oudvaders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 03 okt 2003 12:06

Afat82 schreef:Ik lees de laatste tijd veel boeken van Ryle, vind dat hij erg duidelijk schrijft, bijzonder actueel, en heel gunnend en hartelijk richting jongeren. Ben nu bezig met het boekje: "Wie Mij vroeg zoekt...", absolute aanrader!!

Dat is inderdaad een super mooi boekje, heb ik ook pas gelezen!!

caprice

Berichtdoor caprice » 03 okt 2003 17:59

Ryle stond inderdaad bekend om zijn goede omgang met jongeren en kinderen. Het was in zijn tijd een geliefde predikant en hij heeft veel mooie geschriften nagelaten.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 03 okt 2003 18:02

heb vroeger zijn uitleg van het evangelie van Johannes wel eens gelezen.

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 03 okt 2003 20:13

Ik vind Ryle echt heel goed. Maar soms krijg ik de indruk dat hij in de zwaardere Ger.Gem.-gemeentes (zoals Beekbergen) niet zo geaccepteerd wordt; is er iemand die dit weet? Als ik hem zo lees kan ik niets ontdekken wat niet Bijbels zou zijn, maar bij ons lezen ze nooit iets van hem, en wordt hij ook nooit aangehaald.

Iemand die deze indruk deelt of hier meer over weet??
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

caprice

Berichtdoor caprice » 03 okt 2003 22:01

Ryle was tot voor kort mij onbekend. Ik denk dat de kerk liever oudvaders van Nederlandse afkomst heeft zoals vader en zoon a Brakel, Smytegelt, Hellebroek, e.d. Dat past dan misschien meer in de traditie of zo? Zelf zie ik niet in dat Ryle niet goed zou zijn. Hij was toch ook een kind van God?
Met Spurgeon is het een ander verhaal. Zijn prediking is wel zoals Gods kinderen het in het geestelijke leven meemaken misschien, maar in de Gereformeerde gemeenten is men bang dat men het heil zelf gaat toe-eigenen door zijn manier van preken.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 06 okt 2003 14:14

caprice schreef:Zelf zie ik niet in dat Ryle niet goed zou zijn. Hij was toch ook een kind van God?
Met Spurgeon is het een ander verhaal. Zijn prediking is wel zoals Gods kinderen het in het geestelijke leven meemaken misschien, maar in de Gereformeerde gemeenten is men bang dat men het heil zelf gaat toe-eigenen door zijn manier van preken.

Spurgeon was toch ook een kind van God...? :wink:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

caprice

Berichtdoor caprice » 06 okt 2003 15:43

Ja, ongetwijfeld, maar dat was ik er vergeten bij te zetten. :oops:

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 07 okt 2003 14:13

Maar ik zei het omdat je het als argument aanvoerde voor Ryle. Dan is het ook een argument voor Spurgeon.

Goodbye.

Theophilus Parresius
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Theophilus Parresius » 07 okt 2003 14:25

Wie zijn eigenlijk oudvaders? Willen jullie eens 10 of 20 namen noemen?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 07 okt 2003 16:46

Theophilus Parresius schreef:Wie zijn eigenlijk oudvaders? Willen jullie eens 10 of 20 namen noemen?

Volgens www.oudvaders.nl: in Nederland:
Teelinck, Udemans, Voetius, van Lodenstein, vader & zoon a Brakel, Smytegelt, Hellenbroek, van der Groe, Comrie, Schortinghuis ( :? )

Officieel kunnen volgens mij alleen Nederlanders van tussen 1600 en 1800 tot de oudvaders gerekend worden (vertegenwoordigers van de Nadere Reformatie). In de praktijk worden ook engelse theologen/dominees uit die tijd meegerekend, en vaak zelfs alles van voor 1850 wat binnen de bevindelijke traditie past.

Goodbye.

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 07 okt 2003 19:29

Over 200 jaar is Kuitert misschien ook wel doorgedrongen tot de gelederen van oudvaders......

garry

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 09 okt 2003 12:14

garry schreef:Over 200 jaar is Kuitert misschien ook wel doorgedrongen tot de gelederen van oudvaders......

ja, bij de nadere deformatoren.... :D
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 08 dec 2003 17:01

Ik zat zo eens te lezen, en die opmerking over Spurgeon vond ik wel een beetje vaag!
Ik moet toegeven dat ik de Nederlandse vertalingen niet altijd geslaagd vind, maar goed...
Spurgeon was Calvinist, en degenen die hem remonstrants vonden waren mensen die een naar gevoel kregen van zijn preken, namelijk omdat hij geloofde in bidden!
Trouwens, een van de redenen dat hij in Nederland niet zo geliefd was is omdat hij een baard had...dat kon natuurlijk niet! Als iemand echt bekeerd was ging dat er wel af...!

Maar goed, lees zijn boeken maar eens, en leg het dan naast de Bijbel, niet naast wat je denkt de Bijbel zou moeten zeggen!

Wat betreft het verschil tussen oude en nieuwe testament, dat is natuurlijk onzin! Lees je Oude Testament eens effe, joh! Wist je dat Jezus degene is die het meest van iedereen over hel gesproken heeft?
Onze God is een verterend vuur, dat is ook een uitspraak uit het Nieuwe Testament!
Komt tot de wateren, alle gij dorstigen komt, koopt, zonder geld en zonder prijs wijn en melk! Dat is Oude testament!
Wendt u naar Mij toe, en wordt behouden, alle gij einder der aarde, want ik ben God en niemand meer! Dat is ook Oude Testament.

En zo zijn er nog veel meer teksten! En ja, dat God ook nog heilig en rechtvaardig is, dat willen de meesten niet horen! Net als de vals profeten zeggen ze: vrede, vrede, maar er is geen vrede! Maar God geeft ons nog de tijd om ons tot Hem te wenden, en Hem te dienen en te vrezen! Maar er komt een dag dat Hij zal afrekenen met al die mensen die Hem in Zijn gezicht geslagen hebben, en die Hem verachten, en die hun eigen gang willen gaan! Die hun eigen god maken, en van God niet willen weten! Dan komt er een dag dat Hij niet van hun zal willen weten!

En Afat82, lees maar veel van Ryle! Hij mag dan anglicaan zijn, maar hij was een kind van God, en we kunnen veel van hem leren!
En als je eens wat anders wilt lezen, lees dan Spurgeon maar! Daar wordt je niks slechter van! De enige reden dat bepaalde menen dat soort mannen niet kunnen uitstaan is omdat het hun ongemakkelijk maakt! Ze willen door het leven gaan zonder God te zoeken, en dan alsnog God de schuld geven! Ze willen lekker achteruit blijven zitten, en hun leven leiden zoals ze dat zelf willen! Als hun dan verteld wordt dat God eist gediend te worden, dan worden ze wat ongemakkelijk! Het eenvoudigste is dan gewoon een etiketje op iemand plakken enzeggen: oh, hij is remonstrats, daar hoef je niet naar te luisteren! Hij zegt dat God zegt dat we ons bekeren moeten om ons levens wil, maar dat komt omdat hij denkt dat we dat zelf kunnen doen!

Nou, Spurgeon, noch Ryle heeft ooit beweerd dat we dat in eigen kracht kunnen doen! Integendeel! Maar goed, die mensen zullen ook wel een probleem hebben met de Bijbel!
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 08 dec 2003 17:01

Ik zat zo eens te lezen, en die opmerking over Spurgeon vond ik wel een beetje vaag!
Ik moet toegeven dat ik de Nederlandse vertalingen niet altijd geslaagd vind, maar goed...
Spurgeon was Calvinist, en degenen die hem remonstrants vonden waren mensen die een naar gevoel kregen van zijn preken, namelijk omdat hij geloofde in bidden!
Trouwens, een van de redenen dat hij in Nederland niet zo geliefd was is omdat hij een baard had...dat kon natuurlijk niet! Als iemand echt bekeerd was ging dat er wel af...!

Maar goed, lees zijn boeken maar eens, en leg het dan naast de Bijbel, niet naast wat je denkt de Bijbel zou moeten zeggen!

Wat betreft het verschil tussen oude en nieuwe testament, dat is natuurlijk onzin! Lees je Oude Testament eens effe, joh! Wist je dat Jezus degene is die het meest van iedereen over hel gesproken heeft?
Onze God is een verterend vuur, dat is ook een uitspraak uit het Nieuwe Testament!
Komt tot de wateren, alle gij dorstigen komt, koopt, zonder geld en zonder prijs wijn en melk! Dat is Oude testament!
Wendt u naar Mij toe, en wordt behouden, alle gij einder der aarde, want ik ben God en niemand meer! Dat is ook Oude Testament.

En zo zijn er nog veel meer teksten! En ja, dat God ook nog heilig en rechtvaardig is, dat willen de meesten niet horen! Net als de vals profeten zeggen ze: vrede, vrede, maar er is geen vrede! Maar God geeft ons nog de tijd om ons tot Hem te wenden, en Hem te dienen en te vrezen! Maar er komt een dag dat Hij zal afrekenen met al die mensen die Hem in Zijn gezicht geslagen hebben, en die Hem verachten, en die hun eigen gang willen gaan! Die hun eigen god maken, en van God niet willen weten! Dan komt er een dag dat Hij niet van hun zal willen weten!

En Afat82, lees maar veel van Ryle! Hij mag dan anglicaan zijn, maar hij was een kind van God, en we kunnen veel van hem leren!
En als je eens wat anders wilt lezen, lees dan Spurgeon maar! Daar wordt je niks slechter van! De enige reden dat bepaalde menen dat soort mannen niet kunnen uitstaan is omdat het hun ongemakkelijk maakt! Ze willen door het leven gaan zonder God te zoeken, en dan alsnog God de schuld geven! Ze willen lekker achteruit blijven zitten, en hun leven leiden zoals ze dat zelf willen! Als hun dan verteld wordt dat God eist gediend te worden, dan worden ze wat ongemakkelijk! Het eenvoudigste is dan gewoon een etiketje op iemand plakken enzeggen: oh, hij is remonstrats, daar hoef je niet naar te luisteren! Hij zegt dat God zegt dat we ons bekeren moeten om ons levens wil, maar dat komt omdat hij denkt dat we dat zelf kunnen doen!

Nou, Spurgeon, noch Ryle heeft ooit beweerd dat we dat in eigen kracht kunnen doen! Integendeel! Maar goed, die mensen zullen ook wel een probleem hebben met de Bijbel!
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 08 dec 2003 18:51

Ik heb op zich niks tegen op oudvaders..... zelf lees ik ze nu niet echt heel veel ofzo......ik lees welles wat van Spurgeon maar dan heb je het wel weer gehad.

Wat ik wel erg jammer vind dat als mensen in een discussie hun gelijk willen en het niet meer met bijbelse argumenten kunnen onderbouwen ze maar oudvaders uit de kast grijpen en daar hun mening opbouwen, net alsof die mensen heilig zijn.......
He died for me, I life for Him!

Terug naar “Archief”