Melodious Tonk schreef:Eh....![]()
beste niet-genieters, hoe ziet de hemel er volgens jullie uit?
Een heeeele lange zondagse dienst?
Of?
En hoe zit het met de genieters? Hoe zien die de Hemel? Als men de hemel ziet als een verlenging van het leven hier heeft men meer de hel voor ogen misschien?
Ik denk niet dat wij met ons mensenverstand de hemel of hel kunnen bevatten, Gods Woord geeft ons een kleine indicatie hoe het zou kunnen zijn, niet teveel over nadenken adviseer ik. Voor een wedergeborene is niet de hemel het einddoel, meer de nabijheid van Christus, het kan soms wel eens een beetje hemel op aarde zijn, net zo goed als het ook wel eens een beetje hel op aarde kan zijn, beide zijn maar afspiegelingen let daar op.
Maar eigenlijk is dit niet het punt waar ik op wil reageren, ik wil het niet over genieten hebben, Gods Woord is daar heel duidelijk over, je mag [niet moet!] genieten, maar binnen de grenzen die God zelf aangegeven heeft. Die grenzen ga ík niet aangeven, ik ben zo vrij om dat aan Paulus over te laten [lees hiervoor héél Rom:14 en 15:1-4]
Wel wil ik [omdat het als voorbeeld functie dient] voor mij aangeven waarom Titanic níet kan. Om te beginnen, heel simpel, er wordt, zonder commentaar de schijn gewekt dat er tegen het 7e gebod wordt gezondigd. In zijn tijd was de Titanic het symbool van de menselijke overmoed, de toren van Babel was opnieuw gebouwd, en is door God opnieuw te gronde gericht. Het kille feit dat daar zoveel mensenleven bij omkwamen [door de menselijke overmoed], mensen die allemaal voor Gods rechterstoel moesten verschijnen [en ja veel van die mensen waren aan het genieten!] geeft mij geen plezier in het bekijken. Hoewel er zeker mooie en leuke gedeelten in voorkomen. Dit laatste geeft mij geen verontschuldiging [is dit niet hetzelfde smoesje als het lezen van playboy om de interviews?] om te kijken. Net zomin als het [latere] leven van koning Salomo mij reden geeft om zijn boeken met een korreltje zout te nemen. Laat het eerder een waarschuwing zijn voor ons, dat zelf wijze mensen, als Salomo was, ook in zonde kunnen vallen en ook voor die zonden heeft Salomo zich moeten verantwoorden [zie ook weer Rom 14]. Want laten we niet uit ons oog verliezen dat Christus wel geleden heeft voor de zonden, maar dat dit geen vrijbrief geeft om te zeggen dat dan zonde bedrijven minder erg zou zijn. Wij hebben hier op aarde onze zonden te belijden [is verantwoorden] t.o. Christus, gebeurt dit niet, vóór Gods rechterstoel is het te laat dan zal God zeggen "ik ken u niet en dan zal Christus zwijgen!"