Koken, bakken, etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 08 nov 2007 12:29

En iedereen die dan zomaar binnenvalt, is hartstikke welkom,maar ik heb geen koekjes

Wat een cultuurverschillen heb je soms. Bij onze koerdische buren staat er standaard een schaal koekjes op tafel. Je kunt altijd mee eten, daar houden ze sowieso rekening en koken en bakken dus grote hoeveelheden. Al kom je midden in de nacht..koekjes zijn er altijd :)

Overigens zorg ik altijd dat er koeken in huis zijn ook. Persoonlijk vind ik het hartstikke lullig als je onverwacht mensen op bezoek krijgt en je hebt niets bij de koffie. Het ligt er misschien ook een beetje aan hoe je het thuis gewend ben..ik heb het van m'n moeder overgenomen; Gasten moet je behandelen zoals je zelf ook behandeld zou willen worden.

Een pak stroopwafels kost maar 90 cent ofzo..Het hoeft niet eens duurt te zijn of bij een luxe bakker vandaan te komen :)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 08 nov 2007 12:35

Het probleem hier is meer: ik wil persé geen koekjes meer eten. Mijn man eet zelden of nooit koek of snoep, hij eet liever iets gezonds ofzo (whaaa, was ik ook maar zo!)
En tuurlijk heb ik wel een cake liggen, diep in de garage opgeborgen. En die trek ik dan wel tevoorschijn.
Maar zoals het bij mijn ouders was: continu grote koeken enzo, dat hoeft voor mij niet. Het is voor mij belangrijk om niet te dik te worden, en die kans zit er 'dik' ik als ik wel veel koek in huis heb.
Mee-eten kan trouwens wel weer altijd hier. Ik maak bijna altijd voor 1 persoon meer. Ook omdat het handig is voor de dag erna, als ik bijvoorbeeld moet werken, dan hoeft mn man niet meer te koken. Maar er komen wel eens mensen binnenvallen, en dan ist wel handig.
Maar echt veel koek in huis heb ik echt niet. Omdat wij het tegenwoordig zelf ook nooit meer eten, is het wel eens stom ja, dat ik niet eens vraag of mensen een koekje (plakje cake ofzo ;) ) ofzo willen, omdat we het niet meer gewend zijn.
Maargoed, bij mij hangt gastvrijheid dan ook weer niet af van koekjes. Ik voel me bij bepaalde mensen altijd kei welkom, en al hebben ze geen koekjes, het scheelt me helemaal niks eigenlijk. Daar kom ik niet voor :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 08 nov 2007 14:23

Ik voel me bij bepaalde mensen altijd kei welkom, en al hebben ze geen koekjes, het scheelt me helemaal niks eigenlijk. Daar kom ik niet voor :)

Uiteraard niet, maar het staat wel gastvrij m.i. :) Ieder moet het voorzich weten hoor, het is echt niet zo dat ik er iemand minder om waardeer :wink:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 08 nov 2007 14:46

Smurffie schreef:
Ik voel me bij bepaalde mensen altijd kei welkom, en al hebben ze geen koekjes, het scheelt me helemaal niks eigenlijk. Daar kom ik niet voor :)

Uiteraard niet, maar het staat wel gastvrij m.i. :) Ieder moet het voorzich weten hoor, het is echt niet zo dat ik er iemand minder om waardeer :wink:

Het staat idd wel gastvrij.
Soms wilde ik best dat heel Nederland wat meer was als bepaalde volken zeg maar. Die altijd voor 10 man koken. Geweldig!
Maar als ik dat ga doen zit ik elke dag met 8 porties over, omdat Nederlanders nu eenmaal wat minder makkelijk zomaar bij elkaar over de vloer komen om te eten.
Hmm...verander Nederland :D

topkok

Berichtdoor topkok » 12 nov 2007 17:57

toch nog maar even over het zout...

bijvoorbeeld je maakt een tomatensoep. De tomaten en de overige groeten geven jouw soep structuur. En het moet natuurlijk smaken naar tomaat(anders is het geen tomatensoep)

maar door zout en peper(en andere smaakstoffen) toe te voegen. Krijg je nog meer smaak. Het heten natuurlijk niets voor niets SMAAKstoffen.

Nog maar een voorbeeld hoebelangrijk smaak is. Suiker is een SMAAKstof. Als je een cake maakt zijn je hoofdingredienten: bloem, melk en eieren. Maar als je daarvan een cake maakt vind iedereen het smerig. Daarom doe je bij het bereiden van cake er smaak bij. En ontstaat er dus het eindproduct zoals jullie het willen CAKE!!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 12 nov 2007 23:42

Smurffie schreef:

Ik heb vaak een doos slagroomsoesjes in de vriezer, altijd lekker en snel ontdooit.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 nov 2007 08:45

*Annet* schreef:
Smurffie schreef:

Ik heb vaak een doos slagroomsoesjes in de vriezer, altijd lekker en snel ontdooit.

die blijven bij mij niet lang in de vriezer liggen. :oops: :oops:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 13 nov 2007 15:22

@topkok, volgens mij heeft iedereen zijn/haar punt over zout inmiddels wel gemaakt toch? Het voorbeeld wat je nu aanhaalt over tomatensoep is heel leuk, en dan kan ik wel weer gaan zeggen dat je smaak er ook aan kunt geven zonder zout, maar met allerlei andere smaakstoffen. Maar dan zou ik in herhaling vallen, dus ik zeg het niet ;)

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 13 nov 2007 15:39

rosalie83 schreef:@topkok, volgens mij heeft iedereen zijn/haar punt over zout inmiddels wel gemaakt toch? Het voorbeeld wat je nu aanhaalt over tomatensoep is heel leuk, en dan kan ik wel weer gaan zeggen dat je smaak er ook aan kunt geven zonder zout, maar met allerlei andere smaakstoffen. Maar dan zou ik in herhaling vallen, dus ik zeg het niet ;)
Aangezien ik mijn eten graag extra-extra zout heb gebruik ik het "gezonde" zout die je bij de AH kunt krijgen. Bevat 66% minder natrium (of natrium-chloride zo goed heb ik ook weer niet opgelet tijdens scheikunde). Weet iemand of dit verstandig is of gebruiken meer mensen dit?

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 13 nov 2007 16:26

ik weet wel, mijn oma is pas opgenomen in het ziekenhuis en die had een natriumtekort, ze kookte zoutloos en kreeg dus onvoldoende zout binnen dus het is niet automatisch zo dat als je zoutloos kookt je dan via de rest van de producten die je nuttigt teveel zout binnen krijgt.

zonder zout vind ik het eten ook gewoon niet lekker en andere kruiden gebruik ik ook genoeg dus daar hoef je me ook niet mee aan te komen en als ik zoutloos ga koken, eet mijn man buiten de deur :wink:
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 nov 2007 16:50

Maar dat kan ook ook al kook je wel met zout, want een bewoner heeft ook natrium tekort gehad. Terwijl het eten van de instelling behoorlijk gezout is.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 nov 2007 18:21

Ik reed vandaag na mn werk even snel langs mn ouders. Ik wilde graag lasagne maken, en mijn vader kan dat zo lekker. Even recept ophalen.
Bel ik aan, komt mn vader dr aan. 'Hee, kom verder, en eet ff mee. We eten lasagne. Er is zat.'
Maargoed, mn man zou om half 7 thuiskomen en die verwacht ook iets te eten, dus ik vroeg alleen het recept. Maar dat was niet goed. Mijn vader is dol op koken, en wil het liefst dat iedereen het lekker vindt en iedereen er van eet, en hij er iedereen blij mee kan maken. Dus voor ik iets kon zeggen stonden de tupperware bakjes op tafel, en moest ik het maar gewoon meenemen. Veel handiger

En dat was het zeker :D Het was zooo lekker. Maar nu weet ik nog steeds niet hoe hij het zo lekker maakt. Volgende keer maar weer ff langs ;)

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 15 nov 2007 11:37

Dat klinkt als mijn pa. :mrgreen:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 15 nov 2007 13:03

Volgens mij zijn alle ouders zo ;) Mijn mams stopt me sowieso helemaal vol als ik bij hen ben, en dan krijg ik nog van alles mee. Een pan rundvlees, omdat dat zo duur is, dan hoef ik het niet zelf te kopen. Sinaasappels, want dat is zo lekker gezond. Bakjes geroosterde kip, omdat ik daar zo dol op ben. Etc! :mrgreen:

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 16 nov 2007 01:27

Ghe zo herkenbaar! Als mijn moeder op komt passen moet ik vlees in huis halen dan gaat ze het braden voor me... Ben niet zo'n ster in rundvlees braden.. Te weinig geduld...

En als ik bij haar ben krijg ik ook stapels tupperwaredozen met voedsel mee. Altijd makkelijk!

Terug naar “Archief”