God zet Nederland op de kaart!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anthony
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anthony » 28 nov 2007 14:14

maar eigenlijk doet dat er voor de discussie niet zoveel toe.

Ja natuurlijk wel daar draait de hele discussie om!

Ik geloof niet onvoorwaardelijk in de wetenschap en evenmin in de Bijbelse God.

Nou dan zijn we toch uitgepraat! Dan is het ook niet zo raar dat wij het nooit eens zullen worden aangezien ik wel onvoorwaardelijk in God gelooft en jij niet! Klaar dat is onze eigen keuze en dan is het ook heel logisch dat wij over heel veel dingen ( vrijwel bijna alles) verschillend denken! Dus daarom heeft het geen zin meer om verder te discussieren

omdat de Bijbel hier niet duidelijk in is

Vind je??

Ik zal een stuk uit een essay citeren, door mij geschreven. De voetnoten zal ik onder het geciteerde plaatsen.

Ja erg cool allemaal, goed gedaan, maar verwacht je nou dat ik de kennis jou essay plaats boven de bijbel???? :?

De Bijbel laat er geen misverstand over bestaan wie alle eer toekomt en van wie alles uitgaat: alleen door Gods genade kunnen mensen behouden blijven,

100% mee eens

Zij die het evangelie niet geloven, zullen verloren gaan, maar die het aannemen, worden door Hem van de toorn van God en het verderf verlost en begiftigd met het eeuwige leven.

Als je dit zelf schrijft waarom geloof je het evangelie dan niet?? ik snap dat dus niet.

Er staat wel meer geschreven. Moslims geloven in de onfeilbaarheid en de waarheid van de heilige Koran, moet ik dat boek ook voor waar aannemen dan?

Luister als niet-christen denk ik dat jij iets in mijn situatie niet begrijpt. Ik weet dat er meerdere geloven zijn maar de God waarin ik geloof vertrouw ik voor 100%, die kun je ervaren in je dagelijks leven en dat is geen God van traditie en religie maar een God die relatie met je wilt.
Ik vertrouw wel 100% op de bijbel, jij niet! Klaar
dan kunnen we wel blijven discussieren maar dat heeft geen zin aangezien we totaal andere ideeën hebben

Is dat wat ik je vraag te doen? Je komt over als een klein kind dat absoluut niet begrijpt dat er mensen zijn die anders denken of op een andere manier zijn opgevoed dan jij. Het komt over als: "Ja hallooohooo, het staat in de Bijbel, dûh!"

Ten eerste ben ik niet gelovig opgevoed(ben de enige christen in mijn familie en geloof pas 2 jaar)
maar mijn excuses ik lees nu pas goed dat je geen christen ben....ik was in de veronderstelling dat jij ook gelovig was, daarom reageerde ik zo van: het staat in de bijbel.

maar zoals ik hierboven ook al heb aangegeven: nu ik weet dat je geen christen ben kunnen we wel blijven discussieren maar heeft dus niet zoveel zin aangezien ik wel op de bijbel(God) vertrouw en jij niet.
In een discussie hoeft niet altijd 1 iemand zijn gelijk te krijgen en ik denk dat dat in deze discussie niet gaat gebeuren
(alhoewel wij vast alle 2 van ons eigen gelijk zijn overtuigd)

De Bijbel is alles behalve een wetenschappelijk boek

En hier is dus iets waarin je iets zegt waar je dus duidelijk geen kennis van hebt. De bijbel is wel degelijk wetenschappelijk

ik zal je 2 kleine mini voorbeeldjes geven:

1) Van God moesten alle jongetjes op hun 8e levensdag besneden worden!
Dan zou je denken waarom?

Ze zijn er dus nog niet zo lang geleden achter gekomen dat op je 8e levensdag (en alleen op die dag) de witte bloedcellen waardoor je bloed gaat stollen en wonden genezen, 110% is. Dat wist God al duizenden jaren geleden en daarom was die wet zo.

2)Er staat in het oude testament een tekst (k weet m niet meer precies uit het hoofd) waarin staat dat de aarde als een bol is in de zwarte duisternis. Terwijl toen de mensen nog helemaal niet wisten dat de aarde rond was...

zo staan er nog honderden dingen in over ziekten, etensvoorschriften, waterkringloop, natuur etc etc

en dan heb ik het nog geeneens over de kloppende (archeologische) feiten, dat is inderdaad geen wetenschap, dat duidt alleen op historische betrouwbaarheid.
Aanbid Hem in eenheid!
Het gaat niet om 1 kerk/gemeente/denominatie. We hebben allen 1 vader. Laten we samenwerken voor Zijn koningkrijk!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 nov 2007 14:25

Anthony schreef:
Het gaat er op dat we doen alsof dat altijd zo is en op commando. Als we maar goed geloven en naar de juiste genezer toegaan wordt je altijd genezen.

dat blijft iedereen maar steeds zeggen maar dat heb ik nooit gezegd!

en op commando??? Net alsof ik God iets zou commanderen??

Laat ik duidelijk zijn: God's wil geschiede, niet mijn wil maar Zijn wil, als je Jezus wil volgen moet je je eigen leven afleggen, kruis op nemen en Hem volgen....MAAR je heb ook autoriteit in Hem gekregen, en Zijn lijden heeft veel meer voor ons gedaan dan alleen vergeving van zonden dus mag je in die beloften en autoriteit gaat staan, om (als KIND van God) ondergeschikt aan Zijn wil, de machten en werken van de satan verbreken!!!

(In Jezus' naam uiteraard)

Tja... en dan kan het heel goed dat je niet beter wordt. Zijn wil geschiede..... en ik weet dat Hij en perfecte wereld gaat creeeren. Daarom zien we uit naar zijn terugkomst. Vragen om genezing mag. Maar zeggen: God wil dat je beter wordt, als je echt gelooft wordt je dat ook.... dan commandeer je God want als die persoon goed gelooft moet Hij genezen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 nov 2007 15:03

kurtyo schreef:maar eigenlijk doet dat er voor de discussie niet zoveel toe.

Anthony schreef:Ja natuurlijk wel daar draait de hele discussie om!

kurtyo schreef:Ik geloof niet onvoorwaardelijk in de wetenschap en evenmin in de Bijbelse God.

Anthony schreef:Nou dan zijn we toch uitgepraat! Dan is het ook niet zo raar dat wij het nooit eens zullen worden aangezien ik wel onvoorwaardelijk in God gelooft en jij niet! Klaar dat is onze eigen keuze en dan is het ook heel logisch dat wij over heel veel dingen ( vrijwel bijna alles) verschillend denken! Dus daarom heeft het geen zin meer om verder te discussieren

De hele discussie draait niet om jouw geloof of mijn ongeloof of om onze diversiteit. Ook draait de discussie niet om ons verschillend denken. De discussie draait om dat wat de Bijbel zegt. En als ik de Bijbel lees en bestudeer, het werk van theologen die over de Bijbel schrijven lees en daarover nadenk, kan ik natuurlijk prima discussiëren over de inhoud van de Bijbel. Ik kan prima discussiëren vanuit de Bijbel, zonder er zelf per se in te geloven.

omdat de Bijbel hier niet duidelijk in is

Vind jij de Bijbel altijd duidelijk dan? Ik kan genoeg onderwerpen aankaarten waarover de Bijbel toch echt niets of weinig zegt of waarover de Bijbel in raadselen spreekt.

Ja erg cool allemaal, goed gedaan, maar verwacht je nou dat ik de kennis jou essay plaats boven de bijbel???? :?

Ik vraag je niet om mijn kennis en mijn essay boven de Bijbel te plaatsen. Echter, in het essay onderbouw ik mijn visie op de wil van de mens vanuit Bijbels perspectief. Met andere woorden: ik baseer mij in dat essay op de Bijbel - waar jij in gelooft.

kurtyo schreef:De Bijbel laat er geen misverstand over bestaan wie alle eer toekomt en van wie alles uitgaat: alleen door Gods genade kunnen mensen behouden blijven,

Anthony schreef:100% mee eens

kurtyo schreef:Zij die het evangelie niet geloven, zullen verloren gaan, maar die het aannemen, worden door Hem van de toorn van God en het verderf verlost en begiftigd met het eeuwige leven.

Anthony schreef:Als je dit zelf schrijft waarom geloof je het evangelie dan niet?? ik snap dat dus niet.

Buiten het feit dat ik vind dat je selectief reageert en enkele belangrijke punten buiten beschouwing laat, wil ik wel even reageren op die laatste uitspraak. Dat is namelijk precies wat ik bedoel met 'discussiëren vanuit de Bijbel zonder per se zelf in de Bijbel te geloven'. Ik weet wat er in de Bijbel staat, ik heb daarover mijn mening (over wat de leer van God, Christus en de Bijbel is en inhoudt), ik kan daarover prima discussiëren en mijn visie op de Bijbel prima geven (zonder de Bijbel aan te vallen), maar ik geloof zelf niet in de waarheid ervan (en dan doel ik uiteraard op de hogere boodschap en niet op historiciteiten) en ik hang het christendom en de christelijke God niet aan. En ook dat kan ik prima onderbouwen; ik kan heel duidelijk aangeven waarom ik niet geloof. Dat is echter een geheel andere discussie.

Luister als niet-christen denk ik dat jij iets in mijn situatie niet begrijpt.

Ik begrijp jouw situatie prima. Ik ben zelf christen geweest, ik heb ook een christelijke achtergrond - en niet slechts naamchristelijk. Dat ik jouw situatie begrijp, wil niet zeggen dat ik het met je eens ben. Integendeel.

Ik weet dat er meerdere geloven zijn maar de God waarin ik geloof vertrouw ik voor 100%, die kun je ervaren in je dagelijks leven en dat is geen God van traditie en religie maar een God die relatie met je wilt.
Ik vertrouw wel 100% op de bijbel, jij niet! Klaar

Daar belemmer ik je niet in. Echter, als je in God gelooft en in de Bijbel, dan moet je de consequenties onder ogen durven zien. En daar wijs ik je op. Ik vind dat je ons/de mensen een te beperkt en onjuist beeld van God, Zijn handelen en de Bijbel voorschotelt. Dat probeer ik aan te tonen, zonder jou daarbij persoonlijk aan te willen vallen. En of jij gelooft, interesseert me niet zoveel (let wel: ik gun het je van harte), maar als je je beroept op de Bijbel, kun je verwachten dat ik je woorden langs de meetlat van de Bijbel leg.

dan kunnen we wel blijven discussieren maar dat heeft geen zin aangezien we totaal andere ideeën hebben

Dat vind ik wat simplistisch. We hebben een andere levensovertuiging. Echter, het gaat nu over de Bijbel en de Bijbelse God. Daarover kan ik prima spreken - ik lees de Bijbel namelijk ook (en wel in z'n geheel). Als jij dingen beweert en die beweringen baseert op God en de Bijbel, kritiseer ik ze ook vanuit de Bijbel, als dat noodzakelijk is. En noodzakelijk is het, mijns inziens. Immers, je beweringen zijn onvolledig.

Ten eerste ben ik niet gelovig opgevoed(ben de enige christen in mijn familie en geloof pas 2 jaar)

Dat was me al duidelijk. Ik ben overigens wel gelovig opgevoed.

maar mijn excuses ik lees nu pas goed dat je geen christen ben....ik was in de veronderstelling dat jij ook gelovig was, daarom reageerde ik zo van: het staat in de bijbel.

Ik weet wat in de Bijbel staat, maar in wezen is dat natuurlijk een zwak argument. Maar goed, laten we mijn eigen mening even overboord gooien. Als je vanuit de Bijbel discussieert, moet je dat wel volledig doen, en dat doe je niet, dat is mijn punt.

En hier is dus iets waarin je iets zegt waar je dus duidelijk geen kennis van hebt.

Ik heb mij meer dan eens verdiept in de Bijbel en ik heb mij meer dan eens verdiept in wetenschappelijke vraagstukken waarbij de Bijbel centraal staat. Ten eerste pretendeert de Bijbel zelf helemaal geen wetenschappelijk boek te zijn - dat kan ook amper, aangezien de Bijbel niet een geheel is, maar een combinatie van allerhande - door mensen geschreven en samengestelde - boeken is; een combinatie die ook weer is samengesteld door mensen. Ten tweede: dat er in de Bijbel zaken staan die wetenschappelijk correct zijn, maakt de Bijbel nog niet tot een wetenschappelijk boek. Dat gaf ik al aan met mijn voorbeeld over historische romans.

De bijbel is wel degelijk wetenschappelijk

Nee.

1) Van God moesten alle jongetjes op hun 8e levensdag besneden worden!
Dan zou je denken waarom?

Ze zijn er dus nog niet zo lang geleden achter gekomen dat op je 8e levensdag (en alleen op die dag) de witte bloedcellen waardoor je bloed gaat stollen en wonden genezen, 110% is. Dat wist God al duizenden jaren geleden en daarom was die wet zo.

Heb je daar betrouwbare bronnen voor - en dan doel ik niet slechts op christelijke (pseudo)wetenschappers, maar op het algemene wetenschappelijke werkveld? (Het zou overigens best waar kunnen zijn, maar ik vraag me dan nog steeds af of die wet er bewust was, met bovengenoemde in het achterhoofd - het staat in ieder geval niet in de Bijbel. Ten tweede is de besnijdenis toch ingeruild voor de (kinder- of volwassenen)doop? Waarom dan, als bovenstaande wet zo goed uitgekiend was?)

2)Er staat in het oude testament een tekst (k weet m niet meer precies uit het hoofd) waarin staat dat de aarde als een bol is in de zwarte duisternis. Terwijl toen de mensen nog helemaal niet wisten dat de aarde rond was...

Dat getuigt van inzicht van de schrijver van het vers - overigens waren die inzichten niet voorbehouden aan de Bijbel alleen. Ook in de Oudheid, bij de Grieken dus, waren er al diepe inzichten op wetenschappelijk gebied. Maar dat maakt het werk van Aristoteles niet onfeilbaar. De ideeën over de ronde aarde zijn ook niet voorbehouden aan de Bijbelschrijvers.

zo staan er nog honderden dingen in over ziekten, etensvoorschriften, waterkringloop, natuur etc etc

Heb je je verdiept in de Griekse Oudheid en filosofie/wetenschap?

en dan heb ik het nog geeneens over de kloppende (archeologische) feiten, dat is inderdaad geen wetenschap, dat duidt alleen op historische betrouwbaarheid.

Geschiedkunde is ook wetenschap. Heel veel feiten kloppen overigens helemaal niet. Alleen het feit al dat Bijbelboeken worden toegeschreven aan mensen die die boeken onmogelijk geschreven kunnen hebben...

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 28 nov 2007 17:42

Anthony schreef:pffffffff GIJ ZULT DE HERE UW GOD NIET VERZOEKEN! Natuurlijjk ga ik niet gootsteenontsopper drinken om te kijken wat er gebeurd!

Heel verstandig, maar jouw stelling is dus als je het WEL zou drinken, per ongeluk ofzo, dat er niks zou gebeuren, of heb ik dat nu mis

Dat weet jij?

Er zijn mensen uit de doden opgewekt dus wees aub niet zo kleingelovig!

Niet in de laatste 2000 jaar dan, en over de betrouwbaarheid van dat verhaal is ook nog wel te discussieren.

Dan zijn wij vanaf nu uitgepraat....jij twijfelt dus gewoon aan Gods woord. Nee je twijfelt niet, je bent er ZEKER van dat wat daar in staat niet waar is :shock: :shock: echt ik heb hier geen woorden voor.....

Als dit voor jou betekent dat we uitgepraat zijn, dan moet je wel een hele kleine groep mensen hebben waar je WEL gesprekken mee kunt voeren, en die denken/zeggen allemaal hetzelfde, dus echt interessant zal dat niet zijn.

vergelijk je God nou met eekhoorns en kabouters???? :shock:
Zo zeg en dan wordt mij verteld dat ik een dwaalleer volg!

Nee, ik vergelijk het genezen van AIDS door God met eenhoorns en kabouters, dat is wat anders. Leer mij een beetje kennen en je zult merken dat mijn beeld van God wel iets genuanceerder is.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 28 nov 2007 17:56

Anthony schreef:Wat ben ik de afgelopen 8 pagina's aan het doen, vergeet niet dat ik hier vrijwel(niet helemaal) in me eentje een standpunt vertegenwoordig tegenover meerdere.... maar als jij niet in het gezag van het woord gelooft heeft het geen zin meer om te discussiëren, jij zegt er is geen bewijs voor, terwijl het gewoon in het woord staat....als jij dat dus niet aanneemt wat voor zin heeft het dan om te discussieren....jij vertrouwd liever op de wetenschap en op wat in jou ogen mogelijk is....maar bij God is alles mogelijk

Wat een aparte discussie-techniek: Eisen dat je geachte opponent jouw aannames en ideeeen overneemt en anders boos wegstormen...

Ik geloof dat het woord 100% betrouwbaar is, en er zijn genoeg wetenschappelijke bewijzen voor....ik heb er toevallig 2 dikke boeken over thuis getiteld:

-Bewijs genoeg
-wetenschap in de bijbel

misschien interessant voor je om te zien hoe wetenschappelijk de bijbel is.

2 boeken nog wel, poepoe, De informatiehoorn des overvloeds loopt immer over. Als ik nou 3 of zelfs 4 boeken in huis heb die iets anders beweren, heb ik dan gelijk?

Anthony
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anthony » 29 nov 2007 10:27

Buiten het feit dat ik vind dat je selectief reageert

Ik reageer ook selctief omdat ik bezig ben met mijn stage dus als ik overal op reageer dan kost dat me teveel tijd waardoor ik niet aan me werk toe kom....ik lees die lange lappen tekst ook niet helemaal zorgvuldig door, dat is wel te merken aan het feit dat ik pas van je vorige post begreep dat je geen christen bent

ik lees de Bijbel namelijk ook (en wel in z'n geheel).

Ja alleen het verschil is dat jij niet alles gelooft en ik wel en dat is heel zwart-wit. Ik val je daarop niet aan... maar onze mening en overtuiging in dat punt verschilt gewoon teveel waardoor we het(waarschijnlijk) niet eens zullen worden wat dat betreft

Ik weet wat in de Bijbel staat, maar in wezen is dat natuurlijk een zwak argument. Maar goed, laten we mijn eigen mening even overboord gooien. Als je vanuit de Bijbel discussieert, moet je dat wel volledig doen, en dat doe je niet, dat is mijn punt.

Voor mij is dat geen zwak argument want ik geloof dat de bijbel 100% Gods woord is.... maar hoezo vind je dat ik onvolledig discussieer?

Ten tweede: dat er in de Bijbel zaken staan die wetenschappelijk correct zijn, maakt de Bijbel nog niet tot een wetenschappelijk boek. Dat gaf ik al aan met mijn voorbeeld over historische romans.

ja maar er staan in de bijbel feiten die de wetenschap pas duizenden jaren later ondekte, daarmee wil ik ten eerste laten zien dat het dus zelfs de wetenschap vooruit loopt, en ten tweede kun je aan die dingen ook zien dat de Alwetende het geinspireerd heeft.

Heb je daar betrouwbare bronnen voor - en dan doel ik niet slechts op christelijke (pseudo)wetenschappers, maar op het algemene wetenschappelijke werkveld? (Het zou overigens best waar kunnen zijn, maar ik vraag me dan nog steeds af of die wet er bewust was, met bovengenoemde in het achterhoofd - het staat in ieder geval niet in de Bijbel. Ten tweede is de besnijdenis toch ingeruild voor de (kinder- of volwassenen)doop? Waarom dan, als bovenstaande wet zo goed uitgekiend was?)

Ja alleen thuis en niet hier heb ik daar een betrouwbare bronnen daarvoor (staan in een boek) maar wat ik een beetje jammer vind is dat je dan nu al zegt: het kan best waar zijn maar ik vraag me af of die wet er bewust was? Waarom in hemelsnaam zou het anders per se op de 8e dag moeten? je zou dan toch eerder denken op een jaar op 12 als de jongen wat ouder is en al wat meer weerstand heeft dan een 8dagen oude baby.

De doop is een regel van het nieuwe verbond in Jezus, door zijn nieuwe verbond leven we niet meer onder de wet. Als bijbelkenner zou je dat toch moeten weten dan?

Heb je je verdiept in de Griekse Oudheid en filosofie/wetenschap

nee hoezo? Die dingen waarop ik doelde staan in leviticus dus is al ver voor die griekse filosofieën geschreven.

Bijbelboeken worden toegeschreven aan mensen die die boeken onmogelijk geschreven kunnen hebben

voorbeeld? Het was trouwens in die tijden heel normaal dat iemand anders voor hun schreef terwijl zij zeiden wat er in moest komen....zo is het bijvoorbeeld ook mogelijk dat de dood van Mozes beschreven wordt in deuteronomium terwijl dat boek toch aan hem wordt toegeschreven.

Maar zeggen: God wil dat je beter wordt,

Nee zeggen: God wil dat je ziek blijft is beter en logsicher zeker ??

Als dit voor jou betekent dat we uitgepraat zijn, dan moet je wel een hele kleine groep mensen hebben waar je WEL gesprekken mee kunt voeren

Ik heb genoeg discussies met ongelovigen alleen nu gaat het over iemand die zelf christen is geweest, dus al vrij veel kennis bezit over het geloof en de bijbel...op die manier kun je diegene (bijna) niet meer met woorden en al helemaal niet op een forumpje overtuigen, dat kan alleen God nog doen...dar komt dan nog eens bij dat ik geen zeeën van tijd heb om hierover te discussieren (alhoewel ik het wel leuk vind) plus dat dit topic daar ook eigenlijk helemaal niet voor bedoelt was....

Nee, ik vergelijk het genezen van AIDS door God met eenhoorns en kabouters, dat is wat anders. Leer mij een beetje kennen en je zult merken dat mijn beeld van God wel iets genuanceerder is

Sorry maar als jij niet gelooft dat God AIDS kan genezen dan is jou beeld van God oncompleet en te klein! Hij schiep het hele heelal en hij is nergens in beperkt...Hij is degene die de wetten van de thermodinamica heeft bepaald.. Hij zei: laat er licht zijn en vervolgens---> BAM daar was de zon...alleen doordat hij SPRAK!!!

Dus denk niet te klein...God is zoveel groter dan jij of ik kunnen bevatten

Ef 3,20
Aan hem die door de kracht die in ons werkt bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij vragen of denken
Aanbid Hem in eenheid!

Het gaat niet om 1 kerk/gemeente/denominatie. We hebben allen 1 vader. Laten we samenwerken voor Zijn koningkrijk!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 29 nov 2007 12:07

Anthony schreef:Ik reageer ook selctief omdat ik bezig ben met mijn stage dus als ik overal op reageer dan kost dat me teveel tijd waardoor ik niet aan me werk toe kom....ik lees die lange lappen tekst ook niet helemaal zorgvuldig door, dat is wel te merken aan het feit dat ik pas van je vorige post begreep dat je geen christen bent.

Ik begrijp dat je niet alle tijd hebt om te reageren, maar sommige uitspraken waarop je wel reageert zijn het in mijn ogen minder waard dan enkele uitspraken die je nu negeert. Maar ach, dat is misschien wel een kwestie van 'smaak'. ;-)

Ja alleen het verschil is dat jij niet alles gelooft en ik wel en dat is heel zwart-wit. Ik val je daarop niet aan... maar onze mening en overtuiging in dat punt verschilt gewoon teveel waardoor we het(waarschijnlijk) niet eens zullen worden wat dat betreft

Het gaat niet om wat ik geloof, nogmaals, maar om wat er in de Bijbel staat. En als jij dingen uit de Bijbel aanhaalt om je mening te onderbouwen, terwijl diverse verzen in de Bijbel iets anders leren en eigenlijk je mening direct of indirect onderuit halen, vind ik dat ik dat moet aangeven - of ik het zelf nu geloof of niet. Als je gelooft in de Bijbel en de God van de Bijbel, moet je de consequenties onder ogen durven zien, dat is mijn hele punt.

Voor mij is dat geen zwak argument want ik geloof dat de bijbel 100% Gods woord is....

Dat snap ik natuurlijk wel, maar het argument dat 'het geschreven staat' is te allen tijde zwak, omdat er zoveel 'geschreven staat', in evenzoveel heilige en minder heilige boeken.

maar hoezo vind je dat ik onvolledig discussieer?

Ten eerste omdat je selectief reageert en dus diverse punten negeert.
Ten tweede omdat je je mening Bijbels probeert te onderbouwen, maar daarbij wel diverse andere punten uit dezelfde Bijbel negeert of niet onder ogen wil zien, is mijn idee. Dat probeerde ik in mijn vorige berichten duidelijk te maken door er de (on)vrije wil van de mens bij te halen.

ja maar er staan in de bijbel feiten die de wetenschap pas duizenden jaren later ondekte, daarmee wil ik ten eerste laten zien dat het dus zelfs de wetenschap vooruit loopt, en ten tweede kun je aan die dingen ook zien dat de Alwetende het geinspireerd heeft.

Ook de Grieken hebben diverse zaken beweerd die pas veel later wetenschappelijk onderbouwd zijn, ook de Grieken hebben diverse wereldschokkende ontdekkingen gedaan en gedachten geformuleerd. Ook de Oosterse filosofen en wetenschappers trouwens. Conclusie: er zijn altijd mensen geweest die hun tijd ver vooruit waren, er zijn altijd ontdekkingen gedaan die bijzonder schokkend en vernieuwend waren. Je kunt dan inderdaad concluderen dat ook de wetenschap toen helemaal niet zo onontwikkeld was en in bepaalde vlakken zeker vooruitliep op het maatschappelijke leven toen. Maar dat je er aan kunt zien dat ze geïnspireerd zijn door de Alwetende (lees: God), is natuurlijk een niet hard te maken geloofsuitspraak, welke niets te maken heeft met wetenschap - en daar beroep je je op, dus moet je dat niet verwarren met andere disciplines.

Ja alleen thuis en niet hier heb ik daar een betrouwbare bronnen daarvoor (staan in een boek)

Kun je de titels een keer geven? Dat het in een boek staat, maakt een bron overigens niet per definitie betrouwbaar, integendeel, er zijn zoveel pulpboeken geschreven, ook veel pseudo-wetenschappelijk werk is absoluut niet betrouwbaar.

maar wat ik een beetje jammer vind is dat je dan nu al zegt: het kan best waar zijn maar ik vraag me af of die wet er bewust was? Waarom in hemelsnaam zou het anders per se op de 8e dag moeten?

Ik geef toch aan dat het best zou kunnen? Anderzijds is het natuurlijk ook mogelijk dat er andere gedachten aan ten grondslag liggen. God is immers ondoorgrondelijk? Hoe kun je Gods wil nu wetenschappelijk verklaren? Dat lijkt me nogal in tegenspraak met de Bijbel. Maar goed, het geloof is sowieso een grote paradox, dus dat zal ook nu wel weer gelden.

De doop is een regel van het nieuwe verbond in Jezus, door zijn nieuwe verbond leven we niet meer onder de wet. Als bijbelkenner zou je dat toch moeten weten dan?

Je begrijpt niet wat ik bedoel. Natuurlijk weet ik de 'officiële' lezing. Waar me het echter om gaat, is waarom dat nieuwe verbond er gekomen is als die vernuftige wetenschappelijk zeer verantwoorde wet er was om die jochies te besnijden?

nee hoezo? Die dingen waarop ik doelde staan in leviticus dus is al ver voor die griekse filosofieën geschreven.

Over de uittocht - dus ongeveer de tijd dat Mozes leefde: De enige datering die in overeenstemming lijkt te kunnen worden gebracht met Bijbelse en andere bronnen is het jaar 1401 v.Chr., het sterfjaar van farao Amenhotep II. Waarom is dat belangrijk? Leviticus behoort tot de Pentateuch (Leviticus is het derde boek). De Pentateuch, dat zijn de eerste vijf boeken van de Bijbel, de boeken van Mozes. Leviticus wordt volgens mij over het algemeen gedateerd op: levitucus wordt gedateert tussen 530-500 voor Christus. Volgens Wikipedia: 550-400 B.C. Maar het dateren van het Oude Testament kost veel moeite - ik vraag me dan ook af hoe het komt dat je zo zelfverzekerd bent in dezen.

Wikipedia:
While the books of the New Testament may be dated with some confidence, the dates of many of the texts of the Hebrew Bible are difficult to establish. Textual criticism places all of them within the 1st millennium BC[citation needed], while traditionalist schools assign the Pentateuch a 15th century BC to 13th century BC date.

With the exception an extensive manscripts and fragments (found among the Dead Sea scrolls, discussed below), no Old Testament manuscript predates the 2nd century BC

Dat zou betekenen dat de Oude Griekse filosofie al weldegelijk geschreven was. Zelfs als je uitgaat van de 7e eeuw voor Christus, is dat het geval. ("A middle ground is held by people such as Israel Finkelstein, whose archeological studies tend to suggest that a substantial portion of the Pentateuch is a 7th century BC construction (...)"

Over de Griekse filosofie/de Klassieke filosofie:
De klassieke filosofie duidt meestal de filosofie aan van de klassieke Griekse en enkele Romeinse filosofen. Het tijdperk begint in de zevende eeuw v.Chr. en loopt door tot de derde eeuw n. Chr. en het kan worden verdeeld in drie periodes: de presocratische of wordingsperiode (zevende eeuw - vijfde eeuw v. Chr), de bloeitijd (vijfde - derde eeuw v.Chr.) en de nabloei (derde eeuw voor - vierde eeuw na Christus).

Dus: ongeveer tegelijkertijd. Zonder dat ze al van elkaar wisten of al nadrukkelijk met het christendom in aanraking waren geweest, aangezien Jezus er nog niet was en er nog geen sprake was van uitgebreide evangelisatie e.d. Dat is pas later ontstaan...
Maar goed, misschien heb ik wel helemaal mis. Waar zijn de historici en theologen onder ons?

Overigens staat in de Bijbel zelf volgens mij nergens dat Mozes de Pentateuch geschreven heeft.

voorbeeld? Het was trouwens in die tijden heel normaal dat iemand anders voor hun schreef terwijl zij zeiden wat er in moest komen....zo is het bijvoorbeeld ook mogelijk dat de dood van Mozes beschreven wordt in deuteronomium terwijl dat boek toch aan hem wordt toegeschreven.

Er wordt getwijfeld aan diverse brieven van de Apostelen (o.a. de brief van Paulus aan de Hebreeën, volgens wetenschappers/theologen heeft Paulus die brief niet geschreven), er wordt getwijfeld of Daniël het boek Daniël wel geschreven heeft, er wordt getwijfeld aan het 'feit' dat Joh. het boek Openbaring geschreven heeft. E.d.

Ik heb genoeg discussies met ongelovigen alleen nu gaat het over iemand die zelf christen is geweest, dus al vrij veel kennis bezit over het geloof en de bijbel...op die manier kun je diegene (bijna) niet meer met woorden en al helemaal niet op een forumpje overtuigen, dat kan alleen God nog doen...

Is dat het doel dan, overtuigen?

Sorry maar als jij niet gelooft dat God AIDS kan genezen dan is jou beeld van God oncompleet en te klein!

Het tegendeel is nog niet bewezen. AIDS is een enorm probleem en niet te genezen - er valt hooguit iets beter mee te leven tegenwoordig.

Hij schiep het hele heelal en hij is nergens in beperkt...Hij is degene die de wetten van de thermodinamica heeft bepaald.. Hij zei: laat er licht zijn en vervolgens---> BAM daar was de zon...alleen doordat hij SPRAK!!!

Er zijn zelfs diverse christenen (vrij veel eigenlijk) die de schepping/het scheppingsverhaal niet letterlijk nemen, maar (bijvoorbeeld) uitgaan van Intelligent Design. Ik vind dat eigenlijk mooier dan een 'pats-boem-schepping'. (Al heb ik met ID ook niet erg veel.)

Maar je laat geen ruimte aan andere interpretaties en andere conclusies dan alleen die van jou... Dat is tegenstrijdig.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 29 nov 2007 17:59

Anthony schreef:ja maar er staan in de bijbel feiten die de wetenschap pas duizenden jaren later ondekte, daarmee wil ik ten eerste laten zien dat het dus zelfs de wetenschap vooruit loopt, en ten tweede kun je aan die dingen ook zien dat de Alwetende het geinspireerd heeft.

Ik moet ineens denken aan een topic waarbij door sommigen bij hoog en laag beweerd werd dat konijnen herkauwers zijn (dat staat namelijk in de Bijbel).

Sorry maar als jij niet gelooft dat God AIDS kan genezen dan is jou beeld van God oncompleet en te klein! Hij schiep het hele heelal en hij is nergens in beperkt...Hij is degene die de wetten van de thermodinamica heeft bepaald.. Hij zei: laat er licht zijn en vervolgens---> BAM daar was de zon...alleen doordat hij SPRAK!!!

Ow, daar ben ik wel van overtuigd. Zoals ik al zei, leer mij een beetje kennen en je zult merken dat mijn ideeen over het goddelijke redelijk genuanceerd zijn. Ik vrees meer dat jij bezig bent God in makkelijk behapbare hokjes te proppen, maar ik hoop dat ik mij daarin vergis.

rai
Mineur
Mineur

Berichtdoor rai » 29 nov 2007 19:45

MrSokkie schreef:Ik moet ineens denken aan een topic waarbij door sommigen bij hoog en laag beweerd werd dat konijnen herkauwers zijn (dat staat namelijk in de Bijbel).

Och, wil je weer ouwe koeien uit de sloot halen? Een onderwerp wie je toch niet wilt aannemen, en dat terwijl wetenschap zelf zegt dat een konijn herkauwt al is het niet op de manier wat andere dieren doen.

Het konijn is een dagdier, maar bij veel verstoring overdag is hij over het algemeen 's nachts en in de schemering actief. Het konijn leeft van een grote variatie aan plantaardig voedsel: grassen, kruiden, loten, knollen, bast en akkergewassen als graan en kool. Ook eten ze hun eigen uitwerpselen (coprofagie). Dit is een soort van herkauwing in twee fasen, na de eerste vertering eet het konijn de uitwerpselen rechtstreeks uit het rectum. .

http://nl.wikipedia.org/wiki/Konijn

En je moet ook kijken waarom het zo is geplaatst, het gaat over de voedsel wetten. De konijn is dan een onrein dier en waarom denk je dat men dat toen stelde? Zou het niet zijn omdat de konijn zijn eigen uitwerpselen op eet?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 29 nov 2007 20:59

Laten we geen oude discussies hier voortzetten.

Wat betreft het onderwerp. Ik kan me niet in Anthonys standpunt vinden. Ik geloof dat God wonderen kan doen, maar ik geloof niet dat Hij dit veel doet buiten de natuurwetten om (meestal is de definitie van een wonder toch iets in die richting). God laat de natuur werken zoals die werkt. Hij heeft de regels voor het geheel opgesteld. Ik geloof niet dat die regels zo slecht in elkaar zitten dat er heel veel ingegrepen moet worden en ja ik geloof dat ziekten ook door God geschapen zijn. Ik geloof dat God wonderen doet om mensen te sterken in hun geloof als teken van Zijn almacht. Ik geloof ook dat Hij vaak genoeg zegt Hebben jullie niet al genoeg gezien?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Anthony
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anthony » 30 nov 2007 10:48

terwijl diverse verzen in de Bijbel iets anders leren en eigenlijk je mening direct of indirect onderuit halen, vind ik dat ik dat moet aangeven

moet je ook maar ik ken geen verzen uit de bijbel die mijn standpunt over genezing of over mijn geloof onderuit halen...
[/quote]
maar het argument dat 'het geschreven staat' is te allen tijde zwak, omdat er zoveel 'geschreven staat', in evenzoveel heilige en minder heilige boeken

Ja ik probeer het je nog 1 keer te zeggen: voor JOU is dat een zwak argument, maar Ik geloof dat de bijbel 100% waarheid is! Dus in mijn opzicht zal als iets in de bijbel staat en iemand anders wat anders beweert de bijbel ALTIJD in zijn gelijk staan.

Maar dat je er aan kunt zien dat ze geïnspireerd zijn door de Alwetende (lees: God), is natuurlijk een niet hard te maken geloofsuitspraak, welke niets te maken heeft met wetenschap - en daar beroep je je op, dus moet je dat niet verwarren met andere disciplines.

Door de HELE bijbel kun je zien dat de Alwetende het geïnspireerd heeft. Alle profetiën die zijn uitgekomen, en vooral op de manier waardoor het woord echt leeft en dat er openbaringen komen over stukken die je al 30 keer gelezen hebt en dan opeens snap je het en dan ga je inzien dat God zo slim is maar bepaalde dingen ook een soort van verborgen heeft maar als je goed leest ga je het zien. En aan nog zoveel meer dingen waar ik niet eens de tijd voor heb om het allemaal op te noemen

Kun je de titels een keer geven? Dat het in een boek staat, maakt een bron overigens niet per definitie betrouwbaar, integendeel, er zijn zoveel pulpboeken geschreven, ook veel pseudo-wetenschappelijk werk is absoluut niet betrouwbaar.

lees een keer: Wetenschap en de bijbel.... het is een paarse kaft...achterin staan heel veel bronnen van ook niet christelijke wetenschappers e.d

Je kunt ook eens dvd's gaan kijken van Dr. kent hovind (of ken Hovind) Dat is echt een superwetenschapper die echt aantoont waarom dingen in de bijbel wel waar zijn en hij ontkracht de evolutie-THEORIE volledig en bewijst echt superveel....denk dat jij dat ook echt interessant vind. Dit is de site: http://www.drdino.com/ maar je kunt die dvds ook gewoon in NL bestellen met nederlandse ondertiteling maar op de site staan volgens mij wel wat artikelen.

Ik vind overigens informatie uit een boek veel betrouwbaarder dan bijvoorbeeld een Wikipedia of andere info van het internet. Daar komt bij dat wat jij zegt dus ook kan gelden voor de boeken die jij gelezen hebt en daardoor misschien jou bronnen wel niet betrouwbaar zijn!

Hoe kun je Gods wil nu wetenschappelijk verklaren?

Gods wil verklaren? dat heb ik nooit beweerd he!

waarom dat nieuwe verbond er gekomen is als die vernuftige wetenschappelijk zeer verantwoorde wet er was om die jochies te besnijden?

Ik dacht dat jij Christen bent geweest???
Het nieuwe verbond is er gekomen omdat door de wet niemand gered kon worden. De wet is er alleen om de zonde te doen kennen en aan te geven wat de wil en het karakter van God is. Dat nieuwe verbond moest er wel komen anders zou niemand behouden worden. Door dat nieuwe testament zijn wij nu ERFGENAMEN geworden van God omdat wij nu weer rechtvaardig voor Hem kunnen verschijnen door het offer van Jezus. Dat is het nieuwe verbond en dat is het belangrijkste van het hele geloof. Zonder dat nieuwe verbond waren we nergens, nog steeds onder de wet en geen kinderen van God.

Mag ik trouwens vragen waarom je afvallig van het christendom geworden bent en naar wat voor kerk je ging?

gedateert tussen 530-500 voor Christus. Volgens Wikipedia: 550-400 B.C.

ja ik hanteer hun bronnen niet, ik kijk gewoon naar de leeftijden in de bijbel(van alle generaties bij elkaar opgeteld) daaruit kun je ook halen rond welke tijd het geschreven is.

ik vraag me dan ook af hoe het komt dat je zo zelfverzekerd bent in dezen.

Als iets in de bijbel staat geloof ik dat en is er voor mij geen andere waarheid, of andere halve-waarheid.

Overigens staat in de Bijbel zelf volgens mij nergens dat Mozes de Pentateuch geschreven heeft.

Volgens mij wel

Er wordt getwijfeld aan diverse brieven van de Apostelen (o.a. de brief van Paulus aan de Hebreeën, volgens wetenschappers/theologen heeft Paulus die brief niet geschreven), er wordt getwijfeld of Daniël het boek Daniël wel geschreven heeft, er wordt getwijfeld aan het 'feit' dat Joh. het boek Openbaring geschreven heeft. E.d.

Er wordt inderdaad veel getwijfeld. Te veel getwijfeld. Als je uitgaat van twijfel-theorieën zul je altijd in twijfel leven.

Ookal is de Hebreeën brief niet door paulus zelf geschreven, ik geloof wel dat hij hem heeft laten schrijven. En zelfs al was het heel iemand anders ben ik nog steeds van mening dat God op de eerste plaats achter die brief schuilt. En zo hetzelfde bij de pentateuch of thora of hoe je het ook wil noemen...en zo hetzelfde bij alle boeken in zowel het oude als nieuwe testament.

Is dat het doel dan, overtuigen?

Als ik in de hemel kom wat blijft er dan over? Geld? Mijn baan? Mijn auto's? De feestjes die je bent afgegaan? Nee alleen de mensen die ik tot Jezus heb kunnen leiden. Dus mijn doel is mensen overtuigen dat God bestaat EN van ze houdt ja.

AIDS is een enorm probleem en niet te genezen

Nogmaals wat bij mensen onmogelijk is is mogelijk bij God (Staat letterlijk zo in de bijbel, maar dat is voor jou geen bewijs dat weet ik)

Er zijn zelfs diverse christenen (vrij veel eigenlijk) die de schepping/het scheppingsverhaal niet letterlijk nemen, maar (bijvoorbeeld) uitgaan van Intelligent Design. Ik vind dat eigenlijk mooier dan een 'pats-boem-schepping'. (Al heb ik met ID ook niet erg veel.)

Tja.... dat is hun keus ik vind dat erg dom maarrja...

Maar je laat geen ruimte aan andere interpretaties en andere conclusies dan alleen die van jou... Dat is tegenstrijdig.

Dat is juist niet tegenstrijdig. Ik blijf bij mijn standpunt en dat is dus juist niet tegenstrijdig...het zou tegenstrijdig zijn als ik jou nu opeens zou geloven.

En tuurlijk mag je je interpretatie geven, maar als ik het daar dan niet mee eens ben is dat dan gelijk onredelijk van mij???

Ik vrees meer dat jij bezig bent God in makkelijk behapbare hokjes te proppen, maar ik hoop dat ik mij daarin vergis.

Daar vergis je je inderdaad in.

Ik geloof dat God wonderen doet om mensen te sterken in hun geloof als teken van Zijn almacht.

Ik geloof ook dat Hij vaak genoeg zegt Hebben jullie niet al genoeg gezien?

nou de meeste hier hebben nog nooit zoiets gezien, simpelweg omdat er geen mensen opstaan die net zoals de apostelen Jezus' bevel serieus nemen om handen op te leggen en te genezen in Zijn naam. God is een God van wonderen, dat is Hij altijd al geweest.
Aanbid Hem in eenheid!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 30 nov 2007 17:43

Anthony schreef:Ja ik probeer het je nog 1 keer te zeggen: voor JOU is dat een zwak argument, maar Ik geloof dat de bijbel 100% waarheid is! Dus in mijn opzicht zal als iets in de bijbel staat en iemand anders wat anders beweert de bijbel ALTIJD in zijn gelijk staan.

Aan mij en andere anders-gelovigen wordt zo nu en dan gevraagd wat wij hier komen doen, maar die vraag kan ik jou net zo goed stellen. Wat doe jij hier eigenlijk? je bent hier niet om iets op te steken, aangezien jij zelf aangeeft dat jouw denken afgerond en afgesloten is. Dus kom jij hier om dat feit te verkondigen (ijdelheid?) of om anderen van jouw gelijk te overtuigen (dat wordt een teleurstelling). Zeg het maar...

lees een keer: Wetenschap en de bijbel.... het is een paarse kaft...achterin staan heel veel bronnen van ook niet christelijke wetenschappers e.d

Ik vermoed nog steeds dat zelfs de meest uitgebreide universitaire bibliotheken het niet in hun collectie hebben opgenomen, sorry.

Je kunt ook eens dvd's gaan kijken van Dr. kent hovind (of ken Hovind) Dat is echt een superwetenschapper die echt aantoont waarom dingen in de bijbel wel waar zijn en hij ontkracht de evolutie-THEORIE volledig en bewijst echt superveel....denk dat jij dat ook echt interessant vind. Dit is de site: http://www.drdino.com/ maar je kunt die dvds ook gewoon in NL bestellen met nederlandse ondertiteling maar op de site staan volgens mij wel wat artikelen.

LOL! Over meneer Hovind is al het een en ander gezegd in het onderdeel wetenschap en filosofie. Als jij denkt dat Hovind een superwetenschapper is die dingen bewijst, dan is het droevig gesteld met jouw begrip van wat wetenschap inhoudt.

Mag ik trouwens vragen waarom je afvallig van het christendom geworden bent en naar wat voor kerk je ging?

Je stelt de vraag wel niet aan mij, maar ik zal er ook op antwoorden. Er is gepoogd mij op te voeden als Rooms Katholiek maar mijn ouders waren er tijdens mijn jeugd al niet meer van overtuigd. Zo rond mijn 12 ben ik volledig van mijn geloof gevallen (door een EO-uitzending) en een tijd ben ik atheist en zelfs antitheist a la Dawkins geweest. Sinds ik weer genuanceerd kan denken is dat veranderd en raak ik door ervaring steeds meer overtuigd van de wijsheden van het Boeddhisme.

Als ik in de hemel kom wat blijft er dan over? Geld? Mijn baan? Mijn auto's? De feestjes die je bent afgegaan? Nee alleen de mensen die ik tot Jezus heb kunnen leiden. Dus mijn doel is mensen overtuigen dat God bestaat EN van ze houdt ja.

Succes en sterkte daarmee dan.

Dat is juist niet tegenstrijdig. Ik blijf bij mijn standpunt en dat is dus juist niet tegenstrijdig...het zou tegenstrijdig zijn als ik jou nu opeens zou geloven.

Het gaat er niet om je eigen denkbeelden direct overboord te zetten en die van een ander aan te nemen. Dat zou niet goed zijn, en daarom werkt jouw taktiek ook niet. Jij doet dat niet, waarom zou een ander dat dan wel doen?

Maar open staan voor nieuwe ideeen, open staan voor twijfel, open staan voor het idee dat ook jij niet de Waarheid in pacht hebt, open staan om in een gesprek met een ander te leren en te groeien, dan kan je hele vruchtbare gesprekken voeren, zoals ik er al vele gevoerd heb, ook op deze site.

Daar vergis je je inderdaad in.

Gelukkig maar dan.

rai
Mineur
Mineur

Berichtdoor rai » 30 nov 2007 19:45

MrSokkie schreef:Ik vermoed nog steeds dat zelfs de meest uitgebreide universitaire bibliotheken het niet in hun collectie hebben opgenomen, sorry.

En waarom zal dat zijn denk je? Misschien omdat het een boek is wie vanuit de bijbel spreekt, en dat ze daar nou niet veel van moet hebben.

MrSokkie schreef:LOL! Over meneer Hovind is al het een en ander gezegd in het onderdeel wetenschap en filosofie. Als jij denkt dat Hovind een superwetenschapper is die dingen bewijst, dan is het droevig gesteld met jouw begrip van wat wetenschap inhoudt.

Gaat niet over de persoon Hovind, maar over de dingen wie hij verteld. En dat vergeten vele mensen nog al. Dat hij is opgepakt is voor belastingfraude praat niemand goed, maar als je Hovind een lachertje vind kun je nog altijd naar een aantal filmpjes van AIG(answers in genesis) kijken.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 30 nov 2007 20:59

rai schreef:
MrSokkie schreef:Ik vermoed nog steeds dat zelfs de meest uitgebreide universitaire bibliotheken het niet in hun collectie hebben opgenomen, sorry.

En waarom zal dat zijn denk je? Misschien omdat het een boek is wie vanuit de bijbel spreekt, en dat ze daar nou niet veel van moet hebben.

LOL, natuurlijk kerel. De hele wereld is groot en gemeen en tegen het christendom. Doe nou eens even lekker normaal, de gemiddelde UB heeft een enorme hoeveelheid boeken over geloof en de Bijbel, zeker als er een faculteit filosofie/theologie is. Dus niet gaan emmeren dat ze er niks van moeten hebben.

Gaat niet over de persoon Hovind, maar over de dingen wie hij verteld. En dat vergeten vele mensen nog al. Dat hij is opgepakt is voor belastingfraude praat niemand goed, maar als je Hovind een lachertje vind kun je nog altijd naar een aantal filmpjes van AIG(answers in genesis) kijken.

De persoon Hovind interesseert me allerminst, wat hij zegt blijft onzin. En van de filmpjes van AIG verwacht ik wel iets meer, maar niet heel veel meer. Ik hoop dat ze bij AiG doorhebben dat hun publiek niet alleen uit volslagen debielen bestaat zoals Hovind lijkt te denken.

rai
Mineur
Mineur

Berichtdoor rai » 01 dec 2007 08:59

MrSokkie schreef:LOL, natuurlijk kerel. De hele wereld is groot en gemeen en tegen het christendom. Doe nou eens even lekker normaal, de gemiddelde UB heeft een enorme hoeveelheid boeken over geloof en de Bijbel, zeker als er een faculteit filosofie/theologie is.

Mischien komt dat nog wel mr soksie. En weet jij veel, misschien ligt die er al wel.

MrSokkie schreef: En van de filmpjes van AIG verwacht ik wel iets meer, maar niet heel veel meer

Waarom niet heel veel meer. Of zou je al een vooringenomen standpunt hebben hierover, omdat je het voor de tijd al onzin vind?

Terug naar “Archief”