Ik heb meer respect gehad en gezien onderling bij de OKKgangers dan dat jij hier laat zien
Moderator: Moderafo's
Gerdien B. schreef:Laodicea... jou manier van hier discuseren vind ik erg aanstoot gevend. Je maakt mensen belachelijk door ze uit te lachenwaar zij kunnen geloven zoals zij geloven. Deze mensen iets meer in hun waarde laten mag wel.
Ik heb meer respect gehad en gezien onderling bij de OKKgangers dan dat jij hier laat zien
Laodicea schreef:Ja héhé, Jezus heeft toch maar één Kerk gesticht?
Laodicea schreef:Tja, wat zal ik zeggen, in de oorlog waren er ook maar weinig Nederlanders lid van de NSB, tóch wekte dat op de één of andere wijze een hoop wrevel op...
Hiervoor geldt hetzelfde. Ik snap niet hoe je een vergelijking met de SS ook maar dúrft maken.Laodicea schreef:Het klinkt misschien wel héél vreemd in modernistische oren, maar het maakt ook nog eens uit wát je gelooft. SS'ers waren óók heel overtuigde mensen. Maar het is nog maar de vraag in hoeverre OKK'ers onschuldige onwetendheid kunnen voorwenden, zeker als je in de redenering meeneemt hoe makkelijk men een nloopje neemt met de leer van Christus, zoals je hier mooi hebt gedemonstreerd.
Laodicea schreef:Tja, wat zal ik zeggen, in de oorlog waren er ook maar weinig Nederlanders lid van de NSB, tóch wekte dat op de één of andere wijze een hoop wrevel op...Optimatus schreef:Het is wel opvallend dat een RK-achtige zich zo enorm opwindt over een klein kerkgenootschapje als de OKKN. Blijkbaar is dit kleine kerkgenootschapje een miniscuul, maar heel scherp splintertje in het transsubstantiële vlees van de RKK...
Laodicea schreef:Optimatus schreef:De contrareformatie was eerder een versterking van wat in protestantse ogen dwalingen zijn, waaronder de grondlegging van een absolutistisch pausbestel - een reden dat ik nooit lid wil worden van de RKK.
Toch wel apart dan dat juist alle misstanden met pausen van vóór de Contrareformatie dateren. Daarna zijn er eigenlijk geen noemenswaardige schandalen geweest
Laodicea schreef:Nee, je onderwerpt je aan een afvallige mijter in Utrecht, of nemen jullie dat aspect van de Apostolische succesie ook al niet meer serieus?Optimatus schreef:Ik onderwerp mij niet aan een mijter in Rome, die op absolutistische wijze zijn wil aan anderen oplegt en in feite niet veel minder is dan een potentiële theologische dictator.
Laodicea schreef:Maar goed, jullie zeggen je te houden aan de leer van de eerste tien eeuwen van de Kerk, maar kennelijk kan je dat ook al niet meer opbrengen? Om maar een voorbeeldje te geven uit Constantinopel IV (869-870):Canon 21 We believe that the saying of the Lord that Christ addressed to his holy apostles and disciples, Whoever receives you receives me, and whoever despises you despises me, was also addressed to all who were likewise made supreme pontiffs and chief pastors in succession to them in the catholic church. Therefore we declare that no secular powers should treat with disrespect any of those who hold the office of patriarch or seek to move them from their high positions, but rather they should esteem them as worthy of all honour and reverence. This applies in the first place to the most holy pope of old Rome, secondly to the patriarch of Constantinople, and then to the patriarchs of Alexandria, Antioch and Jerusalem. Furthermore, nobody else should compose or edit writings or tracts against the most holy pope of old Rome, on the pretext of making incriminating charges, as Photius did recently and Dioscorus a long time ago. [b]Whoever shows such great arrogance and audacity, after the manner of Photius and Dioscorus, and makes false accusations in writing or speech against the see of Peter, the chief of the apostles, let him receive a punishment equal to theirs.[/b
bron
Daar ga je met je 'theologische dictator'.En het toont maar weer aan dat jullie in feite maar net geloven waar jullie zin in hebben. Ik heb het dan nog niet eens gehad over vrouwelijke priesters of homohuwelijken. Mensen moeten écht zelf weten wat ze geloven, maar kom niet aan met die hypocrisie dat men de leer van de eerste tien eeuwen van de Kerk zou aanhangen.
This council, designated as the eighth ecumenical council by western canonists, is not found in any canonical collections of the Byzantines; its acts and canons are completely ignored by them.
Laodicea schreef:Sowieso moet je al een grote theologische nul zijn om te beweren dat de leer van de OKK en de Anglicana 'nagenoeg dezelfde' is, dat is zo'n stompzinnige bewering dat ik er eigenlijk niet eens zin aan heb om dat aan te tonen. Ik kon er wel om lachen, dat dan weer wel.Optimatus schreef:Vreemd is het ook dat Laodicea zich zo afzet tegen de OKKN en daarmee de Anglicana - de leer van deze beide kerkgenootschappen is nagenoeg dezelfde - terwijl ZH de Paus behoorlijk aan het slijmen is met de Anglicana... Gevalletje Roomser dan de paus?
Laodicea schreef:Niettemin is de Anglicana natuurlijk óók een syncretisch rotzooitje, maar ze hebben inmiddels wél begrepen waar cesaropapisme toe kan leiden. Daarom hebben zij ook toenadering gezocht tot Rome, en het duurt niet zó lang meer voordat er een splitsing komt, waarbij de vrijzinnigen het nakijken zullen hebben en de orthodoxe krachten zich onder de bisschop van Rome zullen verenigen. Het zijn spannende tijden, want ook met de patriarch van Constantinopel zijn de samensprekingen voor eenheid al in een ver stadium. En dat terwijl de OKK zich steeds verder verwijdert van Rome.
Laodicea schreef:Ja, ik merk inderdaad hoe serieus ze omgaan met de l'leer van de eerste tien eeuwen'. Laat me niet lachen joh.Optimatus schreef:Enneh... dat geleuter over "God bestaat niet" is natuurlijk pure laster. Je weet heel goed dat de OKKN zich bedient van Nicaea, Apostolicum en Athanasius.
Ik durf stellig te beweren dat het geloof van OKK'ers een heel stuk beter onderhouden wordt dan het passieve kuddegeloof van veel RKK'ers. OKK'ers gáán voor hun geloof en hun kerkje, terwijl de Romeinen in Nederland het verschil tussen paus en kappelaan allang niet meer weten en Dies irae lacrimosa alleen nog in bad zingen (vrij naar Herman Finkers).
Het klinkt misschien wel héél vreemd in modernistische oren, maar het maakt ook nog eens uit wát je gelooft. SS'ers waren óók heel overtuigde mensen. Maar het is nog maar de vraag in hoeverre OKK'ers onschuldige onwetendheid kunnen voorwenden, zeker als je in de redenering meeneemt hoe makkelijk men een nloopje neemt met de leer van Christus, zoals je hier mooi hebt gedemonstreerd.
Optimatus zei:
Me dunkt dat een vergelijking tussen NSB en OKKN meer iets zegt over het gebrek aan inzicht en intellect van degene die deze vergelijking maakt dan over de NSB of de OKKN.
Waren prominente NSB'ers als Emile Verviers, de Marchant et d'Ansembourg en, jawel, Joseph Luns, niet rooms-katholiek?
Het zwijgen van Pius XI en XII ten tijde van de nazibarbarij vind ik, voorzichtig gezegd, een laffe schanddaad. Individuele katholieken waren soms heldhaftig in hun verzet tegen de nazi's, maar de officiële kerk zweeg als een (massa)graf.
Enneh... hoeveel foute regime's, zoals dat van Videla in Argentinië, Mussolini in Italië en Franco in Spanje, heeft de RKK niet gesteund? En was het classificeren als minderwaardig van de Hutu-meerderheid in Rwanda en Burundi door de Witte Paters (Sociëteit voor de Afrikaanse Missies) niet een grof schandaal? En waarom zweeg Rome toen haar priesters actief betrokken waren bij het afslachten van 1 miljoen mensen in Rwanda, die veelal hun toevlucht hadden gezocht in, veelal, RK kerken? Nyamata en Kibuye zijn mede UITGEVOERD door priesters met een machette in de hand die hun eigen parochianen hebben afgeslacht.
Steunde de RKK niet ook de coup tegen de Chileense president Allende en de daaropvolgende dictatuur van Pinochet? Was het ook niet de RKK die het fascistische regime van Salazar in Portugal in het zadel hield? En waarom heeft het Vaticaan pas zo laat de staat Israel willen erkennen?
Lieverd, ik ben nog altijd lid van de Protestantse Kerk in Nederland.
Daar komt bij dat Mgr. Steenoven door Mgr. Varlet, een RK priester, in 1724 gewijd, nadat hij, zoals alle eerdere (aarts)bisschoppen van Utrecht, door het (Metropolitaan) Kapittel gekozen was.
De OKKN streven naar de kerkelijke "eenheid" van die tijd, niet naar de leer van die tijd. Oud-Katholiek betekent niet: "Terug in de tijd". Dat is een beweging die men graag aan Benedictus XIV en zijn celibataire vriendjes overlaat. Oud-Katholiek betekent veeleer: streven naar de relatievere eenheid van destijds, maar niet een terugkeer naar de Middeleeuwen.
De theologische dictatuur van de paus is evident: Roma locuta, causa finita is helder.
Waar overigens de paus het idee vandaan haalt dat hij chef van de kerk is, is mij een raadsel. Goed, hij is oppermijter van de RKK en iedereen die RK wil zijn, moet dat vooral zelf weten. Maar de misplaatste arrogantie dat hij chef van alle christenen is, is natuurlijk een lachertje.
Ga jij eens googelen op de woorden Bonn, 1931 en full communion. Als je het geheel begrepen hebt, moet je nog maar eens terugkomen. Het is bijna aandoenlijk om te zien hoe jij je eigen onwetendheid tentoonspeidt. Op dat punt begrijp ik Sabra plotseling een stuk beter.
Dat lijkt me een prima beweging: Rome is immers behoorlijk de weg kwijt als het gaat om onzin als het verplichte priestercelibaat en de rechten van mens en individu.
Moskou doet al op voorhand niet mee en zoals jij zou moeten weten, heeft de patriarch van Constantinopel niet meer het gezag dat hij voor 1453 had. Zoek maar eens op het woord Autofecaal.
Me dunkt dat jouw kennis over de OKKN ofwel vertroebeld wordt door een flinke dosis onwetendheid, ofwel foutieve voorlichting, ofwel een blinde haat jegens alles wat buiten de invloedsfeer van Rome zich richt op de Heer. Wellicht een combinatie van dit alles.
Riska zei:
Je hebt dezelfde denkwijze als Yotam hier had, en is typisch RK: dat de RK gelijkstaat aan de Kerk die Christus voor ogen had. De paus zou zelfs de opvolger van Petrus zijn... Maar de Kerk is de Gemeente van Christus, die over heel de wereld gevonden wordt, niet in het instituut kerk, maar in de harten van mensen. De RK is een instituut zoals de PKN dat is en de GVK, CVK en de OKKN.
De OKKN preekt vanuit de midden-orthodoxie, De kern is Christus, de Gekruisigde en Opgestane Heer.
Zij heeft daarvoor een mens die zichzelf paus noemt, meent onfeilbaar te zijn op de stoel van God te mogen zitten ( ik denk maar aan: "De paus heeft het voorgeborchte afgeschaft" - als zou hij besluiten wie wel en wie niet gered zijn) niet nodig,
maar gewoon zelfstandige studie van de Bijbel en wat daaraan verwant is, zonder de voorschriften en dogma's die door diverse pausen zijn uitgeschreven.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten