Oproep: leden SGP, hoe staat het met het vrouwenbesluit?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 05 dec 2007 12:43

goshen schreef:BREAKING NIEUWS ! ! !
Teletext meldt zojuist het volgende bijzonder goede nieuws:
105 Teletekst wo 05 dec
SGP krijgt alsnog subsidie

`

Dit is heel goed nieuws voor de SGP. Het recht kan in Nederland dus toch nog zegenvieren :D
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Riska

Berichtdoor Riska » 05 dec 2007 13:47

Voor de SGP vind ik het fijn. Ik blijf het niet eens met hun vrouwenstandpunt, maar ik ben blij dat er geen sancties op zijn. Heeft óók met vrijheid van meningsuiting te maken...

sela

Berichtdoor sela » 05 dec 2007 13:49

Riska schreef:[...] Heeft óók met vrijheid van meningsuiting te maken...

pzies. ben ook blij voor de sgp. :P

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 05 dec 2007 15:19

Teletekst wo 05 dec

Ik zou nu best even mijn achterste aan het CW-instituut willen laten zien. :P
Auf Wiedersehen!

Riska

Berichtdoor Riska » 05 dec 2007 15:23

T. Lindeman schreef:
Teletekst wo 05 dec

Ik zou nu best even mijn achterste aan het CW-instituut willen laten zien. :P

Die vinden dat de Raad van State voor haar beurt heeft gesproken... :x Je moet toch wát zeggen... :lol:

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 05 dec 2007 18:31

Het recht

Het recht? Het recht?

SGP dankbaar en verheugd met uitspraak

Nieuwsredactie

DEN HAAG - De SGP is dankbaar en verheugd over de goed gefundeerde einduitspraak van de Raad van State. Dat verklaart de fractie woensdag op haar internetsite.

De Raad van State besloot woensdagmorgen dat de SGP weer recht heeft op subsidie, waarmee een eerder vonnis van de rechter in Den Haag is vernietigd.

De uitspraak schept de broodnodige helderheid over de subsidie waar de SGP recht op heeft, vindt de fractie. De SGP is blij dat er nu een eind komt aan de al veel te lang slepende kwestie van de subsidie, temeer omdat de Raad benadrukt dat zij “de aangewezen rechter is om te oordelen over de toepassing door de minister van de wet subsidiëring politieke partijen.”

De SGP herkent zich in de overwegingen van de Raad van State. "We zien hierin bevestigd dat politieke partijen de vrijheid hebben om hun gedachtegoed uit te dragen, uiteraard binnen de kaders van het Wetboek van Strafrecht. Het is fijn dat de hoogste bestuursrechter nog eens zwart op wit verklaart dat de SGP zich aan de regels heeft gehouden."

Het discrimineren van vrouwen past toch echt niet binnen de kaders van het wetboek.

Aan de andere kant, het beperken van de vrijheid van meningsuiting ook niet.

Moeilijke kwestie. Wat is belangrijker?
"Being second is to be the first of the ones who lose."

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 05 dec 2007 18:34

The Engineer schreef:Moeilijke kwestie. Wat is belangrijker?
deze discussie is al gevoerd hier en de (je) suggestie van discriminatie is al de vuilnisbak ingeschoven (net als de suggestie dat je als man gediscrimineerd zou worden omdat je het damestoilet niet in mag).

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 05 dec 2007 18:44

Je ken er lang of kort over ouwehoeren, het is discriminatie. Maar net wat ik zeg, het is ook inperken van de vrijheid van meningsuiting.

Tegenstrijdigheidje in de wet.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 05 dec 2007 18:52

The Engineer schreef:Je ken er lang of kort over ouwehoeren, het is discriminatie. Maar net wat ik zeg, het is ook inperken van de vrijheid van meningsuiting.

ja we wonen in een discriminerende land :mrgreen:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 05 dec 2007 19:42

The Engineer schreef:Je ken er lang of kort over ouwehoeren, het is discriminatie. Maar net wat ik zeg, het is ook inperken van de vrijheid van meningsuiting.

Het zou discriminatie zijn als een vrouw net zo geloofwaardig is in het vertolking van het standpunt dat "een vrouw geen politieke functie behoort te bekleden" als een man. Dit standpunt zou je misschien discriminerend kunnen noemen, maar het is wettelijk toegestaan om dat na te streven.
Het is ook geen discriminatie als Wilders zou besluiten geen persoon met een dubbel paspoort op zijn lijst te zetten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 05 dec 2007 19:55

Discriminatie is ‘ongeoorloofd’ onderscheid maken en dat doet de SGP niet. Zij maken wel onderscheid tussen man en vrouw maar niet ongeoorloofd omdat zowel de vrouwen als de mannen het eens zijn over het standpunt dat de vrouwen geen bestuurlijke functies vervullen.

Dit alles ook in navolging van de Bijbel zoals hier: Debora nu, een vrouw, die een profetesse was, de huisvrouw van Lappidoth, deze richtte te dier tijd Israel. En zij woonde onder den palmboom van Debora, tussen Rama en tussen Beth-el, op het gebergte van Efraim; en de kinderen Israels gingen op tot haar ten gerichte. Ri 4:4-5

Hier wordt dus overleg gevoerd en vragen gesteld aan een vrouw! namelijk aan Debora om van haar, als een profetes, des Heeren wil te vernemen in zaken, waarin zij geen uitkomst wisten te vinden bij zichzelven, of door de ordinaire wegen van onderwijs of justitie.
Zij verklaarde wat God aan Barak bevolen had.

Als veel SGP vrouwen zo mogen zijn, en die zijn er zeer zeker, dan pas geeft het de man kracht.

De SGP recht door zee!
d:)b

.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 06 dec 2007 08:03

Discriminatie is ‘ongeoorloofd’ onderscheid maken en dat doet de SGP niet. Zij maken wel onderscheid tussen man en vrouw maar niet ongeoorloofd omdat zowel de vrouwen als de mannen het eens zijn over het standpunt dat de vrouwen geen bestuurlijke functies vervullen.

Dat is onzin. De Indiërs werden ook gediscrimineerd, ze kwamen daar eerst ook niet tegen in opstand. Ze waren het er ook niet mee eens.

Maar in elk geval: de zaak is afgedaan en het recht heeft zowel een zege als een verlies geleden. Maar voor Bas van der Vlies nog een mooi gedicht, ook al is sinterklaas net voorbij.

Best Bas,
De SGP is plots hartstikke rijk,
want de raad van state stelde jou in het gelijk
Gelukkig is er toch subsidie voor jou,
Die lagere rechter was zeker een vrouw

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 06 dec 2007 09:21

The Engineer schreef:Maar in elk geval: de zaak is afgedaan en het recht heeft zowel een zege als een verlies geleden.
Met deze opmerking geef je aan dat je het begrip "recht" nog niet bevat. Het recht heeft ten volle gezegevierd! Jammer dat de hoogste rechter in bestuursrechtelijke geschillen hiervoor aan te pas moet komen. Kennelijk laten de lagere rechters zcih intimideren door linkse pressieclubjes als het (inmiddels opgeheven) Clara Wichmann Instituut / proefprocessenfonds.
Laatst gewijzigd door goshen op 06 dec 2007 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 06 dec 2007 09:26

The Engineer schreef:Dat is onzin. De Indiërs werden ook gediscrimineerd, ze kwamen daar eerst ook niet tegen in opstand. Ze waren het er ook niet mee eens.

Dan vraag ik weer wat is discriminatie? Onderscheid maken op grond van politieke overtuiging is ook discriminatie, maar toch legaal als het gaat om toelating tot een politieke partij. In dit geval heeft de politieke partij een standpunt over de rol van de vrouw, het lijkt me logisch dat je dit standpunt binnen de eigen organisatie tot uiting brengt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 06 dec 2007 12:08

Jantjes schreef:Discriminatie is ‘ongeoorloofd’ onderscheid maken en dat doet de SGP niet. Zij maken wel onderscheid tussen man en vrouw maar niet ongeoorloofd omdat zowel de vrouwen als de mannen het eens zijn over het standpunt dat de vrouwen geen bestuurlijke functies vervullen.

Minder prettig natuurlijk. Het doet er helemaal niet toe of de gediscrimineerde partij het ermee eens is. Of wilde je beweren dat vrouwen die in burka lopen en het huis niet uit mogen ook gelijkwaardig zijn aan hun man omdat ze zelf ook zeggen dat ze dat willen (wat natuurlijk een vreeme paradox is, want in hun positie doet het er juist niet toe of ze het wel of niet willen)?

Ik ben voor een zo vrij mogelijke marketplace of ideas, dus ik vind het prima dat ze weer subsidie krijgen, maar het blijft natuurlijk wel een verwerpelijk standpunt.
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Terug naar “Archief”