Lont stapt uit ChristenUnie!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 15 nov 2007 00:37

zahra schreef:
André schreef:
Nu is de hele kwestie rond mevrouw Lont uiteraard extra pikant omdat zij voorheen haar geld verdiende als drugsverslaafde prostituee. Na jaren in dit circuit te hebben vertoefd, bekeerde zij zich tot het christendom en veranderde ze haar levensstijl volledig. Ze is nu gelovig. Dat is natuurlijk prachtig, maar het is wel jammer dat het dan allemaal meteen zo radicaal moet. ‘Hypocriet’, roepen veel mensen en die hebben eigenlijk wel een beetje gelijk.
Als ik hier de be(om)kerings geschiedenis van Paulus naast leg vind ik haar eigenlijk juist niet hypocriet. Het enige wat ze doet is bevestigen wat haar achterban ook meent te moeten onderschrijven. Trouwens was Jezus ook niet zo, 'ga heen en zondig niet weer' wij hebben dat vertaald naar 'ga heen en roep deze zonde een haalt toe' (stop met volharden) En dan ben je dus weer bij de welles nietes discussie. Vind een christen (CU lid) of je mag volharden in het praktiseren van een niet hetero relatie/huwelijk/samenwoon 'akte'?

eindelijk iemand die het begrijpt :)

Ik heb respect voor mevrouw Lont, het verleden is een verleden, vergeten en vergeven, ik snap niet dat mensen dat er nu bijhalen

Is gewoon lekker om op te schieten. Haar verleden is haar zwakke kant en daar azen mensen nu op.

Ik sluit met trouwens bij André aan: kan ook het verband tussen hypocriet en haar bekering niet zien. Is juist niet hypocriet! Idd bekeerde Paulus zich ook op zo'n manier. Niet maar half-half, maar radicaal de andere kant op. Van een vijand van de christenen werd hij zelf een christen. En een radicale!

Denkertje schreef:
BerichtGeplaatst: Wo Nov 14, 2007 10:28 pm Onderwerp:
goshen schreef:
Denkertje21 schreef:
Ik las ergens een verrassend andere benadering van de zaak Lont:
Je mag gerust de bron noemen, Gaykrant? in dat geval is het niet verrassend anders (ook in een ander geval niet trouwens).

Superflauw! Nee, het stond niet in de Gaykrant! Dit was een stuk van een goede vriend van me die zelf geen (nog) christen is, maar wel zeer betrokken is!

Nog ff twee keer zo flauw omdat het zo'n enorme inkopper is:
Die vriend van je is ook homo? :mrgreen:
Srry, ik kón het gewoon niet laten ;)

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 15 nov 2007 09:34

Yvette is vanmorgen om 10.30 uur te beluisteren bij "De Ochtenden" op radio 1. Wordt daar dan bevraagd door wrs Thijs v.d. Brink
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 15 nov 2007 10:51

Ik heb volgens mij het woord 'hypocriet' niet gebruikt in combinatie met Yvette Lont, maar ik kan vergissen. Laat ik er maar vanuit gaan dat jullie het over anderen hadden. Wel vind ik haar volslagen ongeschikt voor de politiek.

zahra schreef:eindelijk iemand die het begrijpt :)

Ik heb respect voor mevrouw Lont, het verleden is een verleden, vergeten en vergeven, ik snap niet dat mensen dat er nu bijhalen

Ik begrijp je heel goed, maar ik ben het absoluut niet met je eens. Waarom heb je nog steeds niet op dat ene bericht van mij gereageerd? Kan ik daaruit concluderen dat wat ik zei gewoon waar was? En als je zoveel respect hebt voor mevrouw Lont - daar waar je erg vaak een gebrek aan respect voor andersdenkenden en andersgelovigen laat blijken -, waarom heb je dan geen respect voor homoseksuelen?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 nov 2007 11:03

dalethvav schreef:Yvette is vanmorgen om 10.30 uur te beluisteren bij "De Ochtenden" op radio 1. Wordt daar dan bevraagd door wrs Thijs v.d. Brink

Ze blijft bij haar standpunt, maar drukte zich in dit radioprogramma wel wat diplomatieker uit dan eerst. Daar komt het ongeveer op neer.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 15 nov 2007 11:57

elbert schreef:
dalethvav schreef:Yvette is vanmorgen om 10.30 uur te beluisteren bij "De Ochtenden" op radio 1. Wordt daar dan bevraagd door wrs Thijs v.d. Brink

Ze blijft bij haar standpunt, maar drukte zich in dit radioprogramma wel wat diplomatieker uit dan eerst. Daar komt het ongeveer op neer.

Ik denk dat er niemand hier is, die haar dat recht op haar standpunt ontzegt.

Maar zij praat niet als privépersoon mw. Lont, maar ze werpt zich op als vertegenwoordigster van de CU. En dáár is nou net geen ruimte voor deze vorm van discriminatie.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 nov 2007 12:05

Denkertje21 schreef:Maar zij praat niet als privépersoon mw. Lont, maar ze werpt zich op als vertegenwoordigster van de CU. En dáár is nou net geen ruimte voor deze vorm van discriminatie.

In het interview dat ik gehoord heb (en via deze link is na te luisteren), wierp ze zich op als CU-lid dat bezorgd is over de koers van de partij. Als zodanig heeft ze alle recht om haar mening te uiten, ook in de media.
N.B. ik ben ook CU-lid en Refoweb zie ik ook als deel van de media. ;)
Laatst gewijzigd door elbert op 15 nov 2007 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 15 nov 2007 12:09

Bovendien zie ik niet in waarom mw. Lont een dergelijke mening als 'vertegenwoordigster' van de CU niet zou mogen ventileren.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 15 nov 2007 12:54

Dag mag ze zeker. Of het altijd even verstandig en juist is, is een tweede vraag.

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 15 nov 2007 17:10

Het is wel leuk voor de SGP dat de juistheid van hun vrouwenstandpunt hier impliciet bevestigd wordt. 8)
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Riska

Berichtdoor Riska » 15 nov 2007 18:19

Russell schreef:Het is wel leuk voor de SGP dat de juistheid van hun vrouwenstandpunt hier impliciet bevestigd wordt. 8)

u bedoelt???????

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 15 nov 2007 18:32

Ach, ik kan me zo voorstellen dat de heren SGP'ers deze affaire beziend meewarig hun hoofd schudden en denken van: 't is toch niks, vrouwen in de politiek. :wink:
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Riska

Berichtdoor Riska » 15 nov 2007 18:35

Russell schreef:Ach, ik kan me zo voorstellen dat de heren SGP'ers deze affaire beziend meewarig hun hoofd schudden en denken van: 't is toch niks, vrouwen in de politiek. :wink:

dat vermoedde ik al, dat je dat bedoelt. Maar ook als een vrouw het prima doet in de politiek, zal dat oordeel er zijn - het is toch mannenwerk... :wink:

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 15 nov 2007 18:38

Ja, daar zal je ongetwijfeld ook weer gelijk in hebben.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 15 nov 2007 18:51

In deze hele discussie is het hoofdartikel in het RD van vandaag best wel van belang. Dat ontzenuwt dan ook weer opmerkingen in dit topic, over die meerderheid binnen de CU:

CU-stemmer niet tegen homorelatie

DEN HAAG - Meer dan de helft van de ChristenUniestemmers heeft geen moeite met partijvertegenwoordigers die een homoseksuele relatie hebben.

Dat blijkt uit een onderzoek van het tv-programma Netwerk dat donderdagavond wordt uitgezonden. De redactie van het programma wilde donderdagmorgen alle resultaten van het onderzoek niet prijsgeven, maar de hoofdconclusie van het onderzoek legde EO-journalist Van den Brink donderdagmorgen in een interview voor aan het Amsterdamse CU-deelraadslid Lont.Eerder onderzoek van het EO-programma De Ochtenden toonde aan dat twee derde van de ChristenUniebestuurders juist tégen partijvertegenwoordigers is die samenleven met iemand van hetzelfde geslacht. Volgens Lont is het verschil tussen de uitkomsten van de onderzoeken verklaarbaar. Het onderzoek van De Ochtenden richtte zich op CU-partijbestuurders en het onderzoek dat donderdagavond wordt gepresenteerd op CU-stemmers. Tijdens de Kamerverkiezingen van vorig jaar trok de ChristenUnie veel stemmers aan die niet tot de traditionele achterban van de partij behoren.

Lont maakte bekend dat zijzelf ook een onderzoek heeft gedaan of heeft laten uitvoeren naar de mening van de achterban over haar (ondertussen ingetrokken) motie waarin staat dat vertegenwoordigers van de CU geen homoseksuele relatie mogen onderhouden. Daaruit blijkt volgens haar dat de meerderheid van de achterban haar opvattingen over homoseksualiteit deelt.

Lont verklaarde vanmorgen dat ze min of meer spijt heeft van het intrekken van haar motie. Als ze nu weer voor de beslissing stond om deze wel of niet in te trekken, had ze besloten de motie aan te houden en op het partijcongres, dat zaterdag plaatsvindt, te beslissen of hij wel of niet in stemming zou moeten komen.

Of Lont zaterdag op het partijcongres in Zwolle aanwezig zal zijn, weet ze nog niet. „Dat hangt af van mijn veiligheidssituatie”, zo verklaarde ze. Het partijbestuur heeft het agendapunt over de gedragscode van ChristenUnievertegenwoordigers, waarbij de motie van Lont aan de orde zou komen, van de agenda afgevoerd. Een commissie onder leiding van de Zwolse wethouder Cnossen komt begin volgend jaar met een nieuw voorstel.

Het CHJC, een vereniging van christelijke homo’s en lesbiennes, heeft gisteren een oproep gedaan aan de ChristenUnie om een dialoog aan de gaan met de groep van mensen die nu het onderwerp van discussie zijn. Het CHJC, dat volgens zijn zeggen leden heeft uit vrijzinnige en orthodoxe hoek, vindt dat een politieke partij niet gaat over samenlevingsvormen: „Die behoren tot het privédomein.”
bron: Ref. Dagblad

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 15 nov 2007 20:05

dan hoor ik zeker tot de andere helft...

ik heb waardering voor mevr.Lont, ze zou misschien een beetje tactischer moeten zijn.
zelf ben ik heel nieuwschierig wat voor standpunt de CU gaat innemen mbt betreffende bestuurders en wat het met de partij doet op termijn.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Terug naar “Archief”