Overdopen en vriendschap

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 dec 2007 10:08

Zelf zou ik wel gaan. Ik kan dus makkelijk zeggen 'je moet gewoon gaan', maar ik kan me ook voorstellen dat je je er echt niet op je gemak voelt en besluit niet te gaan. In beide situaties zou ik in elk geval open met die vriend erover spreken. Heb je het eigenlijk al met hem over deze twijfels gehad?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 06 dec 2007 10:24

Ik zou niet gaan, ik ben het er niet mee eens en zou me niet prettig voelen tijdens zo'n dienst. Wel zou ik de vriend uitleggen waarom ik niet kom, en als het een goede vriend is zal hij het begrijpen en respecteren.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 dec 2007 10:32

Je kan het ook andersom zien. Ook al is een goede vriend het niet mee eens dat jij het doet, uit respect voor jou zouden ze toch wel kunnen komen. Zij hebben er geen deel aan en zijn er dus ook niet schudig aan. puur voor wie die vriend voor jou is kan je gaan.

Ik denk dat wij er als refo's nogal te krampachtig mee omgaan. Net of wij dan zelf die stap ondergaan. Ik ben het op mijn werk ook niet met alles eens qua geloof, maar ik ga wel. Ik ben het in mijn eigen kerk ook niet met alles eens, maar ik ga wel.

Als bij ons iemand trouwt in de familie, dan zitten er RKK'ers, gereformeerd vrijgemaakte, GerGemmers en nog meer stromingen in de kerk. Ze zijn het echt niet allemaal eens met de manier waarop er gesproken wordt over het huwelijk e.d. Dat zeggen ze ook, maar ze komen wel.. uit respect voor het bruidspaar.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 06 dec 2007 10:37

ja zo kun je het ook bekijken... maar ik vermoed niet dat ik naar een trouwdienst ga die pal tegen het woord van God in ga.... Maar heb nog nooit voor die keus gestaan dus dat kan ik nog makkelijk zeggen :)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 dec 2007 10:50

Wie zegt dat de betreffende dienst 'pal tegen het woord van God ingaat'?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 dec 2007 10:50

Daarbij kan het jou intepretatie zijn dat het er tegen in gaat, maar die van een ander niet.

Ik ga op mijn manier met God, de Bijeble enzo om, maar dat zegt niet dat andere manieren per definitie fout zijn. Daarom zal ik altijd gaan en daarna voor mijzelf afwegen of dat de manier is die ik wil/ kan geloven of niet.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 06 dec 2007 10:52

Ik zou gaan... Omdat het een belangrijk moment is in het leven van die vriend, dat wil je mee maken toch?
En verder, tja.. er zijn wel meer dingen waarop je in visie kunt verschillen.... tja...

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 06 dec 2007 11:53

Ik denk niet dat ik ergens heen zou gaan,
waar ik het niet mee eens ben.

Misschien praat ik over een tijdje wel anders,
want m'n zus wil zich ook laten overdopen waarschijnlijk.
Lastig.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 06 dec 2007 11:57

rosalie83 schreef:Wie zegt dat de betreffende dienst 'pal tegen het woord van God ingaat'?

Ik zeg niet dat deze gehele dienst pal tegen het Woord van God in gaat, maar ik vind wel dat overdopen/wederdopen niet in overeenstemming komt met Gods Woord, dus dat gedeelte van de dienst gaat in mijn beleving tegen het Woord van God in, daarom zal ik niet gaan. Maar het blijft natuurlijk een eigen keus.
Zo is mijn onkerkelijke zus wel naar mijn belijdenisdienst en doopdienst van Sarah geweest en mijn onkerkelijke zwager niet.

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 06 dec 2007 20:49

rosalie83 schreef:Heb je het eigenlijk al met hem over deze twijfels gehad?

Nee, nog niet. Heb hem afgelopen week niet veel gesproken ;) 'k Loop stage, vandaar. Daarnaast wil ik eerst mijn eigen mening goed vormen. Ik vraag het hier en daar aan mensen die ik goed ken, over wat zij zouden doen. Vandaar dat ik het ook op dit forum vraag. Ik denk dat ik hem hierover een e-mail wil sturen met een duidelijk antwoord. Gewoon om het duidelijk op een rijtje te kunnen zetten.

Voor mij weegt het belang van vriendschap wel erg mee. 't Is gewoon een goede vriend. Het feit dat ie me uitnodigt zegt me ook genoeg over zijn motieven. Aan de andere kant ben ik het er principieel gewoon keihard op tegen. Vandaar dat ik het een moeilijke beslissing vind.

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 06 dec 2007 21:16

Gershwin schreef:Ah. Dan moet je dat er de volgende keer misschien bij zeggen, want nu komt het over of dat de absolute, onbetwist- en onbetwijfelbare waarheid is.

Dat is het zeker. Waarom zou ik er anders in geloven? Zo zie ik dat, tja, ik kan nu eenmaal niet voor een ander kijken.

Natuurlijk respecteer ik gelovigen met een andere doopvisie en ik wil hen ook nog wel als broeders in Christus zien, maar dat de doop geloochend wordt die naar mijn mening de christelijke doop is, kan ik niet aanzien. Als anderen daar anders over denken, mag dat van mij.

Nelleke 1991
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nelleke 1991 » 06 dec 2007 21:30

Ik zou wel gaan. ik heb zelf ook vrienden die overgedoopt zijn, en bij sommige diensten ben ik wel gegaan, andere niet omdat ik niet kon ofzo. ik ben zelf niet voor overdopen, maar ik denk niet dat het een enorme fout is ofzo als je dat doet. de vrienden die zich hebben laten overdopen zagen dit echt als opdracht van God!
maar ik denk dat als je naar zo'n dienst gaat, je misschien juist duidelijker gaat zien waarom je vriend ervoor kiest om dat te doen. dan snap je het misschien beter, en kunnen jullie samen praten over zijn 'big moment'.
en denk eens in: jij doet belijdenis, je nodigt je vriend uit en die zegt dat hij niet kan komen omdat hij het er niet mee eens is. wat zou je daarvan vinden?
ik denk dat die vriend het wel zal begrijpen als je zegt dat je niet wilt omdat je het niet bijbels gegrond vindt. maar je moet zelf de beslissing nemen!
One Way, Jesus, You're the Only One that I could live for

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 dec 2007 22:43

even tussendoor: vraag ook advies aan je hemelse Vader.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 dec 2007 23:11

dat zou ik niet even tussen door doen ;)

belangrijk punt Lalage, wij willen het zo vaak zelf oplossen teerwijl Hij ons wilt helpen bij de keuzes die we moeten maken

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 07 dec 2007 10:13

@ Lalage:
Al gedaan ;)

@ Gerdien B.:
Klopt, maar onze Vader in de hemel heeft ons ook een stel hersens gegeven om mee na te denken. Op mijn gevoel wil ik dan ook niet afgaan (is namelijk bedriegelijk ;)), maar ik wil een afgewogen keuze maken. En daar helpt deze discussie wel mee ;)

Terug naar “Archief”