Je bent eerder onmachtig.”

Onmachtig?
„O ja. Ik heb geen soldaten of agenten in dienst, ik ben totaal afhankelijk van de luisterbereidheid van de hoorders.”

Toch hield u de touwtjes de afgelopen decennia in handen.
„Ik ben voortdurend nederig gehouden door de mensen. Als ik bijvoorbeeld een interview gaf, stroomden de reacties binnen. Positieve, maar ook negatieve. De laatste voor het evenwicht.”

Was er kritiek die u heeft bezeerd?
„Nee, ik zal u vertellen: ze zette me altijd aan het denken. Hoe zou ik het beter kunnen doen? Moet ik de dingen anders verwoorden? Je vangt immers meer vliegen met stroop dan met azijn.”

Er zijn mensen die zeggen dat u de laatste jaren milder bent geworden.
„Wie ouder wordt, wordt vanzelf milder. Niet ten aanzien van standpunten van het geloof, maar ten aanzien van mensen en hun beperktheden. Ik ben bedachtzamer geworden: niet meteen reageren als iemand iets zegt, eerst de zaken laten bezinken en overleggen met collega’s.”

Een kennis van u zei: „Als orthodoxe zekerheden worden bedreigd, deinst hij er niet voor terug harde maatregelen te nemen.”
„U moet het iets anders formuleren: „...deinst hij er niet voor terug maatregelen te nemen die bij sommigen hard kunnen overkomen.” Ik tref geen maatregelen omdat ik hard wil zijn, maar alleen omdat ik duidelijkheid wil scheppen.”

In uw tijd als kardinaal is het ledental van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland geslonken van 5,4 miljoen naar 4,6 miljoen. Andere kerkverbanden laten eveneens een leegloop zien. Beleven wij de tijd van de grote afval waarover de Bijbel spreekt?
„Lukas zegt: Als de Mensenzoon komt, zal Hij geloof vinden op aarde? Het massale verlies aan geloof is een zaak die mij voortdurend bezighoudt. Is dat niet het begin van het einde? Persoonlijk vrees ik dat wel eens.”

Behalve leegloop is er verwarring. Hoezeer lijdt u aan de kerk?
„De kerk is het mysterie van Christus-onder-ons. Hij is het hoofd, wij zijn het lichaam. De kerk wordt gevormd door zondige mensen, al zijn velen van goede wil. Het kwaad leeft breed in de kerk. Daar ga ik onder gebukt. Ik sluit mezelf er niet van uit. Ik zou ook heiliger moeten zijn.”

Welk kwaad steekt het meeste?
„Mag ik het in het Duits zeggen? Die Umwertung aller Werte, de omkering van alle waarden en normen. Het kwade heet tegenwoordig goed, het goede kwaad. Het kwaad van de zonde is in de voorbije tijden altijd als kwaad benoemd en aangewezen, maar tegenwoordig zit het op de troon. En je bent niet goed bij het hoofd als je er iets van zegt.”

Het wordt zelfs gelegitimeerd.
„Dat vandaag talloze unieke wezentjes, mensen in wording, in de moederschoot worden gedood, vind ik ontstellend. Hoe heeft het zover kunnen komen? En het gebeurt ook nog eens legaal. Ik kan het fysiek niet aan om daar diepgaand over na te denken.”

Lang niet iedereen ervaart het zo ingrijpend.
„Het zondebesef zijn we kwijtgeraakt. Dat hangt samen met een tanend godsbesef. Onlangs bleek dat driekwart van de kerkgangers niet verder komt dan het geloof in ”iets”. Dat is ernstig. Want als God wordt gereduceerd tot iets, is zonde geen zonde meer.

Toch ben ik niet in een mineurstemming. Ik sluit zeker niet uit dat er tijden van verbetering komen. Misschien volgt op de crisis van de leegte een verlangen naar de rijkdom van het christelijk geloof. Bij een enkeling proef ik daar iets van. Ik merk dat ook aan de waardering voor de werken van paus Benedictus XVI, ook onder protestanten.”

Was kardinaal Joseph Ratzinger voor u, twee jaar geleden bij de benoeming van een nieuwe paus, meteen nummer één?
„Die vraag mag ik niet beantwoorden. Ik sta onder ede om niets inhoudelijks van het conclaaf prijs te geven.”

Wat ging er door u heen op het moment dat al die duizenden mensen op het Sint-Pietersplein de witte rook tevoorschijn zagen komen?
Lachend: „Ik zat met de andere kardinalen in de Sixtijnse Kapel en ik dacht: Wat stinkt het hier. Het kacheltje werkte aanvankelijk niet, waardoor veel rook de kapel in dreef.

Ja, op zulke momenten kun je heel profane gedachten hebben. Maar ik dacht ook aan al die duizenden kloosters en kloostertjes, verspreid over de gehele wereld, op bergtoppen en in afgelegen gebieden, waarin voor ons werd gebeden. Heel ontroerend.”

Wat betekent deze paus voor u?
„Ik zie hem als een uitzonderlijk begaafde intellectueel, een vroom en nederig man. De wijze waarop hij formuleert is zo helder en zo krachtig dat niemand er een speld tussen krijgt. De man is tachtig, maar hij spreekt als een vijftigjarige.”

Als kind leerde kardinaal Simonis de gereformeerde gezindte van nabij kennen. De inwoners van Lisse lieten zich opdelen in twee helften: de ene helft was rooms-katholiek, de andere protestants. „Onderling heersten er vrede en verdraagzaamheid. Ik ben opgevoed in een omgeving met oog voor de ander. En met een hart voor de orthodoxie: wat is nu werkelijk waar? De waarheidsvraag speelt onder reformatorische christenen een grote rol. Dat heeft mij altijd goed gedaan. Om die reden voel ik me met hen verwant.”

U schrijft in uw boek ”Een hart om te denken”, in het voorjaar uitgegeven ter gelegenheid van uw vijftigjarige jubileum als priester, dat u respect hebt voor de avondmaalsschroom onder bevindelijk gereformeerden. Vanwaar?
„De opvattingen van de katholieken over de eucharistie verschillen wezenlijk van die van de protestanten over het avondmaal, dat is helder. Maar het treft mij om te zien dat mensen uit uw kring het beleven als iets heiligs: het gaat niet om een wissewasje, maar om een ontmoeting met de Heer. Het is iets waarop je je moet voorbereiden. Een week zelfs, dat vind ik heel lang, hoor. Maar ik wilde wel dat onder alle katholieken zo veel eerbied heerste voor de eucharistie.”

Bevindelijk gereformeerden op hun beurt hebben waardering voor de ethische opvattingen van de Rooms-Katholieke Kerk.
„U moest eens weten hoeveel brieven ik de afgelopen jaren van protestanten heb gekregen waarin ze hun dankbaarheid uitspreken voor het uitdragen van Bijbelgetrouwe standpunten ten aanzien van grote ethische thema’s. Het heeft mij gesterkt in de gedachte dat wij veel gemeenschappelijk hebben.”

Toch blijft de onderlinge relatie gevoelig, alleen al om historische redenen. Bevindelijk gereformeerden zien het als goddelijke leiding dat de Reformatie in Nederland is veiliggesteld door een man als Willem van Oranje. Dat maakt hen kopschuw tegenover uw kerk.
„Ik begrijp er wel iets van. Maar ik stel ertegenover: de geschiedenis is uitermate gecompliceerd. De Reformatie heeft aan beide kanten slachtoffers gemaakt. Denk eens aan de martelaren van Gorinchem: negentien geestelijken werden door de geuzen om het leven gebracht, wat door Willem van Oranje diep is betreurd en veroordeeld. Hij was voor verdraagzaamheid.”

Hij koos partij voor de gereformeerden, helemaal toen hij hoorde van plannen om de Hervorming de kop in te drukken.
„Ik ken de geschiedenis op dit punt onvoldoende. Dat wil ik eerlijk zeggen. In mijn leven heb ik helaas te weinig tijd gehad de zaken door en door te bestuderen. Binnenkort heb ik meer gelegenheid...”

Voor bevindelijk gereformeerden is die episode uit de geschiedenis van groot belang. Vanwege de geestelijke verbondenheid met mensen die het toen opnamen tegen uw kerk, beschouwen zij het zoeken van oecumene met Rome als een verloochening van hun afkomst.
„Toch moeten we dankbaar zijn voor wat in oecumenisch opzicht is bereikt. Denk aan de gezamenlijke verklaring aangaande de rechtvaardigingsleer. Rooms-katholieken en lutheranen vinden elkaar op dat punt. Dat is een groot goed. De tijd van de Reformatie werd beheerst door zwart-witdenken. Elk gevoel voor nuance was weg. De twee partijen hebben zich meer en meer verzelfstandigd. Er ontstond een eenzijdigheid die wij moeten zien recht te trekken.”

„Daarom hoop ik dat in reformatorische kringen het besef doordringt dat we veel meer gemeen hebben ten aanzien van de Persoon van Christus en Zijn Evangelie dan wat ons scheidt. Wat ons scheidt kan wezenlijk zijn, maar er is veel meer wat ons bindt.”

Een van de wezenlijke punten waarop de wegen uiteengaan, is de manier waarop de kerk wordt geregeerd. U weet hoe onder reformatorische christenen over de paus wordt gedacht.
„Ik hoop dat die wijze van denken nog eens wordt genuanceerd en dat hij langzaam maar zeker zal verdwijnen. De apostolische successie is een wezenlijke factor van de kerk. Jezus heeft gezegd: Op deze steenrots zal Ik Mijn kerk bouwen. Dat zei Hij tegen Petrus.”

Het gaat daarbij volgens protestanten om de inhoud van Petrus’ geloof.
„Jij, zegt Jezus nadrukkelijk tegen Petrus, jij zult steenrots zijn. Een rots is eeuwig. Via handoplegging is de belofte aan Petrus overgegaan op zijn opvolgers.”

Deze kloof zal niet snel worden overbrugd.
„Ik zou haast zeggen: Dat hangt van de welwillendheid van de protestanten af. Maar ook voor ons is er een taak. Petrus’ ambt is wezenlijk, maar mogelijk kan de manier waarop het functioneert veranderen, zodat de moeilijkheid om het te aanvaarden kan worden weggenomen.”

In uw boek schrijft u ook over de islam. Vrome moslims, zegt u, komen hoger in de hemel dan uzelf. De Bijbel geeft geen aanleiding voor die opvatting.
„Let wel, ik heb het over moslims die echt vroom leven en die Christus buiten hun schuld om niet kennen. Ik kan niet geloven dat schepselen Gods die gewetensvol gerechtigheid en vrede nastreven, naar de hel gaan.”

De Bijbel zegt toch dat zij die zich Jezus Christus niet toe-eigenen, verloren zijn?
„Dat kan ik niet aannemen. De Bijbel is vol van de liefde van God voor Zijn schepping.”

Alle kerkvaders zeggen dat er buiten de kerk geen zaligheid is.
„Dat zeggen zij met betrekking tot mensen die van de kerk hebben gehoord. Niet van mensen die Christus niet kennen.”

Bent u het eens met bisschop Muskens, die onlangs zei dat hij gelooft in de hel, maar dat hij ook denkt dat die leeg is.
„Met hem geloof ik in de hel, maar ik hoop dat die leeg is.”

Krijgt de bisschop een broederlijke vermaning?
„Als mensen onder elkaar zal ik hem mijn gedachte nog eens aanreiken. Dan zeg ik: Beste Tini, had je je niet wat genuanceerder moeten uitdrukken?”

Wilt u tot slot een korte reactie geven op drie stellingen? De eerste luidt: De RKK erkent andere geloofsgemeenschappen niet als volwaardige kerken. Dat schept nodeloze afstand.
„Het schept afstand, maar dat houdt verband met de vraag naar het volwaardig kerk-zijn in katholieke ecclesiologische zin. Op het tweede Vaticaans concilie is herhaald dat de kerk vasthoudt aan de apostolische successie. Dat hoort er wezenlijk bij.”

Numero twee: De RKK en de Lutherse Wereldbond hebben officieel overeenstemming gevonden over de leer van de rechtvaardiging door het geloof. Daarom is het de hoogste tijd dat de ban over Luther wordt herroepen.
„Luther heeft de rechtvaardiging door het geloof op een wezenlijke manier naar voren gebracht. Hij heeft daarentegen ook zaken onder woorden gebracht waarvan wij zeggen: Dat kan echt niet. Maar laten we blijven zoeken naar wegen om de ban ongedaan te maken. Als de wens er aan beide kanten is, zouden we eruit kunnen komen.”

Als laatste: Mijn opvolger moet over een stevige dosis humor beschikken om het werk als aartsbisschop vol te houden.
„Niet alleen mijn opvolger heeft dat nodig, maar iedereen die op een betrokken manier in het leven staat. De cultuur waarin wij leven zegt dat alles altijd leuk moet zijn. Daar is het leven te ernstig voor. Er gebeurt veel waarmee we geen raad weten. Humor kan ons helpen de moeiten enigszins te relativeren. Dat maakt het leven voor mensen draaglijk.”

Gebruikersavatar
Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1171
Lid geworden op: 28 dec 2005 10:27
Locatie: ijsselmuiden/utrecht

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 11 dec 2007 10:54

Mooi om te lezen :)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11377
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 dec 2007 12:52

Ik las net dat Mgr. Eijk van Groningen-Leeuwarden de nieuwe RK ABvU gaat worden. Dit betekent zoiets als voortzetting van het gevoerde beleid.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 11 dec 2007 15:07

Optimatus schreef:Ik las net dat Mgr. Eijk van Groningen-Leeuwarden de nieuwe RK ABvU gaat worden. Dit betekent zoiets als voortzetting van het gevoerde beleid.


M.i. nog wel meer dan dat... Ik voorzie een straktrekking van de leer. Rome wil in het kort gezegd de macht weer terug.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

mayflower
Verkenner
Verkenner
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 mei 2007 09:15

Berichtdoor mayflower » 11 dec 2007 16:02

Harm-J schreef:
Optimatus schreef:Ik las net dat Mgr. Eijk van Groningen-Leeuwarden de nieuwe RK ABvU gaat worden. Dit betekent zoiets als voortzetting van het gevoerde beleid.


M.i. nog wel meer dan dat... Ik voorzie een straktrekking van de leer. Rome wil in het kort gezegd de macht weer terug.


Ik kom zelf uit een RKK (limburg) nest, en kan samen met mijn ouders (die ook gelukkig bekeerd zijn, en uit de RKK zijn gekomen) onze oren en ogen vaak niet geloven met hoeveel passie vele protestanten de eenheid zoeken met de RKK en het roomse systeem.
-------------------------------------------------------------------------------------
Aflaat voor pelgrim naar Lourdes

vrijdag 07 december 2007 10:37 | Kerkredactie

VATICAANSTAD - Paus Benedictus XVI heeft een aflaat beloofd aan alle rooms-katholieken die het Franse bedevaartsoord Lourdes bezoeken.

Dat heeft het Vaticaan donderdag bekendgemaakt.De pelgrims krijgen van de paus een „volledige aflaat”, waardoor zij volgens de Rooms-Katholieke Kerk na hun dood minder lang in het vagevuur hoeven te verblijven om boete te doen over hun zonden.

De pauselijke aflaat is verkrijgbaar vanaf zaterdag tot 8 december 2008. In die periode herdenken rooms-katholieken dat Maria 150 jaar geleden in Lourdes zou zijn verschenen aan het 14-jarige meisje Bernadette Soubirous.

Ook voor degenen die de reis naar Zuid-Frankrijk niet kunnen maken, is een aflaat te verkrijgen. De paus verleent aflaten aan rooms-katholieken die van 2 tot 11 februari bidden op plaatsen die aan de Madonna van Lourdes zijn gewijd.

Naar verwachting brengt paus Benedictus in september of oktober een bezoek aan Lourdes.

http://www.refdag.nl/artikel/1325440/Af ... urdes.html

rafaell

Berichtdoor rafaell » 16 dec 2007 15:07

Ik zeg toch nergens dat alles wat de RK leert goed is? Daarnaast stel ik niet dat RK'ers niet bekeerd kunnen zijn, zoals jij wel schijnt te suggereren.

mayflower
Verkenner
Verkenner
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 mei 2007 09:15

Berichtdoor mayflower » 17 dec 2007 09:29

rafaell schreef:Ik zeg toch nergens dat alles wat de RK leert goed is? Daarnaast stel ik niet dat RK'ers niet bekeerd kunnen zijn, zoals jij wel schijnt te suggereren.


Beste Rafael, de opmerking was niet persoonlijk tegen jou bedoeld omdat je inderdaad niet schreef dat bij de RKK alles goed is, maar dit was een algemeene opmerking mbt. de gereformeerde gezindte relatie tot de RKK.

http://www.evangelisatiebunde.nl/index. ... ieuws&ID=3

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 10 jan 2008 21:16

Beste Mayflower,

Je schreef o.a:

k kom zelf uit een RKK (limburg) nest, en kan samen met mijn ouders (die ook gelukkig bekeerd zijn, en uit de RKK zijn gekomen) onze oren en ogen vaak niet geloven met hoeveel passie vele protestanten de eenheid zoeken met de RKK en het roomse systeem.

Zeer recent nog naar Rome geweest om e.e.a. met mijn eigen ogen bevestigd te zien inzake de realiteit achter de RKK (Staat).
Alhoewel vaak ontkent door Rome, ziet men overal de relatie tussen Kerk en Staat. Belgi‘ is zo`n staat ook, volgens Kardinaal Daneels is het RK de Staatskerk van Belgi‘. Wie nu goed rondkijkt ziet het teken van de Vrijmetselaar op diverse plaatsen, zoals bijvoorbeeld in de "A" van Albert op de ring van het monument te Middelkerke. Maar men ziet het ook gegraveerd in de deuren van de Floreal hotels, speciale vakantiehotels voor de arbeiders. Dus ook in de gebouwen van de Socialistische vakbond

Opmerkelijk dat we hier dus een vrijmetselaarsteken (Tempeliers) terugvinden in de relatie Socialisme, RK en Staatsvorm.

Het is geen wonderoverigens dat de -meeste- Protestantse kerken "achter Rome" staan. Er zijn zelfs Protestantse gemeenten die zich, uit "solidariteit" onder de link Oecumene stellen op bijvoorbeeld Internet sites van Bisdommen.

Het punt is dat de meeste Protestantse kerken denken dat de RKK zich meer positiever opstellen tegenover de Protestantse geloofsgroepen.
Echter, het tegendeel is waar. Zij doen alsof zij "met hun tijd" meegaan. Maar in feite aanbidt de RKK zichzelf boven Christus. In de Baseliek van het Vaticaan is Christus nergens te vinden. Het graf van Petrus en Paulus is belangrijker evenals de grafkelder waar de pausen begraven liggen.EŽn grote afgoderij van afgoden, heidens dan wel "tot de cultus van een christelijke vorm verheven". In de baseliek van Santa Maria di Maggiore het zelfde verhaal. Het is zelfs zo dat in het Forum Romanum nog -steeds- bloemen gelegd worden bij het memoreal van Ceasar. Hoe gestoord de mensen zijn in hun geest. Overigens vinden we in dat Forum Romano reeds de eerste tekenen van de samenwerking tussen Staat en kerk in de mini Baseliek van Ceasar, waar pontificaal het kenmerk van de RK Staat (Triple crown met Keys) al bijna 2000 jaar op het gebouw prijken. De plaats waar vanuit "het volk" bestuurd werd, zonder dat zij zelf deel hadden aan de beslissingen die -over hen- gedaan werden. Lijkt wel wat op belge. Het volk stemt (verplicht) en daarna is het schluss. Mogen ze afwachten wat "Brussel" in de "Wetstraat" over hen beslist. Net als in de tijd van de Nero`s en de Ceasars, zeer exact i!n de mijn van Rome, de Staatskerk van de wereld.
Vaticaanstad is het Babylon van vandaag, de stad op de 7 heuvelen, daar waar de Mens zich boven Christus heeft gesteld.

In een recent vraaggesprek op de Vlaamse radio tussen Kardinaal Daneels en diverse luisteraars bleek maar weer eens hoe vasthoudend de RKK (Staat) is aan haar Kerk zijn. Kardinaal pareerde elk antwoord, ook van Protestantse zijde, met de vaste overtuiging dat het " de kerk" is die belangrijker is dan Christus. Ook vragen over het celibaat of bijvoorbeeld anticonseptie bleken biu deze Belgsiche Kardinaal even historisch vasthoudend en vastgeroest van menselijke overwegingen van een kerk die meent dat Gods wetten bezit zijn van de RKK.

Recent ook hoorde ik van een Kardinaal dat de Paus heerser is over de Hemel Žn de aarde. Ik wist niet zo goed wat ik hoorde, maar gelukkig vertelde hij mij feitelijk niets nieuws. Hij bevestigde geheel correct datgene wat de Profetie zegt.

Rome is tegen kerkelijke (geloofsgerichte) vrijheid. De Kerk van Rome is bepalend voor de morele waarheid, gevonden binnen een natuurlijke wet welke op grond van een traditionele Kerk gestuurd wordt.
Dit staat in conflict met Gods wet, die Geestelijk is een in relatie staat met een rijk dat niet van deze aarde is, persoonlijk in het hart van de (Christelijke-) gelovige geschreven. Geloof begint ook in het hart en niet bij de kinderdoop van de RKK. De mens is niet gebonden en verlost door een doop die niet verankerd is in een persoonlijke overtuiging, bewust gemaakt en gegroeid door de ervaringen met Christus door de werking van de Heilige Geest.

In mijn onderzoeken naar de beweegredenen en besluiten dan de RKK en de hoogste persoon op aarde (de Paus) ben ik tot de conclusie gekomen dat vanuit het recente verleden zowel paus Johannes Paulus II als Benedictus de XVI intolerante figuren als het om de individuele keuze gaat die mensen maken aangaande hun geloof en de weg die zij daar in bewandelen. Gelijkheid en vrijheid voor de Paus en de RKK zijn in hun optie en doctrine allen te vinden als de "christelijke" gelovige deel uitmaakt van de RKK. Wie als kind gedoopt wordt of op welk een andere manier, zich heeft verbonden danwel geaccodeerd met de RKK, zal op een dag tot de ontdekking komen dat alleen die keuze, dat ene feit zal gelden indien de (Protestantse) gelovige meent zich te kunnen verdedigen, als hij of zij tegenover de (burger-) wetgever zal verklaren dat hij Christus boven Rome verkiest.

Elke verbondenheid met de RKK dient door een waarlijke Christen te worden vermeden. Want wie zegt dat hij, op de zondag, de Sabbat des Heren viert, zal dan ook binnen de spoedig komende Europese burgerwetten merken dat hij op grond van die zon dag viering zich reeds met de RKK Staat heeft verbonden en dat hij, geen enkele mogelijkheid meer heeft om onder deze wetgeving uit te komen. Kardinaal Daneels bevestigde dan ook dat elk vaststaand feit, elke handeling gedaan binnen de RKK als bindend wordt geacht voor de concequenties die volgen uit de, aanvullende burgerwetgeving, op het gebied van geloofskwesties.
In dit geval ging het om iemand die zich niet kon verenigen met het feit dat -zij- als kind gedoopt was binnen de RKK. Daneels antwoordde dat zij zich wel zou kunnen laten uitschrijven van de RKK, maar dat de (kinder-) doop nu eenmaal gedaan was en niet -meer- ongedaan gemaakt kon worden. Zodra er dus een -aanvullende- burgerwetgeving komt (eerst Europees daarna in de gehele wereld -Openbaring 13) voor geloofskwesties dan zal dus de (kinder-) doop boven de -later- gemaakte keuze evalueren. Immers de "wet" aangaande de (kinder-) doop kan niet ongedaan gemaakt worden. En aangezien de Paus over alles kan beschikken en ook beschikt over elk mens, in de naam van christus (plaatsvervangend) is het dus de burgerwetgever, uit naam van Rome, die bepalend is. Immers Gods Koninkrijk is niet van deze wereld. Wie dus Geestelijk verbonden is met Gods wet in Christus, is burger van een hemels Koninkrijk. En dat is waar de RKK Staat wel aanspraak op maakt maar feitelijk gezien helemaal niet over kan beschikken, alhoewel zij beweren dat dat wel zo is.

Wie de Kerk van Rome volgt dient de dag van zijn Indentiteit te eren. (Het 3e gebod van de RKK decaloog)
Zij die zeggen Christus na te volgen dienen de dag van Zijn Indentiteit na te volgen, de Sabbat van het vierde gebod van Gods
decaloog.
Deze uitspraak is van de RKK zelf!

Openbaring 14 is duidelijk; Gaat uit van haar, opdat gij geen gemeenschap hebt met haar daden en haar plagen.

groet

mayflower
Verkenner
Verkenner
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 mei 2007 09:15

Berichtdoor mayflower » 11 jan 2008 10:59

biblebook schreef:Beste Mayflower,

Je schreef o.a:

k kom zelf uit een RKK (limburg) nest, en kan samen met mijn ouders (die ook gelukkig bekeerd zijn, en uit de RKK zijn gekomen) onze oren en ogen vaak niet geloven met hoeveel passie vele protestanten de eenheid zoeken met de RKK en het roomse systeem.

Zeer recent nog naar Rome geweest om e.e.a. met mijn eigen ogen bevestigd te zien inzake de realiteit achter de RKK (Staat).
Alhoewel vaak ontkent door Rome, ziet men overal de relatie tussen Kerk en Staat. Belgi‘ is zo`n staat ook, volgens Kardinaal Daneels is het RK de Staatskerk van Belgi‘. Wie nu goed rondkijkt ziet het teken van de Vrijmetselaar op diverse plaatsen, zoals bijvoorbeeld in de "A" van Albert op de ring van het monument te Middelkerke. Maar men ziet het ook gegraveerd in de deuren van de Floreal hotels, speciale vakantiehotels voor de arbeiders. Dus ook in de gebouwen van de Socialistische vakbond

Opmerkelijk dat we hier dus een vrijmetselaarsteken (Tempeliers) terugvinden in de relatie Socialisme, RK en Staatsvorm.

Het is geen wonderoverigens dat de -meeste- Protestantse kerken "achter Rome" staan. Er zijn zelfs Protestantse gemeenten die zich, uit "solidariteit" onder de link Oecumene stellen op bijvoorbeeld Internet sites van Bisdommen.

Het punt is dat de meeste Protestantse kerken denken dat de RKK zich meer positiever opstellen tegenover de Protestantse geloofsgroepen.
Echter, het tegendeel is waar. Zij doen alsof zij "met hun tijd" meegaan. Maar in feite aanbidt de RKK zichzelf boven Christus. In de Baseliek van het Vaticaan is Christus nergens te vinden. Het graf van Petrus en Paulus is belangrijker evenals de grafkelder waar de pausen begraven liggen.EŽn grote afgoderij van afgoden, heidens dan wel "tot de cultus van een christelijke vorm verheven". In de baseliek van Santa Maria di Maggiore het zelfde verhaal. Het is zelfs zo dat in het Forum Romanum nog -steeds- bloemen gelegd worden bij het memoreal van Ceasar. Hoe gestoord de mensen zijn in hun geest. Overigens vinden we in dat Forum Romano reeds de eerste tekenen van de samenwerking tussen Staat en kerk in de mini Baseliek van Ceasar, waar pontificaal het kenmerk van de RK Staat (Triple crown met Keys) al bijna 2000 jaar op het gebouw prijken. De plaats waar vanuit "het volk" bestuurd werd, zonder dat zij zelf deel hadden aan de beslissingen die -over hen- gedaan werden. Lijkt wel wat op belge. Het volk stemt (verplicht) en daarna is het schluss. Mogen ze afwachten wat "Brussel" in de "Wetstraat" over hen beslist. Net als in de tijd van de Nero`s en de Ceasars, zeer exact i!n de mijn van Rome, de Staatskerk van de wereld.
Vaticaanstad is het Babylon van vandaag, de stad op de 7 heuvelen, daar waar de Mens zich boven Christus heeft gesteld.

In een recent vraaggesprek op de Vlaamse radio tussen Kardinaal Daneels en diverse luisteraars bleek maar weer eens hoe vasthoudend de RKK (Staat) is aan haar Kerk zijn. Kardinaal pareerde elk antwoord, ook van Protestantse zijde, met de vaste overtuiging dat het " de kerk" is die belangrijker is dan Christus. Ook vragen over het celibaat of bijvoorbeeld anticonseptie bleken biu deze Belgsiche Kardinaal even historisch vasthoudend en vastgeroest van menselijke overwegingen van een kerk die meent dat Gods wetten bezit zijn van de RKK.

Recent ook hoorde ik van een Kardinaal dat de Paus heerser is over de Hemel Žn de aarde. Ik wist niet zo goed wat ik hoorde, maar gelukkig vertelde hij mij feitelijk niets nieuws. Hij bevestigde geheel correct datgene wat de Profetie zegt.

Rome is tegen kerkelijke (geloofsgerichte) vrijheid. De Kerk van Rome is bepalend voor de morele waarheid, gevonden binnen een natuurlijke wet welke op grond van een traditionele Kerk gestuurd wordt.
Dit staat in conflict met Gods wet, die Geestelijk is een in relatie staat met een rijk dat niet van deze aarde is, persoonlijk in het hart van de (Christelijke-) gelovige geschreven. Geloof begint ook in het hart en niet bij de kinderdoop van de RKK. De mens is niet gebonden en verlost door een doop die niet verankerd is in een persoonlijke overtuiging, bewust gemaakt en gegroeid door de ervaringen met Christus door de werking van de Heilige Geest.

In mijn onderzoeken naar de beweegredenen en besluiten dan de RKK en de hoogste persoon op aarde (de Paus) ben ik tot de conclusie gekomen dat vanuit het recente verleden zowel paus Johannes Paulus II als Benedictus de XVI intolerante figuren als het om de individuele keuze gaat die mensen maken aangaande hun geloof en de weg die zij daar in bewandelen. Gelijkheid en vrijheid voor de Paus en de RKK zijn in hun optie en doctrine allen te vinden als de "christelijke" gelovige deel uitmaakt van de RKK. Wie als kind gedoopt wordt of op welk een andere manier, zich heeft verbonden danwel geaccodeerd met de RKK, zal op een dag tot de ontdekking komen dat alleen die keuze, dat ene feit zal gelden indien de (Protestantse) gelovige meent zich te kunnen verdedigen, als hij of zij tegenover de (burger-) wetgever zal verklaren dat hij Christus boven Rome verkiest.

Elke verbondenheid met de RKK dient door een waarlijke Christen te worden vermeden. Want wie zegt dat hij, op de zondag, de Sabbat des Heren viert, zal dan ook binnen de spoedig komende Europese burgerwetten merken dat hij op grond van die zon dag viering zich reeds met de RKK Staat heeft verbonden en dat hij, geen enkele mogelijkheid meer heeft om onder deze wetgeving uit te komen. Kardinaal Daneels bevestigde dan ook dat elk vaststaand feit, elke handeling gedaan binnen de RKK als bindend wordt geacht voor de concequenties die volgen uit de, aanvullende burgerwetgeving, op het gebied van geloofskwesties.
In dit geval ging het om iemand die zich niet kon verenigen met het feit dat -zij- als kind gedoopt was binnen de RKK. Daneels antwoordde dat zij zich wel zou kunnen laten uitschrijven van de RKK, maar dat de (kinder-) doop nu eenmaal gedaan was en niet -meer- ongedaan gemaakt kon worden. Zodra er dus een -aanvullende- burgerwetgeving komt (eerst Europees daarna in de gehele wereld -Openbaring 13) voor geloofskwesties dan zal dus de (kinder-) doop boven de -later- gemaakte keuze evalueren. Immers de "wet" aangaande de (kinder-) doop kan niet ongedaan gemaakt worden. En aangezien de Paus over alles kan beschikken en ook beschikt over elk mens, in de naam van christus (plaatsvervangend) is het dus de burgerwetgever, uit naam van Rome, die bepalend is. Immers Gods Koninkrijk is niet van deze wereld. Wie dus Geestelijk verbonden is met Gods wet in Christus, is burger van een hemels Koninkrijk. En dat is waar de RKK Staat wel aanspraak op maakt maar feitelijk gezien helemaal niet over kan beschikken, alhoewel zij beweren dat dat wel zo is.

Wie de Kerk van Rome volgt dient de dag van zijn Indentiteit te eren. (Het 3e gebod van de RKK decaloog)
Zij die zeggen Christus na te volgen dienen de dag van Zijn Indentiteit na te volgen, de Sabbat van het vierde gebod van Gods
decaloog.
Deze uitspraak is van de RKK zelf!

Openbaring 14 is duidelijk; Gaat uit van haar, opdat gij geen gemeenschap hebt met haar daden en haar plagen.

groet


Hartelijk dank biblebook voor je onderzoek en dat je dit eens uitgebreid hebt gedeeld. Ik hoop en bid dat vele zich niet laten verleiden vanuit een sentimenteel gevoel om een te willen zijn met RKK, maar dat men zich onderwerp aan het Woord van God. Het toch ongelooflijk dat er protestanten zijn die de eenheid willen zoeken met de paus die zich de "vicar" noemt van Christus !!!!!!!!!!!!!

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 13 jan 2008 09:02

Beste,

Zeer recent heb ik een soortgelijk interview beluistert van Kardinaal Daneels. Deze, Belgische Kardinaal hield er heel wat andere gedachten op na, dan Kardinaal Simonis. Het kan zijn dat Kardinaal Simonis een Evangelische achtergrond heeft, in essentie heeft hij voor de leer van "de Kerk" gekozen. De toch wel zeer krasse beweringen over de leer van de RKK alsmede het feit dat, eenmaal ingenomen standpunten alsmede de aanvaarding van leerstellingen en gewoonten der RKK (kinderdoop bijv.) de RKK gelovige nooit en te nimmer meer los kan komen van de RKK. Ook al laat men zich duizend maal uitschrijven. De RKK is immers de Staatskerk van de wereld en daarmee de Staatskerk van elk land. Het zit immers, volgens Openbaringen nog steeds "aan de oevers der wateren"

Ook in een documentaire over het Vaticaan en haar historie werd duidelijk gemaakt dat de RKK over "hemel Žn aarde" heerst. Wie de zwanenzang van de diverse kerkelijke leiders der RKK goed beluistert en afgzet tegen de 7 tekenen van Christus`wederkomst en de 20 profetie‘n over Zijn komst in het licht van het 1e Beest uit Openbaringen, die op de troon, van God gaat zitten, zal weten dat de RKK nooit maar dan nooit -meer- van haar fundament kan afwijken. Zoals uit de ruim 3 uur durende documentaire (Poolse televisie) dan ook blijkt zal de Koning der wereld ( de Paus) zich de gerechtigde eis, over alles op aarde te mogen Žn kunnen beschikken in de naam "van christus", zij dus ook op grond van geestelijke Žn burgerwetgeving de mens die dan maar ook enige relatie heeft (of gehad) met de RKK, het zij door de (kinder-) doop hetzij door enig op schrift gestelde erkenning van de RKK of aanbidding van een RKK Geestelijke bevestigd door een document, ter verantwoording roepen.

Elke kerk die de zondag eerbiedigt of op de ŽŽn of andere wijze een andere god aanbidt (zoals bijv de Islam) zal onder de wetgevende macht van Rome en Washington vallen. Kerk en Staat zijn, in dit geval nog niet offici‘el met elkaar verbonden, zo heet het. Alleen zij die een overtuigde Geestelijke relatie hebben met het Rijk dat niet van deze aarde is, en Christus waarlijk de eer geven die Hem toekomst, zullen Geestelijk overwinnen, door de grondwet van dat hemels Koninkrijk.

Het oordeel over de mens (zijn werk) is niet aan enig Kerkelijke of wereldse Overheid toegedicht, nog kan geen enkele Kerk of wereldse Overheid menen dat ŽŽn enkel mens heiliger is dan de ander of hem of haar "zalig verklaren". De RKK en haar Gezag van Rome zijn gebaseerd op heidense en occulte gronden uit de (o.a.) Egyptsich/Chaldeeuwse afgoderij.

Na een bezoek van enkele dagen aan Rome in december, moet ik bekennen dat ik in de Baseliek van het Vaticaan nergens Jezus heb ontdekt, dan alleen het graf van Paulus en Petrus en de graven van de Pausen die er tot nu toe zijn geweest. De aanbidding van het occulte is hemeltergend en heeft met een Hemels Vader niets van doen.

Uit de zeer interessante en openhartige (waarom ook niet als je alle macht al beheerst op aarde) documentaire werd duidelijk dat in alle aangehaalde aspecten van het bestaan(-srecht) van het Vaticaan en haar historie de Keizer en de Paus centraal staan. Niet Christus en niet God de Vader zelfs Maria niet. Opmerkelijk dan ook dat in het Forum Ceaser (Romanum) reeds een kleine baselike aanwezig was dat de kenmerken van het huidige Vaticaan al droeg. Staat en kerk verbonden. Wie goed oplet weet dat de 2 Beesten van Openbaring 13 zich spoedig zullen verenigen door geweld en oorlog. De democratie die de USA nu de wereld opleggen zal er een zijn van een socialistische signatuur met een dictatoriaal tintje, bevestigd door een geestelijk auraal van valse doctrines wier macht en invloed, de grenzen van de wereld niet zullen overschrijden.

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 13 jan 2008 09:05

Beste Mayflower,

Mag ik zo vrij zijn om je te vragen, op grond waarvan je de nickname "Mayflower" hebt gekozen? Er zit namelijk een interessante geschiedenis achter deze naam, de naam van een schip uit de 17e eeuw. Ken je de geschiedenis van dat schip en haar bemanning?

groet

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 14 jan 2008 18:11

biblebook schreef:Beste Mayflower,

Mag ik zo vrij zijn om je te vragen, op grond waarvan je de nickname "Mayflower" hebt gekozen? Er zit namelijk een interessante geschiedenis achter deze naam, de naam van een schip uit de 17e eeuw. Ken je de geschiedenis van dat schip en haar bemanning?

groet


Dat mag je per PB vragen!
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten

cron