40 dagen zonder seks bij de EO

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gian
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Gian » 02 dec 2007 18:04

Het is jammer dat de EO gedwongen wordt om met zulk soort flutprogramma's kijkcijfers te scoren. Net als dat de CU zich niet durft uit te spreken tegen praktizerende homo's omdat ze bang zijn aanhang te verliezen.

Mi een heilloze weg.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 dec 2007 18:08

Misschien wel een heel zondig advies: maar als jullie eerst eens keken alvorens een oordeel te vellen?

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 02 dec 2007 18:08

@ goshen: van wie of wat is dat stuk??

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 02 dec 2007 18:10

Waarom meteen iets als een flutprogramma betitelen zonder het gezien te hebben?
Het lijkt mij een goed programma die de vrijblijvendheid waarmee men met seks om gaat in deze samenleving in beeld brengt en naar ik hoop ter discussie gaat stellen.
en wbt de CU: wat een loze uitspraak is dat zeg. ik denk eerder dat men leden verliest door zich niety per definiet homo-onvriendelijk te profileren.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 dec 2007 19:48

rosalie83 schreef:
MrSokkie schreef:Kuis tegen je zin leidt alleen maar tot frustratie.

Ze kiezen er toch zelf voor om mee te doen!?

Uiteraard, maar als je er niet helemaal achter staat kan dat nog wel eens veranderen, dan is het juist goed een stok achter de deur te hebben, in dit geval het programma, of in andere gevallen iets anders

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 02 dec 2007 21:33

Gian schreef:Het is jammer dat de EO gedwongen wordt om met zulk soort flutprogramma's kijkcijfers te scoren. Net als dat de CU zich niet durft uit te spreken tegen praktizerende homo's omdat ze bang zijn aanhang te verliezen.

Heb je nou echt nagedacht toen je dit opschreef?
De EO gaat in iedergeval de moeilijke dingen niet uit de weg. Er leeft zoveel meer in de samenleving dan jij en ik kunnen bedenken!
Ik denk dat het heel goed is dat de EO op deze wijze iets doet aan de seksualisering van de samenleving...

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 03 dec 2007 00:34

MrSokkie schreef:En ik dacht dat de meeste refo's toch geen tv hebben dus wat zij vinden maakt niet heel veel uit natuurlijk :mrgreen:

:lol:

MrSokkie schreef:Als je ook niet masturbeert is dat - zeker voor jongens/mannen - niet gezond hoor.

Klopt, mannen die niet of weinig klaarkomen lopen meer risico om prostaat kanker te krijgen.

Ik zie eigenlijk het nut van het programma niet in. Geen sex hebben, om wat? Om je te testen? Niks mis met sex zou ik zo zeggen.

Ilias schreef:raar... Ik wacht wel tot mijn huwlijk, dacht dat dat ook moet in het christendom.

Gerdien B. schreef:Daarom doen er ook jongeren aan mee die niet christelijk zijn. Staat nu al meerdere keren in dit topic vermeld!

:lol:

Denk je nou echt dat christenen eerder sex hebben dan niet christenen. Dat is wel eens onderzocht namelijk en er zit nauwelijks verschil in.

Geen-seks programma's VS werken niet
Uitgegeven: 3 augustus 2007 11:14
Laatst gewijzigd: 3 augustus 2007 11:15

WASHINGTON - Voorlichtingprogramma's die erop gericht zijn dat jongeren op latere leeftijd beginnen met seks en het met minder partners doen, blijken niet het gewenste effect te hebben. De voorlichting leidt er niet toe dat jongeren minder aan onveilige seks doen.
Inertia Stock

Ook neemt het aantal infecties en ongewenste zwangerschappen niet af, blijkt uit onderzoek onder Amerikaanse jongeren waarover de BBC vrijdag berichtte.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder meer dan 15.000 Amerikaanse jongeren tussen de 10 en 21 jaar. De voorlichting, die niet gericht is op het gebruik van condooms of andere anticonceptie, verkleint het risico op hiv-besmetting niet. Dat bleek eerder ook al uit onderzoeken in ontwikkelingslanden.

Een derde van het Amerikaanse budget voor de bestrijding van aids in Afrika en het Caribisch gebied gaat naar programma's die seksuele onthouding promoten.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 03 dec 2007 09:09

Giovannino schreef:@ goshen: van wie of wat is dat stuk??
Het stuk is geschreven door Ary Geelhoed. Iemand die (net als ik soms ahem...) wel eens iets té strijdbaar kan zijn :lol:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: 40 dagen zonder seks bij de EO

Berichtdoor Boekenlezer » 03 dec 2007 09:16

Denkertje21 schreef:Binnenkort start de EO een programma over jongeren die veertig dagen geen seks mogen hebben. Ik las in Trouw daarover het volgende artikel:

’Hou jij wel van stoute dingen doen? Doe de sekstest’, staat er op de website van de EO. Dat levert uiteraard discussie op. Precies wat de omroep wil. Vanaf 8 januari wordt het nieuwe programma ’ 40 dagen zonder seks’ uitgezonden en als het aan de Evangelische Omroep ligt, barst de discussie over seks nu al los.

Voor het programma werden zeven jongeren gevolgd gedurende een periode van veertig dagen waarin ze – dat is althans de bedoeling – geen seks hebben. Zoenen mag maar verder is alles, inclusief masturberen, verboden. De jongeren vertellen heel open over hun ervaringen.

De deelnemers – vier meisjes en drie jongens – zijn tussen de 18 en 24 jaar, niet christelijk, wel vrijgezel en hebben regelmatig seks met verschillende partners. „We hebben expres niet gekozen voor de extreme gevallen. Wat wij hier laten zien is de werkelijkheid voor veel jongeren”, zegt presentator Arie Boomsma.

„We liepen natuurlijk niet de hele dag met camera’s achter de deelnemers aan, maar het kwam er wel dichtbij”, zegt eindredacteur Frank Van der Velde. „We kwamen onaangekondigd langs en filmden soms stiekem. Ook werden hun vrienden opgeroepen om beelden te maken. Een van de jongens is door zijn vrienden betrapt.”

Boomsma is het zat dat iedereen steeds vindt dat het programma niets voor de EO is. „Vraag mij nou alsjeblieft niet waarom juist de EO dit programma maakt”, verzucht hij. „Ik hoor van zoveel jongeren dat ze veel aan seks doen, maar dat ze nog nooit de liefde hebben bedreven. Welke omroep zou zich nu meer geroepen moeten voelen om dat proces tegen te gaan dan de EO?”

Directeur Henk Hagoort is trots op het programma, omdat hij verwacht dat het een verschil zal maken in het leven van jongeren. „We willen laten zien dat seks het beste tot zijn recht komt in een relatie waarin liefde, intimiteit en trouw een rol spelen.”

„Wat me het meest heeft verbaasd is de hardheid van sommige jongeren”, zegt Boomsma. „Een meisje vertelde de jongen met wie ze had afgesproken dat haar veertig dagen waren ingegaan. ’Geen seks? Dan bel ik wel iemand anders’, kreeg ze te horen.”

De vraag is of de jongeren allemaal bekeerd zijn na de veertig dagen. „Dat zou verdacht zijn”, lacht Boomsma. „Het was wel spannend. We hadden geen idee wat er zou gebeuren, maar we hoopten natuurlijk wel ergens op. Eén meisje zei aan het eind: ’Nou, dat was best interessant, maar ik doe het nooit weer’.”

Wat vinden jullie: is dit realiteit, dús moet er er over gepraat worden? Is het goed om dit taboe in de christelijke wereld aan te pakken?

Het eerste wat ik bij zoiets denk, is: 'Gaat de EO nou ook mee met de wereld, door de vrije seks goed te keuren?' Dat is de eerste oppervlakkige gedachte bij het zien van de titel.
Als ik het artikel lees, blijkt dat echter niet de bedoeling. Het gaat ze er meer om de realiteit in beeld te brengen zoals die werkelijk is. Confrontatie dus.
Hoe dat verder uitpakt zal de praktijk ons bewijzen.

Het feit dat de werkelijkheid zo is, zoals men wil tonen, vind ik wel ronduit schokkend, verschrikkelijk. Seksualiteit is iets waar je zorgvuldig mee om moet gaan. Het is iets heel kwetsbaars. Maar in onze wereld wordt dat door te veel mensen totaal niet beseft. Men denkt blijkbaar maar raak te kunnen doen wat men zelf maar wil. Men vat het blijkbaar op als de eigen autonome vrijheid van het individu. Maar het raakt mij ook. Want ik kan wel verstandig leven, maar als die ander waarmee ik dan te maken krijg alles aan haar laars heeft gelapt, dan heb ik daar volop mee te maken. (Al is het onverstandige gedrag van de ander natuurlijk geen reden om zelf onverstandig te gaan doen.)
Zorgvuldig met seksualiteit omgaan is dus iets wat je samen met zijn allen moet doen. Dat is een gemeenschappelijke zaak, en geen puur individuele.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 dec 2007 19:18

atheist: je haalt een Amerikaans onderzoek aan. In Amerika noemt bijna iedereen zich christen. Bovendien gaat het over voorlichtingsprogramma's aan jongeren die misschien niet allemaal geloven. Als je onder Nederlandse christen-jongeren onderzoek doet, dan vind je vast er vast meer die tot hun huwelijk gewacht hebben met seks dan onder de doorsnee Nederlandse jongeren.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 03 dec 2007 22:46

Aangezien de EO mij ondertussen ook wel een beetje aan mijn hartje gaat kan ik het niet laten hier eventjes te reageren.
Ik vind het weer bijzonder knap dat mensen al allerlei oordelen hebben voor ze ook maar iets van het programma gezien hebben of verder informatie hebben opgedaan van het hoe en waarom van deze programmaopzet.

Vorige week hebben we de trailer bekeken met een deel van het personeel, en iedereen was zwaar onder de indruk. Natuurlijk waren er ook onderling kritische opmerkingen en vragen, die mochten dan ook worden gesteld.
De 3 programmamakers hebben heel helder weergegeven waarom ze bepaalde keuzes hebben gemaakt.
Een treffende uitspraak vond ik: met je laarzen aan de modder in en niet met schone laarzen thuiskomen.
Het programma wordt uitgezonden op Nederland 3. Daarmee willen ze de jongeren bereiken en hen laten zien dat seks onlosmakelijk verbonden is met liefde, trouw en intimiteit.
Jezus ging ook voor het oog van het hele volk naar de hoeren en de tollenaars. Het is wat standaard om daarmee op de proppen te komen, maar één ding is duidelijk: Hij bleef niet aan de zijlijn staan om hun fouten aan te wijzen. En dat liet Hij niet geheimzinnig voor de rest van het volk.

Confrontatie. Grijp deze mogelijkheid aan om juist het gesprek aan te gaan met mensen/jongeren waarbij seks de dienst uitmaakt in het leven.

En ga alsjeblieft niks betitelen als 'flutprogramma' of 'pruters' als je je er nauwelijks in hebt verdiept.
Al die ontzettend bevooroordeelde mensen raad ik vooral aan om te kijken vanaf 8 januari.
Ik heb diep, diep respect voor de jongeren die zich hebben opgegeven voor het programma en de uitdaging zijn aangegaan. En ook daadwerkelijk zijn veranderd. Voor het oog van de camera. Natuurlijk, ze kiezen er zelf voor. Maar als je gaat kijken zul je zien hoe ingrijpend het is.

Enneh, 40 dagen zonder zaadlozing zorgt heus niet spontaan voor prostaatkanker hoor.
pobody's nerfect

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 03 dec 2007 22:50

Lalage schreef:Als je onder Nederlandse christen-jongeren onderzoek doet, dan vind je vast er vast meer die tot hun huwelijk gewacht hebben met seks dan onder de doorsnee Nederlandse jongeren.

Dan wens ik je veel succes met het aantonen daarvan. Kom met betrouwbare bronnen zou ik zo zeggen.

Groeten

Oh in de VS is het in ieder geval niet zo :lol:

Evangelische jongeren VS minstens zo seksueel actief als niet-christenen

Nieuwsredactie

VERENIGDE STATEN - Evangelische jongeren hebben op vroegere leeftijd hun eerste seksuele contact dan niet-evangelische jongeren. Ze hebben in hun tienerjaren ook meer verschillende seksuele contacten dan jongeren die niet evangelisch zijn. Dat zegt de Amerikaanse socioloog Mark Regnerus, zelf een christen, die onderzoek deed en daarover recentelijk het boek ‘Verboden vrucht: seks en religie in het leven van Amerikaanse tieners’ publiceerde bij Oxford University Press. Dit meldt Manna-vandaag.nl.

Regnerus concludeert dat evangelische tieners ‘minstens zo actief’ op seksueel gebied als hun niet-christelijke leeftijdsgenoten. De belofte om te wachten met het hebben van gemeenschap tot het huwelijk (‘Ware liefde wacht’) wordt vaak niet nagekomen. Volgfens Regnerus houdt die belofte gemiddeld achttien maanden stand; 88 procent komt zijn of haar belofte uiteindelijk niet na.

Regnerus zegt dat het wel eens zou zou kunnen zijn dat evangelische jongeren ‘immoreler’ zijn dan niet-christenen.
De socioloog stelt dat het statistisch zo is dat de evangelische tieners gemiddeld op jongere leeftijd dan hun liberale protestantse leeftijdgenoten voor het eerst geslachtsgemeenschap hebben: op 16,3-jarige leeftijd, tegenover laatstgenoemden op 16,7-jarige leeftijd. Jonge evangelischen zouden in de loop van hun tienerjaren ook vaker drie of meer seksuele partners hebben (13,7 procent) dan niet-evangelicalen (8,9 procent).

De bevindingen van Regnerus werden deze week gepubliceerd door het christelijke World Magazine en van daaruit in Nederland gisteren door het Reformatorisch Dagblad. World Magazine zegt dat het niet zo is dat evangelische tieners niet beter weten. “Ongeveer 80 procent van de tieners die zeggen dat zij wedergeboren (born again) zijn, vindt dat seksualiteit buiten het huwelijk moreel verkeerd is. Maar, ongeveer twee derde van hen gaat in zijn gedrag in tegen zijn overtuiging.”

Dat noemen we katjes in het donker knijpen.

Stond nog gewoon op de frontpage in het archief van refoweb.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 03 dec 2007 23:01

Achja, binnen christelijk Nederland wordt blijkbaar gedacht dat 'onze jongeren' dat niet doen. Het is misschien minder vaak extreem, maar denk niet dat het allemaal heilige boontjes zijn. Net zo min als de ouders die dat van hun kroost denken.
pobody's nerfect

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 dec 2007 00:35

Jo'tje schreef:Enneh, 40 dagen zonder zaadlozing zorgt heus niet spontaan voor prostaatkanker hoor.

Nee, gelukkig niet, daar heb je wel wat langer voor nodig. Maar als je ziet hoe gefrustreerd sommigen met het concept masturbatie omgaan...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 dec 2007 09:13

Jo'tje schreef:Achja, binnen christelijk Nederland wordt blijkbaar gedacht dat 'onze jongeren' dat niet doen. Het is misschien minder vaak extreem, maar denk niet dat het allemaal heilige boontjes zijn. Net zo min als de ouders die dat van hun kroost denken.

Ik weet heus wel dat er genoeg christen-jongeren zijn die 't wel doen, maar ik vind het zo jammer als dan wordt geroepen van 'ze doen het toch wel'. Er zijn namelijk ook veel stellen die wel wachten. Bij mijn studentenvereniging heb ik daar open gesprekken over gehad en ik weet zo een aantal stellen te noemen die 't niet deden, een groot deel daarvan sliep zelfs nooit bij elkaar op de kamer om zich niet in de verleiding te brengen.

Terug naar “Archief”