Sola fide, sola gratia

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 dec 2003 16:45

Nooit latijn gehad maar ook bij dat Sola ipv Soli had ik al m'n vraagtekens. Ik moest denken aan 1 van die genootschappen die voorin je Psalmboek staan. Had m'n intuïtie moeten volgen... ;-)

Ik ben het op zich ook wel met Joris eens dat je van dit soort zaken geen systeem moet maken, maar zoals gezegd heb ik dat nooit als zodanig ervaren. Mij is altijd geleerd dat het ging om een aantal punten waarop de reformatoren fundamenteel van mening verschilden met de RK. In ieder geval is het niet mijn bedoeling om hier één of ander systeem neer te zetten. Ik knoop in deze discussie aan bij iets wat in de kerken van de reformatie onderschreven wordt om aan de hand daarvan iets duidelijk te maken.

Gershwin schreef:Overigens ben ik het grotendeels eens met je eerste post, alleen vraag ik me wel af wat je precies bedoelt met 'genade'? In de GerGem wordt onder 'genade' nl. vaak niet het offer van Christus, maar de uitverkiezing verstaan.

Genade is voor mij het tegenovergestelde van verdienste. Niet meer en niet minder. Net zoals 'verdienste' geen concrete zaak is is 'genade' dat ook niet. Met genade bedoel ik dus niet direct het offer van Christus of de uitverkiezing. Beide zaken komen voort uit Gods genade. We hebben dat offer en onze verkiezing niet verdient maar ontvangen deze uit genade.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 04 dec 2003 17:17

Klaas schreef:Genade is voor mij het tegenovergestelde van verdienste. Niet meer en niet minder. Net zoals 'verdienste' geen concrete zaak is is 'genade' dat ook niet. Met genade bedoel ik dus niet direct het offer van Christus of de uitverkiezing. Beide zaken komen voort uit Gods genade. We hebben dat offer en onze verkiezing niet verdient maar ontvangen deze uit genade.

Ok, duidelijk. Dan ben ik het met je eens :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

joris

Berichtdoor joris » 05 dec 2003 13:31

ik vind dat genade teveel een '' iets'' wordt, alsof je het kan vastpakken. Zo van, we leven op deze aarde en ineens was daar genade. Net zoals ineens de computer er was.

God is genade en geeft genade, doet genade, leeft genade sterft genade. Bewijst genade.

Genade is net zoiets als de lucht. HEt is er, je leeft er in, je leeft er door en je kan je er in bewegen. Het kwam niet,het was er en zal er blijven. Als je Gods adem ademt adem je God en genade.

ik vind alleen genade alleen het woord, alleen het geloof te eenzijdig. Want er is genade en er is het woord en er is de Geest en er is de beleving. Bovendien vind ik het te logisch om het apart te benoemen.

Terug naar “Archief”