Paddo's zijn geestverruimend en zo zet je de deur open voor kwade geestelijke machten.
Moderator: Moderafo's
elbert schreef:Bovendien zou ik God vragen of Hij duidelijkheid hierin wil geven, of dit de weg is die je kunt gaan.
Paracat schreef:Inderdaad, hoe gaat dat nou werken. Mischien zo'n draai deur?
elbert schreef:De overeenkomst tussen geestverruiming en geestvernauwing is het verlies van controle door de eigen hersenen. In beide gevallen wordt door het gebruik van middelen de controle die je over bepaalde waarnemingen hebt, doelbewust gedeeltelijk prijsgegeven.
In elk geval zijn het dan niet meer de hersenen die op een natuurlijke manier de controle hebben, maar zijn het de middelen die bepalen in hoeverre de hersenen functioneren en hoe de zintuiglijke prikkels worden verwerkt.
Bij sommige middelen komt daarbij nog eens de verslavende werking, die ervoor kan zorgen dat een vicieuze cirkel ontstaat van afhankelijkheid van deze middelen.
Collateral schreef:elbert schreef:De overeenkomst tussen geestverruiming en geestvernauwing is het verlies van controle door de eigen hersenen. In beide gevallen wordt door het gebruik van middelen de controle die je over bepaalde waarnemingen hebt, doelbewust gedeeltelijk prijsgegeven.
Kun je aangeven over wat voor 'controle' je het hebt? (En hoe reëel is die 'controle'?) En hoe gaat het prijsgeven daarvan in zijn werk?
Collateral schreef:Maar is het niet zo dat de hersenen sowieso al werken bij de gratie van chemicaliën, materialistisch bezien? Om een voorbeeld te geven: bananen bevatten de stof tryptofaan, wat in de hersenen met behulp van enzymen gesynthetiseerd wordt tot serotonine. En die stof heeft weer een positief effect op je humeur. Om het in jouw woorden te zeggen: 'de middelen bepalen in hoeverre de hersenen functioneren en hoe de zintuiglijke prikkels worden verwerkt'.
Paracat schreef:Jawel. Maar als ik onder bescherming sta van God maken de geesten toch geen schijn van kans?
Collateral schreef:Daarbij vind ik de stelling Paddo's zijn geestverruimend en zo zet je de deur open voor kwade geestelijke machten nogal uit de lucht gegrepen. Wat maakt dat geestverruimende middelen die 'deur' openzetten dan? En betekent dat dan ook dat geestvernauwende middelen (alcohol bijvoorbeeld) juist het tegenovergestelde bewerkstelligen: dat ze de deur sluiten voor 'kwade geestelijke machten'? Ik zou ze in ieder geval niet in combinatie met elkaar gebruiken, dat lijkt me nogal slecht voor de deur.
elbert schreef:Ik doel op de onbewuste controle, die dus buiten het directe bewustzijn om gebeurt. Bijvoorbeeld: dat wat je oogzenuw binnenkrijgt aan licht en het vertaalproces naar een bepaald beeld in de hersenen. Daar zit geen bewust denkproces tussen. Die natuurlijke "controle" is een proces dat de binnengekomen prikkels zo realistisch mogelijk vertaalt.
Dit proces zorgt er dus voor dat als je ogen gericht zijn op een rond figuur, je niet plotseling een vierkant in je hersenen geprojecteerd krijgt.
Het prijsgeven van die controle is trouwens wel een gevolg van een bewust denkproces: je besluit om bepaalde middelen te gebruiken. Dat gaat dus niet buiten de wil om.
Dat is natuurlijk zo, voedsel is van invloed op hoe de hersenen functioneren. Maar gewoonlijk gaan we ervan uit dat voedsel de hersenen "normaal" doen functioneren (zie de beschrijving boven) en dat dat "normale" functioneren verandert zodra je bijvoorbeeld paddo's gaat gebruiken of flink alcohol gaat consumeren. Een banaan verandert dat normale niet: het zorgt wel voor een beter humeur, maar zorgt er niet voor dat je rijvaardigheid er gevaarlijk door beinvloed kan worden, zoals alcohol dat kan doen.
Ik vraag me trouwens af of dit topic eigenlijk niet in Psychologie en Gezondheid thuishoort.
henkie schreef:Paracat schreef:Jawel. Maar als ik onder bescherming sta van God maken de geesten toch geen schijn van kans?
Absoluut. Maar dat betekent niet dat je niet voorzichtig moet zijn en je moedwillig in gevaar moet begeven. Je spring ook niet van een brug af in vertrouwen dat God je kan beschermen als hij dat wil.
Geestverruimende middelen worden al duizenden jaren gebruikt om met de geestelijke wereld in contact te komen.
Het openzetten van de deur ligt in het feit dat je de controle kwijt bent. Je wordt dus kwetsbaar voor invloeden van buitenaf. Nu is duidelijk dat we zonder God niets kunnen maar de geestelijke wapenuitrusting uit Efeze 6 hebben we bijvoorbeeld niet voor niets. Die blijft in de kast liggen omdat je niet meer de tegenwoordigheid van zinnen hebt om die aan te trekken.
Collateral schreef:Ik heb het idee dat je termen 'controle' en 'realistisch' hier vrij arbitrair toepast. 'Controle' schrijf je misschien al bewust met aanhalingstekens inmiddels, en dat lijkt me terecht. Maar welk kader hanteer je bij je vaststelling dat de binnengekomen prikkels bij die 'natuurlijke' 'controle' 'zo realistisch mogelijk' vertaald worden?
...
Nog even buiten de mogelijkheid van optische illusies gerekend: hoe weet je dat je hersenen je niet bedriegen?
Collateral schreef:Wat ik grappig en leerzaam vind aan paddo's is dat ze mij de volstrekte willekeur laten zien van de ordening van zintuiglijke stimuli zoals die zich voltrekt in het geval van wat jij omschrijft als de 'natuurlijke controle'. Ik kan me voorstellen dat je er daarom bang/argwanend voor bent, wellicht omdat je die vertrouwde zichtbare wereld niet prijs wilt geven als werkelijkheid waar je op kunt vertrouwen. Maar ook dat is ijdelheid.
Collateral schreef:Als je al controle kwijtraakt, dan lijkt mij dat een illusoire controle. Want: 'Het hart des mensen overdenkt zijn weg; maar de HEERE stiert zijn gang.' (Spr. 16:9.)
Helaas voor jou bestaan die middelen niet. De "geestverruimende" middelen (eerder geestbeperkende middelen als je de zombie's in een gemiddelde coffeeshop nader aanschouwt) maken stuk voor stuk gebruik van reserve's en voegen niets toe. Het interen op reserve's is iets wat je later altijd weer in je gezicht terug slaat.Russell schreef:Het is behoorlijk voor de hand liggend dat middelen die je geest verruimen en andere inzichten kunnen bieden dan die van de gevestigde (religieuze) orde met argwaan bekeken worden door mensen die die orde koste wat kost willen handhaven.
Maar dat is niet iets waardoor ik me zou laten weerhouden, integendeel.
Russell schreef:Het is behoorlijk voor de hand liggend dat middelen die je geest verruimen en andere inzichten kunnen bieden dan die van de gevestigde (religieuze) orde met argwaan bekeken worden door mensen die die orde koste wat kost willen handhaven.
Maar dat is niet iets waardoor ik me zou laten weerhouden, integendeel.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten