Discussie verantwoorde films [WÁT?]

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

eppie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor eppie » 15 nov 2003 09:19

Melodious Tonk schreef:Eh.... :shock:
beste niet-genieters, hoe ziet de hemel er volgens jullie uit?
Een heeeele lange zondagse dienst?
Of?

En hoe zit het met de genieters? Hoe zien die de Hemel? Als men de hemel ziet als een verlenging van het leven hier heeft men meer de hel voor ogen misschien?

Ik denk niet dat wij met ons mensenverstand de hemel of hel kunnen bevatten, Gods Woord geeft ons een kleine indicatie hoe het zou kunnen zijn, niet teveel over nadenken adviseer ik. Voor een wedergeborene is niet de hemel het einddoel, meer de nabijheid van Christus, het kan soms wel eens een beetje hemel op aarde zijn, net zo goed als het ook wel eens een beetje hel op aarde kan zijn, beide zijn maar afspiegelingen let daar op.

Maar eigenlijk is dit niet het punt waar ik op wil reageren, ik wil het niet over genieten hebben, Gods Woord is daar heel duidelijk over, je mag [niet moet!] genieten, maar binnen de grenzen die God zelf aangegeven heeft. Die grenzen ga ík niet aangeven, ik ben zo vrij om dat aan Paulus over te laten [lees hiervoor héél Rom:14 en 15:1-4]
Wel wil ik [omdat het als voorbeeld functie dient] voor mij aangeven waarom Titanic níet kan. Om te beginnen, heel simpel, er wordt, zonder commentaar de schijn gewekt dat er tegen het 7e gebod wordt gezondigd. In zijn tijd was de Titanic het symbool van de menselijke overmoed, de toren van Babel was opnieuw gebouwd, en is door God opnieuw te gronde gericht. Het kille feit dat daar zoveel mensenleven bij omkwamen [door de menselijke overmoed], mensen die allemaal voor Gods rechterstoel moesten verschijnen [en ja veel van die mensen waren aan het genieten!] geeft mij geen plezier in het bekijken. Hoewel er zeker mooie en leuke gedeelten in voorkomen. Dit laatste geeft mij geen verontschuldiging [is dit niet hetzelfde smoesje als het lezen van playboy om de interviews?] om te kijken. Net zomin als het [latere] leven van koning Salomo mij reden geeft om zijn boeken met een korreltje zout te nemen. Laat het eerder een waarschuwing zijn voor ons, dat zelf wijze mensen, als Salomo was, ook in zonde kunnen vallen en ook voor die zonden heeft Salomo zich moeten verantwoorden [zie ook weer Rom 14]. Want laten we niet uit ons oog verliezen dat Christus wel geleden heeft voor de zonden, maar dat dit geen vrijbrief geeft om te zeggen dat dan zonde bedrijven minder erg zou zijn. Wij hebben hier op aarde onze zonden te belijden [is verantwoorden] t.o. Christus, gebeurt dit niet, vóór Gods rechterstoel is het te laat dan zal God zeggen "ik ken u niet en dan zal Christus zwijgen!"
Met vriendelijke groet, Eppie.

[Pred.5:1]

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 05 dec 2003 16:57

Wat ik niet helemaal begrijp is dat je als christen niet van het leven mag genieten (althans, volgens sommige posters). Ook de leuke, grappige en ontspannende dingen zijn door God gegeven, zo zie ik het tenminste.

Dat deze ontspanning geld kost is niet erg (mits in verhouding). Het argument van honger in de wereld slaat nergens op. De problemen van deze wereld kunnen niet met een beetje geld worden opgelost, dat is nogal kortzichtig. Bovendien is het hypocriet: verkoop eerst zelf maar eens al je bezittingen, en ga in een doos op straat wonen. Dat doe je toch niet? Ik vind het nogal gemakkelijk om het uitgavenpatroon van een ander de grond in te boren. Het geld van een ander is makkelijk uit te geven.

Ook vind ik het opvallend dat er voortdurend allerlei zonden en daarmee mensen aangeklaagd worden. We zijn vrij door Christus. Waar halen we het recht vandaan anderen aan te klagen?
Verkondig daarentegen de boodschap van genade, want die maakt vrij. Al je zonde zijn vergeven en vergeten...
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 05 dec 2003 19:34

Dus mag je maar af en aan zondigen want Christus vergeeft toch>?>>

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 06 dec 2003 13:37

Uiteraard niet. Paulus gaat hier direct op in in Rom 6:1. Maar in vers 7 zegt hij dat wij vrij zijn van de wet, van het juk van de zonde, en in vers 14 dat wij onder de genade zijn.

Geniet dus van de vrijheid. De zonde voert geen heerschappij meer over ons... de genade van Christus maakt vrij. Dus hoeven ons ook niet meer druk te maken over de zonde, want die is vergeven...

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 07 dec 2003 13:21

xgnoom schreef:Uiteraard niet. Paulus gaat hier direct op in in Rom 6:1. Maar in vers 7 zegt hij dat wij vrij zijn van de wet, van het juk van de zonde, en in vers 14 dat wij onder de genade zijn.

Geniet dus van de vrijheid. De zonde voert geen heerschappij meer over ons... de genade van Christus maakt vrij. Dus hoeven ons ook niet meer druk te maken over de zonde, want die is vergeven...

Ja maar je blijft op aarde altijd in gevecht tegen de satan en de zonde!

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 07 dec 2003 15:02

Ja, maar als christen hoef je je daar niet meer op te concentreren. Je hoeft je geen zorgen meer te maken om de duivel, je zonden zijn weggedaan. Helemaal! Je bent vrij van de wet. Richt je op de vrijheid die je gekregen hebt...

Terug naar “Archief”