Abortus en generatiekloof?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 04 dec 2003 11:43

Jouw redenering klopt van geen kant...je zegt dat dit Gods terrein is, en dat wij daar als mensen niet mogen komen.
Maar toch ben je er stellig van overtuigd dat dit kind in de hel komt! Hoe doe je dat.? De stukken die je erbij haalt, zijn geen enkel bewijs van je oordeel!
Engaged @ 07-01-2005

W.A. Driessen
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor W.A. Driessen » 04 dec 2003 11:48

een embryo laten verwijderen omdat het gehandicapt over de wereld zou moeten gaan. Bah, dat mensen daar alleen al over durven te denken! :cry:
De Nazi´s deden dat ook. Zij lieten de gehandicapten ook vermoorden om zo een volk, bastaande uit ùbermenschen te verkrijgen.

Gehandicapten (embryo´s) laten vermoorden? Waarom ook niet gelijk klonen. Dan kan je allemaal `perfecte´ mensen creeren.
Laten we toch verstandig en christelijk blijven, en niet zelf voor God proberen te spelen!!!!! :x
"Want gelijk wij in één lichaam vele leden hebben, en de leden alle niet dezelfde werking hebben; Alzo zijn wij velen één lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders leden".
Rom. 12:4&5

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 04 dec 2003 11:51

we hadden t niet over het principe van abortus, dei discussie kun je vast ook ergens anders voeren. we hadden t over het feit dat jij zo zeker weet dat dat kind in de hel komt .liefdeloos God heb jij dan! vind je t gek dat op die manier geen mensen aangetrokken worden tot het christelijk geloof? je moet t brengen met de feiten, en het is geen feit dat een kind van onchristelijke ouders naar de hel gaat.
Engaged @ 07-01-2005

caprice

Berichtdoor caprice » 04 dec 2003 16:46

M@rije schreef:Caprice, jij zegt dat dat kindje het wel minder moeilijk zal krijgen vanwege het feit dat hij geen daadwerkelijke zonden begaan heeft. Hoe zie jij dat dan? zijn er moeilijke en minder moeilijke delen in de hel?

Ik lever alleen dit aan:

Mattheus 11:
20 Toen begon Hij de steden, in dewelke Zijn krachten meest geschied waren, te verwijten, omdat zij zich niet bekeerd hadden.
21 Wee u, Chorazin! wee u Bethsaida! want zo in Tyrus en Sidon de krachten waren geschied, die in u geschied zijn, zij zouden zich eertijds in zak en as bekeerd hebben.
22 Doch Ik zeg u: Het zal Tyrus en Sidon verdragelijker zijn in den dag des oordeels, dan ulieden.
23 En gij, Kapernaum! die tot den hemel toe zijt verhoogd, gij zult tot de hel toe nedergestoten worden. Want zo in Sodom die krachten waren geschied, die in u geschied zijn, zij zouden tot op den huidigen dag gebleven zijn.
24 Doch Ik zeg u, dat het den lande van Sodom verdragelijker zal zijn in den dag des oordeels, dan u.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 04 dec 2003 16:49

Aanvulling:
Lukas 12 schreef:47 En die dienstknecht, welke geweten heeft den wil zijns heeren, en zich niet bereid, noch naar zijn wil gedaan heeft, die zal met vele slagen geslagen worden.
48 Maar die denzelven niet geweten heeft, en gedaan heeft dingen, die slagen waardig zijn, die zal met weinige slagen geslagen worden. En een iegelijk, wien veel gegeven is, van dien zal veel geëist worden; en wien men veel vertrouwd heeft, van dien zal men overvloediger eisen.

Het hoe en wat van de hel is, ook in het Nieuwe Testament, geheel onduidelijk. Dat is weer een discussie op zich.

Ontopic zou ik willen zeggen, dat alle leven het leven waard is, ook gehandicapt leven. Er is geen grens te trekken tussen waardig en onwaardig leven. Als je alleen een vegeterend leven onwaardig noemt, noem je later een zwaar gehandicapt leven onwaardig. Over 100 jaar kan dan iedereen met gebreken afgemaakt worden. "Heil Hitler" :? ?

Abortus = Moord

PS Ik besef dat het hellend-vlak-argument niet altijd opgaat, maar het kan wel.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

W.A. Driessen
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor W.A. Driessen » 04 dec 2003 19:35

Ha M@rije,

sorry dat ik je niet direct kon antwoorden op jou vraag, ik moest naar het werk. Jij gelooft, als ik het goed begrijp, dat ongeboren en jonge kinderen niet verloren zullen gaan wanneer zij sterven.
Op mijn werk heb ik hier over na gedacht en ik heb er enkele antwoorden op gevonden. Maar eerst heb ik een vraag:
Wanneer komt de eis tot bekering tot de kinderen? Is dat als ze nog in de moederschoot zitten? Volgens jou niet. Wanneer dan? Als ze leren luisteren naar het onderwijs van de ouders, of de dominee? Als ze leren lezen? Als ze een universitaire graad hebben behaald?
Volgens mij heeft de Heere Jezus zelf gezegt: "Laat de kinderen tot Mij komen". De kinderen.

Ik weet niet in welk kerkverband jij zit, het maakt mij ook niet uit, maar ik de refo- en ik geloof ook in de grefo-kerken belijden ze de drie formulieren van enigheid (Heidelberger Catechismus, Belijdenis des Geloofs en Dordtse leerregels). Ik weet niet of jij hier bekent mee bent, maar ik zal het een en ander citeren:

Belijdenis des Geloofs art. 15: Over de erfzonde
Wij geloven, dat door de ongehoorzaamheid van Adam de erfzonde uitgebreid is geworden over het ganse menselijke geslacht; welke is een verdorvenheid der gehele natuur en een erfelijk gebrek, waarmede de kleine kinderen zelfs besmet zijn in hunner moeders lichaam, en die in den mens allerlei zonden voortbrengt, zijnde in hem als een wortel daarvan; en zij is daarom zo lelijk en gruwelijk voor God, dat zij genoegzaam is om het menselijk geslacht te verdoemen. enz. enz.

Dordtse leerregels: hoofdstuk 1 art. 1:
Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben, en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden, zo zou GOd niemand ongelijk hebben gedaan, indien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willan laten en om de zonde verdoemen, volgens deze uitspraken van den Apostel: De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd en derven de heerlijkheid Gods (Rom. 3:19,23); en: De bezoldiging der zonden is de dood(Rom. 6:23).

Dordtse leerregels Hoofdstuk 1 art. 17:
Nademaal wij van den wil Gods uit zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouderen begrepen zijn, zo moeten de Godzalige ouders niet twijfelen aan de Verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindheid uit dit levenwegneemt. (1 Kor. 7:14b : want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij helig)

Of 'mijn' God liefdeloos is? Ik denk het niet. 'Mijn' God is rechtvaardig. 'Mijn' God is liefde vanwege de genade die Hij nog verstrekt aan rechteloze mensen.
"Want gelijk wij in één lichaam vele leden hebben, en de leden alle niet dezelfde werking hebben; Alzo zijn wij velen één lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders leden".

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 05 dec 2003 10:02

Dus je wilt hier met droge ogen beweren dat de kinderen van ongelovigen naar de hel gaan? Dan kan je wel zeggen: dat moeten we aan God overlaten enz., maar het is wel de consequentie van de teksten die je aanhaalt. Maar wat is nu het argument dat kinderen van gelovigen naar de hemel gaan? Iedereen is toch persoonlijk verantwoordelijk voor zijn daden? Als je blijkbaar gelooft in erfzonde, dan lijkt het me volkomen onlogisch dat kinderen van gelovigen gered zijn, omdat hun ouders gelovig zijn. Het lijkt me of het een (alle kinderen die jong sterven gaan naar de hemel) of het ander (ze gaan naar de hel). Maar ik zal voor mezelf nooit de tweede optie aanvaarden, al denkt de hele kerk er anders over. Het is toch op geen enkele wijze voorstelbaar dat zo'n klein kindje, dat nog niets weet, in de hel terechtkomt?
The proof of the pudding is in the eating.

W.A. Driessen
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor W.A. Driessen » 05 dec 2003 11:43

Wanneer krijgt zo'n kind dan eigen verantwoordelijkheid?

Je kan niet zeggen dat alle kinderen naar de hemel gaan. Dat alle kinderen naar de hel gaan is ook moeilijk te aanvaarden.
Alle mensen die nog nooit van Jezus hebben gehoord gaan verloren. Is dat dan ook onrechtvaaardig? Het is heel moeilijk om hiermee om te gaan. We spreken over zielen. Het is heel moeilijk om te begrijpen dat van de 6 miljard mensen, slechts 1 miljard 'christen' is. Is dat verklaarbaar? God heeft in zijn goedheid ons christenen gemaakt. Dat wij Gode dankbaar mogen zijn voor deze bijzondere, maar ook verantwoordelijke positie die Hij ons gegeven heeft.

Jezus zegt tegen Nicodemus in de nacht: " Tenzij iemand wederom geboren worde, hij kan het koninkrijk Gods geenszins ingaan.

Mijn oordeel dat kinderen van Bekeerde ouders wel naar de hemel gaan is gebaseerd op de tekst uit 1 Kor. 7

Misschien heb ik het mis, maar ik ben het helemaal niet eens met de stelling sdat alle jonggestorven kinderen naar de hemel gaan. Dan zouden wij alle kinderen moeten aborteren voor hun geboorte; zij zouden dan eeuwig gelukkig zijn en de verdorven aarde mogen overslaan. Zie je, die bewering is ook niet terecht.

ALs ik het mis heb, en in mijn ogen Dire Strait ook, is er iemand anders die hier zijn oordeel over durftr te geven? :roll:

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 05 dec 2003 12:27

W.A. Driessen, bedankt voor je antwoord. Ik ben bekend met wat je schreef. Bij ons in de kerk worden ze ook weleens aangekaart. Ik ben een bonder, dan weet je dat ook meteen.

Mag ik je een wedervraag stellen? Geloof jij dat alle ínboorlingen die nog nooit iets van Jezus Christus hebben (kunnen) horen/gehoord , allemaal naar de hel gaan?

Het is toch niet voor niets dat Hij pas terugkomt wanneer alle mensen het evangelie gehoord hebben? Hij geeft ieder mens de kans, waarna ze kunnen veroordeeld worden op wat ze met deze kans hebben gedaan.

Heeft zo´n klein kindje deze kans gekregen?

Jezus zei idd: laat de kinderen tot mij komen. Dat kun je toch ook letterlijk nemen? Dat ze dus in de hemel mogen komen?

Ik denk dat een kind pas geoordeeld kan worden, na het moment dat ze tot hun verstand zijn gekomen...en de ouders zijn gehouden hun kinderen hiervan te leren en te onderwijzen...

Ik geloof ook in de erfzonde, maar niet dat God kleine kinderen straffeloos Zijn grootste vijand stuurt, in het hol van de leeuw. Terwijl ze nooit een kans hebben gehad...

Bijbels is dit misschien niet verifieerbaar...het zij zo
Engaged @ 07-01-2005

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 05 dec 2003 14:39

M@rije schreef:
Heeft zo´n klein kindje deze kans gekregen?

Jezus zei idd: laat de kinderen tot mij komen. Dat kun je toch ook letterlijk nemen? Dat ze dus in de hemel mogen komen?

Ik denk dat een kind pas geoordeeld kan worden, na het moment dat ze tot hun verstand zijn gekomen...en de ouders zijn gehouden hun kinderen hiervan te leren en te onderwijzen...

Ik geloof ook in de erfzonde, maar niet dat God kleine kinderen straffeloos Zijn grootste vijand stuurt, in het hol van de leeuw. Terwijl ze nooit een kans hebben gehad...

Bijbels is dit misschien niet verifieerbaar...het zij zo

Is het dan voor veel kinderen niet beter als ze geaborteerd worden? Ze doen dan geen zonden die hun aangerekend kunnen worden.
Ik vind dit een heel gevaarlijke redenatie, zo kan abortus ook goed gepraat worden en kunen we er minder bezwaren tegen hebben. Je weet dan zeker dat ze naar de hemel gaan en wie wil dat niet voor zijn kind.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 05 dec 2003 15:17

ik vind het een onzin-vraag om dan maar die kinderen te aborteren...echt heerlijk onbijbels
Engaged @ 07-01-2005

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 05 dec 2003 15:43

Sorry hoor, maar nooit in mijn leven zal ik kunnen aanvaarden dat er onwetende en onschuldige kinderen naar de hel gaan. Ik wil nog best wel geloven dat er een rechtvaardige God is, maar ik begrijp niet dat er mensen zijn die dit zomaar kunnen geloven. Al zou het honderd keer in de Bijbel staan. Zo kan God toch niet zijn? Maak je er maar eens een voorstelling van: baby's en kinderen in de hel. [/img]
The proof of the pudding is in the eating.

joris

Re: Abortus en generatiekloof?

Berichtdoor joris » 05 dec 2003 16:37

hijwel schreef:
Wishori Wasesu schreef:- Is er een generatiekloof met betrekking tot abortus?
- Wordt een generatiekloof mbt abortus ervaren door jullie?
- Kan er wel een generatiekloof bestaan bij abortus en wat maakt die kloof?

Abortus niet! Een ongeboren kind heeft bij de jongere (gelovige) genaratie nog steeds recht op leven.
Wel is het zo dat jongeren meer over dingen nadenken en ouderen het meestal bij het oude en vertouwde houden.

Een kind heeft bij God recht op leven zou ik willen zeggen.Wat ik belangrijk vind is ook, dat we als mensen nu veel van de handicaps op ons eigen geweten hebben. Wat denk je dat de invloed van de pil is op de zwangerschappen? Het houdt zwangerschap tegen, maar wat dacht je van de werking van die hormonen tijdens een zwangerschap? Denk eens aan de inbreuk die je doet aan het ritme der natuur. Dat kan niet goed zijn voor een vrouw en voor de hele moederkoekverhaal.
En waarom de pil? omdat we te ongeduldig zijn om zelf ons lichaam in de gaten te houden en omdat we te selfisch zijn om niet voor de consequenties van een sexpartij op te willen draaien of om eerst carriere te maken.
Zijn het weloverwogen keuzes die we maken tegenwoordig? dacht het niet. En als je het wel doet ben je gek.

Jitse
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jitse » 05 dec 2003 16:39

DireStraits schreef:Sorry hoor, maar nooit in mijn leven zal ik kunnen aanvaarden dat er onwetende en onschuldige kinderen naar de hel gaan. Ik wil nog best wel geloven dat er een rechtvaardige God is, maar ik begrijp niet dat er mensen zijn die dit zomaar kunnen geloven. Al zou het honderd keer in de Bijbel staan. Zo kan God toch niet zijn? Maak je er maar eens een voorstelling van: baby's en kinderen in de hel. [/img]

mee eens

Het staat zelfs niet een keer in de bijbel dat baby's in de hel komen.
Iedereen is gek behalve jij

joris

Berichtdoor joris » 05 dec 2003 17:05

Jitse schreef:
DireStraits schreef:Sorry hoor, maar nooit in mijn leven zal ik kunnen aanvaarden dat er onwetende en onschuldige kinderen naar de hel gaan. Ik wil nog best wel geloven dat er een rechtvaardige God is, maar ik begrijp niet dat er mensen zijn die dit zomaar kunnen geloven. Al zou het honderd keer in de Bijbel staan. Zo kan God toch niet zijn? Maak je er maar eens een voorstelling van: baby's en kinderen in de hel. [/img]

mee eens

Het staat zelfs niet een keer in de bijbel dat baby's in de hel komen.

volgens mij hoef je dat ook niet te geloven. kijk maar eens in jona 4:11.

Terug naar “Archief”