slapen in de kerk.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

slapen in de kerk

Berichtdoor tanteoranje » 05 dec 2003 09:29

En waarom is er in veel gemeentes voor gekozen dat een preek gauw drie kwartier duurt?

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 05 dec 2003 10:09

Dat heb ik nog nooit begrepen. Misschien een kwestie van traditie, misschien dat mensen 300 jaar geleden wel gewend waren ergens drie kwartier naar te luisteren? Ik weet het echt niet.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 05 dec 2003 10:39

Ach, gisteravond een preek gehoord van dik een uur. En het vloog voorbij!!
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 05 dec 2003 10:41

Calvin schreef:Ach, gisteravond een preek gehoord van dik een uur. En het vloog voorbij!!

Ik ken ook dominees die meer dan een uur preken en je toch geen moment vervelen.

Maar ja... Verschil moet er wezen. Ik vind wel dat een dominee moet stoppen als hij klaar is. Dat kan ook na 15 minuten.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 05 dec 2003 12:01

ik heb veel last van slapen in de kerk maar dat heeft niets te maken met de preek maar met de verlichting. als er van die schemerverlichting aanwezig is vallen mijn ogen gewoon dicht daar kan ik heeel weinig aan doen

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 05 dec 2003 12:56

Pim schreef:Dat heb ik nog nooit begrepen. Misschien een kwestie van traditie, misschien dat mensen 300 jaar geleden wel gewend waren ergens drie kwartier naar te luisteren? Ik weet het echt niet.

Ik heb wel eens begrepen dat preken vroeger soms uren duurden dus niet zomaar 1 of 2 uur

joris

Berichtdoor joris » 05 dec 2003 13:35

preken zijn wel anders lijkt mij dan vroeger. Nu lezen we allemaal zelf boeken en gaan we op zoek naar info op het internet. vroeger gebeurde dat natuurlijk veel minder. Toen was de dominee nog expert, dat is ie al jaren niet meer en daar moet ie zich naar gaan gedragen wat mij betreft.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 05 dec 2003 13:37

Johnny_Camaro schreef:
Pim schreef:Dat heb ik nog nooit begrepen. Misschien een kwestie van traditie, misschien dat mensen 300 jaar geleden wel gewend waren ergens drie kwartier naar te luisteren? Ik weet het echt niet.

Ik heb wel eens begrepen dat preken vroeger soms uren duurden dus niet zomaar 1 of 2 uur

Ik lees wel eens preken van oudvaders die naar 10 minuten eindigen. Ze zullen in het echt misschien 20 minuten geduurd hebben.

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 05 dec 2003 20:20

Soms denk ik: Elke dominee verplicht een cursus presentatietechniek. Het zal in ieder geval helpen denk ik.

Maar ja, de ene dominee heeft de gave om goed te preken, de ander is misschien weer veel beter in de omgang met mensen. Er bestaat nu eenmaal een verschil tussen mensen. Ik heb preken van een uur gehoord die me bleven boeien en preken van 10 minuten waar ik m'n hoofd niet bij kon houden. Gelukkig ben ik nog nooit in slaap gevallen (maar dat kan ik zelfs niet tijdens een 3-uur-durende treinreis).

caprice

Berichtdoor caprice » 05 dec 2003 22:03

Soms zegt de dominee na een uur: 'we gaan eindigen'.
Maar als de preek erg boeit, denk ik altijd: 'man, ga toch door!'

En preken van 15 minuten? Je hebt de dominee en dat kerkgebouw toch niet voor niks?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 06 dec 2003 14:27

caprice schreef:Soms zegt de dominee na een uur: 'we gaan eindigen'.

En preken van 15 minuten? Je hebt de dominee en dat kerkgebouw toch niet voor niks?

de lengte van de preek zegt helemaal niets over de inhoud.. dus als je het alles in 20 minuten hebt gezegd... waarom moet je dan doorpraten.. omdat je het kerkgebouw nu eenmaal hebt?? nee dat is onzin.....
het gaat om de inhoud.. niet om de lengte/tijd

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 07 dec 2003 13:20

Helemaal mee eens, maar over zoveel mooie dingen die God ons door Zijn woord geeft kan een dominee makkelijk een uur volpreken zonder dingen te vertellen die nieuw voor ons zijn.
Wat betreft slapen in de kerk, dat komt op mij over; ik heb het niet nodig praat maar.........Ik vind het vreselijk gedrag om te gaan slapen als God tot ons spreekt!

caprice

Berichtdoor caprice » 09 dec 2003 05:09

trijntjejohanna schreef:

de lengte van de preek zegt helemaal niets over de inhoud.. dus als je het alles in 20 minuten hebt gezegd... waarom moet je dan doorpraten.. omdat je het kerkgebouw nu eenmaal hebt?? nee dat is onzin.....

Maar als het een goede preek mag zijn wil je toch graag dat de dominee langer doorgaat?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 09 dec 2003 08:26

caprice schreef:
trijntjejohanna schreef:

Maar als het een goede preek mag zijn wil je toch graag dat de dominee langer doorgaat?

ja tuurlijk wel... maar het heeft niks te maken met dat je anders de dominee en kerkgebouw voor niets hebt....

caprice

Berichtdoor caprice » 10 dec 2003 05:59

trijntjejohanna schreef:
caprice schreef:
trijntjejohanna schreef:

ja tuurlijk wel... maar het heeft niks te maken met dat je anders de dominee en kerkgebouw voor niets hebt....

Dat komt wel in mij op als ik hoor van kerken waar de preken slechts 15 minuten duren. Dat is toch niks?
Dan is het gewoon niet meer de moeite om naar de kerk te gaan als je wat verder weg woont (gaan die mensen dan misschien denken).

Terug naar “Archief”