Homofilie 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 22 nov 2007 00:45

aardmannetje schreef:
André schreef:
aardmannetje schreef:
André schreef:
aardmannetje schreef:ik kan me geen situatie voorstellen waarbij een gezonde hetero het verlangen naar een relatie opzij zou moeten zetten... jij?
Ik wel, je zou er bijvoorbeeld van overtuigd kunnen zijn dat je na een echtscheiding niet weer wilt hertrouwen, omdat je gelooft dat je in de ogen van God getrouwd blijft. (In de ogen van de mensen is dat vaak niet zo.)
dat iemand daarvan overtuigt is, geeft mij geen reden om (terug naar de context) te veronderstellen dat een homo maar geen relatie zou moeten aangaan. wat hebben die twee situaties dan gemeen om ze te kunnen vergelijken?
Wel, er wordt hier in dit topic nogal eens geroepen dat het niet mogen/willen hebben (al dan niet Bijbels onderbouwt) van een niet hetero relatie zo ongeveer het einde van je levensvreugde zou zijn. Dat vind ik dus onzin.
(...) maar hebben ze daar dan een reden voor, nee,
Net als ik gister schreef, zolang je dit topic in het subforum relaties plempt, kom je geen steek verder met een Bijbelse onderbouwing. Trouwens ik begin in herhaling te vallen. Laat ik zeggen doe wat je goed lijkt met de Bijbel open. En met het gevoel (als God je Vader is) dat je het naar zijn wil hebt gedaan, punt

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 22 nov 2007 00:56

@André - ik zou inderdaad niet meer reageren als het in het religieforum zou worden geplaatst :D ik denk ook dat dat met dit topic niet snel zal gebeuren op rw
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

meboy

Berichtdoor meboy » 02 dec 2007 14:46

Dit is misschien een lang, en onaantrekkelijk stuk om te lezen. Bij voorbaat excuses daarvoor. Maar toch wil ik het graag opschrijven omdat het me meer en meer duidelijk wordt dat de brei met Babylonische spraakverwarringen oneindig wordt. En als je eerlijk en openhartig met elkaar wilt discussiëren dan moet je eerst die kluwe ontrafelen.

Wat is een homo? Dat lijkt een makkelijke vraag. Toch bepaalt het antwoord op die vraag in grote mate welke besluiten je neemt in het kijken naar homo-zijn.

Is de homo een tegenpool van de hetero? Zijn gelijke maar dan in spiegelbeeld? Heeft hij daadwerkelijk andere elementen meegekregen? Mist een homo iets wat hetero’s wel hebben? Is het een verarmde variant op hetero zijn? Allemaal vragen waarop ik mijn antwoord wil geven. Een antwoord als een verheldering van denkprocessen. Als oriëntatie wáárover je spreekt als je het over homo’s en hun beslissingen hebt.

Een dominante opvatting over homo-zijn is vaak dat het een gevolg is van de zondeval. Het was er daarvoor immers niet. Alles wat je aan homo’s ziet, zou, voor veel mensen, dus om die reden als anti-scehpping kunnen worden gezien. Qua identiteit kunnen we ons er nog wat bij voorstellen. Die beste mensen kunnen we moeilijk “er-niet-laten-zijn”. De realiteit is dat ze er “zijn”. Dat “er-zijn” Komt naar voren uit de acties die homo’s ondernemen. Je hoort ze spreken, je ziet ze schrijven op een forum, je ziet ze soms vechten tegen zichzelf, je ziet ze soms kiezen voor een relatie, of trouwen. Soms zie je ze hand in hand over straat lopen, of zoenen, of bij de albert-heijn. Blijkbaar loopt er een lijntje tussen daad en identiteit. Als je niets zou zien dan zou het er voor jou, als buitenstaander, ook niet zijn. En het bestaat omdat het er is.

In het verleden heb ik proberen te omschrijven wát er dan is. Daar moet je volledig in zijn. Daarbij moet je niets vergeten. Als je goed nadenkt blijven er drie indicatoren over: liefde, zorg en seks. Alles wat een homo, homo doet zijn is uiteindelijk terug te leiden naar deze drie aspecten. Je kunt per aspect een beetje uitzoomen, dan kan je in het aspect “zorg” zien dat men de tijd neemt voor elkaar, of elkaar probeert te steunen. Bij elk aspect kan je door in en uit te zoomen verschillende dingen tegenkomen die een bepaalde emotie bij je oproepen.

Misschien is deze analyse niet erg verassend. Toch is het belangrijk. Liefde zorg en seks roepen een zekere mate van herkenning op. Die termen zijn voor jou niet vreemd. Die aspecten zijn niet nieuw. Die aspecten zijn er zolang er mensen bestaan. Sterker nog; als je die aspecten zou proberen terug te dringen dan moet je de mensheid laten vergaan, anders blijf je ze altijd tegenkomen.

Dat brengt me op een teer punt. Als mijn homo-zijn terug te brengen is op drie aspecten die horen bij het mens zijn, dan raakt mijn homo-zijn aan het menselijke… Het menselijke wat er in den begínne al was!

Laat ik een kleine tussenpauze nemen voordat er mensen beginnen te steigeren; wat ik níet zeg is dat de val geen impact heeft gehad. Wat ik ook níet zeg is dat de val niet heeft plaatsgevonden. En dat er in het homo-zijn geen beperking zit. Dit even om misverstanden te voorkomen. Wat ik wél wil zeggen is, dat míjn (homo)seksualiteit, míjn (homo)liefde, en míjn (homo)zorg. Geen gevolg zijn van de zondeval. Maar onder de vernietigende invloed daarvan staan. Het ís dus geen diabolische antiliefde, antizorg of antiseks. Het is wél een gehavende liefde, een gehavende zorg, en een gehavende seks.

Nu weer even oriënteren; ook jouw leven bestaat uit die drie aspecten; liefde, zorg, en seks. Ook bij jouw zijn ze gehavend. Er is ruzie tussen jou, God, en de mensen om je heen door die beperking. Je leeft en kiest, als het goed is, in een richting die liefde, zorg en seks bevordert. Op een manier die God van je verlangt. Daarbij heb je te maken met twee drijfveren;

Wat jij kunt geven,

en

Wat God verlangt.

Misschien kunnen we vanaf nu de splitsing tussen homo en hetero vergeten, want wat ik nu ga schrijven geld eigenlijk voor ons allebei: Als we beseffen wat onze eigen (on)mogelijkheden zijn tegenover God’s vraag dan worden we niet heel erg mondig. Niet heel erg blij. Dan worden we wel; bescheiden, stil, eerlijk, openhartig. Als we écht beseffen wat we missen dan zoeken we uit alle macht naar Christus want die vervult onze leegte. In Hém vinden we bevestiging en herkenning. Ook in hem zien we liefde, zorg en vrucht van zijn zaad.

Dan kijken we naar boven en opzij; naar boven om ons te voegen naar de eis, naar vermogen. En ons op te trekken aan Zijn verlossing. En opzij om de mensen naast ons aan te moedigen zich niet neer te leggen bij de beperkingen. Maar om ná het vinden van Christus het leven te laten stroomlijnen in liefde, zorg, en seks. Zo goed en zo kwaad als het gaat.

Daarbij begrijpen we niet altijd de concrete keuzes van diegenen om ons heen. Maar als we eerlijk en openhartig praten dan zullen we in ieder geval notie moeten nemen van het feit dat er worsteling is om lief te hebben, te zorgen, en seksueel te zijn. Dat is mijn bijdrage aan meer inzicht, kennis en begrip voor de keuze van een ander. Homo, of hetero, dat doet niet terzake.

Patrick

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 dec 2007 15:35

mooi stuk Meboy, en welkom terug kerel!

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 02 dec 2007 18:09

@meboy - ik zou er persoonlijk nog aan toe voegen dat het homo-zijn een prachtig product kan zijn van de evolutie. als er met zorgvuldigheid mee om word gegaan heeft het zeker tot doel om te overleven in het hier en nu. als dat niet gebeurt dan word het leven minder eenvoudig, krijgen sommigen een levensperspectief dat word bedreigt door ziekte en dood.
als homo met een christelijke levensvisie lijkt me dat niet echt aan de orde overigens, maar toch, het is wel on-topic :wink:
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

Cisca

Berichtdoor Cisca » 02 dec 2007 20:51

Mooi, duidelijk en helder uitgelegd, 'k hoop dat veel mensen er over nadenken, en etiketjes weg gaan gooien, ieder mens is mens en waardevol.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 02 dec 2007 21:27

Nou hád ik al een heerlijke zondag met twee geweldige diensten... En nu kon ik nog even nagenieten van je oprechte verhaal!

Ik heb het hier op Refoweb soms als best moeilijk ervaren omtelkens weer de knalharde oordelen te lezen over homo's.

Maar wat heb ik ook de ruimte ervaren van de Heere God die mij iet zoals ik ben en daar niet mee uit de voeten kan in Zijn rechtvaardigheid. Maar daar Zijn Zoon heeft tussen gezet: tusen Hem en mij en mij nu ziet als Zijn kind. Nog steeds dezelfde brokkenmaker, homo, mens. Maar in Hem loepzuiver door Zijn bloed!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 02 dec 2007 21:56

Denkertje21 schreef:Maar wat heb ik ook de ruimte ervaren van de Heere God die mij iet zoals ik ben en daar niet mee uit de voeten kan in Zijn rechtvaardigheid. Maar daar Zijn Zoon heeft tussen gezet: tusen Hem en mij en mij nu ziet als Zijn kind. Nog steeds dezelfde brokkenmaker, homo, mens. Maar in Hem loepzuiver door Zijn bloed!

zeker, maar in een homosexuele relatie of een heterosexuele relatie die niet is volgens de Bijbelse norm is dat niet voldoende

Klinkt een beetje als 'zet Jezus er maar tussen en het probleem is opgelost'.
ik bedoel het niet vervelend maar het is een tendens die je steeds vaker tegenkomt waarbij mensen in verschillende (zondige) situatie's zeggen 'ja maar Jezus is toch voor ons gestorven? we kunnen dus niet meer zondigen in God's ogen want Jezus is onze Middelaar' (in hun onwetendheid zijn ze er ook van overtuigt)

Ik heb het al eens eerder aangehaald, het is nog steeds 'Ga heen en zondig niet meer'.
En als we een keer vallen in zonde dan mogen we dat bij Christus brengen maar vallen in de zonde is nog geen leven in de zonde.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 02 dec 2007 22:05

columbus schreef:zeker, maar in een homosexuele relatie of een heterosexuele relatie die niet is volgens de Bijbelse norm is dat niet voldoende

Die is niet volgens JOUW bijbelse norm... En ieder zij in zijn gemoed ten volle overtuigd..

columbus schreef:Klinkt een beetje als 'zet Jezus er maar tussen en het probleem is opgelost'.

Dan heb je 't verkeerd begrepen: God zelf heeft Zij Zoon er tussen geschoven en daarom ziet Hij mij zitten!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 03 dec 2007 12:12

Patrick! |:)| *hug*

Lunteren
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Lunteren » 05 dec 2007 11:35

columbus schreef:zeker, maar in een homosexuele relatie of een heterosexuele relatie die niet is volgens de Bijbelse norm is dat niet voldoende

Als je daarmee bedoelt te zeggen dat een homoseksuele relatie (per definitie) zondig is, dan heb ik daar moeite mee. Ik heb namelijk wèl de ruimte in de Bijbel gevonden om open te staan voor een relatie met een jongen. En daar bij God ook heel erg veel rust mee gevonden. Overigens blijft het voor mij wel afwachten welke weg Hij me zal wijzen wanneer er daadwerkelijk iemand op mijn weg komt. Dat zal ik dan ook weer aan Hem moeten voorleggen, in het vertrouwen dat Hij daarin dan ook weer de weg zal wijzen. Het komt in alle dingen van het leven aan op een hechte en levendige band met God. Dat geldt voor mij ook als het gaat om dit tere onderwerp.

Columbus schreef:Ik heb het al eens eerder aangehaald, het is nog steeds 'Ga heen en zondig niet meer'.
En als we een keer vallen in zonde dan mogen we dat bij Christus brengen maar vallen in de zonde is nog geen leven in de zonde.

Deze opmerking steekt me enorm. Nogmaals, ik neig er zelf erg naar dat een relatie in liefde en trouw voor het aangezicht van God geen zonde is. Maar jij denkt daar dus anders over. Stel nu dat je gelijk hebt, dan nog kan ik niets met bovenstaande opmerking. In de eerste plaats is het onderscheid tussen in zonde vallen en leven in zonde een onderscheid wat ik niet kan volgen. Kijk nu eens even heel goed naar jezelf. Hoevaak zondig jij op een dag? Over mijzelf kan ik zeggen: ieder moment. Ieder mens leeft in zonde. Helaas! Hoe hooghartig kan iemand zijn door te zeggen dat een homosekueel christen in zonde leeft en zichzelf daar net even iets boven te plaatsen. Zo komt het bij mij over namelijk.

Blijkbaar mag ieder mens (hoewel strijdend tegen de zonde) in jouw ogen dagelijks de mist in gaan en vervolgens vergeving bij God vragen en een homo met een relatie in liefde en trouw niet? Blijkbaar hebben we 'geaccepteerd' (zonder goed te praten) dat we steeds falen in de strijd tegen de zonde in het algemeen. En vervolgens verwachten men dat WEL van mij. Een relatie IS GEEN KEUZE. Het hebben van een relatie is als water en brood voor een mens, kortom, velen kunnen gewoon niet zonder. Voor een mens is de strijd tegen de 10 geboden een onmogelijke opgave. Dat is nu eenmaal de verdorvenheid van de mens. Maar blijkbaar is in jouw ogen de strijd tegen de 'zonde' van een homoseksuele relatie GEEN onmogelijke opgave??? Dat vraagt veel uitleg van jouw kant.

Probeer je eens 1 dag (ja, let wel, één dagje maar) voor te stellen deze situatie: Dat God het jou als hetero verboden zou hebben om hetero te zijn. Probeer het eens. Dan spreken we elkaar morgen weer.

meboy

Berichtdoor meboy » 05 dec 2007 14:23

Lunteren, Van mijn kant een hartgrondig amen!

Met dit verschil dat ik een homorelatie niet zozeer als zondig of niet zondig wil typeren (want er is altijd een dadelijk tekortschieten waardoor iedereen leeft in zonde). Maar meer als niet-tegenstrijdig met de richting van God's Geest.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 08 dec 2007 22:10

Lunteren schreef: Probeer je eens 1 dag (ja, let wel, één dagje maar) voor te stellen deze situatie: Dat God het jou als hetero verboden zou hebben om hetero te zijn. Probeer het eens. Dan spreken we elkaar morgen weer.

En daarna is het stil geworden! Oordelen is toch veel makkelijker?

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 09 dec 2007 22:47

Lunteren schreef:

Als je daarmee bedoelt te zeggen dat een homoseksuele relatie (per definitie) zondig is, dan heb ik daar moeite mee. Ik heb namelijk wèl de ruimte in de Bijbel gevonden om open te staan voor een relatie met een jongen. En daar bij God ook heel erg veel rust mee gevonden. Overigens blijft het voor mij wel afwachten welke weg Hij me zal wijzen wanneer er daadwerkelijk iemand op mijn weg komt. Dat zal ik dan ook weer aan Hem moeten voorleggen, in het vertrouwen dat Hij daarin dan ook weer de weg zal wijzen. Het komt in alle dingen van het leven aan op een hechte en levendige band met God. Dat geldt voor mij ook als het gaat om dit tere onderwerp.

Columbus schreef:Ik heb het al eens eerder aangehaald, het is nog steeds 'Ga heen en zondig niet meer'.

Deze opmerking steekt me enorm. Nogmaals, ik neig er zelf erg naar dat een relatie in liefde en trouw voor het aangezicht van God geen zonde is. Maar jij denkt daar dus anders over. Stel nu dat je gelijk hebt, dan nog kan ik niets met bovenstaande opmerking. In de eerste plaats is het onderscheid tussen in zonde vallen en leven in zonde een onderscheid wat ik niet kan volgen. Kijk nu eens even heel goed naar jezelf. Hoevaak zondig jij op een dag? Over mijzelf kan ik zeggen: ieder moment. Ieder mens leeft in zonde. Helaas! Hoe hooghartig kan iemand zijn door te zeggen dat een homosekueel christen in zonde leeft en zichzelf daar net even iets boven te plaatsen. Zo komt het bij mij over namelijk.

Blijkbaar mag ieder mens (hoewel strijdend tegen de zonde) in jouw ogen dagelijks de mist in gaan en vervolgens vergeving bij God vragen en een homo met een relatie in liefde en trouw niet? Blijkbaar hebben we 'geaccepteerd' (zonder goed te praten) dat we steeds falen in de strijd tegen de zonde in het algemeen. En vervolgens verwachten men dat WEL van mij. Een relatie IS GEEN KEUZE. Het hebben van een relatie is als water en brood voor een mens, kortom, velen kunnen gewoon niet zonder. Voor een mens is de strijd tegen de 10 geboden een onmogelijke opgave. Dat is nu eenmaal de verdorvenheid van de mens. Maar blijkbaar is in jouw ogen de strijd tegen de 'zonde' van een homoseksuele relatie GEEN onmogelijke opgave??? Dat vraagt veel uitleg van jouw kant.

Probeer je eens 1 dag (ja, let wel, één dagje maar) voor te stellen deze situatie: Dat God het jou als hetero verboden zou hebben om hetero te zijn. Probeer het eens. Dan spreken we elkaar morgen weer.

Hetero zijn is niet verboden, evenmin als homo zijn. Het gaat om het praktiseren waar, zoals altijd hier, weer mee getalmd wordt door er 'homo zijn' van te maken.

Je kan lappen tekst schrijven van tig paginas om er steeds weer omheen te blijven draaien en teksten naar je eigen inzicht te interpreteren maar over praktiserende homofilie is de bijbel duidelijk genoeg is hier al vaker aangetoond. Of dat nu in of buiten een relatie is. Daarbij vermeld ik ook nog maar weer is expleciet dat dat niets te maken heeft met de acceptatie van homo's. Je kan iemand als mens respecteren en zijn gedrag afkeuren. Voordat men daar wéér over begint. Ook al heel lang, breed en duidelijk uitgelegd door meer mensen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 09 dec 2007 22:59

Markie schreef: Hetero zijn is niet verboden, evenmin als homo zijn. Het gaat om het praktiseren waar, zoals altijd hier, weer mee getalmd wordt door er 'homo zijn' van te maken.

Wat is dit toch vermoeiend en wat kakelt iedereen elkaar na!
Mens zijn is niet verboden, maar ja, het praktiseren, foei!

Wat nou praktizeren! Het in de praktijk brengen van de gave van liefhebben? Denk je dat God, die juist dát aan mij gegeven heeft en dus ook verlangt dat ik daar mee wat doe, dat toch weer niet wil?

Terug naar “Archief”